Skip to content

Unutarnji prostori Ranka Ajdinovića

Svako moje djelo plod je dubokog poniranja i povezivanja s mojom unutarnjom biti…

Akademski slikar iz Karlovca, Ranko Ajdinović, suvremeni je hrvatski likovni umjetnik, autor je osebujnog rukopisa , kreator kompleksnog opusa, čest izlagač na samostalnim izložbama, osobite artističke dosege postigao u apstraciji.

Gdin Ajdinović, od samoga početka svoga uspješnog djelovanja u umjetnosti, njegujete apstrakciju. Kako je došlo došlo do Vašeg susreta s apstrakcijom?

-Prvi susret s apstrakcijom bio je kao povratak samome sebi, povratak onome iskonskom i dječjem. Prve apstrakcije koje sam stvorio ispunile su me neopisivim osjećajem radosti i sreće. Slikajući ih i promatrajući kao gotove cjeline, osjećao sam se cjelovito. Upravo taj osjećaj bio je ključan razlog zbog kojeg sam se odlučio profesionalno baviti slikarstvom.

U Vašem se opusu osobito ističe ciklus Unutarnjih prostora. Što je njegova ključna karakteristika

Kako sam započeo s apstrakcijom od samog početka, tako je kroz to spontano, slobodno i prepušteno slikanje paralelno započelo i moje unutarnje poniranje.

Kroz to poniranje, svaki ciklus koji započnem odnosi se na unutarnju pojavnost stvari koje me okružuju. U tom opusu posebno se izdvaja ciklus Unutarnjih pejzaža – prostora. Na neki način, svaka slika koju naslikam postaje moj osobni unutarnji slikovni dnevnik. Slikam osjećajima ono što doživljavam. Ponekad su to unutarnje spoznaje, zapisi trenutaka koje sam doživio ili osvijestio, a ponekad ono što naslikam unaprijed prethodi nečemu što ću tek kasnije spoznati ili shvatiti.

Realizirali ste s apstraktnim motivima specifičan opus. Što je važno u Vašem pristupu motivu i slici?

Važan mi je pristup unutarnjem značenju slike. Svako moje djelo plod je dubokog poniranja i povezivanja s mojom unutarnjom biti. Unutarnju i vanjsku dimenziju težim povezati s onim suštinskim, stvaralačkim Izvorom svega vidljivog i nevidljivog. Proces slikanja za mene je oblik meditacije.

Zanimljivi su odnosi ploha na Vašim slikama, površine vibriraju, žive uistinu.

Moje slike nastaju kroz prepuštanje stvaralačkom Duhu, ali istovremeno postoji i onaj racionalni dio u kojem promatram sliku i duboko se udubljujem u odnose boja, ploha, tekstura.

Dok stvaram, želja mi je unijeti u sliku život i osjećaj pokreta. Krozbojne  kontraste  i odnose među plohama unosim dinamiku koja nije samo iluzija kretanja – već energija koju slika prenosi. U svojoj koncepciji težim tome da slike na neki način nadilaze prostor i vrijeme. Promatrač koji je u određenoj frekvenciji može to i osjetiti.

Njegujete odmjeren, ali istodobno i živahan kolor

Boje su moj jezik – od toga ne mogu, niti želim pobjeći. Kroz njih najbolje izražavam svoju unutrašnjost. One su moje riječi kojima slikam.

Ponekad koristim izraženije bojne kontraste, a ponekad se prepuštam blagim tonskim varijacijama. Paleti i odabiru boja uvijek pristupam spontano, vođen osjećajem.

Slikate na različitim formatima služeći se s raznovrsnim tehnikama.Koja je opcija najbolja?

Nastojim raditi u različitim tehnikama i medijima, ali najčešće kao osnovu koristim akrilne boje. One mi omogućuju brže sušenje, što mi je bitno jer volim raditi slojevito. Tako lakše i preciznije bilježim ključne trenutke visokih inspiracija u kojima završavam sliku.

Iako najviše preferiram slikanje na većim platnima, često radim i na manjim formatima. Ta tranzicija s velikog na malo pomaže mi kada poželim precizniji i fokusiraniji rad. Volim taj osjećaj kada iz serije manjih formata naglo prijeđem na veća platna – ti trenuci stvaralačke eksplozije i slobode uvijek donose nove uvide i perspektive.

Što je novo u atelijeru?

U travnju imam izložbu u sjajnoj galeriji u prostoru Aquatike u Karlovcu, tako da trenutno radim na slikama koje će biti izložene.

Planovi, izložbe, monografije…?

U planu mi je ove godine slikati više nego prethodne. Imam mnogo ideja, a želim se posvetiti i izradi skulptura te se ponovno vratiti radu na kinetičkom op-art ciklusu, koji mi je posebno blizak. Planiram izlaganja u inozemstvu, kao i samostalne izložbe u Hrvatskoj. O monografiji intenzivno razmišljam, razvijam koncept i vjerujem da će uskoro ugledati svjetlo dana.

Kako doživljavate suvremenu umjetnost?

-Suvremenu umjetnost doživljavam kao sublimnu. Smatram da “suvremeno” ne mora nužno značiti nešto potpuno novo i dosad neviđeno. Ključna je esencija – srž kojom  umjetničko djelo zrači – bilo da se radi o slici, skulpturi, instalaciji ili performansu. U današnje vrijeme često se forsira ideja da umjetnost mora biti inovativna pod svaku cijenu zbog čega imamo mnogo hladne i distancirane suvremene umjetnosti. No, naravno ne želim generalizirati, i dalje postoji mnogo sjajnih suvremenih umjetničkih djela koja zrače snagom i iskrenošću.

Jeste li oduvijek htjeli biti samostalni umjetnik, slikar?

-Ideja da budem slikar razvijala se postupno. No, ključan trenutak bio je onaj unutarnji bljesak, potpuno prepuštanje slikanju u kojem sam pronašao sebe.

Kad sam počeo slikati iz nutrine, otkrio sam neki dublji, istinski dio sebe – došao sam do svog unutarnjeg izvora. Slikajući na taj način, osjećao sam se potpunim kao nikada prije. Vođen tim osjećajem, odlučio sam krenuti putem slobode i samostalnog slikarstva – i nikada se nisam osvrtao.

Ranko Ajdinović (1)
Ranko Ajdinović (1)
Ranko Ajdinović (2)
Ranko Ajdinović (2)
Ranko Ajdinović (3)
Ranko Ajdinović (3)
Ranko Ajdinović (4)
Ranko Ajdinović (4)
Ranko Ajdinović (5)
Ranko Ajdinović (5)
Ranko Ajdinović (6)
Ranko Ajdinović (6)
Ranko Ajdinović (7)
Ranko Ajdinović (7)
Ranko Ajdinović (8)
Ranko Ajdinović (8)