Tim Bolje kao brend nastao je 2009. godine kao rezultat suradnje Marka Padovana i Marija Furčića za vrijeme studija arhitekture u Zagrebu
Tvrtku za arhitekturu i usluge je 2011. osnovao Marko Padovan sa sjedištem u Veloj Luci dok je Mario Furčić nastavio raditi na uređenju interijera i dizajniranju uporabnih predmeta plasiranih pod brandom Tim Bolje. Marko i Mario ispričali su nam više o tvrtki za rubriku Moja ideja.
“U posao smo krenuli još kao studenti. Bili su to manji projekti, kao primjerice paviljon Sveučilišta na smotri sveučilišta 2010. godine, interijer turističke zajednice općine Vela Luka te niz projekata uređenja potkrovlja, vikendica i adaptacije stanova. Sve su to bili projekti za koje nije bilo potrebno ovlaštenje komore arhitekata. Kontinuitet djelovanja, najviše na području otoka Korčule, doveo nas je do toga da su nam se po diplomiranju otvorile ozbiljnije poslovne prilike. Bilo je sve više upita za ozbiljnije projekte novogradnji i dogradnji pa se ideja o osnivanju firme i sama nametnula. Vratio sam se u rodnu Velu Luku i krajem ljeta 2011. osnovao tvrtku s vlastitom ušteđevinom”, priča Marko Padovan, koji je opisao i što mu je predstavljalo najveću prepreku pri pokretanju biznisa. “Najveća prepreka bila je ovlaštenje komore arhitekata koja zahtijeva dvogodišnji rad kod ovlaštenog arhitekta koji je minimalno pet godina član komore. Nisam želio tražiti zaposlenje nego odgovoriti na potrebe lokalnog tržišta pa je tvrtka potpisala ugovor o poslovno-tehničkoj suradnji s ovlaštenim arhitektom s kojim sam surađivao i za vrijeme studija”, kaže.
Marko tvrdi kako su imali sreće da je gotovo istovremeno s pokretanjem tvrtke stupio na snagu zakon o postupanju s bespravno sagrađenim zgradama. “Poznavanjem računalne tehnologije uspjeli smo racionalizirati izradu arhitektonskih snimki i ponuditi najniže cijene na prostoru bogatim bespravnim zgradama kojima je nedostatak potrebnih dozvola bio jedina prepreka za aktiviranje u ponudi turističkog smještaja. Kroz proces legalizacije financijski smo ojačali, ali smo i stekli zavidnu bazu zadovoljnih klijenata koji su nam najbolja reklama, ali i potencijalni klijenti u kasnijim projektima. Na otocima kao najatraktivnijim dijelovima obale gradnja nikad nije u opadanju”, ističe Marko.
Posla uvijek ima
“Posla uvijek ima. A svaki dobro odrađeni posao povlači za sobom nove klijente – tako je oduvijek i bilo u našoj struci. Kriza je samo promijenila vrijednosti koje su na prvom mjestu – klijenti se više ne razbacuju s novcem, od arhitekta se traži pametan projekt koji balansira između uloženog i efekta koji se dobije. Isto tako, pokrenuli smo seriju malih predmeta za dom, koji su cijenom prihvatljivi a rješavaju neke problema koje smo često susretali – kamo s knjigama, biljke o kojima se ne treba brinuti – problemi koji ne nestaju s krizom”, priča Mario Furčić o okolnostima poslovanja u vremenu krize.
Zanimalo nas je što smatraju primjerima loše i dobre prakse među domaćim novim tvrtkama. “Ono što bi se moglo svrstati u “loše” prakse, iako su u najboljim namjerama, su prakse pokretanja najčešće IT startupa po uzoru na svjetske fenomene malih tvrtki koje osvajaju svijet. Takve prakse koje ne pronalaze tržišne niše već pokušavaju ponoviti nečiji svjetski uspjeh često završavaju razočaranjem pa mogu obeshrabriti i stvoriti dojam da se ovdje ne može uspjeti. Takve prakse su kockarske, i toga treba biti svjestan. Dobre prakse su one koje uspiju prepoznati potrebe tržišta ili stvoriti potražnju, po mogućnosti na lokalnom tržištu gdje se bolje poznaju sve okolnosti i gdje nekonkurentnost nije toliko ubojita. Takve prakse rastu na kontinuitetu održavanja odnosa sa klijentima s kojima dijele djelomično zajedničku sudbinu. Takve prakse kao da rastu u prirodnom inkubatoru, vlastitoj domovini”, ističe Marko.
Padovan kaže kako su im tvrtke uzori s jedne strane male internet kompanije koje su svojim aplikacijama olakšale život i poslovanje tisućama ljudi koje nikad neće ni sresti. S druge strane to su lokalne tvrtke koje ne rade ništa revolucionarno već nude uobičajene usluge i proizvode, ali to rade bolje i brže. “To je bila i naša želja, raditi što i drugi samo bolje, zato i naziv (čim prije) Tim Bolje”, dodaje.
Zanimalo nas je i što smatraju najvećim uspjeh dosad. “Ne bih rekao da smo još imali bilo kakav vrhunac u karijeri, a iskreno i ne stignemo razmišljati o tome – uvijek gledamo naprijed, i radimo dan i noć”, kaže Mario Furčić.
Hrvatska idealna
Hrvatsku smatraju idealnom zemljom za pokretanju biznisa. “Potpuno je svejedno u kojoj zemlji pokrećeš biznis – uvijek postoje prednosti i mane, samo što “naše” poznajemo puno bolje. Bitna je i startna pozicija – ovdje poznajemo ljude i mentalitet, znamo što očekivati, dok bi odlaskom u inozemstvo krenuli od nule”,dodaje Mario.
Marko pak priča kako suradnike u pravilu biramo među poznanicima. “Na taj način izbjegavamo iznenađenja. Znamo što od koga možemo očekivati i najbitnije je zadatak prilagoditi osobi kojoj ga povjerimo kako bi se minimalizirale greške. Terenski posao zahtijeva komunikativnost i odgovornost, dok uredski posao isrctavanja projekta zahtijeva koncentraciju i sposobnost brzog donošenja odluka. U pravilu se radi o mlađim ljudima koji honorarno rade na kraće periode pa smo puno energije i vremena uložili u jasno definiranje predložaka i načina rada kako bi se novi članovi brzo uhodali i kako bi morali donositi što manje odluka”, opisuje osnivač tvrtke. Mario pak dodaje kako je idealan zaposlenik onaj koji obavi zadani posao tako da njemu potroši čim manje vremena.
Zanimalo nas je i traže li možda nove zaposlenike. “Honorarne suradnike uglavnom uzimamo u funkciji tehničkih crtača. Plaća nikad nije fiksna već je po satu s time da se okvirno zna koji posao zahtijeva koliko vremena. Ako netko želi može dosta dobro zaraditi ako nakupi veliku satnicu, ali kako se radi o mlađim ljudima bez obitelji i velikih životnih troškova, oni u pravilu rade toliko da mogu uz posao voditi i kvalitetan društveni život pa se ta “svježina” i osjeti u radu”, kaže Marko Padovan.
Za kraj smo ih pitali imaju li kakvih ‘recepata’ za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis?
Mario: “Red u sobi, red u glavi.”
Marko: “Bori se, čuvaj se”
(Marko Padovan i Mario Furčić /Foto: Damir Žižić, Izvor: 24sata)