Skip to content

Bilosnićev roman o stradanju Zadra kao scensko djelo

U Hrvatskom narodnom kazalištu u Zadru, u ponedjeljak 22. studenoga 2010. godine, s početkom u 19 sati, izvedeno je scensko djelo „Listopad“ po istoimenom romanu Tomislava Marijana Bilosnića o razaranju Zadra.

Pogledajte galeriju fotografija!

Ovaj događaj upriličen povodom Dana Grada Zadra nikoga od mnogobrojne publike nije ostavio ravnodušnim. Bilo je i onih koji nisu do kraja mogli čuti i odgledati što je sve pretrpio Zadar listopada 1991. godine, o čemu govori Bilosnićev roman. Nevjerica i strah, bijes i tuga iz ratnih dana, još jednom je bila obnovljena.

Prilazeći temi rata ne kao tematskom pitanju iz naše bliže povijesti ili čak osobne tragične sudbine, Bilosnić oblikuje priču o ljudskom duhu i duši. Govoreći o sebi kao o gradu od krvi i mesa oblikujući dvadeset i četiri sata napada u dvadeset i četiri sjajne perle, koje stegnute u zajedničku ogrlicu zrcale svu tragiku ljudskoga straha. Autor se usmjeruje na svoj goli život, na svoje misli i postupke, promatrajući samo uzak krug ljudi i stvari koje ga okružuju. Svaki novi doživljaj ili postupak u njemu budi misli o postanku i opstanku svijeta, banalne i ružne situacije oplemenjuje mitološkim velom ljudske opstojnosti.“

U programu ovog nesvakidašnjeg predstavljanja jednog od ponajboljih hrvatskih proznih djela o Domovinskom ratu sudjelovali su: Zadarski plesni ansambl (solo: Stošija Zrinski), Djevojački zbor glazbene škole „Blagoje Bersa“ s voditeljicom Brankom Višić Karavida, te mladom prof. pjevanja Almom Karmelić, književnici Đuro Vidmarović (Zagreb) i Igor Šipić (Split), te Tomislav Marijan Bilosnić, autor romana „Listopad“. Tekst iz romana čitali su glumci Doris Pinčić i Jure Aras. Koreografiju je potpisala Sanja Petrovski.

– Djelo Tomislava Marijana Bilosnića nadahnuto je Domovinskim ratom, zapravo, strahotama koje je proživljavao Zadar zbog neprijateljskog granatiranja i dugotrajnog držanja pučanstva u stanju permanentne uzbune. Bilosnić je velikoj temi Domovinskog rata pristupio na «mirnodopski» način. Nije se upustio u raščlanjivanje povijesnosti zbivanja, u politička i kronološka određenja, već se usredotočio na opis tragike običnog čovjeka koji je u stalnom strahu za goli život… Snažno književno pero, koje se dosada isticalo u hrvatskoj prozi neponovljivim ironijskim jezikom, uspjelo je na optimalan način progovoriti o temi koja ne trpi ironiju. Oslonio se na dosege hrvatskog jezika, na njegovo leksičko bogatstvo i na vlastito pjesničko i slikarsko iskustvo, kako bi opisao zlo u kojem se nalazio. Pri tome ne bježi od transcendencije, jer ona pomaže shvatiti misterij mržnje.- kazao je, između ostalog, Đuro Vidmarović.

– Bilosnić nam ne nudi ratni lik, već lik „rata“, jer čovjek, kao i grad, ne voli rat – rat voli njega. Ratovi vole ljude i gradove! Zato u ovoj priči vojnik u odori, ili pilot kojeg vidi kroz prozorsko staklo, nisu likovi, oni su oponenti romana u času kad piščeva ideja doživljava vrhunac prelazeći iz nestvarnog u čistokrvni egzistencijalizam. U pitanju je nešto jako antropološko, socijalno preosjetljivo, nadasve dokumentarno.- istakao je dr. Igor Šipić 
Program koji se odvija u organizaciji Zadarskog plesnog ansambla i Udruge 3000 godina Za dar, po riječima posjetitelja pokazao se kao vrhunski glazbeno-scensko-literarni događaj, koji će se dugo pamtiti.Bili su to trenutci koji su mnoge Zadrane vratili u dane ratne 1991. godine, kada smo se neprestano pitali: Zašto!?

Akademija-Art.hr
23.11.2010.