Skip to content

Do kada će hrvatska kultura vegetirati

U Emisiji “S mjesta u eter” (Radio Sljeme) gost bijaše nezavisni zastupnik gradske skupštine s liste Sandre Švaljek. Jedna, vjerujem, nenamjerna izjava tog zastupnika otkriva kroničnu bolest hrvatske kulture

photo Gerd Altmann

Dakle, zastupnik se pobunio da novog ravnatelja i člana vijeća ZKM-a bira se na politički način, da kao previše utječe politika i da to nije dobro… Pa ga novinar pita, a kako se do sada birao član vijeća kojeg vi podržavate?

E ovo je zanimljivo, zastupnik započne s šećernim prahom za kolače posipati svoju političku izjavu da bi je na koncu zagorčio grubom istinom, kao da svakog člana vijeća ZKM-a i svakog kazališta ne smije birati politika već “nezavisno tijelo” sastavljeno (valjda instalirano) od kazalištaraca i bla… bla… da bi na koncu završio, prijašnji član vijeća izabran je od klubova zastupnika… ej klubova zastupnika gradske skupštine – pa zar oni nisu političari ili su možda dimnjačari?

Koja je poanta. Da se od samostalnosti Hrvatske u ministarstvu kulture RH i svim porama sustava provodi ista politika prema kazalištu i općeniti kulturi kao u SR Hrvatskoj, što si bliže državnim sisama to si “bolji”, “cjenjeniji”, “slavniji” umjetnik.

Zar to nije bolesni sustav izvrnutih vrijednosti? Do kada će se gradska kazališta financirati od gradskog i državnog proračuna? Zašto je to pogrješno?

Napravite reviziju svakog nacionalnog i manjeg gradskog kazališta u Hrvatskoj – većina njih je godišnje u gubitku više milijuna kuna ako ne i desetaka milijuna kuna, a opet se novac poreznih obveznika slijeva u rupu bez dna.

Pazite ovo su negativna izvješća države revizije, a što bi tek bilo kada bi revizije radile nezavisne revizorke kuće:

1) – Teatri u velikom minusu, a u HNK Ivana pl. Zajca alarmantno stanje

2) – Troškove možemo smanjiti, minus teško: splitski HNK u ‘crvenom’ zbog

3) – HNK ima 527 zaposlenih, a milijuni odlaze na autorske honorare

Pa zapitajte ravnateljaGavelle, dugovječni partijac Ljuština, ili ZKM-a – žele li da im dođe nezavisna revizorska kuća i objavi izvješće? Malo sutra.

USKOK podignuo optužnicu protiv bivše HNS-ove ministrice kulture Andreje… Sjetimo se milijunskih malverzacija opet novcem nesretnih poreznih obveznika u HAVC-u, a u čijem upravnom odboru je sjedila sadačnja ministrica kulture Nina Obuljen, i sve te igre bez granica moraju plaćati nesretni porezni obvenzici ili možda marsovci?

Imamo čak i privatno kazalište koje je godinama dobivalo subvencije pod točkom “odobreni programi” (2010, 2011,… godišnje 150.000 kn) iz ministratsva kulture – ej pa sve to plaćaju porezni obveznici koji nemaju novca niti za režije, a kamo li za preskupe ulaznice nacionalnih kazališta. (Ulaznica u HNK za premijeru nije ispod 200 kuna).

I je li to pošteno prema nesretnim poreznim obveznicima? Društvena “krema” (zvana – crveno plemstvo) ne dijeli samo novac osiromašenih poreznih obveznika šakom i kapom podobnima nego su naravno i VIP uzvanicima na premijerama – otvori se zemljo.

Ne vjerujete da privatna kazališta financiraju porezni obveznici? Zavrirmo malo u ladicu. Kazalište Ulysses Brijunsko ljeto 2017. 150.000,00 kn. Ukupno: 150.000,00 kn … Teatar Gavran 85.000,00 kn Financiranje  >  Odobreni programi u 2017. godini  >  Dramska umjetnost – profesionalna kazališta (pregled sa stanjem 31.12.2017.) otvori poveznicu: http://www.minkulture.hr/userdocsimages/FINANCIRANJE/profesionalna%20kazalista%202017%20-%20odobren.pdf

I naravno na državnom HRT, u radio emisiji najzagrebačkojeg radija “novinarka” najvila gostovanje Gavrrana kao da stiže niti manje niti više nego Tennessee Williams. I naravno slavni hrvatski dramatičar nastavio klizati po ledu taštine… Pa tako čovjek govori da ima agente po LA (Americi), i da se ko zna gdje sve ne izvode njegova dijela, pa se čovijek pita – pa on bi morao biti filantrop, donirati mlade umjetnike, a ne još dobivati novac od ministrastva kulture – a tko zna koliko još od gradske kasice prasice… Pitate se zašto se u teatru Garvran ne mogu izvoditi drame nekih mladih autora već samo drame Gavrana?…

Pitate se koliko je novca od državnog proračuna dobivao za života Tennessee Williams? Niti centa! U Americi se privatna kazališta ne financiraju iz državnog proračuna, a poznato je da je Broadway – vrh vrhova svijetske dramske umjetnosti, pa i mnoge drame su se ekranizirale na filmskom platnu u Holywoodu – i to je jednostavni ključ uspjeha.

Evo kako kazališta profitno funkcioniraju u kapitalizmu, imate producenta koji vlastitim novcem ili novcem privatnih investitora financira predstave u kazalištima, od mjuzikla pa do drama – i nema šanse da traži niti jednu lipu od države ako je njegova predstava u gubitku. Ako vrijediš uspiješ, ako ne – propadaš. I to je najpošteniji zakon tržišta.

Tržište mora biti sito kroz koje prolaze samo izvrsni – dakle sito izvrsnosti treba biti kriterij, a ne politika što nas navodi na zaključak – ako su im puna usta liberalane demokracije zašto i umjetnici (kazališta) ne bi bila prepuštena zakonu liberalnog slobodnog tržišta? Kada se pravdaju da je hrvatska premalo tržište da bi pozitivno poslovao e onda trebaju znati da su im vrata američkog tržišta širom otvorena – zašto svoje “talente” Frljić i društvo ne pokažu i dokažu na Broadway-u nego poput neke biljke vegetira priključen na državnu “sisu”?

Sve te poražavjuće činjenice nam govore da Samo slobodni pojedinci mogu mjenjati društvo na bolje

Marko Frankopan III

Optimized by Optimole