Galerija crkve sv. Tome, Rovinj
multimedijalni projekt
Branko Lenić
Beramski slikopisi
Od 10. 09. (u 20.00 sati) do 30. 09.2 010.
Galerija crkve sv. Tome, Rovinj
multimedijalni projekt
Branko Lenić
Beramski slikopisi
Od 10. 09. (u 20.00 sati) do 30. 09.2 010.
Pogledajte galeriju fotografija!
U organizaciji Zavičajnog muzeja grada Rovinja, u prostoru Galerije crkve sv. Tome u Rovinju, 10.rujna 2010. godine, atraktivnim performensom koji sve posjetitelje poziva na sudjelovanje, otvara se multimedijalna izložba (kompjutorska grafika, video, performance, ambijentalna glazba) pod nazivom „Beramski slikopisi“ riječkoga slikara i grafičara Branka Lenića.
„Beramski slikopisi“ Branka Lenića najnoviji je njegov projekt u nizu onih u kojima se ovaj autor bavi istraživanjem tragova naših predaka, te pronalaženjem otisaka njihova postojanja u nekom prostoru i vremenu. Tako on već godinama obilazi široke prostore svoga podneblja, bliske mu pejzaže i u njih uronjene prirodne i ljudske tvorevine, tražeći mjesta gdje su duhovne energije jake i duboko-slojevite, a čovjekove emocije koncentrirane i guste. Ti tragovi doveli su ga prije nekog vremena do srednjovjekovnih istarskih crkvica i njihovih fascinantnih fresaka, u kojima se do danas osjećaju vibracije povijesnih sedimenata, a kolektivna sjećanja u njima još uvijek su živa i jaka. Svoje otiske (nogu i ruku, na podu i zidu) tu su ostavile generacije pučana-hodočasnika koji su, nepismeni i bogobojazni, biblijske priče iščitavali preko fresaka – grandioznih i za njih fascinantnih slikovnica, na kojima su oni, poput današnjih „grafitera“, znali nekad i „intervenirati“.
Branku Leniću bio je izazov da ovu priču o kolektivnom sjećanju, o „spremištima otisaka“ naših predaka i o freskama-„slikopisima“ interpretira na suvremeni način, pomoću novih tehnologija i novih medija, preslagujući elemente priče u jedan novi kontekst, te da ih vizualno redizajnira prema današnjim zakonima percepcije i današnjim očištima. Pritom je za cijeli projekt kao polazište i kao paradigmu uzeo srednjovjekovnu crkvicu sv. Marije na Škrilinah u Bermu, s freskama majstora Vincenta iz Kastva, gdje je i sad duhovni naboj toliko snažan da je gotovo opipljiv, a sva naša osjetila otvorena su za sve vrste podražaja – od vizualnih, preko taktilnih, do auditivnih. Taj multiosjetilni doživljaj vjerojatno je vrlo snažno djelovao i na Branka Lenića, a on je onda odreagirao na likovno suvremeni način, dajući svojim „Beramskim slikopisima“ (slično kao i prethodnom ciklusu „Otisci“) formu multimedijalnog umjetničkog projekta čija su okosnica instalacija (kompjutorske grafike), video projekcija, ambijentalna glazba i performance. Najupečatljivija je instalacija od 17 kolažiranih, doslikanih i kompjutorski dorađenih grafika – dugačkih traka, na kojima je autor interpretirao, uz svojevrsnu suvremenu „grafitersku“ obradu, motive fresaka iz Berma. Tu je zatim projekcija video-zapisa umjetničke performance-akcije uzimanja otisaka s kamenih ploča u istarskim crkvicama, kao i otisaka ljudskih stopala sviju koji hodočaste u te prostore, s glazbom u podlozi koja je začudni spoj istarskoga pučkog melosa i crkvenih napjeva (autor glazbe: Dean Černeka).
Najposlije, ništa manje zanimljiv je i performance u samom izložbenom prostoru, tijekom kojega, u suvremenoj varijanti priče, posjetitelji – „hodočasnici“ današnjega doba ostavljaju vidljive otiske (nogu, ruku, stopala, brade, čela) na komadu platna koji se kasnije izlaže. Tako je, u konačnici, u novome kontekstu autor napravio modifikaciju: prošlost je približio sadašnjosti, vrijeme je zgusnuo i pretvorio u neko bez-vrijeme, „preklopio“ je realnost i snovitost, a uvedenom transgresijom iznjedrio je pomak u značenju. Lenićevi „Beramski slikopisi“, unatoč suvremenih medija i suvremenom pristupu, nose u sebi ipak mnogo praiskonskoga i svevremenskoga; mnogo tradicionalnoga i mnogo pučkoga (poput nekadašnjih Kleeovih i Chagalovih priča). Ali isto tako i mnogo poetskoga, simboličkoga i egzistencijalnoga. A to je vjerojatno i razlog zašto su tako komunikativni – i čine se uvijek aktualni.
Višnja Slavica Gabout
Branko Lenić rođen je 1954. godine u Rijeci. Od 1972. do 1976. pohađao je školu crtanja i slikanja kod riječkog slikara Romola Venuccija. Diplomirao je grafiku na Pedagoškom fakultetu u Rijeci, na Odsjeku za likovne umjetnosti. Bavi se slikarstvom, grafikom i grafičkim dizajnom. Izlaže od 1979. godine i do sada je izlagao na tridesetak samostalnih, te na brojnim značajnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i u inozemstvu. Sudjelovao je na desetak likovnih kolonija, te na mnogim angažiranim (socijalnim, humanitarnim, ekološkim) akcijama i manifestacijama. Godine 1993. predstavljao je Hrvatsku na Triennalu u Osaki (Japan). Član je HDLU-a Rijeke od 1995. godine. Ima status samostalnog umjetnika. Živi i radi u Rijeci.
Dean Černeka, skladatelj. rođen je 1974. godine u Rijeci. Glazbom se počeo baviti krajem osamdesetih godina. Sklada elektronsku i eksperimentalno-ambijentalno glazbu. Svojim glazbenim angažmanom aktivan je, između ostaloga, u likovnim izložbama i performancima. Često surađuje s Brankom Lenićem u zajedničkim multimedijalnim projektima. U svome radu koristi se prvenstveno synthesizerima, raznim udaraljkama i etno instrumentima.
e-mail: dean.cerneka@me.com
Akademija-Art.hr
08.09.2010.