Skip to content

Rovinj – Branko Lenić: Beramski slikopisi

Galerija crkve sv. Tome, Rovinj
multimedijalni projekt
Branko Lenić
Beramski slikopisi
Od 10. 09. (u 20.00 sati) do 30. 09.2 010.

Pogledajte galeriju fotografija!

U organizaciji Zavičajnog muzeja grada Rovinja, u prostoru Galerije crkve sv. Tome u Rovinju, 10.rujna 2010. godine, atraktivnim performensom koji sve posjetitelje poziva na sudjelovanje, otvara se multimedijalna izložba (kompjutorska grafika, video, performance, ambijentalna glazba) pod nazivom „Beramski slikopisi“ riječkoga slikara i grafičara Branka Lenića.

Kustosica projekta je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka, koja je autorica predgovora u katalogu, a koja će izložbu i otvoriti.

„Beramski slikopisi“ Branka Lenića najnoviji je njegov projekt u nizu onih u kojima se ovaj autor bavi istraživanjem tragova naših predaka, te pronalaženjem otisaka njihova postojanja u nekom prostoru i vremenu. Tako on već godinama obilazi široke prostore svoga podneblja, bliske mu pejzaže i u njih uronjene prirodne i ljudske tvorevine, tražeći mjesta gdje su duhovne energije jake i duboko-slojevite, a čovjekove emocije koncentrirane i guste. Ti tragovi doveli su ga prije nekog vremena do srednjovjekovnih istarskih crkvica i njihovih fascinantnih fresaka, u kojima se do danas osjećaju vibracije povijesnih sedimenata, a kolektivna sjećanja u njima još uvijek su živa i jaka. Svoje otiske (nogu i ruku, na podu i zidu) tu su ostavile generacije pučana-hodočasnika koji su, nepismeni i bogobojazni, biblijske priče iščitavali preko fresaka – grandioznih i za njih fascinantnih slikovnica, na kojima su oni, poput današnjih „grafitera“, znali nekad i „intervenirati“.  

Branku Leniću bio je izazov da ovu priču o kolektivnom sjećanju, o „spremištima otisaka“ naših predaka i o freskama-„slikopisima“ interpretira na suvremeni način, pomoću novih tehnologija i novih medija, preslagujući elemente priče u jedan novi kontekst, te da ih vizualno redizajnira prema današnjim zakonima percepcije i današnjim očištima. Pritom je za cijeli projekt kao polazište i kao paradigmu uzeo srednjovjekovnu crkvicu sv. Marije na Škrilinah u Bermu, s freskama majstora Vincenta iz Kastva, gdje je i sad duhovni naboj toliko snažan da je gotovo opipljiv, a sva naša osjetila otvorena su za sve vrste podražaja – od vizualnih, preko taktilnih, do auditivnih. Taj multiosjetilni doživljaj vjerojatno je vrlo snažno djelovao i na Branka Lenića, a on je onda odreagirao na likovno suvremeni način, dajući svojim „Beramskim slikopisima“ (slično kao i prethodnom ciklusu „Otisci“) formu multimedijalnog umjetničkog projekta čija su okosnica instalacija (kompjutorske grafike), video projekcija, ambijentalna glazba i performance. Najupečatljivija je instalacija od 17 kolažiranih, doslikanih i kompjutorski dorađenih grafika – dugačkih traka, na kojima je autor interpretirao, uz svojevrsnu suvremenu „grafitersku“ obradu, motive fresaka iz Berma. Tu je zatim projekcija video-zapisa umjetničke performance-akcije uzimanja otisaka s kamenih ploča u istarskim crkvicama, kao i otisaka ljudskih stopala sviju koji hodočaste u te prostore, s glazbom u podlozi koja je začudni spoj istarskoga pučkog melosa i crkvenih napjeva (autor glazbe: Dean Černeka).

Najposlije, ništa manje zanimljiv je i performance u samom izložbenom prostoru, tijekom kojega, u suvremenoj varijanti priče, posjetitelji – „hodočasnici“ današnjega doba ostavljaju vidljive otiske (nogu, ruku, stopala, brade, čela) na komadu platna koji se kasnije izlaže. Tako je, u konačnici, u novome kontekstu autor napravio modifikaciju: prošlost je približio sadašnjosti, vrijeme je zgusnuo i pretvorio u neko bez-vrijeme, „preklopio“ je realnost i snovitost, a uvedenom transgresijom iznjedrio je pomak u značenju. Lenićevi „Beramski slikopisi“, unatoč suvremenih medija i suvremenom pristupu, nose u sebi ipak mnogo praiskonskoga i svevremenskoga; mnogo tradicionalnoga i mnogo pučkoga (poput nekadašnjih Kleeovih i Chagalovih priča). Ali isto tako i mnogo poetskoga, simboličkoga i egzistencijalnoga. A to je vjerojatno i razlog zašto su tako komunikativni – i čine se uvijek aktualni.

Višnja Slavica Gabout

Branko Lenić rođen je 1954. godine u Rijeci. Od 1972. do 1976. pohađao je školu crtanja i slikanja kod riječkog slikara Romola Venuccija. Diplomirao je grafiku na Pedagoškom fakultetu u Rijeci, na Odsjeku za likovne umjetnosti. Bavi se slikarstvom,  grafikom i grafičkim dizajnom. Izlaže od 1979. godine i do sada je izlagao na tridesetak samostalnih, te na brojnim značajnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i u inozemstvu. Sudjelovao je na desetak likovnih kolonija, te na mnogim angažiranim (socijalnim, humanitarnim, ekološkim) akcijama i manifestacijama. Godine 1993. predstavljao je Hrvatsku na Triennalu u Osaki (Japan). Član je HDLU-a Rijeke od 1995. godine. Ima status samostalnog umjetnika. Živi i radi u Rijeci.

Dean Černeka, skladatelj. rođen je 1974. godine u Rijeci. Glazbom se počeo baviti krajem osamdesetih godina. Sklada elektronsku i eksperimentalno-ambijentalno glazbu. Svojim glazbenim angažmanom aktivan je, između ostaloga, u likovnim izložbama i performancima. Često surađuje s Brankom Lenićem u zajedničkim multimedijalnim projektima. U svome radu koristi se prvenstveno synthesizerima, raznim udaraljkama i etno instrumentima.

Adresa i kontakt:
Dean Černeka aka Cyborgix 4E75
Gustava Krkleca 12, 51000 Rijeka

e-mail: dean.cerneka@me.com

Akademija-Art.hr
08.09.2010.