Skip to content

Omišalj: Branka Uzur – Adrese

Galerija Lapidarij, Omišalj
crteži / tuš i pero na papiru

Branka Uzur
Adrese
Od 10. 08. (u 21.00 sat) do 31. 08. 2010.

Pogledajte galeriju radova!

U organizaciji Centra za kulturu Općine Omišalj, u prostoru Galerije Lapidarij u Omišlju, 10. kolovoza 2010. godine, otvara se izložba pod nazivom „Adrese“ (crteži – tuš i pero na papiru) Branka Uzur, koja se etablirala i stekla glas renomirane autorice ne samo na našoj nego i na međunarodnoj likovnoj sceni (Cipar, Argentina, Australija… ).

Kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka, koja je autorica predgovora u katalogu, a koja će izložbu i otvoriti.

Adrese

Branka Uzur svoju je plodnu umjetničku karijeru započela prije gotovo tri i pol desetljeća kao jedna od vrsnih hrvatskih keramičarki, poznatih po skulpturalnom izrazu i blokovitoj, lapidarnoj formi. Nakon samostalnih izložbi u Splitu, Zagrebu i Velikoj Gorici, te nagrade na međunarodnom Trienalu male keramike u Zagrebu, počinje njezina međunarodna karijera. Ali i veći interes za slikarstvo. Pogotovo od njezina preseljenja u Sidney 1992. godine, otkad je slikarstvo u nje skoro u potpunosti prevladalo, pa se njime na zahtjevnoj likovnoj sceni Australije profilirala kao istaknuti i nagrađivani autor, tražen i prisutan u prestižnim galerijama i na poznatim natječajnim izložbama. Istakla se svojim platnima pretežno većeg formata i i snažnog, zasićenog kolorita, izvedenim u suvremenoj pop-artističkoj maniri s elementima dizajna, a tematski oni čine četiri ciklusa: „Portreti“, „Životinje“, „Automobili“ i „Namještaj“. Unutar slikarskog opusa posebno mjesto, međutim, zauzimaju crteži perom i tušem, koji su sasvim drukčijeg ugođaja. Oni su manjih formata, komorniji i intimistički, a tematika su im interijeri. Izbor iz serije nastale između 2008. i 2010. autorica ovom prilikom izlaže pod nazivom „Adrese“, želeći nam sugerirati kako su to ambijenti uz koje je intimno vezana. I kako su to prostori koji okupiraju njezine misli i koje počesto traži u svojim sjećanjima i snovima. Jer sobe su to, stanovi i rezidencije za nju po nečemu važne i drage i s adresama koje pamti. Prostori gdje je usputno boravila – ili gdje je živjela; gdje su, u nekim zakutcima, ostali djelići njezinih emocija. Morfološki, ovi crteži se djelomično naslanjaju na autoričin ciklus „Namještaj“. Međutim, pristup kod crteža je sasvim drukčiji – suptilniji i otkriva nam mnogo više o samoj autorici i njezinoj osobnosti. Uz to i mnogo profinjenije govori o njezinu kreativnom pulsiranju i umjetničkom senzibilitetu. Senzibilitetu koji tankoćutno spaja polaritete: s jedne strane poetičnost i neku melankoličnu romantičnost koja izbija iz karaktera motiva, a s druge strane ekspresivnost i dinamičnu titravost koju emanira njezina crtačka grafija. Iz toga proizlazi i svojevrsna dvojnost djelovanja ovih crteža – s jedne strane tu je dojam zaustavljenosti i metafizičke šutljivosti, a s druge zujave titravosti i pokrenutosti.

Otud, premda su interijeri s Brankinih „Adresa“ prepoznatljivi i naizgled stvarni, oni su i snoviti i magično nestvarni. Te sobe s tapetama s uzorkom, ispunjene kićenim lusterima, sofama, tabureima, krevetima s baldahinima, starinskim stolićima i sekreterima, tepisima s bezbrojnim šarama, kao i velebna stubišta i veže, iscrtane su do najmanjeg detalja, pedantno i „sitnoslikarski“ disciplinirano, ali su istodobno iscrtane i ekspresivno i nesputano. Čini se kao da ovo linijsko mnoštvo igličastih, geometrijskih i dekorativnih skupina i umreženja voli „horror vacui“, pa ono cijelu površinu – i najmanji njen slobodan dio, bujajući osvaja, pritom oblikujući maštoviti „pattern“, koji ispunjava kadar do granica izdržljivosti, stalnim umnažanjem stvarajući odnose napetosti, te dojam kao da će sve uskoro „iscuriti“ i „zaploviti“ okolnim prostorom. U tim prebogatim ravnolinijsko-krivolinijskim grupacijama čitljivost motiva počesto se gubi, utapajući se u cjelinu titravog, arabesknog labirinta, gdje je vrijeme zaustavljeno, a prostornost svedena na ravninu površine. Ipak, u takvom prostoru bez dubine, gdje vlada plošna dispozicija i gdje su ukinuti perspektivni „hijerarhijski odnosi“, Branka Uzur nam je postavila drukčije perceptivne zakonitosti i drukčija očišta, navodeći nas na samostalno vizualno istraživanje prostora. Na istraživanje prostora koji je skriven u neočekivanim suodnosima i u neobičnim kontrapunktima, u „pomaknutim“ perspektivama, drukčijim prostornim projekcijama, u istodobnim pogledima odozgo i sastrane. U nekoj drugoj dimenziji.
Crtež je uvijek “posljedica pravilnog razmišljanja”, pa zato i kad se čini razbarušeno nekontroliranim, on podrazumijeva disciplinu – onu mišljenja i osjećanja, rada i izvedbe. Tako i kod Branke Uzur. Dojam koji njezini crteži ostavljaju s jedne strane je onaj razigranosti i nesputanosti, a s druge beskrajne strpljivosti, preciznosti i discipline. To gusto linijsko tkanje „Adresa“, na prvi pogled kaotično, pomnijim promatranjem pokazuje da je, unatoč slobodi umjetničkog stvaranja, jedan promišljeno – organizirani, u svakom svom djeliću metjerski izbrušeni i disciplinirani sustav. U njemu plijeni pozornost znalačka crtačka grafija autorice, ali i njezino poigravanje elementima percepcije i introspekcije (intuitivno-automatskog „pisanja“ po diktatu unutarnjih emotivnih i kreativnih pulsiranja), pa se tako može zaključiti kako je Branka Uzur začudni majstor-crtač, koji točno zna kako „uroniti“ u materiju, kako u njoj aktivirati energiju i kako onda na kraju proizvesti upečatljivi vizualni doživljaj.
Višnja Slavica Gabout

Branka Uzur je rođena 1954. godine u Zagrebu, gdje je završila Školu primijenjene umjetnosti, na odjelu za keramiku i staklo, kod Ivana Švertaseka. Godine 1973. upisuje Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu i tamo 1978. godine diplomira na Odjelu za keramiku i staklo, te stječe naziv akademskog slikara-keramičara. Tijekom studija aktivno sudjeluje na izlagačkoj sceni u Zagrebu i Beogradu. Nakon diplomiranja vraća se u Zagreb, nastavljajući intenzivno izlagati. Iste godine postaje članicom HDLU-a, a godinu dana kasnije i ZUH-a (danas HZSU). Godine 1983. dobiva stipendiju Ministarstva za prosvjetu i kulturu, za specijalizaciju na Akademiji za lijepe i primijenjene umjetnosti u Helsinkiju (Finska). Po povratku u Zagreb aktivna je na umjetničkoj sceni, izlažući samostalno, a skupno na svim važnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Od godine 1988. do 1992. živjela je i radila na Cipru, kao specijalist za keramiku pri UNDP (United Nations Development Programme), gdje je vodila i koordinirala bikomunalni program za promociju lijepih zanata, održavajući seminare, te predajući o keramici, dizajnu i marketingu/promociji. Usput je u ciparskim galerijama samostalno izlagala – malu keramičku skulpturu, keramički dizajn i uporabnu keramiku. Od godine 1992. godine uspješno nastavlja plodnu umjetnicku karijeru u Sydneyu (Australija). Postaje vanjski suradnik u International Conservation Services (Sydney), gdje vodi odjel za antiknu konzervaciju i restauraciju. Od 1994. do 1998. organizira i vodi svoju samostalnu radionicu za konzervaciju i restauraciju. Istodobno se sve više okreće slikarstvu i crtežu, izlažući ih u uglednim galerijama Sydneya, Melbournea, Pertha, Brisbainea i Aucklanda/Novi Zeland – samostalno, ali i na brojnim skupnim žiriranim izložbama, na kojima za njih dobiva nagrade. Sudjelovala je do sada na velikom broju umjetničkih simpozija i kolonija. Radovi joj se nalaze u mnogim umjetničkim zbirkama u Hrvatskoj (Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Muzej za umjetnost i obrt Zagreb), Austriji (Moderna galerija Graz), Australiji (Sydney Town Hall, City od Sydney Art Collection), te u privatnim kolekcijama u Finskoj, Velikoj Britaniji, Brazilu, Sjedinjenim Američkim Državama,  Južnoj Americi i Novom Zelandu. Za svoj rad primila je značajna priznanja. Članica je HDLU Zagreb i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Živi i djeluje u Sydneyu (Australija) i Zagrebu.

SAMOSTALNE IZLOŽBE – izbor

1979. Split / keramika i crteži
1980. Zagreb, IKRO Mladost / keramika
1981. Zagreb, Muzej za umjetnost i obrt / keramika
1982. Zagreb, Studio galerije Karas / slike
1983. Rijeka, Galerija Juraj Klović / slike
1984. Zagreb, Galerija Nova / keramika
1985. Velika Gorica, Galerija Galženica / keramika
1986. Zagreb, Studio galerije Forum / keramika
1988. Zagreb, Studio galerije suvremene umjetnosti / male plastike
1989. Nicosia (Cipar), Gallery Gloria /keramičke skulpture
1989. Nicosia (Cipar), Handicraft Center Gallery / uporabna keramika
1999. Nicosia (Cipar), Gallery Fournoi / slike
1994, 1995.Sydney (Australija), Paddington Ceramic Art Gallery /keramičke skulpture
1998. Melbourne (Australija), Libby Edwards Gallery /slike
1998. Sydney (Australija), Woollahra, Libby Edwards Art Gallery /slike
1999. Sydney (Australija), Darlinghurst, Robin Gibbson Gallery /slike
2003. Sydney (Australija), Paddington, Brian Moore Gallery /slike
2005. Sydney (Australija), Paddington, Brian Moore Gallery / crteži
2006. Melbourne (Australija), Uber Gallery / slike
2007. Sydney (Australija), Darlinghurst, United Galleries / crteži
2007. Sydney (Australija), Darlinghurst, United Galleries /slike
2008. Volosko, Galerija Gal /crteži
2010. Omišalj, Galerija Lapidarij / crteži
SKUPNE IZLOŽBE – izbor
1979. Rijeka, Moderna galerija, 10.biennale mladih
            Faenza (Italija), 37.Concorso internacionale della ceramica d´arte
            Zagreb, Umjetnički paviljon, 11.salon mladih
1980. Subotica / Beograd, 4.triennale jugoslavenske keramike
1981. Zagreb, Galerija Karas, 9.postav recentne hrvatske likovne umjetnosti
            Zagreb, 13. salon mladih
            Rijeka, 11. biennale mladih
            Zagreb, Galerija Karas, Skulpturalne tendencije u keramici
1982. Šibenik, 2.svibanjski salon
            Beograd, Novi obrat – slikarstvo
            Budimpešta/Lodz/Poznanj, Mlada jugoslavenska umjetnost
            Zagreb, Gliptoteka JAZU, 1.triennale hrvatskog kiparstva – Konfrontacije
            Zagreb, 14. salon mladih
1983. Rijeka, Biennale mladih
            Subotica / Beograd, 5. triennale jugoslavenske keramike
            Zagreb, 18. zagrebački salon; 15. salon mladih
1984. Velika Gorica/Osijek/Split/Niš/Karlovac, Hrvatski mladi kipari
            Zagreb, 19. zagrebački salon
            Piran, 3. međunarodni biennale keramike
            Zagreb, Muzejski prostor, 1.svjetski triennale male keramike
1985. Zagreb, 16. salon mladih
1998. Sheparton, Victoria, Sydney Mayer Found International Award     
1998, 1999. Sydney, The Observatory, Portia Geach Memorial Award
2000, 2001, 2003. Sydney, Art Gallery of New South Wales, Archibald Prize
2006, 2008. Newcastle, Region Art Gallery, Kilgour Prize
2007. Sydney, Art Gallery of New South Wales, Wynne Prize
2007. Sydney, Mosman, Mosman Art Prize
2009. Zagreb, HDLU – recentna umjetnost

Anivija Baldigara, ravnateljica CZK Općine Omišalj

czk@omisalj.hr

Akademija-Art.hr
09.08.2010.