Skip to content

Robert Zdarilek: Oslobađanje


Robert Zdarilek izlaže najnovije skulpture i crteži na temu brodova , a koji su stalna i neiscrpna inspiracija u stvaralaštvu ovoga autora.

Kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka.

U cijelom svom kiparskom stvaralaštvu Robert Zdarilek bavi se samo s nekoliko motiva, od kojih su dva za njega karakteristična: motiv letjelice i motiv broda/barke. Pritom ga češće intrigira motiv broda, pa je on donekle postao zaštitnim znakom ovoga kipara. Tako izgleda kao da u Zdarileku, kontinentalcu, u dubinama njegova bića, čuči neki moreplovac; neki argonaut, pun želje za druženjem s morem i za njegovim slobodnim, beskrajnim prostranstvima. Uz to, za oslobađanjem od svega urbanog i za spajanjem s prirodom. Za oslobađanjem duha i za njegovim prenošenjem u neku drugu dimenziju. Čini se da ovoga umjetnika stalno zovu daljine, kako bi negdje, sam i oslobođen, dodirnuo more, sunce, zvijezde i svemir, pa postao točka dodira i susreta sila i energija neba i mora; Neba i Zemlje. Zato Zdarilek, čekajući neko takvo putovanje, u svojoj umjetnosti gradi i konstruira brodove, puneći ih gustim značenjem, ali i maksimalnom likovnom izražajnošću.

Koristi se on pritom bogatim metaforičkim i morfološkim potencijalom tog motiva, koji je natopljen slojevitom simbolikom i asocijativnošću. Jer brod je uvijek bio simbol želje za otiskivanjem, za istraživanjem i otkrivanjem,  za odmicanjem od učmale i statične svakodnevice, te za zadovoljenjem znatiželje odlaskom u nepoznato. U novo uzbuđenje – ali i u novo duhovno ispunjenje. Motiv broda nosi u sebi cijelo bogatstvo poetičnih priča, mitova, magijskih značenja i asocijacija. U Zdarilekovoj interpretaciji ovog motiva autoru u koncepciji ne nedostaje poetičnosti i simbolike. Naprotiv! U samoj izvedbi, međutim, njegovi su brodovi izrazito moderne skulpture – čvrsti, blokoviti i konstruktivistički objekti, kroz koje, premda se čuju odjeci dalekih prostora i vremena, odzvanjaju tonovi suvremenosti. Tu iščitavamo promišljene relacije u kompoziciji masa, te znalačka uravnoteženja volumena i prostora, prepoznajući im čvrsti oslonac u velikim kiparskim uzorima moderne umjetnosti. Ali istodobno tu je i jedan novi vizualni sustav, uspostavljen prema zakonitostima suvremenoga gledanja.

Premda se možda forme Zdarilekovih brodova znaju od ciklusa do ciklusa u nekim varijantama razlikovati, kao što se znaju razlikovati i materijali i izvedbene tehnike koje koristi, njegovi brodovi uvijek su autorski prepoznatljivi. A čini ih prepoznatljivima umjetnikov već odavno izgrađeni kiparski stilski izričaj. Taj izričaj on i dalje dorađuje i brusi, pa njegovi brodovi/skulpture predstavljaju stalno istraživačko područje metamorfoza, gdje kipar propituje volumen, površinu, kompoziciju, konstrukciju, nove materijale… Dakako, ponajviše propituje sam volumen, podvrgavajući ga kontinuirano procesu sažimanja i sintetiziranja – sve do simbola i znaka; do oblikovne monolitnosti i arhitektoničnosti; ili do specifične konstruktivističke forme koja nas uvodi u neke nove odnose prostora i volumena, te u nova perceptivna područja. Pritom prepoznatljivu realnost Zdarilek stalno apstrahira, pa konkretni motiv broda, koji je u početku bio inspiracija i oslonac, ponajčešće „otplovi“ od direktnoga opisa, pretvarajući se u konačnici u kubo-geometrijsku, ili apstraktnu skulpturu. U čvrsti sklop ritmiziranih volumena gdje je motiv tek asocijacija, a u prvom planu je likovnost. „Brod“ se tad opisuje kao zbir volumena koji su zbiti, sažeti i zatvoreni unutar zatvorene obrisne crte, te svojom unutrašnjom masom stegnuti do elementarnosti. Njihova površina je uglačana i obojena, taktilna i napeta, pa se ima osjećaj da se epiderma nadimlje pod pritiskom unutarnjih sila. Dojam je ambivalentan: jednom monumentalan, a drugi put poetičan. Jednom smo zaintrigirani disciplinom i strogošću, a drugi put nas očarava sloboda i izražajnost.

Valja najposlije reći nešto i o ciklusu crteža, koji za ovoga autora, kao za mnoge kipare, imaju veliku važnost. Rasni kipari od crteža uvijek polaze i uvijek ga, kao neizostavni dio, uključuju u svoje stvaralaštvo. Jer crtež je temelj bez kojega se kiparsko djelo ne može smisliti, osmisliti, niti realizirati. Takav odnos prema crtežu ima i Robert Zdarilek. Zajedno s njegovim skulpturama crteži čine sastavni dio cjeline, ali funkcioniraju i kao zasebna samosvojnost. Kad su skupa, oni homogeno i istim ritmom dišu, međusobno se nadopunjujući. Kad su sami, mogu biti svjetovi za sebe. Crtež uvijek nosi u sebi (što je za njega karakteristično) onu posebnu poetiku prve impresije, što mu daje svježinu i snagu neposrednosti, a što na začudan način otkriva otkucaje unutarnjeg bila samoga umjetnika. Upravo takvi su i crteži Roberta Zdarileka, zbog kojih ćemo njegovo kiparsko stvaralaštvo možda sada gledati sveobuhvatnije, drugim očima i iz drugog rakursa.

Višnja Slavica Gabout

Robert Zdarilek je rođen 1955. godine u Zagrebu. Nakon završene Škole primijenjenih umjetnosti u Zagrebu, od 1978 do 1983. radi na poslovima industrijskog oblikovanja. Godine 1988. diplomirao je kiparstvo na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti. Osim kiparstvom, bavi se dizajnom, keramikom i animiranim filmom. Autor je likova u pedesetak animiranih filmova u produkciji Hrvatske televizije. Od 1999. do 2002. godine, kao vanjski suradnik, predavao je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti kiparstvo polaznicima prve godine studija Grafike, Slikarstva i Filmske animacije. Izlagao je na desetak samostalnih, te na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu, a sudjelovao je i na mnogim nacionalnim i inozemnim kiparskim simpozijima. Petnaestak njegovih skulptura postavljeno je u javnim prostorima. Bio je sudionik Domovinskog rata. Član je HDLU –a Zagreb od 1988. i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika od 1989. Živi i radi u Zagrebu.

SKULPTURE POSTAVLJENE U JAVNOM PROSTORU

1988. Zagreb, Pionirski grad, ”Amfibion”
1988. Supetar na Braču, ”Školjka”
1989. Lokve, ”Amfibion 2”
1996. Halle (Njemačka), ”Sjećanje na budućnost”
1998. Jakovlje, ”Vjekoslavov brod”
1999. Split, ”Tango za Dijanu”
1999. Zaprešić, ”Damirov brod”
2002. 2003. 2005. 2006. 2007. 2009…. Zagreb, ”Šuma Striborova” (13 od 14 skulptura)
2004. Zagreb, Grad mladih, ”Sjećanje na sutra”
2004. Moritzburg (Njemačka), ”Moj brod u tvojoj luci”
2006. Frauenstein (Njemačka), ”Brod za Amazonu”

NAGRADE

1988. Zagreb, Studentska nagrada
1996. Halle (Njemačka), Nagrada za izvedenu skulpturu
1999. Makarska, Nagrada za najduhovitiji suvenir
1999. Makarska, Druga, izvedbena nagrada za spomen obilježje poginulim
hrvatskim braniteljima u Domovinskom ratu (neizvedena)
2006. Opatija, Prva nagrada za skulpturu ”Opatijski cvijet” (neizvedena)

Maja Parentić, ravnateljica CZK Grada Krka

czk-grada-krka@ri.t-com.hr

Akademija-Art.hr
03.05.2010.