Skip to content

Marko Zubak: ye-boT projekt

 
Riječ je izložbi igračaka od papira, nastalih u okviru šireg projekta „YEBOMAYCU“ u okviru kojeg autor oblikuje različite kreacije od papira (majice, sportske rekvizite, grafike) i stavlja ih na Internet (www.markozubak.com) sa kojeg ih svatko može besplatno «skinuti”, isprintati, izrezati i složiti po svom nahođenju. Cijeli se projekt temelji na slobodnoj cirkulaciji umjetničkih djela Internetom, propitujući odnos umjetnosti i brendinga, marketinga, oglašavanja, copyrighta i drugih nuspojava tržišnog tretmana umjetnosti.
Na ovoj autor predstavlja svoje papirnate igračke „ye-boT“, te igračke drugih autora nastale po umjetnikovoj šabloni dostupnoj na Internetu,
na adresi http://www.ye-bot.yebomaycu.com/

 

Na spomen igračke od papira, ljudi najčešće pomisle na jednostavnu origami konstrukciju kakvu smo gotovo svi radili kao djeca, avion ili čamac od novinskog papira ili slično. Neki pomisle na igračke koje su se izrezivale iz raznih časopisa ili s kutija dječje hrane, slagale se pomoću raznih utora i krilaca zadržavajući pri tom uvijek izrazito dvodimenzionalni izgled.
Oblikovanje papira javlja se istovremeno s pojavom papira u Kini, u prvom stoljeću, a njegovim dolaskom u Japan, u šestom stoljeću, taj kreativni izričaj dobiva naziv „origami“ (ori-savijanje, kami-papir) gdje biva povlasticom bogatih koji su si mogli priuštiti taj tada ekskluzivni materijal. S pojavom kompjutera i, naročito, Interneta, nastupa nova era u oblikovanju papira. S Interneta se najednom mogu besplatno „skinuti“ razni modeli vozila, likovi iz igrica i filmova, životinje i još mnogo drugih proizvoda, neki zapanjujuće složenih i preciznih oblika. Ubrzo nastaju programi namijenjeni upravo oblikovanju modela za papirnatu izradu, te im broj nezaustavljivo raste, a njihova izrada postaje sve složenija. Istovremeno s ovom produkcijom pojavljuju se umjetničke ili dizajnerske papirnate igračke čija je glavna karakteristika dizajn likova, oživljavanje konstrukcije koja izlazi iz dvodimenzionalnih oblika. Naravno, i u ovom slučaju glavni je alat kompjuter, ali oblik nastaje u umjetnikovoj glavi, metodom pokušaja i pogreške u praksi, izrezivanjem i lijepljenjem papira, a ne u 3D programu, što ovaj način rada približava kiparstvu ili dizajnu ambalaže. Velik je utjecaj na razvoj i dizajn papirnatih igračaka imala pojava vinilnih umjetničkih igračaka. Budući da su one skuplje i teže dostupne, često su ih zamjenjivale igračke od papira, koji je jeftin i gotovo svima dostupan materijal te prijateljski nastrojen prema okolišu.
Najzanimljivije obilježje ovog oblika umjetnosti možda i nije to što je besplatno dostupna na Internetu, svakome, u bilo koje vrijeme i bilo gdje na svijetu, niti to što je konzument djela direktno uključen u proces njezina stvaranja, već mogućnost suradnje među umjetnicima, personalizacije i dijeljenja vlastitog rada sa drugim ljudima pri čemu nastaje neko novo djelo.
Prvi sam se puta upoznao s igračkama od papira kada sam odlučio sudjelovati u jednom internetskom projektu gdje je trebalo ukrasiti papirnati model automata za igrice, onakvog kakvi su se nalazili u prostorijama za igranje prije pojave konzola. Bilo je to početkom 2007. godine i projektu su se već bili odazvali mnogi sa svojim radovima. Otkrio sam tako da se već mnogi u svijetu time bave, te sam u travnju iste godine pokrenuo vlastiti projekt na Internetu pod imenom YEBOMAYCU. Oblikovao sam majice od papira i počeo raditi na likovima. Nije se bilo teško zaljubiti u ideju da se trodimenzionalni objekt može distribuirati cijelim svijetom, u obliku gomile nula i jedinica, da netko može imati tvoj rad na drugom kraju svijeta, bez ikakvog posrednika, samo nekoliko sati nakon što se ideja uopće rodila u tvojoj glavi. S vremenom sam shvatio da je to i dobar način autopromocije jer su se moji radovi počeli uvrštavati u razne časopise, knjige, počeli su dolaziti pozivi za izložbe diljem svijeta, a javile su se i prve komercijalne ponude. 
Likovi koje sam napravio i dalje mi služe kao platforma koju mogu dorađivati i prilagođavati, no iz želje da odem korak dalje i napravim model koji će se moći micati i kojeg bih mogao animirati, rodio se ye-boT. To je robotić koji ima jednu os i za ruke i za noge. Zato ima vrlo ograničene pokrete, ali je relativno jednostavan za prilagodbu i konstrukciju te je idealan kao platformska igračka ne samo za umjetničku interpretaciju, već i za stop-animaciju. Sa ye-boT inicijativom želim okupiti razne umjetnike i druge ljude sa kreativnim impulsom i stvoriti malu kolekciju personaliziranih likova koji su većinom dostupni besplatno na stranici projekta www.ye-bot.yebomaycu.com. Želim ujedno potaknuti ljude da se slobodno koriste ovim izvorom likova za razne video uratke i da ih opet podijele na istoj stranici (naravno ne u komercijalne svrhe). Na ovoj su izložbi, u njenom animiranom dijelu, uz moje radove tako predstavljene i igračke drugih umjetnika osmišljene za ovaj projekt, pristigle do datuma njezina otvorenja. A projekt se na Internetu nastavlja i dalje…
Marko Zubak

Marko Zubak rođen je 1979. u Zagrebu. Studij slikarstva na Likovnoj akademiji u Bologni (Accademia delle belle arti di Bologna) upisuje 1999. godine. Nakon završene treće godine studija odlazi u Barcelonu gdje je diplomirao umjetnost na Facultad de Bellas Artes de Barcelona 2006. godine. Sudjelovao je na brojnim skupnim žiriranim izložbama grafike u Italiji, također surađivao u nekim talijanskim i hrvatskim časopisima kao ilustrator. Godine 2006. upisuje, a 2008. završava studij multimedije na CIPSA u Barceloni. Dobitnik je Nagrade za najbolju personaliziranu igračku od papira, “Take Away” u okviru putujuće izložbe u Španjolskoj, 2008. godine.

Akademija-Art.hr