Skip to content

Meeting point 2-nd edition

MEETING POINT je međunarodna bienalna izložba slika, skulptura i grafika, ostvarena po prvi puta 2007. Inicijatori, nositelji i organizatori programa su rumunjski grad Arad i mađarska galerija „Pécsi Gallery and Visualis Müveszeti Mühely“ iz Pečuha kojega je ideja poticati i promovirati rad likovnih umjetnika iz svojih gradova u širem, europskom kontekstu.
Ovu izvrsnu ideju prihvatila su još dva grada prijatelja: Plzen iz Češke i Osijek te su organizirali gostovanje izložbe u svojim galerijskim prostorima.
U „drugom izdanju“ Meeting Pointa 2009-2010. pridružio se još i austrijski grad Pöchlarn, koji po prvi puta predstavlja svoje umjetnike.
Nakon otvorenja u Aradu, u studenom 2009. i Pečuhu, u siječnju 2010., izložba stiže i u Osijek, gdje će se našoj javnosti, od 26. veljače do 21. ožujka 2010., u galerijama Kazamat i Waldinger, predstaviti 137 radova likovnih umjetnika iz Arada, Plzena, Pečuha, Pöchlarna i, naravno, Osijeka.

Međunarodni izložbeni projekt „Meeting point“ susretište je umjetnika iz četiriju zemalja i četiriju gradova: Arada, Pečuha, Plzena i Osijeka. Može se također reći da „Meeting point“ za osječku skupinu predstavlja i sjecište dva različita naraštaja umjetnika. Starijem pripadaju Josip Alebić, Đuro Adžić, Marko Živković i Boris Ivandić, umjetnici prvog koherentnijeg poslijeratnog naraštaja osječkih umjetnika, profiliranog 70-ih i 80-ih godina prošloga stoljeća koji predstavlja substratus suvremene osječke likovne umjetnosti. Drugom, mlađem naraštaju umjetnika koji su za mjesto svoga stvaranja i življenja izabrali Osijek i koji danas postaju aktivni nositelji novog stvaralačkog intenziteta u gradu, pripadaju Domagoj Sušac i Jelena Kovačević te Goran Kujundžić i Miran Blažek. Iako je izbor ovih umjetnika posve slučajan i bez namjerne „generacijske“ selekcije, on je ipak indikativan u smislu susreta i smjene generacija.

Povijest bogate osječke likovnosti moderne i postmoderne, može se općenito promatrati kao stratigrafski slijed nekoliko naraštaja likovnih umjetnika koji se izmjenjuju nakon perioda stagnacija. Početkom XX. stoljeća likovni život u Osijeku odvija se usporenim intenzitetom, a razdoblje između svjetskih ratova obilježava intenzivan umjetnički život koji nosi jedna veća, iako heterogena skupina umjetnika. Razdoblje stagnacije ponovno dolazi s Drugim svjetskim ratom i poslijeratnim 50-im godinama. Taj hijatus prekinut je tek početkom 70-ih – dolaskom i djelovanjem mladih umjetnika – novim propulzivnim elementom osječke likovnosti koji ozbiljnije komunicira sa svojim vremenom. Tome danas zrelom naraštaju, pripadaju neki umjetnici koji se predstavljaju na ovoj izložbi. Najmlađi naraštaj osječkih umjetnika – afirmiran nakon (Domovinskog) rata – danas predstavlja glavnu pokretačku snagu suvremenog likovnog Osijeka. Predstavnici te generacije na Meeting pointu su mlađi G. Kujundžić i M. Blažek te već afirmirani i umjetnički zreliji D. Sušac i J. Kovačević koji ujedno predstavljaju i osječku grafičku scenu.
Osam posve različitih umjetnika i osam potpuno različitih djela, višestruko se može uklopiti u semantičku kompleksnost arhetipa, premda ih nije potrebno svoditi na razinu interpretacije i tumačenja kao „radova na zadanu temu“.

Ringel Josipa Alebića možda se ipak najizrazitije i najzornije odaje kao osuvremenjena reinterpretacija arhetipskoga. Krug i kružnica kao primordijalna forma, kao sugestivna praslika ili univerzalni prasimbol na čiji vitalizam ne utječe linearni protok vremena. Materijalizacija i ekspresivni naboj kruga postignuti su bojom i gestikulacijom silovitog impasta, prijenosima unutarnjeg doživljaja.

Djelo Đure Adžića Principe of Man & Woman analogno je terminima Animus i Anima prema sustavu arhetipa Jungove analitičke psihologije. U kaleidoskopskoj kompoziciji koja se kroz geometriziranost forme, na iskustvima orfizma poziva na drevno taoističko načelo života i njegovo metafizičko tumačenje, nastoji se izraziti ideja simultanizma – beskrajnosti međusobno povezanih stanja postojanja, kroz muški i ženski princip, dvije komplementarne suprotnosti što čine jednu cjelinu, dvije polarne energije koje kroz svoju fluktuaciju i interakciju predstavljaju počelo univerzuma.  

Iako nije posve recentno, djelo Icone Borisa Ivandića korespondira s umjetnikovim skorašnjim radovima gdje koristi i kombinira dvostruke izražajne elemente – grafičke simbole posebnog simboličkog i autobiografskog značenja – nastojeći ih sjediniti s apstraktnim formama pozadine. Slika tako postaje „opterećena“ stvarateljevom biografijom, a dvojnost likovnog koncepta određuje izoštreni prednji plan i plohu pozadine kao zasebne segmente cjeline likovnog djela. Već samim svojim naslovom, ovo djelo upozorava na arhetip kriptične srednjovjekovne umjetnosti.

Rad Marka Živkovića u kontinuitetu je ranijih autorovih slikarskih ciklusa religijske tematike i spiritualnosti, međutim bez ikonografskog ekspliciranja i figuralne nametljivosti. Autorovo ishodište je simbolizam u kojemu je boja najsnažnije izražajno sredstvo: sliku prožima kromatski naboj i materičnost zgusnute game u temperaturi koja točku tališta postiže u središtu kompozicije. U sadržajnom smislu, u ikonografiji svoje numerološke simbolike, Živkovićeva slika dolazi kao eshatološka kontemplacija uskrsnuća i blaženstva.

Izrastao na premisama Šutejevog ludičkog eksperimentiranja optičkim i vizualnim svijetom neizbrojivih jedinica, Goran Kujundžić koristi stereotip dekorativnog, ornamentalnog motiva što se multiplicira u tkanje koje sugerira beskonačno protezanje. U polju što tek prividno zatvara format podloge na kojoj nastaje, Kujundžićeva kompozicija monotonim repetiranjem jednoga elementa zapravo negira tradicionalni manualni proces crtačkog métiera i dovodi ga do apsurda. Naslovom rada suvišno se eksplicira njegova narav; koncept monotonije ritmički raspoređenih modularnih jedinica govori sam za sebe. U kontekstu ove izložbe, nameće se asocijacija na arhetip dekorativnog grafičkog motiva prapovijesne geneze – geometrijske apstrakcije neolitičkih ukrasa – i njegovu podvrgnutost uvjetima nove kreativne logike, reinterpretaciju kojom se dokida i niječe bilo kakvo značenje slike kao cjeline, ili pojedinačnog grafičkog elementa kao znaka.



Miran Blažek
slikarski subverzivno afirmira prazninu i monokromiju. U bezlično ispražnjenom prostoru pozadine slike postavlja negaciju ljudske figure, motiv manekena u klasičnom kontrapostu. Sugestija ljudske figure svedena na sivu plohu i lišena individualnosti, djeluje poput simulakruma iz nekog umjetničkog atelijera.

Složen, duboko intuitivan svijet slike Domagoja Sušca podvrgnut je diktatu slobode umjetnikove suštine – rezonanca autorovog intelektualnog bića u potrazi je za slikom koja u svom nastajanju zahtjeva najdublje unutarnje angažmane. Kompleksna slojevitost slike, njena opresivna i uznemirujuća atmosfera, proizlaze iz slobode podsvjesnog tijeka svedenog na jasne i nejasne sugestije. U složenim odnosima glavnih elemenata kompozicije, u nadrealnoj poliperspektivnosti i prostornoj distorziji oblika nametnutih prednjem planu slike, sugestivan motiv (znak) plamena i materične mrlje boje postavljaju se nasuprot linearizmu i govoru ploha.

Inspirirajući se Magritteovom slikom Djevojka koja jede pticu (Jeune fille mangeant un oiseau, 1927.) i likovno je parafrazirajući u djelu Atanazija 2, Jelena Kovačević naslanja se na vlastitu seriju crteža u kojima se autoportretno i autoreferencijalno bavi tumačenjem značenja ženskih imena, stvarajući lirske alegorijske prikaze svojih osobnih ispovijesti. Komponentu iracionalnog, čudesnog i fantastičnog sa značajkom humora i morbidnosti, autorica ipak ne duguje Magritteovom nadrealizmu jer ona je uslojena i u njezinim drugim radovima. U vizualnoj konciznosti izabranog grafičkog medija prevladava karakteristično čista linearnost crteža, u kombinaciji s rasterom i diskretnim kolorističkim detaljima. Unoseći u svoj oblikovni govor elemente čije se porijeklo nalazi u suvremenim vizualnim medijima i pop-artističkoj figuralnoj ikonografskoj materiji, autorica profilira svoj distinktivan stil. Govor linija grafičkog otiska i gotovo stripovska čistoća kadra, s redukcijskom bjelinom prazne površine pozadine, odlike su promišljenog grafičkog koncepta ove umjetnice.

Daniel Zec, kustos

Organizatori izložbe su Gradske galerije Osijek i Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Osijek.

Pokrovitelj izložbe je Grad Osijek.
Galerija Waldinger, Fakultetska 7 (Tvrđa), Osijek
Galerija Kazamat, Jagićeva 2 (Tvrđa), Osijek