Skip to content

Davor Štambuk: Iz pariškog lonca

Retrospektivna izložba je novi Štambukov poduhvat realiziran kao pomno domišljen koncept u kojemu svaka od karikatura – ne gubeći izvornu vrijednost pa i dokumentaristički karakter, kao zanimljiva sličica iz konkretnog vremena i prostora – postaje svojevrsni "piksel" koji nosi informaciju o novoj slici cjeline.

Sample Image

Opus Davora Štambuka, u retrospektivnom izdanju "Iz pariškog lonca" to je očitije nego li ikada ranije, pravi je pledoaje za humor kao zalog ljudskosti a njegova duhovita doskočica i geg odraz pak dubokog uvjerenja u ispravnost teze da je sve što u životu vrijedi s onu stranu malograđanskih konvencija i moralizatorskih normi. Karikaturistički "iščašeno", nerijetko nemoralno, često i zabranjeno a uvijek "smrtno neozbiljno". Ništa čudno zna li se da su Davora odredile njegove dvije adrese: splitska i pariška. Kao i sve velike "face" s ovog dijela Balkana i Mediterana Štambuk je pokazao da se može biti i svoj i dio šireg civilizacijskog kruga.

Jer, mada Štambukova ideja humora i gega ali i života uopće, ima samo jedan izvor – splitski odnosno mediteranski humor koji čak i kada barata s univerzalnim znakovima i stereotipima nosi uvijek barem zrnce "splićanistike" – njegov je tematski fokus izoštren na ulicama liberalnog Pariza kasnih šezdesetih i "živahnih" sedamdesetih. Osebujna "splićanistika" koja se – uvodićevski i smojinski topla i opora ali istovremeno i bukački žestoka i kenjkavo blaga – križana je s kozmopolitskim šarmom Pariza, njegovim raspojasanim i eskapističkim duhom nastalim na razvalinama "šezdesetosmaških snova". Točke koje su omeđile Štambukov "bermudski trokut" zovu se: Pariz – Matejuška i "Fife" – te, kao pričuvna, no također značajna adresa – zagrebačka Špica odnosno "Charlie". S jednom nogom ne samo fizički već prvenstveno duhovno u Splitu a drugom u Parizu te s karikaturama koje su izlazile i u domaćim magazinima i u francuskim tabloidima poput slavnog "Ici Paris" u kojemu je dočekao i mirovinu, Štambuk je i mogao sebi dopustiti da bude pravi građanin svijeta.

Sample Image

A teme? Ako ih se i može nazvati "miješanim mesom" pošto je u njima svega, od različitih životnih situacija te neizbježnog seksa i vina, Davor je u svima njima – neozbiljan. Ili, poštenije je to kazati, urnebesno duhovit.

Na ovoj opsežnoj retrospektivi koja je pred vama kao i u ukupnom Štambukovom opusu lako se mogu uočiti "konstante". Recimo, bez obzira o kojoj temi pričao Štambuk nikome ne soli pamet; on ne moralizira niti propovjeda već – duhovito pripovjeda. Njegov je cilj uvijek isti: publiku valja nasmijati i to, ako je moguće, uz poruku: "ne dajte se zavesti na put vrlina". Jer, tamo je – dosadno.

Sample Image

Kada je pred koju godinu objavio monografiju "Split tease" odabrane je karikature podijelio u četiri cjeline nadahnute godišnjim dobima. Ne bez razloga jer izmjena godišnjih doba, kao i mjesečeve mijene – kako to veli poučak Jeana Chevaliera i Alaina Gheerbranta – naglašavaju ritam života i etape jednoga razvojnog ciklusa. Točnije, ona upiru prstom na neminovan slijed: rođenje, rast, zrelost, gašenje života; sudbinu zajedničku ljudima, njihovim državama, kulturama, civilizacijama… Vizualno prikazana godišnja doba, veli učeni autorski dvojac, nisu stoga ništa drugo do li slikovna interpretacija mita o vječnom povratku ali i simboli vječne izmjenu života i smrti.

Organizacijsku strukturu i konceptualni okvir aktualne retrospektive Štambuk je također zamislio na sličan način, ne brinući o kronološkom slijedu već o dramaturgiji svoje izložbene sage. Naizgled to je "samo" još jedno tematsko nizanje povijesnih etapa s karikaturama koje govore o postanku (Adamu i Evi), biblijskom potopu i Noi, mitološkim bićima, srednjevjekovnim oklopnicima i svećenicima da bi nakon ukaza na značaj francuske revolucije ? kao simboličnom nagovještaju liberalnog novog doba – krenuo niz s radovima posvećenim "suvremenim" temama: ljubavi, preljubu, seksu, vinu…

Zlatko Gall

Sample Image

Davor Štambuk
, karikaturist, novinar i autor zabavnih televizijskih emisija, rođen je 29. prosinca 1934. godine u Splitu. Pravo (1953-55) i povijest umjetnosti (1955/1956) studirao je u Zagrebu i Splitu a tijekom studentskih godina počinje raditi kao sportski novinar za zagrebački  Narodni sport i Sportsku panoramu.  Kao reporter prelazi u Arenu koja tih godina od filmske revije postaje prvi domaći tabloid a 1963. odlazi u Francusku gdje privremeno radi u pariškoj galeriji slika Janelle. Mada je karikature radio i ranije profesionalnu karijeru je započeo u Parizu 1968. nakon dodjele nagrade Grand Prix Belleus  koju su mu za jedan od prvih objavljenih radova dodijelili redakcija tjednika France Dimache i sindikat francuskog tiska . Godinu kasnije prelazi u visokonakladni pariški tabloid Ici Paris u kojemu stalno objavljuje do umirovljenja 1999. Do povratka u domovinu povremeno objavljuje u svima značajnijim francuskim tjednicima/mjesečnicima u Francuskoj (Nouvelle Observetaur, Elle i Paris Match…). Ženevska novinska agencija Berger sklapa ugovor i distribuira njegove karikature po zapadnoj Europi, ali i u prekomorske zemlje sve do Japana. Osamdesetih godina učestalo surađuje s novinskom agencijom Mayer Presse iz Graza koja otkupljuje crteže za sjevernu Europu – Švedsku i Dansku.

Sample Image

Redovito objavljuje u tada visokonakladnom Startu i Nedjeljnoj Dalmaciji ali i mnogim drugim izdanjima na području tadašnje države poput mariborskog dnevnika Večer, beogradskih Večernjih novosti i skopskog humorističkog lista Osten. Prvi put samostalno izlaže 1972. u Parizu u organizaciji uredništva Ici Parisa dok je prva hrvatska izložba održana 1979.  u zagrebačkoj galeriji Studentskog centra. U rodnom Splitu pak prvi put izlaže 1981. u  Dioklecijanovim podrumima. Slijede izložbe u Beču 1993., dvije godine kasnije u Lussac – St.Emilionu, 1999. u Pagu, 2000. u Supetru na Braču, 2002. u Korčuli, 2003. u Nairobiju i Đakovu, 2004. godine u novosadskoj galeriji Tableaux i u Zemunu, 2006. u Zagvozdu i na beogradskom Kolarčevom univerzitetu, 2007. u Osijeku, 2008. u Jeruzalemu, Lionu, zagrebačkom Francuskom kulturnom centru (otvorio francuski veleposlanik u Hrvatskoj B. Saint-Paul), Kaštel Kambelovcu, Korčuli i beogradskoj galeriji New Moment, te početkom  2009. u šibenskoj Gradskoj knjižnici.  Posebno je značajna velika monografska izložba "Četiri godišnja doba" u organizaciji Francuskog kulturnog centra a postavljena  u zagrebačkom KICu 2001/2002.

Izlaže na brojnim domaćim i inozemnim festivalima karikature na kojima dobiva nagrade i priznanja: 1987. Legnica (Poljska);  1988. Amsterdam (Nizozemska); 1989. Ljubljana (Slovenija); 1990 Cuneo (Italija); 1991. i 1992. Tokio (Japan); 1993. Cuneo (Italija); 1994. Lussac – St. Emilion (Francuska); 1995. Bjelovar; 2000. Blato na Korčuli , 2000. Jakarta (Indonezija); 2001. Brussel; 2002. Haifa (Izrael);  2004. Jonzac (Francuska); 2004. Zemun (Srbija i Crna Gora), 2006. Solin i 2008. Jonzac (Francuska). Hrvatsko društvo karikaturista 2000. godine dodjeljuje mu Oskarika kao  najnagrađivanijem hrvatskom karikaturisti na međunarodnim festivalima karikatura te godine.

Sample Image

Godine 2003. prima od francuskog Ministarstva kulture odličje reda viteškog križa za umjetnost i literaturu, a 2007. predsjednik Republike Hrvatske dodijeljuje mu orden reda Danice Hrvatske s likom Marka Marulića.

Davor Štambuk je objavio šest albuma karikatura: „Hajdukovci u karikaturi i pjesmi", (Slobodna Dalmacija, Split 1954), "Sex Made Man" (Le Hameau, Pariz 1979.), „Sex & …" (August Cesarec, Zagreb 1992.), „Summertime" (Zagreb, 1994.), "In vino veritas" (Antibarbarus, Zagreb, 1995.) i "Split Tease" (Slobodna Dalmacija, Split, 2002.).  Ugledni  francuski izdavač Le cherche midi uvrstio je pak njegove crteže u albume karikatura na temu postelje i naočala 2007. i 2008. godine.

Akademija-Art.net