‘Avantura stvarnog’, izložba Brede Beban u postavu kustosa Branka Franceschija, otvara se u subotu, 7.rujna, u 19 sati, u galeriji Kazamat u Osijeku. Radovi se mogu razgledati do 22. rujna.
‘Arte Vivo’
Serija fotografija u boji veličine 54 x 75 cm, snimljenih u periodu 2008 – 2011 na lokacijama u Buenos Airesu, Trstu, Tbilisiju, Londonu i Ateni.
Serija je nadahnuta imaginacijom i sjećanjima Brede Beban iz djetinjstva te ciklusom performansa ‘Vivo Dito / Živi prst’ koje je 1962. godine izvodio argentinski konceptualni umjetnik Alberto Greco vodeći se sloganom ‘Živi (umjetnikov) prst je avantura stvarnog’. Fotografije prikazuje parove koji se u zagrljaju ljube u različitim gradovima u svijetu, a njima umjetnica univerzalnost geste poljupca i emociju određuje kao esencijalno ljudska obilježja. U skladu s Grecovim programom, Breda Beban kao treći član kompozicije ukazuje na zaljubljeni par kao vrhunsko umjetničko djelo. Serija je bila predstavljena na izložbama: ‘Za napraviti u Buenos Airesu’, Buenos Aires, (2008), ‘Sudioništvo u gesti’, Kalfayan Galerija, Atena (2011), ‘Avantura stvarnog’, Studio Tommaseo, Trst (2012), ‘Mjuzikl za osjetila’, Galerija Photon, Ljubljana i ‘Avantura stvarnog’, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb (2012).
‘My Funeral Song’
Pet filmova za galerijsko prikazivanje, DVD, loop, 2010
‘My Funeral Song’ / ‘Moju pjesmu za sprovod’ (2010) kao i raniju seriju filmova za galerijsko prikazivanje ‘Little Films To Cry To’ / ‘Mali filmovi za plakanje’ (2003), Breda Beban zasniva na snazi muzike da nas ponose i dirne do suza. ‘My Funeral Song’ u formi petokanalne video projekcije gledateljima prikazuje pet umjetničinih prijatelja dok slušaju pjesme koje bi izabrali kao muziku na vlastitom sprovodu. Za vrijeme slušanja izabrane pjesme svaki od sudionika zamoljen je da zamišlja svijet kojeg napušta. Akteri u istoj mjeri plaču i smiješe se. Izravni dokumentarni stil snimanja i montaže koji i u ovom ciklusu obilježava autorski senzibilitet Brede Beban, uključuje publiku u složene emocije aktera. Uz zamišljanje uspomena koje su nadahnule aktere na njihov specifičan izbor, publici se spontano nameće razmišljanje koja bi pjesma bila njihov osobni izbor. ‘My Funeral Song’ bavi se promišljanjem smrti, posljednjom ‘zabranjenom’ temom naše civilizacije opterećene idejom dugog i zdravog života. O smrti se ne priča, ona se ignorira i predstavlja potisnuti strah kojeg svi dijelimo.
Breda Beban (1952. – 2012.) umjetnica, režiserka i kulturna producentica živjela je u Makedoniji i Hrvatskoj. Od 1991. godine živjela je i radila u Londonu gdje je na Sveučilištu Sheffield Hallam predavala medijsku umjetnost. Posljednje izložbe održala je u Kalfayan Galleries, Atena; Camden Arts Centre, London; Venecijanskom bijenalu, Italija; Tate Britain, UK i Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. Svjetsku slavu zasnovala je na umjetničkoj praksi koja se zasnivala na transmisiji suvremenog shvaćanja subjektivnosti i emocija koje bujaju na marginama velikih priča o srazu geopolitike i ljubavi. Njena se djela nalaze u zbirkama mnogih muzeja, između ostalih: Tate, UK; Weltkunst Foundation, Švicarska; Muzeju moderne umjetnosti, Srbija; Muzeju suvremene umjetnosti, Hrvatska i Speed Art Museum, USA. Nakon 2005. godine, bila je kustos voditelj projekta Imagine Art After, izložbe i emisije čije je prvo izdanje predstavljeno u Tate Britain (2007-2008).
Branko Franceschi je povjesničar umjetnosti. Voditelj je Galerije Miroslav Kraljević 1987. – 2004. godine, ravnatelj Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci 2004. – 2008., ravnatelj HDLU 2008. – 2010. godine. Kao slobodnjak koordinira djelatnosti Virtualnog muzej avangardne umjetnosti. U više od 25 godina dugačkoj karijeri Franceschi je inicirao i bio kustos brojnih izložbi suvremene umjetnosti u izložbenim prostorima u Hrvatskoj i izvan nje. Bio je povjerenik i kustos Paviljona Republike Hrvatske na 16th Sao Paulo bijenalu (2004), 2. međunarodnom bijenalu u Pragu (2005), 55. Venecijanskom bijenalu (2013), kustos paviljona RH na 52. Venecijanskom bijenalu (2007), 11. međunarodnoj izložbi arhitekture, Venecijanski bijenale (2008), član kustoskog tima Bijenala mladih umjetnika, Bukurešt (2006 i 2010), ko-kustos 2. bijenala u Konjicu BIH (2013). U 2005. koncipirao je Bijenale Kvadrilaterale u Rijeci, Hrvatska. Inicirao je, upravljao i koordinirao rezidenciju za hrvatske umjetnike u MoMA PS1 u New Yorku 2001-2007, sudjelovanje Hrvatske u EERE rezidencijalnom programu Ar tin General u New Yorku, od 2004 do 2010 i druge kulturne razmjene između Hrvatske i Sjedinjenih Američkih Država, Hrvatske i EU. Članstvo: AICA (AICA Hrvatska Predsjednik), ICOM, CIMAM, DPUH, Savjetodavni odbor ArtsLink New York, Savjetodavni odbor Art in General, New York.