Autori projekta su Željko Jančić Zec i Ana Varšava u suradnji s Povijesnim i pomorskim muzejem Hrvatskog primorja u Rijeci
Radi se o dvadesetak umjetničkih fotografija koje su nastale 2012. i 2013. godine, a prikazuju raskošne interijere bivše Guvernerove Palače i ženske portrete. Izložba će biti održana od 11.06. do 11.07. 2013. godine u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci.
Oduvijek je ljudsku maštu zaokupljao i fascinirao kult ljepote. Još iz bizantskog, grčkog i rimskog doba, na pijedestal kulture postavljao se mit o božankom i nadnaravnom biću, osebujnih kvaliteta i izvanrednih talenata. Tim božanstvima bi se nadodavale raznorazne priče i legende, atributi i svojevrsni svijet toliko dalek od realnog, prisutnog te na taj način stvarali notu svevremenskog. Glamur i ekstravagancija prožeti istaknutim senzibilitetom kreirani na sveopće obožavanje, podsjećaju na današnje much admired celebrities, filmske zvijezde koje po svojim istaknutim svojstvima i talentom dobivaju status Diva.
Sama riječ potjeće i prvobitno se odnosi na ženu izrazitog talenta u svijetu opere, međutim taj se pojam vrlo brzo proširio i na druge grane umjetnosti, kazalište, film i pop glazbu. U klasičnom smislu taj pojam najčešće vežemo uz film, dok temeljni smisao riječi znači božica te predstavlja žensko božanstvo. Diva = female deity, divine, divinity. Pokušali smo kroz igru riječi pozabaviti se terminologijom na hrvatskom jeziku: div, divno, diviti se; riječi koje obično vežemo uz taj pojam su: elegancija, sofisticirano, superb, veličanstveno, otmjeno, sa stilom, dostojanstveno, nadmoćno, očaravajuće, nižu se čitav slijed epiteta, što podsjeća na kult besprijekornog obožavanja kakvog mitskog božanstva. Neke su samozatajne, obavijene velom misticizma, neke su ekstrovertne ali ono što je zajednička točka veže se uz pojam gracioznosti i uzvišenosti.
Izložbom Diva pokušali smo odraziti prije svega unutarnji sukob osobe izložene javnom mišljenju i javnoj kritici. Diva predstavlja apsolutni pojam, karizmatičnu osobu božanskih karakteristika, apsolutna, sveobuhvatna i nepogrešiva u svojoj javnoj ulozi ali ujedno u sukobu s privatnim, unutarnjim, krhkim i nestalnim svijetom.
Određeni fragmenti istupaju iz klasičnog scenarija te klasičnog poimanja kulta Dive. Ti fragmenti nagovještavaju nešto drugačiju poziciju Dive u suvremenom svijetu. Istupaju iz klasičnog ambijenta ukazujući promjenu pozicije u današnjem društvu i drugačije sagledavanje statusa Dive.
Odabiremo prostor Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, bivšu Guvernerovu palaču, kao savršen ambijent za vizualni doživljaj elegancije i glamura, a izložbom u Muzeju na tragu smo još jedne simbolike koja se nadovezuje na cjelokupan koncept ove fotografske izložbe jer je muzej (st. gr. museion) hram Muza, boginja ljepote, znanja i umijeća.
Izložba apsolutnu vrijednost priklanja ljepoti. Zastupa ljepotu u svim svojim segmentima, u svim svojim krajnjim oblicima. Ljepota i umjetnost kao težnja i krajnji cilj uzvišene duhovnosti.
Tekst: Ana Warszawa
Željko Jančić Zec rođen je u Rijeci. Diplomirao je u Nizozemskoj na «Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten».
Željko Jančić Zec je multimedijalni umjetnik. Nastupio je i izlagao u Europi i Americi. Član je UPUH Zagreba i Rijeke i IG Freie Theaterarbeit i Bildende Kunst u Beču. Utemeljitelj je umjetničke udruge «PARTOFART» u Beču koja djeluje kao platforma različitih pravaca umjetnika. Predaje izvedbu i vizualnu umjetnosti u raznim školama i institucijama u Hrvatskoj i inozemstvu, te na raznim festivalima.
Jančić se počinje likovno izražavati početkom devedesetih godina.
Karakteristika Jančićevog umjetničkog rada jest stvaranje umjetnosti s ciljem istraživanja. Bavi se pitanjima svakodnevnog života, ljudske situacije te stanja i složenosti postojanja.
Ostvario je mnogobrojne samostalne i skupne izložbe pod različitim temama: «Oblici stvaranja svijeta», «Podvodni svijet», «Santasija», «Companions», «Dialog», «Iza sklopljenih očiju».
U radu na izvedbenoj umjetnosti Jančić je razvio “fotografsku i kinematografsku perspektivu”. Početkom 2000 godine, fotografija i video bitan su i stalan dio njegovog umjetničkog djelovanja. Producirao je nekoliko ciklusa fotografija: «Piedina», «Treno terreno», «Showroom», «The ghost has no home», «Urban leisure», «Blind through life». Ovakav rad otvara mu mogućnost da se igra s obje različite filmske tehnike, i daje mu razne mogućnosti izražavanja i izvođenja.
Producirao je nekoliko kratkih eksperimentalnih filmova koji se uspješno prikazuju na međunarodnim filmskim festivalima pod nazivom: «Waterish», «The Second Man», «Comeback», «Blind through life». Dobitnik je nagrade za film «Waterish» na međunarodnom festivalu «Choreographic Captures International Competition 2008 Joint Adventures» te za film «The Second Man» na 41. festivalu KRAF u Rijeci.
Ana Varšava rođena je u Rijeci 1977. godine. Upisuje studij Filozofije i stranih jezika i književnosti, povijesno – kulturološki smjer, na fakultetu u Trstu, Università degli studi di Trieste, te stjeće zvanje magistra engleske književnosti i jezika. Kod povratka u Rijeku angažira se oko nezavisnog kazališta Prostor+ kao performer i co-autor u site specific projektima, od kojih se posebno istiće DDR – Dobrodošli u Rijeku, vrlo uspješnu i medijski popraćenu predstavu izvedenu na željezničkoj stanici u Rijeci. Djeluje i u nezavisnom kazalištu Trafik u produkciji. Istovremeno piše članke za nezavisne publikacije i prevodi u miljeu kulture. Trenutno predaje engleski jezik u talijanskoj osnovnoj školi Dolac, te kao vanjski suradnik piše filmsku kritiku za prilog u dnevnim novinama: La Voce del Popolo. Bavi se fotografijom i radi na fotografskim projektima.