Kolektivna, selektirana izložba fotografija
GRIMALDA 2013.
Javno objavljivanje rezultata te dodjela nagrada i priznanja:
nedjelja, 21. travnja 2013, u 16.00 sati, galerija Grimalda
Grimalda, općina Cerovje, Istra; u sklopu manifestacije „Supci pud mavricun”.
Tema:
ISTRA: stazom, cestom, oblakom, valom…
Stručni žiri:
Eugen Borkovsky (predsjednik), Slađan Dragojević, Miranda Legović
dodijelio je:
1. NAGRADA: Luiza Štokovac
2. NAGRADA: Matija Pavlina
3. NAGRADA: Roberto Pavić
Pohvala za radove:
Vesna Špoljar, Igor Travalja, Dalibor Talajić, Darko Hrastovčak, Živana Selimović, Barbara Matošević Talajić
Pohvala za kolekciju: Vesna Janko Findrle
Autori izabranih radova za izložbu: Marija Barkiđija, Loreta Blagonić, Marko Cerovac, Dunja Demartini, Marlen Glavić, Dušan Grbac, Ronald Gubić, Robert Hrelja, Miro Jurić, Alen Kregar, Romina Kotiga, Robert Marić, Danijela Milanović, Nevenka Pavletić, Zvonimir Perić, Ivana Puškarić, Sandro Sardoz, Zlata Tomljenović, Ivan Volarević, Mario Zaccaria, Andrej Zbašnik.
OPĆI PREDGOVOR:
Regija Istra bila je i ove godine u žiži objektiva fotografa na Sedmom foto natječaju Grimalda 2013. Za ovo izdanje natječaja tražio se motiv koji odgovara zadanoj temi: „ISTRA: stazom, cestom, oblakom, valom…”. U propozicijama natječaja dane su smjernice za vizualno fotografsko istraživanje. Autori su pozvani na bilježenje doživljaja zadane teme s naglaskom na vizuru lokacije. Rezultat cijelog procesa je izložba na kojoj su interpretirani mnogi načini komunikacije područjem Istre. Pored neasfaltiranih cesta zastupljeni su tajnoviti prolazi, kamenom popločani putovi, šumske ceste, spiljske staze, drvoredi, asfaltirane ceste, nebo obojano tragovima zrakoplova, mostovi, tuneli, željezničke tračnice pa čak i znakovi elektroničkih komunikacija.
Ovakvim lokacijama okruženi smo svakodnevno ali ih ne percipiramo. Senzibilitet fotografa primijetio je i izdvojio situacije koje predstavljamo. Na natječaj se prijavilo 84 autora sa 228 fotografija. Autori su organizatorima slali šifrirane radove elektronskom poštom. I ove godine realizator projekta je Igor Blagonić sa Udrugom mladih Pagubice i Društvom likovnih stvaratelja Pazin. Ponovo su uspješno ostvarili animaciju i angažman fotografskih kreativaca, profesionalaca i amatera iz Istre ali i iz drugih krajeva. Stručni žiri u sastavu: Eugen Borkovsky, Slađan Dragojević i Miranda Legović za izložbu je izabrao 21 autora a nagradama i diplomama nagradio 10 pojedinačnih radova i jednu kolekciju. Stručni žiri je radio samo sa fotografijama bez znanja imena autora. Kasnijom evidencijom pokazalo se da su autori podastrli više radova i da je Žiri nekim autorima dodijelio po dvije nagrade ili priznanja. Žiri je ostao pri svojim odlukama. Pažnja se Stručnog žirija, pored sadržajnosti i likovnosti, polagala tehničkoj kvaliteti fotografije. Nije se inzistirao na nekoj školi fotografije. Vrednovala se likovna kvaliteta, dojmljivost te autorska interpretacija motiva. Fotografija nije tzv. primijenjena likovna tehnika pa ona mora zadovoljiti više kvaliteta od čitljivog dokumenta. Nagrađeni i pohvaljeni radovi većinom zadovoljavaju proširene kriterije: likovnost, sadržajnost i tehničku kvalitetu.
Natječaj je iznjedrio novu privremenu serija fotografija. I ove godine primjetan je problemski odnos sa realnošću. U vremenu u kojem živimo neželjeno smo određeni pohlepnim profiterstvom i velikim brojem neodgovornih političara. Izvjesna nesigurnost, rezignacija interpretirana je kroz neke radove. Motive bi se ugrubo moglo podijeliti na intimističke gdje je uklopljena osobna ispovijed ili stav i na promatračke gdje autor motivu prilazi sa manje emocionalnog naboja. Prisutno je mnogo crno bijelih ili monokromatskih radova a tamo gdje ima kolora on biva opravdan sadržajem i porukom fotografije. Ova izložba nešto manji naglasak stavlja na etno kadrove. Iako i njih ima unutar postava, primjetna je emancipacija motiva ka širem dijapazonu istarskih karakteristika. Nekoliko radova motive obrađuje na humoran ili sarkastični način. Velika većina radova su primijećeni i izdvojeni kadrovi ali ima i nekoliko režiranih scena.
Jedna od svrha natječaja i žiriranja je edukacijske prirode. Odgovornošću selekcije, utječe se na senzibilitet promatrača ali i na pristup motivu i interpretaciji opažene okoline. Izabrani radovi svjedoče dokumentarnost potkrijepljenu likovnošću u mediju fotografije. Zahvaljujem organizatorima a naročito umjetnicima na odazivu i kreativnom trudu.
Eugen Borkovsky
Predgovori o nagrađenim radovima:
Prvonagrađeni rad, kojeg potpisuje Luiza Štokovac, odražava vrijeme i atmosferu recentnog povijesnog trenutka. Sivilo i neizvjesnost odražavaju se na fotografiji koja zadovoljava likovne i tematske kriterije ovog natječaja. Kompoziciju rada određuje stabilnost elemenata i korektan izrez. Autoricu ne zavode mogućnosti motiva koje ostavlja izvan kadra. Ona izabire samo nužne elemente kojima postiže snažan dojam. Fotografija u donjoj trećini prikazuje prilaz i dio mosta kako je vidljiv iz nižeg rakursa. Mi možemo samo slutiti što je iza horizonta, iza mosta koji je pred nama. Ovako plasiran izaziva nelagodu, moguću prijetnju. Nevidljivost, nepredvidljivost mogućeg s druge strane mosta ostavljena je na volju promatračevoj maštovitosti. Negdje u magli, na rubovima fotografije, razabire se druga obala a dojam sivila naglašava prorijeđeno žbunje bez listova. Nebo je zabilježeno kao neprozirna, jednakomjerna površina. Snažan raster dodatno dramatizira donesenu atmosferu. Jednostavnost motiva, bez suvišnih vizualnih informacija, ovom radu daje snagu i kvalitetu.
Matija Pavlina nudi izuzetan rad. Fotografija prikazuje sekvencu kretanja automobila. Autor rada to čini na neuobičajen način. Pred nama je kadar oštro podijeljen na eksterijer, pejzaž i na dio u kojem naziremo automobil i aktere vožnje. Cijela scena zapravo se događa u retrovizoru. Tako pred nas dolazi zrcalna slika koju autor zapaža i bilježi fotografskom kamerom. Ova fotografija nosi dramatičnu atmosferu mijene, kretanja, tijeka a predlaže i osluškivanje autorova osobnog dojma trenutka u kojem je rad nastao. Podastrta je, pored vizure lokacije, interpretacija dojma putnika. Na postmodernistički način predstavljen je osobni trenutak a da je pri tom uvažena tema natječaja. Na ovom radu očituje se problematiziranje brzih promjena kojima nas obasipa suvremenost a za koje nismo sasvim sigurni da ih možemo ili želimo prihvatiti. Fotograf ne sakriva način nastanka fotografije čime dobiva na aktualnosti i životnosti zabilježene situacije. Vidljivo je promišljanje i kreativni angažman a promatraču je uvjerljivo prenesen autorov doživljaj trenutka.
Trećenagrađeni rad uvlači nas u nestvarnu atmosferu. Autor fotografije Roberto Pavić znalački koristi mogućnosti fotografskog medija kako bi ostvario dojam. On bilježi dramatičnu scenu tijeka ceste kroz drvored. Stroga kompozicija i duboka centralna perspektiva odazivaju se moćnim stablima. Cesta se gubi u magličastoj dubini. Od veličanstvenosti stabala sve su druge biljke nestale. Sve je usklađeno, uravnoteženo gustoćom bogatog rastera. Vrijeme kao da je stalo. Dostojanstvena aleja kao da postoji oduvijek neokrnjena u statičnosti i veličanstvenosti. Čini nam se kao da očekujemo neki mistični događaj koji bi se svakog trena trebao odigrati na sceni. Ovaj red biva narušen „neposlušnim” stablom negdje u dnu kadra. Taj nered uvodi filozofsko – fizikalnu ideju organiziranog kaosa. U likovnom smislu, ovaj nesklad daje kvalitetu cijelom radu. Autor izaziva promatrača. Iako smo svjesni da je ovaj drvored njegovan ljudskom rukom, fotografija nam potpiruje maštu. Ova cesta može biti scenografija za mnoge bajke.
Eugen Borkovsky, IV. 2013.
Organizacija: Udruga mladih Pagubice (Igor Blagonić) i Društvo likovnih stvaratelja Pazin
Predgovor: Eugen Borkovsky
Pokrovitelji: Istarska županija i Općina Cerovlje