KOMENTAR Vrijeme “Sitne” raje ‘Na morskome plavom žalu’
Boris Markuš
Hrvatska je auto destinacija i to čini ogromnu turističku prednost nad konkurencijom. Za razliku od lanjske, kampovi su već sada dobrano popunjeni, vezovi za manje brodove, jahte i brodice svih vrsta, ispunjeni! Jednodnevnih turista kao u priči. Gosti u ‘zlatnim godinama’ okupirali su cjenovno prihvatljive hotelske komplekse, a prednjače Slovaci. Tko bi rekao?
Sezonske radne snage definitivno nedostaje, dok domicilni puk mrguda na opseg posla uz mala materijalna primanja. Fali šljakera a šefova na izvoz! Što se tiče nekakvog „cijenjenja“ radnika, cijenjen je ulizivački. Račun dobiti i gubitka ili jesmo li profitabilni, pretežito zanima vlasničku strukturu. Odnos, pristup i uvažavanje djelatnika su sporedni čimbenik.
Struktura gostiju je šarolika, pretežito starije životne dobi. Prednjači ekipa iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije i Slovenije na proputovanju do svojih korijenskih potomaka. Pa, onda povratak na bauštelu, tamo negdje daleko. Ispada da su oni zaštićeni otprilike kao lički medvjed i vuk zajedno. Hrvatska je sigurna zemlja.
Bazeni sa slanom vodom su turistička budućnost, a klasičan morski plažni prostor samo popratni sadržaj. Sve veći broj turista koristi bazenske blagodati iz raznoraznih razloga. Konformizam je odavno sastavnica hotelske klijentele, dok sitna raja u privatnom smještaju uz jednodnevne turiste, u većini slučaja gušta na morskome žalu. Ovih dana je to i više nego očito.
Godinama u obilasku jadranske obale, uzduž i poprijeko svuda, pratimo turistički razvoj i na koncu konca samu ponudu. Danas je to nebo i zemlja spram negdašnjih godina. Navike gosta su stubokom promijenile naše živote, a turizam se tome prilagodio. Sviđalo se to nekome ili ne, takva je situacija. Znamo podilaziti, ali i naplatiti! I te učinke nije moguće samo tako zanemariti.
Furešti ko morževi leže pod suncobranima, bez koktela u rukama, ali tu je njegovo božanstvo mobitel. Selfiji su pod obvezno, te priče od kojih zaboli glava. Ni sultan nije tako uživao! Turistički brend kreiran za bijeg u svijet fantazije, glamura i dekadencije. Zasigurno, (ne)znaju koristiti sve morske blagodati.
Vrijeme konfekcijskog masovnog turizma treba što prije zaboraviti, mada to ne ide preko noći. Hrvatski turizam ima svoj pravac razvoja turizma, pa tako i nautičkog. Nautičari dolaze u sve većem broju i to zbog obale i kvalitete našeg mora. A nautičari su, znamo svi, dobri gosti. S porastom broja nautičkih vezova u lukama nautičkog turizma, valja biti na oprezu. Dobri gosti zaslužuju dobre domaćine, i istodobno valja poštovati uzuse zaštite prirode i okoliša. Općenito, znamo to i zbrčkati, a takav pristup ti se brzo obije o glavu. I te učinke nije moguće samo tako zanemariti.