Biennalna, žirirana,tematska izložba recentnih radova članova ULUPUH-ove Sekcije za fotografiju
Photo Art Gallery„Batana“, Trg brodogradilišta 2, Rovinj
od 06. 07. (u 20.30 sati) do 04. 08. 2012.
Marko Čolić, iz serije KUDA IDEŠ, CIVILIZACIJO
Izlažu: Stanko Abadžić, Zoran Alajbeg, Janko Belaj, BorisBerc, Marija Braut, Saša Četković, Marko Čolić, Ranko Dokmanović, NinaĐurđević, Virgilio Giuricin, Denis Gržetić, Mario Hlača, Maja Hrnjak, RomeoIbrišević, Ante Jaša, Damir Klaić, Tomislav Dubravko Kovačić, Maja StrgarKurečić, Dražen Lapić, Iva Lulić, Danijela Lušin, Ines Viktorija LjubetićFišer, Tomislav Marić, Alan Matuka, Luka Mjeda, Karmen Orlić, Dag Oršić, SlavkaPavić – gost izložbe, Tomislav Rastić, Šime Strikoman, Vladimir Šimunić,Robert Šipek, Dragutin Škreblin, Erika Šmider, Vanja Šolin, Zvonimir Tanocki,Mario Topić, Ante Verzotti, Nino Vranić, Vladimir Vučinović, Zvonimir Zagoda.
KARMEN ORLIĆ, Kasno popodne u Veneciji
Bijenalnim izložbenim projektom „AKTUALNO“ Sekcija za fotografiju ULUPUH-a od 2008. godine sukcesivno prezentira, u dvogodišnjem ritmu, recentno stvaralaštvo svojih članova na zadanu temu. Pritom je osnovna koncepcija projekta istaknuta već u samom njegovom nazivu, a temeljna ideja provlači se svakim izdanjem AKTUALNOGA: tendencija da se kroz mnoštvo osobnih autorskih pogleda umjetnika-fotografa predoči stvarnost koja nas okružuje, te svaki put iscrta jedna njezina nova mozaična slika. A stvarnosti malo tko zna prići iz toliko mnogo kutova, tako vizualno senzibilizirano i tako likovno intuitivno kao umjetnici-fotografi. Poput živih struna i svojevrsnih seizmografa, spremni da u trenutku reagiraju svojom profinjenom percepcijom i likovno izvježbanim okom, oni uvijek u pravo vrijeme i na pravi način bilježe aktualne životne situacije – od onih osobnih i intimno-ispovjednih, do globalno-egzistencijalnih, socijalno-ekonomskih, pa i političkih, zadirući u sve pore suvremenoga života, te tako aktualizirajući sve njegove aspekte. Kod toga, kao svi umjetnici, iskazuju svoje mišljenje, pokazuju svoju emotivnost, naglašavaju svoj etički i kritički stav. Unutar te široke, nesputavajuće i autorima uvijek izazovne teme, koja posebno fotografima daje velike mogućnosti osobnog viđenja aktualne stvarnosti, svako izdanje AKTUALNOGA voli se fokusirati na neki određeni segment života, ili problematizirati određenu, u datom trenutku intrigantnu temu, nudeći je kao inspiracijski izazov. U slučaju AKTUALNOG 3, to je problematika percepcije i doživljaja zbilje, što je istaknuto i nazivom „U svijetu paralelnih realnosti“.
Marija Braut, GLUMAC I OGLEDALO
U sadašnjem aktualnom vremenu velikih ekonomskih i političkih turbulencija – vremenu nesigurnosti, izvrtanja vrijednosti, erozije moralnih i etičkih normi, te silnoga raslojavanja u društvu, a pritom zamaha tehnologije do one točke kad više nismo sigurni što je realnost, a što ne, upravo je problematika upitnosti REALNOSTI ono što nas intrigira. Realnost koju vidimo, opipavamo, osjećamo, danas kao da se stalno urušava svakovrsnim intervencijama, režiranim efektima, propagandnim uvjeravanjima i paradoksima, pa nerijetko imamo osjećaj da živimo u nekim paralelnim zbiljama. Pod utjecajem novih medija, novih tehnologija, propagande i spektakla, ali i političko-ekonomskih centara moći, percepcije su nam često pobrkane, a osjetila „zbunjena“, pa se pitamo: što je istina, a što obmana? Je li realnost u kojoj živimo uistinu realnost – ili je to neka ukošena, „iščašena“, ili čak izmišljena realnost? Koliko pritom trebamo vjerovati našem oku? I što uopće vidimo kad gledamo? Koju to realnost? Fotografija se danas koristi vrlo široko, na svim područjima i njome smo posvuda okruženi. Je li ona pridonijela sumnji u realnost viđenoga? I je li ona modificirala našu percepciju u željenome pravcu? Indikativno je da koliko god se trudila prenijeti realnost i o njoj svjedočiti, ona je u nje uvijek bila neopipljiva, varljiva iluzija, koja unatoč svemu ima posebnu moć djelovanja i snažnu moć uvjeravanja. Pritom joj je sposobnost zamućivanja granica između stvarnosti i privida, te uvjeravanja u postojanje nepostojećega – nevjerojatna.
Nino Vranić, HRVOJE ŠERCAR
Autori-fotografi svoju foto-priču obično započinju zaintrigirani nekim naizgled običnim motivom, ili nekim detaljem iz svakodnevnice za koji im zapne oko; možda čak i nekom banalnom stvari. Ali onda iskoriste svu ljepotu i sve čari svoga medija – i sve pretvore u jednu novu zbilju. Zbilju u kojoj se isprepliću percepcija i osobna imaginacija, pa dolazi do prožimanja različitih realnosti – one vanjske, iz okolnoga svijeta i one unutarnje, iz autorova intimnoga svijeta, povezanog s njegovom duhovnošću, emotivnošću, kritičnošću. Novostvorena slika zbilje, premda naizgled opipljiva i stvarna, ustvari je nestvarna i puna perceptivnih i značenjskih zamki. Puna zgusnute vizualnosti koja se samo jednim manjim dijelom naslanja na realnost od koje polazi, dok drugi prebiva u „paralelnoj stvarnosti“ bizarnih perspektiva, neočekivanih jukstapozicija, čudesnih prostornih sinergija i nekih opipljivih vremenskih preklapanja. Premda fotografski motivi mogu biti veristički jasni i odmah prepoznatljivi – često i hiperrealistični, svijest na kraju ipak zna da se u sve to uplelo još mnoštvo dodatnih elemenata, pa stvarnost tu funkcionira kao modifikacija, autorska interpretacija – ili jednostavno kao re-dizajn viđenoga.
Ranko Dokmanović, iz serije ILUZIJA O BOGU
Umjetnici-fotografi Sekcije za fotografiju ULUPUH-a znalački su i kreativno odgovorili na zadanu temu AKTUALNOGA 3, prije svega ističući ona svojstva medija fotografije koja su intrigantna: prostorno-vremenske iluzije, pomiješane percepcije, promijenjena značenja… U podlozi je vrlo često njihov kritički angažman, kojim pokazuju kako fotografija ima „mnoga lica“ i može biti informacija, dokumentacija – i poetska umjetnička interpretacija. Pa i ironijska, ili duhovita kritika. Ali i medij koji se u rukama znalaca može pretvoriti u sredstvo moći. Jer nije nepoznato da u propagandi (od komercijalne, do političke), pa i u dizajnu, fotografija „govori bolje od stotinu riječi“, usmjeravajući percepciju u željenom (programiranom) pravcu, nudeći kontradiktorne ili krive informacije, te ne pričajući istinitu priču nego kreirajući novu istinu. Tako od ružnoga stvarajući lijepo – ili idealizirano, a od iluzivnoga realno. Treće izdanje AKTUALNOGA dalo je, kroz radove 41 autora, njihova „svjedočenja“ postojanja paralelnih svjetova, sugerirajući način iščitavanja njihovih djela „dvostrukim“ pogledom: detektirajući ono opipljivo – i naslućujući neopipljivo. Uočavajući disciplinu – ali i intuiciju i slobodu. Prepoznajući promišljenosti – ali i spontanosti. Čitajući poetičnost – ali i parodiju i kritiku. Njihove fotografije izbjegle su onu vrstu „konzumerističke“ zbilje današnjih mas-medija, koja je sva od banalnoga spektakla, jeftine dosjetke i prozirne senzacije. Naprotiv, one su osmišljene da budu primarno umjetničke i autorske. I da istaknu ljepotu fotografskoga medija, u kojem dominira likovnost i čvrst vizualni sustav utemeljen na invenciji i intuiciji.
Virgilio Giuricin, iz serije TIBET
Ermano Bančić
Akademija-Art