Skip to content

KBC Firule – novi izložbeni prostor suvremene umjetnosti

Ususret Danu bolnice u KBC-u Split uspostavljena Galerija Zoja Dumengjić

Vice Tomasović, Ivana Meštrov

HULU Split u suradnji s KBC Split pokrenuo je novu umjetničku galeriju u centralnoj zgradi na Firulama, koja nosi ime po arhitektici koja je projektirala bolnički sklop

Potpisom memoranduma o zajedničkoj suradnji, u prizemlju centralne zgrade KBC Split na Firulama u ponedjeljak, 14. veljače, otvorena je Galerija Zoja Dumengjić. Galerija je nazvana po arhitektici koja je projektirala bolnički sklop na Firulama. Riječ je o zajedničkom projektu Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split i Kliničkog bolničkog centra Split, a sama ideja je proizašla iz najesen održanog 41. Splitskog salona naziva „Ne posve izgubljeni jedni za druge“, kojeg je kurirala Ivana Meštrov u suradnji s Anom Janevski.

Prva izložba kojom se javnosti predstavlja ova novouspostavljena splitska galerija jest „Retropolis“, projekt Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII), koji u ovom izdanju predstavljaju vizualna antropologinja i etnologinja Sonja Leboš te vizualne umjetnice Stella Leboš i Luana Lojić. „Retropolis“ je posvećen znamenitoj arhitektici i projektantici sklopa splitske opće bolnice Firule iz 1951. godine.

„Galerija će biti modularna i fluidna, bez fiksne lokacije unutar Kliničko bolničkog centra, prilagodljiva naravi i medijskoj raznovrsnosti suvremene umjetnosti. No, projekt Galerije Zoja Dumengjić jest fiksan u svojoj namjeri dugog trajanja. Ovakve pozitivne suradnje su zaista rijetke, čak i u svijetu, a kao umjetnike nas posebno vesele“, pojasnio je Vice Tomasović, predsjednik HULU Split.

Zoja Dumengjić (1904.-2000.) 1930-ih je radila kao projektantica u Higijenskom zavodu i Školi narodnog zdravlja, gdje se i specijalizirala za objekte zdravstvene namjene, pri čemu su je inspirirali zdravstveni objekti znamenitog finskog arhitekta Alvara Aalta. Rad Zoje Dumengjić nije ostao potpuno nevaloriziran za vrijeme njenog dugog i plodnog života: 1979. godine dobila je nagradu “Viktor Kovačić” za životno djelo, a 1984. godine primila je Povelju Opće bolnice Split za izvanredan doprinos razvoju bolnice na Firulama.

Prisutnost umjetničkih radova inspiriranih opusom Zoje Dumengjić na 41. Splitskom salonu ponovo ukazuje na značaj arhitektonskog oblikovanja za zdravlje dostupno svima i stoji u samo ideji uspostave Galerije.

„Vjerujem da će Galerija Zoja Dumengjić u suradnji s HULU Split u sklopu KBC-a djelovati kreativno, dugo i uspješno, da će pritom kontinuirano osnaživati viziju Zoje Dumengjić o arhitekturi i vizualnoj umjetnosti u službi zdravlja, ali i približiti pacijentima i zdravstvenom osoblju lik i djelo arhitektice koja je oblikovala splitsku bolnicu. Posebno mi je drago što se Galerija otvara uoči Dana KBC Split, kojim se obilježava spajanje Firula, Križina i Toplica u zajedničku ustanovu“, istaknuo je dr. Julije Meštrović, ravnatelj KBC Split.

Produkcija: Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja, 2020., i HULU Split, 2022.
Organizacija: HULU Split (Ivana Meštrov, Duška Boban, Ana Bratić, Vice Tomasović) i KBC Split

foto: Bolnica Firule ARHIV UIII 2019., Arhiv Zoje i Selimira Dumengjić, Duška Boban (HULU), KBC Split Romana Jadrijević Lozančić

UIII: Retropolis-Sonja Leboš s Luana Lojić, Stella Leboš

Galerija Zoja Dumengjić

KBC Split u suradnji s HULU Split

Svečano otvorenje: 14.02.2022. u 10 sati

Prvi program kojim se predstavlja i koji se predstavlja u novouspostavljenoj Galeriji ZOJA DUMENGJIĆ pri KBC Split jest Retropolis udruge UIII (Sonja Leboš u suradnji s Luana Lojić i Stella Leboš) posvećen znamenitoj arhitektici i projektantici sklopa splitske opće bolnice Firule, iz 1951. godine, po kojoj nova splitska Galerija nosi i svoje ime. Galerija Zoja Dumengjić mišljena je kao modularna i fluidna, bez fiksne lokacije unutar Kliničko bolničkog centra, te prilagodljiva naravi i medijskoj raznovrsnosti suvremene umjetnosti. No, njezin projekt jest fiksan u svojoj namjeri dugog trajanja. 

Sama ideja Galerije proizašla je iz nedavno održanog 41. Splitskog salona ‘Ne posve izgubljeni jedni za druge’ no zbog epidemiološke situacije njezina inauguracija morala se pomaknuti van vremenskog okvira Salona. Ova najstarija i najveća splitska likovna manifestacija, u svom se 41. izdanju održala na više splitskih lokacija (MKC galerija, Salon Galić, Akvarij Bačvice, Hrvatski pomorski muzej) u razdoblju od 19.11. do 16.12.2021. Izložbu je kurirala Ivana Meštrov u suradnji s Anom Janevski, a organiziralo udruženje likovnih umjetnika HULU Split. Ideja 41. splitskog Salona bila je afirmirati vizualne radove, vizualna i društvena istraživanja pozvanih umjetnica, kolektiva i suradničkih organizacija koje promiču kompleksnosti feminističkih genealogiju, potiču na produktivne dijaloge među generacijama kao načine izgradnje pravednijih povijesti, imaginiraju uključivije i zelenije sadašnjosti, lokalno, ali i puno šire. 

Jedna od takvih suradnji jest i program Retropolis. 

Prema riječima Sonje Leboš, kulturne antropologinje i kustosice:

Program “Retropolis” projekt je Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII) započet 2019. godine a koji sondira vrijeme u kojem su se istovremeno artikulirali nacrti boljeg i pravednijeg društva te otpor konzervativnim silama koje dijele ljude prema rasama ili nacijama. Radi se o vremenu između dva svjetska rata kada je na ovim prostorima utemeljena Škola narodnog zdravlja “Andrija Štampar” te snažno prokolale ideje o zdravstvenoj skrbi dostupnoj svim članovima društva. U okviru projekta provedeno je obimno umjetničko istraživanje kojeg su ko-kreirale umjetnice Stella Leboš, Luana Lojić i Maja Marković, čiji je angažman bio i ko-mentorski, a bavilo se pitanjem socijalističke estetike i etosa kao prijepornim pitanjem hrvatskog društva, dodatno opterećenim falsifikacijama povijesti i brutalnostima neoliberalnih i konzervativnih politikantskih struja. Na taj način lociralo se i korijene te estetike koji sežu u burno vrijeme međuraća, naglašavajući posebno ulogu žena u formiranju boljeg društva te značaj sinergije prostornog planiranja i socijalne medicine. Tako je jedan segment istraživanja proučavao progresivni tisak, s naglaskom na emancipatorski list “Ženski svijet” (izlazio od 1939. do 1941.), dok je drugi segment istraživanja propitivao i kritički se reflektirao na rad arhitektice Zoje Dumengjic. 

Zoja Dumengjić je 1930-ih radila kao projektantica u Higijenskom zavodu i Školi narodnog zdravlja, gdje se i specijalizirala za objekte zdravstvene namjene, pri čemu su je inspirirali zdravstveni objekti finskog arhitekta Alvara Aalta. Tijekom istraživanja suradnički je tim posjetio i dokumentirao brojne prostore zdravstvene brige i skrbi koje je Dumengjić oblikovala, te tako na neki način i dopunili temeljno istraživanje o njenom radu koje je provela dr. sc. Zrinka Barišić Marenić a koje je rezultiralo opsežnom monografijom naziva ‘’Arhitektica Zoja Dumengjić’’ (objavljenoj 2020. godine u suradnji Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu i UPI2M BOOKS). Rad Zoje Dumengjić (1904-2000.) nije ostao potpuno nevaloriziran za vrijeme njenog dugog i plodnog života: 1979. godine dobila je nagradu “Viktor Kovačić” za životno djelo, a 1984. godine primila je Povelju Opće bolnice Split za izvanredan doprinos razvoju te bolnice na Firulama. Nakon te Povelje, prisutnost radova umjetničkih radova inspiriranih opusom Zoje Dumengjić na 41. Splitskom salonu ponovo ukazuje na značaj arhitektonskog oblikovanja za zdravlje dostupno svima i stoji u začetku i ove novoupostavljene Galerije. 

Vjerujemo da će Galerija „Zoja Dumengjić“ djelovati u krilu bolnice dugo i uspješno, u suradnji s HULU Splita, te tako osnažiti viziju Zoje Dumengjić o arhitekturi u službi zdravlja.

Radovi predstavljeni na izložbi novouspostavljene Galerije Zoja Dumengjić:

Luana Lojić: “Zoja Dumengjić: Iz osobnog arhiva” i “Zoja Dumengjić – izabrana ostvarenja / Stanje na terenu 2019. godine”

Luana Lojić inspirirala se osobnim arhivom Zoje Dumengjić koji je pohranjen u Muzeju arhitekture u Zagrebu te terenskim istraživanjem provedenim 2019. godine u okviru projekta “Retropolis” Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja. Tako su nastali video radovi “Zoja Dumengjić: Iz osobnog arhiva”, koji minimalističkom kolažnom tehnikom ukratko dočarava impresivnu i filmičnu biografiju ove velike arhitektice, te “Zoja Dumengjić – izabrana ostvarenja / Stanje na terenu 2019. godine”, koji nam ukazuje na recentno stanje zdravstvenih objekata u Karlovcu, Ogulinu, Omišu, Splitu i Zagrebu te potrebu održavanja i zaštite vrijednih objekata zdravstvene tipologije.

Stella Leboš: “Briga je ženskog roda”

Stella Leboš odabire i prenosi zaigrane ali pomno promišljane motive iz interijera zdravstvenih objekata Zoje Dumengjić u medij ručnog veza na platnu, naglašavajući temu skrbi i brige kroz ženskom pristupu svojstven minuciozni ručni rad. Tako se vrijednim arhitektonsko-zanatskim uzorcima prošlosti (koji se, nažalost, odveć često i neopravdano pregaze novijim ali nelijepim i nefunkcionalnim rješenjima) udahnjuje mogućnost života u funkcionalnijim i ljepšim budućnostima zdravstvenih ustanova u kojima (i) danas većinu zdravstvene skrbi u svojim rukama nose – žene: liječnice, medicinske sestre, znanstvenice u laboratorijima, laboratorijske tehničarke, tete čistačice i kuharice, ili…”tek” majke, sestre, supruge, kćeri, unuke, prijateljice…jer briga je (ne isključivo, ali još uvijek najčešće) – ženskog roda. 

Produkcija: Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja, 2020. i 41. Splitski salon, 2021.

Organizacija: HULU Split-Duška Boban, Ana Bratić, Ivana Meštrov,  Vice Tomasović, KBC Split