Skip to content

Vladimir Meglić: Retrospektiva

 U katalogu izložbe tekst je napisao akademik Tonko Maroević, a zbog spriječenosti dolaska o samom autoru je govorio dr. Tonći Šitin, povijesničar.

Pogledajte galeriju radova!

Sample Image

U Palači Milesi postavljene su slike od najranijih radova pa do današnjih dana dok su u Galeriji ”Kula” postavljeni sakralni motivi.

Sample Image

Pogledajte galeriju radova!

Stol, stolica, stoljeća (zapis o slikarstvu Vladimira Meglića)

Zadrti tradicionalist, neposustali figurativac i uvjereni slijedbenik klasičnih motiva s odlučnim simboličkim pokrićem, slikar Vladimir Meglić nipošto ne  zaslužuje marginalizaciju u suvremenom trenutku Hrvatske umjetnosti niti pak treba tražiti ispriku za svoja – svjesno anakrona i na svoj način elektička opredjeljenja. Jednostavno, snagom i uvjerljivošću svojega izraza kromatskom osijetljivošću i koherencijom rukopisa, te neospornim imaginativnim uzletima on s punim pravom nudi javnosti svoju zanimljivu stvaralačku opciju, odnosno dokazuje motiviranost i istinitost svojega opredjeljenja, uvjerava u homogenost svijeta koji svijedoći  i za koji se opredjelio. Može nam pri tom biti dobrodošlom stanovita tolerantnost, pluralnost  ili  relativizacija  inovativnosti karakteristične za postmoderni način  recepcije    ali  čak  nezavisno od duha  vremena,  epohe  koja  načelno prihvača mnoge retro ili dijakrone morfologije, njegovo slikarstvo nosi otisak individualnog doživljavanja i ima pečat iznimno darovitog oblikovanja, te kritičko i gletatersko primanje.

Sample Image

Vladimir Meglić se određenije afirmirao u poslijednjih desetak i nešto višegodina, ali njegovo stvaralaštvo  ima znatno duže korijene  i nemalu amplitudu koja pokriva višestruko duže razdoblje. Da i ne ulazimo u peripetije njegova formiranja i sazrijevanja, uvidjet čemo kako je od prvih koraka nalazio neke svojstvene karakteristike  i vrijednosti, kako  je motivski  i  intonativno več od druge polovine sedamdesetih godina (prošloga stoljeća) išao smjerom sustavne deformacije i pomalo groteksne percepcije figura kako je na tragu sjevenjačkih starih majstora tražio vlastite inačice interpretacije vidljivog svijeta i ljudskih odnosa (pa i s osiječanjem transcedentalne aure, metafizičkog pokrića).

Sample Image

Nije pretjerano kazati kako je razvoj mladog slikara išao putem asimilacije mnogobrojnih  iskustava povijesti odabranog medija,  kako  su ga  vrlo  rano privukli i gotičari  i maniristi,  i klasičari  i modernisti. pridodamo  li da  je  jos kao diječak bio fasciniran tirolskim obojenim kipovima svetaca, a da je kao mladić proveo znatno vremena radeći za pozornicu, uspostavili smo mrežu utjecajnih faktora u tarženju likovnog jezika. Razumije se, putovanja po svijetu vodila su ga u muzeje i crkve, u galerije i na trgove, ali su ga navela i na otkrivanja različitih krajolika i ambijenata, s kojima je bio prisiljen uspoređivati panorame i vidike što ih je ponio  iz međimurskoga zavičaja – neosporno konstitutivno bitne  i svjetonazorno određujuće.

Sample Image

Večina tumača Meglićeva slikarstva opravdano će se poslužiti atributom ekspresivnosti, svrstati ga u okružje neoekspresionističkih tendencija konca dvadesetoga stoljeća (možda i susjedstvo njemačkih "novih divljih"). U svakom slučaju prepoznati će u njemu referencije na pretke, poput Van Gogha) kako i u izboru motiva stolica i kreveta, tako i u zvučnoj , čistoj kromatici) ili Rouaulta (po fovističkoj kontrastnosti game i mizerabilističkoj mješavini nježne sućuti i blage poruge).

Sample Image

Nije pri tom sporno da je evolutivno Meglić krenuo i dalje, asimiliravši stanovite tekovine kubizma  (poliperspektivnost)  ili nadrealizma  (ukidanje gravitacije), no s jasnom sviješću da koristi "patente" povijesne avangarde kada oni imaju već standardnu vrijednost i oficijelnu verifikaciju. Simptomatično je među tim da Meglić među svoje uzore predilekcije svrstava također Kleea i Miroa, dakle autore izrazito oniričkih i nemimetičkih svojstava. Naime, premda je dosljedni figurativac i nemože se odreći prtljaga ikoničkih znakova i simbola, on u svojemu komponiranju kadra rasporedu elemenata na platnu (papiru, zidu) također podrazumjeva logiku i slobodu "apstrakcije", tj. Svoje likove i predmetne atribute raspoređuje po slikanoj površini kao svojevrsne mrlje i nakupine pigmenta, kao dijelove koji će harmonično odjeknuti u suglasju sekvenci.

Sample Image

Usidio bi se kazati kako Vladimir Meglić nije reagirao na Babilonsku ili Alksandrijsku post modernu situaciju, kako  je njegovo shvačanje oblikovanja išlo organski prema prihvačanju tradicije kroz filter jedne linije modernizma. S ponešto pretjerivanja usporedio bi njegov dijalog s  klasičnom  tradicijom s picassovim "ćitanjem" Cranacha  i Velasquesa  ili pak Baconovim parafraziranjem Van Gogha i – opet- Valasquesa. Naravno, naš mladi slikar nije mogao možda niti htio dosegnuti stupanj autonomije u odnosu na predkoške poput spomenutih velikih predhodnika, ali je znao i umio nastaviti na sebi svojstven način , odnosno progovoriti motivima vlastitih nadahnućai slikati specifičnom inačicom temperamentnog duktusa i kolorističke euforije i prije nego  li  je stabilizirao svoju paletu i ikoniku Meglić je iskazao neospornu okrenutost začudnom i fantastičnom, te sklonost prema distorziji oblika i hipertrofiji prostornih sugestija. Dovljno je pogledati predakademske radove, kao što su "pejsaž" 1975, "Metafizički" 1978, "Ruganje" 1979, i "Šaljivi" 1978, pa da se uvjerimo u autentičnost opredjeljenja, u potrebu fiksiranja opsesivnih likova i prizora, ali u devetom desetljeću prošlog stoljeća – u razdoblju nakon dugotrajnog provjeravanja dolazi do zrelosti i samosvjesti relizacije, do serijalnih varijacija i cikličkih obrada dominantnih motiva.

Sample Image

Sigurnost izvođenja očituje se u naglašenoj gestualnosti i smjelom jukstaponiranju kontrastiranih parcela, a mogućnost  individualizacije pojedinog rada zavisi od gotovo nepresušne imaginacije. Meglić se  tako poigrava"općim mjestima", fiksnim atributima,  "stajačim metaforama" svoga univerzuma (kao što su prije svega, ploča, stola. ladica, i sjedište, i naslon stolice), da bi ih potom obagatio ili olakšao dodanim akcesorijima (kocke, zvrk, vaza, suza, rog, voće, ptica, gnjezdo, itd.). proporcionalno u dosadašnjem Meglićevom slikarskom opusu pretežno enterijeri. Neuzmemo li u obzir njegove mozaikalne i vitrajne izvedbe njegova su platna najćešće komornoga ugođaja sobne , intimističke atmosfere, koordinata zidova, stropova i podova.

Sample Image

Međutim, naćin obrade kao da razbija sva ograničenja zadanog prostora, tretman površine zadobiva upravo kozmička obilježja. i nije rijeć samo o tome da otvorene ladice naslućuju prodore u neznane dubine ili da se kroz učestale prozore otvaraju vidici na beskonačna prostranstva, nego Meglićeva dinamična gesta pripada ritmovima što sugeruraju astralne protege i poklapanje suprotnosti. "Crni oblak" što se nazire izvan okna istoimene slike iz 2000. Godine odjeknut će u gustom krajoliko iza Sv. ilije, na slici iz godine 2001. "Žuto polje" (1995) ponudit će svoju podlogu  i obris za  razradu u "Flori"  (1999), u "Cvijeću Sv. Doroteje"  (1998), ili pak "panu"  (1997). U  zrcalu "gnjezda" (2002) ogledat  će se geometrizmi  iz "bacača kocki" (2000)

Život oblika na Meglićevim slikama dobrim djelom zavisi odpretplitanja ortogonalnih  i  valovitih  silnica. Same ploče  stola poznaju  amplitudu od  strogih pravocrtnih poteza do barokno zavijenih uvrnutih  i  razbarušenih  rubova, a pri  tom služe i kao pars pro tot kadriranja, organiziranja i uokvirivanja zadanih elemenata.

Sample Image

Kad su blizu još ljestve ili podne daske ili prećke naslona stolice dobivamo čitav koordinatni sustav  linearnih paralelizama kojima se odlučno suprortavlja organička razvedenost dominantnih djelova slike. Autor je i sam svjestan bitne polariziranosti mnogih svojih djela, pa ih i naslovima definira kao "tirkizno na crvenoj", "Crveno-zeleno", "toplo-hladno", "Muško-žensko", itd.

Zaključujući, ustanovićemo, da pogled na dosadasnji saldo Meglićeva slikarstva ukazuje na zanimljivu likovnu pojavu, na autora koji ima svoj stvaralački profil i potrebu okušavanja na više problemskih razina. Unatoć dosegnutoj homogenosti osobnog stila ne zamjećuje se zamor ili monotonija izvođenja, pa se s razlogom mogu očekivati i daljnji kreativni prodori.
Tonko Maroević

Pogledajte galeriju radova!

Sample Image

Pogledajte galeriju radova!

Vladimir Meglić je rođen 1955. godine u Donjem Pustakovcu (Međimurje). Godine 1975. maturirao je na Školi primijenjenih umjetnosti u Zagrebu. Nakon završene škole radio je na scenografijama u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu. Akademiju likovnih umjetnosti upisao je 1981. godine, a diplomirao je 1986. na slikarskom odjelu u klasi profesora Josipa Biffela. Od tada djeluje kao samostalni slikar, izlažući na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, između ostalog i s Controm, neformalnom grupom stvaralaca istomišljenika. prvu samostalnu izložbu priredio je je u njemačkom Konstanzu 1995. godine. Uz izlagačku djelatnost izveo je radove na nekoliko sakralnih objekata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini u tehnikama freske, mozaika i ulja. O njegovu je radu 2006. godine objavljena monografija iz pera Enesa Quiena.

Sample Image

Pogledajte galeriju radova!

Popis samostalnih izložbi

1989. izložbeni prostor dvorane "Augustin Kožatić"

Dominikanski samostan, Zagreb
1995. Basis Galerie, Konstanz – Njemačka
1995. "Galerija Sveti ivan Zelina", Sveti ivan Zelina
1996. Galerija "Studio D", Zagreb
1997. Galerija "Višeslav", Nin
1998. Galerija "Cekao", Zagreb
1999. Galerija "Međumurski dom", Zagreb
1999. Galerija "ZB ARt", ludberg
1999. likovni salon "Wernissage", Osijek
2000. Centar za kulturu, Čakovec
2000. izložbeni prostor Ministarstva financija, Zagreb
2001. Galerija "Kordić", V.Gorica
2001. Galerija Gradskog muzeja, Sisak
2002. Galerija "Apedemak", Zagreb
2002. Galerija "leada", Zadar
2002. Galerija "Kula", Split
2002. Galerija "Garestin", Varaždin
2002. izložbeni prostor dvorane lisinski, Zagreb
2003. Galerija " idealni grad", Zagreb
2004. Galerija "Vladimir Filakovac", Zagreb
2005. Galerija " Studio D", Zagreb
2006. Galerija "Kula", Split
2006. Galerija "Sv. Krševan", Šibenik
2007. Galerija "AŽ", Zagreb
2007. Galerija "Zilik", Karlovac
2007. Galleria "San Vidal Campo San Zaccaria", Venecija
2007. Centro "Arte tiepolo", Udine
2007. Galerija "t urnac", Novi Vinodolski
2007. Galerija "Hrvatsko slovo", Zagreb
2008. "Green Cat Gallery", Sofija
2008. Galerija "Stećak", Klek
2009. Galerija Studio "Josip Račić", Zagreb

Sample Image
Vladimir Meglić

Postav izložbe: Vladimir Meglić, Stanko Mrduljaš i Duje Mrduljaš

Fotografija: Pero Dragičević, Tomislav Bekavac, Goran Vranić, Vidoslav Barac, Darko Bavoljak, Miro Martinić, Stanko Vrtec

Duje Mrduljaš, ravnatelj

Pogledajte galeriju radova!

Akademija-Art.net