GRIMALDA 2012: ŠESTI FOTOGRAFSKI NATJEČAJ
Otvorenje izložbe fotografija i podjelu nagrada i priznanja
Tema izložbe / fotografskog natječaja: „KORTA“ / dvorište, okućnica, dvor, prilaz kući…
Stručni žiri u sastavu: Eugen Borkovsky, Miranda Legović i Nina Šperanda pregledao je sve radove i dodijelio:
Predgovor katalogu:
Komentari o nagrađenim radovima:
Siniša Pamić laureat je ovogodišnjeg natječaja. Obje fotografije njegova diptiha imaju u podlozi crno – bijele zidova bez žbuke. Na razigranoj arhitektonskoj kamenoj teksturi pronalazimo dramatične detalje koji nose izražajnost. Rad animira maštu jer autor postavlja pitanja. Na jednom motivu primjećujemo ljestve i otvor na fasadi te diskretno postavljenu klupicu, škanjić. Ovi elementi nude scenografiju koju maštoviti promatrač može nastaviti pričom: tko, kada… Na drugom radu, uz ponešto drugih detalja najočitija je sjena robe ovješene na konop. Obje fotografije su kompozicijski i tehnički dovršene a nose pečat senzibilnosti autora kojeg prenose promatraču.
Zaustavljeno vrijeme mogao bi biti naslov drugonagrađenog izuzetnog diptiha Slavice Isovske. Njen rad se sastoji od dvije situacije: prisutnost i neprisutnost. Pored tehničkih kvaliteta, rad sadržajem pobuđuje uznemirenje. Izabrana portretirana osoba svojom tjelesnom pasivnošću a intenzivnim pogledom i grimasom ne ostavlja nas ravnodušnim. Čak i izrezak tijela psa koji izlazi iz kadra nije smetnja već podupire dojmljivost. Zabilježeni unutarnji nemir osobe na prvoj i doslovni nered na drugoj fotografiji smisleno se nadovezuju. Kompozicija bazirana na horizontali umiruje dojmove scena. Uz to podupire znakovitost fizionomije koja na sebe koncentrira pogled promatrača uz suodnos s rasterastim detaljima drugog rada diptiha. Ovdje se dokumentiranje pretvorilo u artistički iskaz.
Trećenagrađeni rad Kristijana Macinića, iako sasvim realan po motivima odaje nadrealistički doživljaj. Autor kadrira detalje situacija koje obiluju znakovitostima. Dojmu svevremenosti svjedoče kameni zidovi ispred kojih autor režira scene. Jedan kadar nudi pasivnost a drugi aktivnu radnju. Od jednog se autor udaljuje a drugom prilazi sasvim blizu. Začudne prozorske škure postavljene su na zid na kojem nema otvora. Druga scena je izrezak elemenata za pripravak kave: džezva i slavina za vodu. Fotografije obuhvaćaju ideju jednog pogleda, scene koju pamtimo, unutar niza slika u osobnoj memoriji. Promatraču ostaje imaginacija mogućih sižea. Autor mu nudi elemente.
Trošnost okruženja daje draž radovima Dalibora Talajića. Radi se o dva rada koja dobivaju četvrtu nagradu. Autor zaviruje u ambijente obilježene osobnostima aktera. U pitanju su dva oprečna ljudska karaktera. Dok žena oko sebe ima korisne, odložene ali složene predmete, muškarac je okružen predmetima za koje ne znamo da li su osobni ili se radi o sceni čišćenja, razvrstavanja prije odbacivanja. Kao da je muškarac na fotografiji klošar okružen osobnim predmetima. Čini nam se da su obje osobe u neobičnim dvorištima nastalim nasumce.
Pohvaljen rad koji potpisuje Alen Niessner također je crno – bijela fotografija. Iz žablje perspektive autor fotografira prednji dio traktora, zaprežno vozilo. Tim postupkom dramatizira situaciju. Pored toga, uski kadar u kojeg niti ne stane cijelo vozilo naglašava gabarite motiva. Kadriranjem autor postiže da traktor asocira humanoidne portretne karakteristike. Ova humorna situacija govori o autorovom stavu. Uz određene simpatije, fascinacija veličinom i snagom prenesena je promatraču. Grandioznost i šarm glomazne mašine ponuđena je na uvid.
Detalj povijesne arhitekture prezentira Ivana Puškarić. Rad, nagrađen Pohvalom, kompozicijski je podijeljen na dvije površine različitog kolora. Pred nama je izrezak koji prikazuje sraz kamena i drva. Kamen karakterizira grafitni urez godišta ili možda kućnog broja. Drugu polovicu formata zauzima detalj drvenih, snažnom bojom, oličenih vrata. Zadnji sloj boje nanesen je preko drva i okova brave pa čak i preko iskrivljenog čavla. No, i taj sloj boje vremenitošću je iskrzan. Ovo podsjećanje na neke drugačije stilske karakteristike prošlih vremena upozorava nas na prolaznost i našeg vremena. Možda će ovaj rad izazvati nostalgiju no, vrijeme je podložno mijeni pa će naše stilske oznake i tragove sa sjetom promatrati oni koji dolaze iza nas.
Izdvojen Pohvalom, pred nama je još jedan diptih čije motive smisleno možemo povezati na nekoliko načina. Na jednoj fotografiji nalazimo uznemirenog pijetla a na drugoj samozadovoljnog muškarca koji kao da priprema roštilj. Dramatičnu povezanost fotografija nije teško naslutiti. Život pijetla je u opasnosti. Možda ova panika promatrača drži samo pri prvom pogledu. Jer, moguće je da, uznemirenje pijetla izaziva nazočnost fotografkinje a muškarac priprema žar za kovanje željeza. Ovu paniku značenja priredila nam je Slavica Isovska.
Nesklad pozicioniranosti predmeta premisa je pohvaljene fotografije Kristiana Macinića. Iako je ovakva nelogičnost odnosa možda već korištena, situacija izaziva zanimanje. Autor uzima dva motiva koje konfrontira i koji su potpuno dovoljni za dojam. To je livada sa rubom šume u daljini i stari, oronuli trosjed u prednjem planu. Ovi elementi natkriveni su maglovitim nebom. Iako prevladava sivilo rad ne izaziva nelagodu već čuđenje. Neuobičajenost ambijenta i predmeta prenosi nas u nadrealizam, iluzionistički doživljaj svijeta. Potrošnost vremena primjećujemo na stvarima. Priroda se mijenja u ciklusima a predmeti kao i ljudi nestaju. Trosjed je prazan, nema ljudi. Možda je autor želio progovoriti o kraju vremena?
Neobično dvorište, verandu, okućnicu predstavlja Slađan Dragojević. Zbog velike količine pikturalnih informacija, autor izuzima kolor. Pred nama je zaista bogat raster detalja. Tu su elementi konstrukcije nadstrešnice izvedeni metalnom mrežom, vrtni namještaj, dijelovi arhitekture, vrtne biljke. Zabilježeno područje na rubu je nadrealističkog dojma iako prikazuje stanje. Atmosfera je ispunjena napetošću osamljenosti i iščekivanja. Na dva rada kompozicija je raspršena da bi se zgusnula tek na trećem gdje oslonac za pogled unosi kućni ljubimac, mačak koji kao da pozira fotografu. Odličan rad, triptih Slađana Dragojevića nije se mogao ne pohvaliti kao kolekcija ili izbjeći na izložbi. Ovaj vrsni autor, osim kvalitetom radova, diči se i šarmantnom drskošću. Naime, fotografije prikazuju dvorište predsjednika stručnog žirija ove manifestacije.
Akademija-Art