Foto: Politikaplus
Je li rezultat nedavno završenoga natječaja za ravnatelja Galerije Klovićevi dvori bio unaprijed namješten?
Da li je ravnateljsko mjesto rezervirano za muzejsku savjetnicu Marinu Viculin, kao što to tvrdi bivša ravnateljica Klovićevih dvora Vesna Kusin?
Na potvrdan zaključak, ili barem na visoku dozu sumnjičavosti, upućuje nas pismo koje je ministrica kulture Andrea Zlatar Violić poslala članovima Upravnoga vijeća te gornjogradske institucije, dan uoči sjednice na kojoj su trebali otvoriti pristigle ponude i za ravnateljicu predložiti Vesnu Kusin, koju je, zbog iznimnih rezultata poslovanja u protekla dva mandata, ali i kvalitetnoga izložbenog programa, podržalo i Stručno vijeće Galerije.
U dopisu upućenom 20. veljače Ž
eljku Lapuhu, Petru Barišiću, Dušku Ljuštini, Biserki Rauter Plančić i
Jasminki Poklečki Stošić, ministrica kulture im svraća pozornost na potrebu da se natječaj provede bez žurbe, u skladu sa zakonom, imajući u vidu da gotovo u isto vrijeme istječe mandat članovima Upravnog vijeća i ravnateljici Galerije.
Stoga im sugerira da bi »trebali odgoditi utvrđivanje i predlaganje ministrici kulture kandidata za ravnatelja Galerije kako bi se postupak ocjene pristiglih ponuda i predlaganje kandidata za novog ravnatelja prepustilo novom sastavu Upravnog vijeća koje će budućeg ravnatelja pratiti kroz predstojeće mandatno razdoblje«.
Ministrica kulture RH Andrea Zlatar Violić
Ako Upravno vijeće Klovićevih dvora, kao što naknadno tvrdi ministrica, uopće nema ingerenciju da ocjenjuje program i predlaže kandidata za ravnatelja, postavlja se pitanje što je Andrea Zlatar Violić htjela postići tim pismom. Ono bi se lako moglo interpretirati kao pokušaj manipulacije i pritiska na članove toga upravljačkoga tijela, pogotovo ako uzmemo u obzir činjenicu da im je mandat istekao tek 20. ožujka, mjesec dana nakon ministričina dopisa.
Indikativno je, također, da u istome dokumentu ministrica, među ostalim, konstatira da je »gotovo nemoguće profesionalno na istoj sjednici Upravnog vijeća otvoriti pristigle ponude i odlučiti o kandidatu kojega se predlaže za ravnatelja«.
Suprotno prijašnjoj uputi da se natječaj treba provesti bez žurbe, u novome pismu koje stiže dva dana kasnije (22. veljače), ministrica Zlatar Violić poziva se na Statut Galerije i zahtijeva od Upravnog vijeća da joj žurno dostavi ponude koje je zaprimilo s javnog natječaja, kako bi se mogao obaviti »eventualni izbor« ravnatelja Galerije Klovićevi dvori jer sadašnjoj ravnateljici istječe mandat 26. veljače.
Slučajno ili namjerno, i tu se barata netočnom informacijom jer mandat Vesne Kusin traje do 17. travnja, o čemu je bivša ravnateljica Klovićevih dvora istoga dana informira u pismu.
Otprilike u isto vrijeme, tijekom posljednjih desetak dana veljače, održavaju se prilično napeti sastanci Upravnog vijeća Galerije Klovićevi dvori na kojima se članovi suočavaju s novim pravnim interpretacijama Statuta te ustanove, prema kojima se Upravnom vijeću odriče pravo da ocjenjuje kandidate i predlaže ravnatelja.
Vodeći računa o činjenici da su njihovi prethodnici to uvijek činili, ali istodobno ne želeći djelovati u suprotnosti sa zakonom, članovi Upravnog vijeća traže posredovanje stručnih osoba iz Ministarstva kulture i Grada Zagreba, pa im se tako priključuju pravnici Tomislav Jelić i Ana Braić.
Prema zapisniku sa sastanka u Klovićevim dvorima, Vesna Kusin upozorava okupljene da se takva farsa provodi samo onda kada se želi nekoga smijeniti, da je unaprijed poznato tko treba biti postavljen na njezino mjesto, te da je očito suvišno raspravljati o tome što su dužnosti Upravnog vijeća. Podsjeća da je ministrica Zlatar na početku svoga mandata izjavila da neće biti smjena ravnatelja javnih ustanova, jer će se ocjenjivati njihov rad i financijski uspjeh, a nikako politička pripadnost.
Podsjeća, također, članove Vijeće da su četiri godine njezino poslovanje i rad ocjenjivali vrlo uspješnim, te da su Klovićevi dvori kulturna ustanova s najboljim rezultatima u gradu Zagrebu. Također izjavljuje da je u osmogodišnjem razdoblju Galeriju posjetilo 1,300.000 posjetitelja, što je ustanovi, uz sponzorska sredstva, priskrbilo 34 milijuna kuna (oko 4,250.000 kn godišnje) odnosno 28 posto vlastitih prihoda. Postavlja pitanje postoji li ustanova koja je bolje poslovala i kako se mogu zanemariti navedeni podatci. Izjavljuje i da su njezina prava zakinuta te da će pravdu tražiti sudskim putem.
Osim toga, Kusin poručuje članovima Upravnog vijeća da bi trebali valorizirati njezin rad, a ne slijediti direktivu ministrice koja je od njih u pismu zatražila da ocjenjivanje kandidata i predlaganje ravnatelja prepuste budućem Upravnom odboru.
Zanimljivo je da se u raspravu uključio i pomoćnik ministrice Berislav Šipuš, dajući podršku Vesni Kusin »jer se i sam našao u sličnoj situaciji, pa je odlično razumije«.
Prema zapisniku sa sastanka održanoga 27. veljače, Šipuš izjavljuje da je ministrica Zlatar pogriješila u svom pismu u odnosu na Statut Galerije i Zakon o muzejima, i da se ne bi trebalo držati njenih riječi. Budući da su molbe već otvorene, smatra da Vijeće »može dati mišljenje o obje kandidatkinje na daljnje razmatranje i savjet ministrici«.
Vijeće se ipak nije upuštalo u ocjenjivanje predloženih programa, s obrazloženjem da »to u ovom slučaju nije njihov posao«. Zaključili su samo da je Galerija Klovićevi dvori za vrijeme njihova mandata radila kvalitetno i uspješno, kako u pogledu umjetničkih programa, tako i financijskih rezultata, a rad Vesne Kusin ocijenili su pozitivnim i izuzetno uspješnim. Da ubuduće ne bi došlo do sličnih situacija, kompetencije Upravnog vijeće treba preciznije odrediti – zaključak je Upravnoga vijeća, čiji su se članovi, prema riječima Biserke Rauter Plančić, dogovorili da će izjave za medije davati predsjednik Vijeća Duško Ljuština.
O krajnjem ishodu natječaja za ravnatelja Galerije Klovićevi dvori ionako odlučuje ministrica kulture, ali procedura koja je prethodila imenovanju Marine Viculin bacila je negativno svjetlo na izbor nove ravnateljice, ali i izazvala sumnju u namjere ministrice Zlatar Violić, od koje su kulturnjaci iznimno puno očekivali. Što ona misli o cijelom slučaju, nije nam poznato, jer je preko službe za odnose s javnošću u srijedu poručila da zbog brojnih obaveza nema vremena za razgovor o ovoj temi.
DUŠKO LJUŠTINA: SVE JE PO ZAKONU
Upravni odbor Galerije Klovićevi dvori odradio je svoj posao unutar zakonskih odrednica, a svaka špekulacija o tome da smo se od nečeg izvlačili ili nešto preskakali, samo je stvar imaginacije, izjavio nam je Duško Ljuština, ističući da Upravni odbor dosad nije bio dobro obaviješten o načinu izbora ravnatelja Klovićevih dvora. Ljuština nije želio komentirati pismo ministrice Zlatar Violić, ali je rekao da su »ta silna pisma vjerojatno potakla sve subjekte u priči da dobro provjere je li sve po zakonu«. Njegovo je osobno mišljenje, dodao je, da nije dobro što su Klovićevi dvori jedina institucija u Hrvatskoj u kojoj se ravnatelj bira na spomenuti način. Tu lošu praksu treba mijenjati, zaključio je.
VESNA KUSIN: SVE GALERIJE U SVIJETU POSUĐUJU UMJETNINE
Obrazloženje ministrice Zlatar Violić u kojemu se navodi da »program Vesne Kusin standardno koristi već obrađene teme, a svoje prezentacije zasniva na posuđivanju izložaka, što predstavlja zaustavljanje razvoja i procesa otvaranja Galerije Klovićevi dvori prema suvremenim kulturnim i umjetničkim fenomenima«, komentirala je dosadašnja ravnateljica Kusin.
»Iz obrazloženja ministričine odluke razvidno je da ona ne zna kako funkcionira izložbena djelatnost, da ne zna da bez posudbe umjetnina nema izložbe. Tako funkcioniraju sve galerije pa i muzeji ne samo u Hrvatskoj nego diljem svijeta. Druga stvar koju ne zna, jer nikada u Klovićeve nije zalazila, jest da sam ja otvorila vrata novim izričajima u Galeriji, da su mojom odlukom ovdje izlagali Goran Petercol, Mirjana Vodopija, Ivan Faktor, Tomislav Gotovac, Vlasta Delimar, Vlasta Žanić, Boris Demur i drugi te da je mojom inicijativom prostor kule Lotrščak profiliran za izložbe suvremene fotografije iliti Snapshot, koje vodi ministričina izabranica.
Ministrica također ne zna, što znači da nije ni čitala, s molbom joj dostavljen pregled učinjenoga u moja dva mandata, da je Galerija u to vrijeme pružila niz novih otkrića, prve sinteze i valorizacije pojedinih opusa. Kad ne zna to, onda naravno ne može ni znati da sam odrastala u Martinisovu Podroomu uz Novu umjetničku praksu i prva, još kao novinar, promovirala suvremenu umjetnost u medijima. Upravo zato su novi mediji i bili prisutni u Galeriji za moga mandata. Štoviše, suvremeni su umjetnici baš za Klovićeve radili svoje projekte, te su ocijenili da se suvremena umjetnost zbiva u Klovićevima!
Sve što u obrazloženju stavlja u korist izabranice u Galeriji Klovićevi dvori je već ostvareno (osim marketinga kao umjetničke prakse!?): to je socijalna institucija u koju dolazi najšira populacija (od djece iz vrtića do umirovljenika) najraznovrsnije obrazovne strukture, dakle je otvorena svima – struci, umjetnicima i pučanstvu. Da je međunarodno aktivna, svjedoči podatak o suradnji s 236 muzeja, galerija, instituta, zavoda, arhiva, crkvenih i samostanski zbirki u inozemstvu te ostvareni program u kojem ministricu iritiraju baštinski projekti pa tako i povijest hrvatske umjetnosti, dijelom koje će postati i suvremena umjetnost.
Njezina frustracija takvim Klovićevim dvorima traje već dugo. Zato će ih pretvoriti, kao što sam već nagovijestila, u alternativnu galeriju suvremene umjetnosti koja treba konkurirati novomu Muzeju suvremene umjetnosti.«
Izvor: Jelena Mandić-Mušćet / Vjesnik.hr
Akademija-Art