Skip to content

Pazin – Foto-sekcija: ISTRAživanja


Eugen Borkovsky
eugen.borkovsky@gmail.com

Galerija LG, Pazin
Foto-sekcija Društva likovnih stvaratelja Pazin
13. fotonatječaj
ISTRAživanja
02. 06. 2011. galerija 

Pogledajte galeriju fotografija!
 

Otvorenje i proglašenje laureata:

1. nagrada: Slađan Dragojević
2. nagrada: Bogomir Duzbaba
3. nagrada: Igor Blagonić
1. pohvala: Marko Cerovac
2. pohvala: Damir Rabar
3. pohvala: Leonardo Mićanović
4. pohvala: Doriano Orbanić

Pored nagrađenih, autori izabrani za izlaganje: Zoran Kuhar, Linda Matich, Ivana Puškarić, Lenka Šajina i Dalibor Talajić.

Predgovor katalogu:

Trinaesta po redu fotografska smotra koju organizira Foto sekcije DLS Pazin, iznjedrila je širok raspon motiva, nešto manji broj autora ali iznadprosječnu kvalitetu radova. Od 64 pristigla rada stručni žiri u sastavu Marija Ivetić, Emina Svilar i Eugen Borkovsky višekratno je pregledao radove i uz diskusiju o svakom pojedinom radu, odlučio nagraditi i pohvaliti sedam radova i njihove autore.
Tehnologija likovnog djela ne ograničava status djela pa je tako danas i fotografija postala punopravna likovna tehnika. Zbog tehnički pristupačnih mogućnosti rada u ovo digitalno doba fotografiranje je izrazito popularno. Obiteljska, izletnička ili dokumentarna fotografija uistinu je kreativna aktivnost. Nerijetko se postižu atraktivni radovi ali oni ne moraju imati i umjetničke kvalitete.
Zadana tema ISTRAživanja, koju je odredio organizator natječaja, višeznačan je pojam pa su i prispjeli radovi tematski šaroliki. Neki od autora su doslovnim tumačenjem krenuli u dokumentiranje, izazivajući zanimanje za motive na radovima, ali bez ozbiljnih likovnih rezultata. Stručni žiri se odlučio za radove koji su dostigli likovne kvalitete i koji uz to barem donekle pobuđuju neku od mnogih mogućih konotacija pojma zadane teme. Ovime se može odrediti i stav žirija prilikom selekcije i rezultati koji slijede.

Prvu nagradu žiri je dodijelio fotografiji autora Slađana Dragojevića. Ovaj rad zadovoljava likovne, tehničke ali i tematske kriterije. Autor bilježi detalj spomeničke arhitekture. Fotografija izgovara tijek vremena, mahovinom, kišom i suncem izderanim epitafom na kamenoj podlozi. To može biti nadgrobni spomenik ili isječak s nekog spomen – obilježja. Pored likovnih zastupljeni su i tekstualni znaci. Kompozicija je građena jednakomjerno raspršenim elementima. Kadar i nas uvlači u istraživanje jer nas navodi da dešifriramo tekst koji je dostupan. No, autor nam ne daje cijeli uklesani natpis već nas ostavlja da aktiviramo osobnu imaginaciju. 

Drugonagrađeni rad potpisuje Bogomir Duzbaba. Fotografija odiše plemenitošću iako je u kadar autor izdvojio stare, izrabljene i ostavljene predmete. Iz tamne pozadine začudno svjetlo izdvaja oblike. Autor to postiže senzibilnim poštovanjem osvjetljenja pa imamo dojam Rembrantovskog pristupa. Perspektiva, kolor, svjetlo i tamni predjeli dovedeni su u skladnu kompoziciju. Sve ovdje djeluje dragocjeno, vrijeme kao da je pozlatilo, oplemenilo beznačajne predmete.

Igranje perspektivom odlikuje trećenagrađeni uradak autora Igora Blagonića. Radi se o diptihu sličnih motiva različitog kadriranja. Oba kadra uočena su i zabilježena iz žablje perspektive. Promatraču izazivaju poteškoće očitavanja pri prvom pogledu. Autor je uspio preskočiti dokumentarnost i osloniti se na atmosferu ambijenta koji nije ni interijer ni eksterijer. Fotografski, kreativnim načinom, izmijenjeno je doživljavanje urušene kuće. Autor je uspio postići da nam se negativne primisli o ruševini pretvaraju u dramatičan ali ugodan estetski dojam.

Prva pohvala upućena je Marku Cerovcu. On problematizira odnose smisla i oblika. Strogi, ovovremeni prometni znak autor suprotstavlja, tonovima bogatoj i tijekom vremena nagriženoj, fasadi, zidu arhitektonskog zdanja. Plemeniti oblikovni i koloristički razigrani zid u oštrom je neskladu s pravilnim geometrijski definiranim znakom i to znakom zabrane prometa. Drugačijost i plemenitost raznolikosti ukinuta je. Umjesto slobode postavljaju se zabrane, odredbe, kalupi. Autor problematizira osobni položaj i vrijeme u kojem živimo.

Neobičan i zanimljiv rad potpisuje Damir Rabar. Ovaj pohvaljeni rad na inventivan način predstavlja prirodne elemente: zemlju / kamen i vodu. Autor sve elemente ostavlja onakvima kakvi jesu a promatraču plasira njihov suodnos hvatajući u kadar od svakog tek toliko koliko je nužno za predstavljanje. Začudna kompozicija i način uklapanja elemenata pobuđuju zanimanje.

Običan, svakodnevni motiv izaziva pažnju i postaje neobičan kadar. Radi se o radu Leonarda Mićanovića. On fotografski bilježi slavinu, alat za kontroliranje izlijevanja vode iz cijevi sistema. Vještim kadriranjem postiže dojmljivost. Nismo sigurni da li se ova situacija nalazi u pisoaru ili kuhinji no to ne remeti zanimljivost rada. Centralna kompozicija, raspon plavih tonova i dva osnovna plana karakteriziraju ovu fotografiju. Moguća autorova premisa bila bi istraživanje bizarnih oblika u bliskoj okolini.

Poput pronalaska ostataka Atlantide djeluje pohvaljena fotografija čiji je autor Doriano Orbanić. Pred nama je zabilježen nelogični susret dviju vrsta tračnica. Obje su obilježene rezultatima djelovanja vremena: mahovinom i hrđom. Izgubljene, ostavljene ili zaostale nakon neke kataklizme susreću se s nama u ovom vremenu. Ustaljenost tihog tijeka povijesti remeti plovak ili loptica koja bjelinom privlači pažnju. Voda je medij koji sve elemente spaja u zanimljivu likovnu situaciju.

Na kraju bih zahvalio svim učesnicima i čestitao autorima koji su, pored nagrađenih i pohvaljenih, izabrani za izlaganje na izložbi a to su: Zoran Kuhar, Linda Matich, Ivana Puškarić, Lenka Šajina i Dalibor Talajić.
Eugen Borkovsky

Akademija-Art.hr
04.06.2011.