Skip to content

Krk – Vesna Jakić: Karnevalski kolaž

Galerija Decumanus, Krk
kostimografske instalacije
Vesna Jakić
Karnevalski kolaž
od 09. 01. (u 12.00 sati) do 11. 02. 2011.

U Galeriji Decumanus u Krku, u organizaciji Centra za kulturu Grada Krka, 9. siječnja 2011. godine otvara se izložba likovne umjetnice-dizajnerice i kostimografkinje Vesne Jakić pod nazivom Karnevalski kolaž. To je suvremeni iskorak Vesne Jakić iz područja kostimografije u područje galerijske instalacije te pritom maštovita interpretacija, na nekonvencionalan i drugačiji način, karnevalske maske i karnevalskoga kostima.

Kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka.

Drevna čovjekova želja za prerušavanjem i slobodom koju ono sobom donosi potječe od pamtivijeka. Nekad su maske bile dio starih rituala, sa svrhom da izazivaju strah i da štite od zla. U siječanjsko vrijeme prelaska jedne kalendarske godine u drugu održavali su se obredi tjeranja zime i prizivanja proljeća, a u starome Rimu u to vrijeme organizirale su se Dionizijske svečanosti pod maskama – Saturnalije i Januarske kalende, na kojima se, slavljenjem kulta plodnosti i obnavljanja prirode, prepuštalo veselju i razuzdanosti. To „karnevalsko vrijeme“, koje je i danas dio opće, ruralne i urbane tradicije, u kršćanskome kalendaru proteže se od Bogojavljanja do Pepelnice i preduskrsne korizme. Doba je to godine kad je predah dobrodošao, kad stege i napetosti popuštaju, a čovjek se nakratko prepušta ludorijama kod kojih je „sve dopušteno“. Čini se kao da se tad ukidaju sve barijere, a posvuda vlada smijeh i vrckava duhovitost. Jedinih je to dvanaest dana u godini kad je uz maske i karnevalske kostime svima dozvoljeno nekažnjeno zbijati šale i „zezati se“, satirički se rugati i dosjetkama „bockati“, te ismijavati ljude i događaje. I pritom pod krinkom uživati u mogućnosti metamorfoze – u promjeni spola i dobi, ili živoga u neživo, te tako u stvaranju zabune. Jer karneval (poklade, maškare, mesopust, fašnik, pust…) do danas kroz povijest vodi ista ideja – ona zabave i ludiranja. Ali zabave koja toplo i ljudski zbližava zajednice, ujedinjujujući ih u nekoj gotovo dječjoj opuštenosti i zaigranosti. Ujedinjuje ih i u osmišljavanju maski i kostima, pri čemu tradicionalno dolazi do izražaja nevjerojatan kreativni potencijal mnogih anonimnih pojedinaca, ali i cijelih grupa. Danas, međutim, ima i izuzetaka od anonimnosti. Jedan od njih je Vesna Jakić, suvremena tekstilna dizajnerica, u čijem stvaralaštvu posljednjih godina karnevalski kostimi i karnevalska kostimografija zauzimaju značajno mjesto. Specijalizirala se ona za osmišljavanje, kreiranje i izradu kostima Cresanima za Međunarodni riječki karneval, ističući pritom karakteristike lokalne tradicije, koje prepliće s povijesnim pričama, mitovima, bajkama i aktualnom društvenom situacijom, a sve skupa kreativno objedinjuje svojim individualnim autorskim izričajem. Dovodi ona tako svojim kostimima jedan pričljivi, veseli, poetični svijet neke druge – paralelne realnosti, u kojoj su povijest i sadašnjost, stvarnost i iluzija (kao u kolažu) presloženi i reinterpretirani, a priča se – „ušivena“ u toge i haljetke, u haljine i hlaćice, kapice i cipelice, torbice i nakit, pred nama rasprostire kao izvanredno vizualno i taktilno bogatstvo. Autorica tu pokazuje istančani likovni osjećaj za materiju i za teksturu, te za formu i strukturu, koji u nje slijede logiku odjevne kreacije. Uz to, pokazuje i posebnu senzibilnost za materijal – prije svega za tekstil, kod kojega zna maksimalno iskoristiti njegovu vizualnu i haptičku izražajnost (boja, sjaj i transparentnost, te tekstura i detalji na površini). Uz tekstil, koristi ona isto tako i papir, karton, gumu, spužvu, pronađene predmete… koje oblikuje škarama i spaja iglom i ljepilom, pa nas tako, uz pratnju humora i likovne dosjetke, svaki put aktiviranjem mnoštva osjetila uvodi u novo čudo ispremiješanih realiteta svojih karnevalskih scenskih priča. Jednom među „Egipćane“, drugi put među „Ruse“, treći put među „Bavarce“, četvrti put među „“Bjeloglave supove“, a peti put među cresku renesansnu gospodu.

Kad je Vesna Jakić odlučila svoje kostime prezentirati u galeriji, promijenila im je koncepciju i izložila ih kao suvremene tekstilne objekte i instalacije, odbacivši ideju njihova postavljanja na neprivlačnim i antipatičnim „lutkama za izloge“. Pritom je bila fascinirana analogijom percipiranja karnevalskoga kostima kao kolaža/asamblaža i sličnošću shvaćanja odnosa zbiljsko-virtualno i prostor-vrijeme kod oba medija. Smjestivši kostime u galeriju na način da ih je pretvorila u asamblaže i instalacije, intervenirala je u već postojeću priču i kreativno je preobrazila, transkribirajući je u drugu misaonu dimenziju, nakon čega se značenje promijenilo, a percepcija skliznula na drugu razinu. Treba ovdje reći da su njezini karnevalski kostimi, na način kolaža (ili asamblaža), komponirani od dijelova struktura i tekstura neke druge stvarnosti; od nekih drugih zbilja i starih memorija, što im mijenja ne samo prostorno-vremensku kategoriju, nego i značenje, ali i vizualni sustav. Premjestivši svoje kostime u drugi kontekst i u drugi prostor, te ih pretvorivši u „prostorne slike“ i reljefe, u „zidne objekte“ i ambijentalne instalacije, Vesna Jakić im je dala novi smisao. Oni su prestali biti stara stvarnost (stvarnost-funkcionalnost) i postali nova stvarnost. Prestali su biti svrhoviti odjevni predmeti, a postali djela suvremene vizualne umjetnosti, koja sad uspostavljaju kreativni dijalog sa svijetom oko sebe ne više u karnevalskoj povorci, nego u galerijskom prostoru.

Višnja Slavica Gabout

Vesna Jakić, viši dizajner za tekstil i odjeću, rođena je 1965. u Rijeci. Diplomirala je 1988. u Zagrebu na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, smjer dizajn tekstila i odjeće. Godine 1990. boravila je u Indoneziji (Yogjakarta), gdje je specijalizirala batik u radionicama batika. Članica je ULUPUH-a (Tekstilna sekcija), te udruga Ruta i Vežgani. Živi i djeluje u Cresu, na otoku Cresu.

Profesionalni rad:

1993. – 1995. Kreira i izrađuje renesansne haljina za Renesansni zbor
                       „Vatroslav Lisinski“, Zagreb
1995. – 2000. Kreira četiri kolekcije odora za cresku mušku klapu „Burin“ i
                       žensku klapu „Teha“
2000.              Osniva udrugu „Ruta“ – za kvalitetniji život na otoku Cresu
2000.              Vodi radionicu tkanja i konavolskog veza na Cresu
2001.- 2003.   Osmišljava i vodi projekt „Creska vuna“ na Cresu (projekt je 2003.
                       godine dobio prvu nagradu od „Ford motor CO“)
2002 .             Osmišljava i vodi projekt „Ovčje ludorije“, na Cresu (radionice s
                       djecom i mladima)
2003.              Vodi trening program, u trajanju od godinu dana, „Jačanje ljudskih
                       potencijala u lokalnim zajednicama“ – Cres
2004.              Vodi trening program „Pokretanje lokalne zajednice“ – Varšava (Poljska)
2005.              Vodi seminar „Lutka u nastavi“, Rijeka
2005.              Osmišljava i vodi projekt „Vuneno kazalište“, Cres
2005. – 2006. Organizira i postavlja izložbu „Rublje moje none“, Cres – ožujak 2005.- srpanj/kolovoz 2006.
2007.              Organizira i postavvlja izložbu „Moje vjenčanje“, Cres
2007.              Izrađuje kostimografiju za predstavu „Tanac z ovcun“ (izvedba:
                       udruga „Koraki“- Cres, Opatija)
2003. – 2008. Organizira i postavlja izložbu s proizvodima od vune (Zadar; Etnografski Muzej – Zagreb; manifestacija „Crna ovca“ –  Baška; Galerija Zvonimir – Zagreb; Galerija Toš – Punat, Lubenice; OŠ F.Petrića – Cres)
2008. – 2009. Njezini proizvodi od vune na natječaju Ministarstva mora, prometa
                       i infrastrukture dobivaju markicu „Hrvatski otočni proizvod“
2009.              Osvaja drugo mjesto na Natječaju za Etno kreaciju Hrvatske u
                       Vinkovcima
2009.              Sudjeluje na manifestaciji „Feltrosa“/radionica suhog filcanja –
                       Barcis (Italija)
2009.              Osvaja drugo mjesto na 1. festivalu umjetničkih zastavica, Zagreb
2010.              Izrađuje replike renesansnog kostima za izložbu „Renesansni Cres“, za Muzej u Cresu
– Kostimi za karneval:
– do 2000. godine individualna izrada kostima
– od 2000. godine djeluje u Karnevalskoj udruzi „Vežgani“ u Cresu, kao dizajner – kostimograf za maske i kostime kojima se udruga svake godine predstavlja na Međunarodnom riječkom karnevalu (dosadašnje uspješne kostimografske kreacije za Riječki karneval: „Rimljani“, „Ribari“, „Bavarci“, „Egipćani“, „Mačke“, „Lovci“, „Bjeloglavi supovi“, „Golferi“, „Rusi“ i „Renecanca po Franu“).

Maja Parentić, ravnateljica CZK Grada Krka

kultura@gradkrk.net
www.grad-krk.hr

Akademija-Art.hr
31.12.2010.