Galerija Decumanus, Krk
kostimografske instalacije
Vesna Jakić
Karnevalski kolaž
od 09. 01. (u 12.00 sati) do 11. 02. 2011.
Galerija Decumanus, Krk
kostimografske instalacije
Vesna Jakić
Karnevalski kolaž
od 09. 01. (u 12.00 sati) do 11. 02. 2011.
U Galeriji Decumanus u Krku, u organizaciji Centra za kulturu Grada Krka, 9. siječnja 2011. godine otvara se izložba likovne umjetnice-dizajnerice i kostimografkinje Vesne Jakić pod nazivom Karnevalski kolaž. To je suvremeni iskorak Vesne Jakić iz područja kostimografije u područje galerijske instalacije te pritom maštovita interpretacija, na nekonvencionalan i drugačiji način, karnevalske maske i karnevalskoga kostima.
Drevna čovjekova želja za prerušavanjem i slobodom koju ono sobom donosi potječe od pamtivijeka. Nekad su maske bile dio starih rituala, sa svrhom da izazivaju strah i da štite od zla. U siječanjsko vrijeme prelaska jedne kalendarske godine u drugu održavali su se obredi tjeranja zime i prizivanja proljeća, a u starome Rimu u to vrijeme organizirale su se Dionizijske svečanosti pod maskama – Saturnalije i Januarske kalende, na kojima se, slavljenjem kulta plodnosti i obnavljanja prirode, prepuštalo veselju i razuzdanosti. To „karnevalsko vrijeme“, koje je i danas dio opće, ruralne i urbane tradicije, u kršćanskome kalendaru proteže se od Bogojavljanja do Pepelnice i preduskrsne korizme. Doba je to godine kad je predah dobrodošao, kad stege i napetosti popuštaju, a čovjek se nakratko prepušta ludorijama kod kojih je „sve dopušteno“. Čini se kao da se tad ukidaju sve barijere, a posvuda vlada smijeh i vrckava duhovitost. Jedinih je to dvanaest dana u godini kad je uz maske i karnevalske kostime svima dozvoljeno nekažnjeno zbijati šale i „zezati se“, satirički se rugati i dosjetkama „bockati“, te ismijavati ljude i događaje. I pritom pod krinkom uživati u mogućnosti metamorfoze – u promjeni spola i dobi, ili živoga u neživo, te tako u stvaranju zabune. Jer karneval (poklade, maškare, mesopust, fašnik, pust…) do danas kroz povijest vodi ista ideja – ona zabave i ludiranja. Ali zabave koja toplo i ljudski zbližava zajednice, ujedinjujujući ih u nekoj gotovo dječjoj opuštenosti i zaigranosti. Ujedinjuje ih i u osmišljavanju maski i kostima, pri čemu tradicionalno dolazi do izražaja nevjerojatan kreativni potencijal mnogih anonimnih pojedinaca, ali i cijelih grupa. Danas, međutim, ima i izuzetaka od anonimnosti. Jedan od njih je Vesna Jakić, suvremena tekstilna dizajnerica, u čijem stvaralaštvu posljednjih godina karnevalski kostimi i karnevalska kostimografija zauzimaju značajno mjesto. Specijalizirala se ona za osmišljavanje, kreiranje i izradu kostima Cresanima za Međunarodni riječki karneval, ističući pritom karakteristike lokalne tradicije, koje prepliće s povijesnim pričama, mitovima, bajkama i aktualnom društvenom situacijom, a sve skupa kreativno objedinjuje svojim individualnim autorskim izričajem. Dovodi ona tako svojim kostimima jedan pričljivi, veseli, poetični svijet neke druge – paralelne realnosti, u kojoj su povijest i sadašnjost, stvarnost i iluzija (kao u kolažu) presloženi i reinterpretirani, a priča se – „ušivena“ u toge i haljetke, u haljine i hlaćice, kapice i cipelice, torbice i nakit, pred nama rasprostire kao izvanredno vizualno i taktilno bogatstvo. Autorica tu pokazuje istančani likovni osjećaj za materiju i za teksturu, te za formu i strukturu, koji u nje slijede logiku odjevne kreacije. Uz to, pokazuje i posebnu senzibilnost za materijal – prije svega za tekstil, kod kojega zna maksimalno iskoristiti njegovu vizualnu i haptičku izražajnost (boja, sjaj i transparentnost, te tekstura i detalji na površini). Uz tekstil, koristi ona isto tako i papir, karton, gumu, spužvu, pronađene predmete… koje oblikuje škarama i spaja iglom i ljepilom, pa nas tako, uz pratnju humora i likovne dosjetke, svaki put aktiviranjem mnoštva osjetila uvodi u novo čudo ispremiješanih realiteta svojih karnevalskih scenskih priča. Jednom među „Egipćane“, drugi put među „Ruse“, treći put među „Bavarce“, četvrti put među „“Bjeloglave supove“, a peti put među cresku renesansnu gospodu.
Kad je Vesna Jakić odlučila svoje kostime prezentirati u galeriji, promijenila im je koncepciju i izložila ih kao suvremene tekstilne objekte i instalacije, odbacivši ideju njihova postavljanja na neprivlačnim i antipatičnim „lutkama za izloge“. Pritom je bila fascinirana analogijom percipiranja karnevalskoga kostima kao kolaža/asamblaža i sličnošću shvaćanja odnosa zbiljsko-virtualno i prostor-vrijeme kod oba medija. Smjestivši kostime u galeriju na način da ih je pretvorila u asamblaže i instalacije, intervenirala je u već postojeću priču i kreativno je preobrazila, transkribirajući je u drugu misaonu dimenziju, nakon čega se značenje promijenilo, a percepcija skliznula na drugu razinu. Treba ovdje reći da su njezini karnevalski kostimi, na način kolaža (ili asamblaža), komponirani od dijelova struktura i tekstura neke druge stvarnosti; od nekih drugih zbilja i starih memorija, što im mijenja ne samo prostorno-vremensku kategoriju, nego i značenje, ali i vizualni sustav. Premjestivši svoje kostime u drugi kontekst i u drugi prostor, te ih pretvorivši u „prostorne slike“ i reljefe, u „zidne objekte“ i ambijentalne instalacije, Vesna Jakić im je dala novi smisao. Oni su prestali biti stara stvarnost (stvarnost-funkcionalnost) i postali nova stvarnost. Prestali su biti svrhoviti odjevni predmeti, a postali djela suvremene vizualne umjetnosti, koja sad uspostavljaju kreativni dijalog sa svijetom oko sebe ne više u karnevalskoj povorci, nego u galerijskom prostoru.
Vesna Jakić, viši dizajner za tekstil i odjeću, rođena je 1965. u Rijeci. Diplomirala je 1988. u Zagrebu na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, smjer dizajn tekstila i odjeće. Godine 1990. boravila je u Indoneziji (Yogjakarta), gdje je specijalizirala batik u radionicama batika. Članica je ULUPUH-a (Tekstilna sekcija), te udruga Ruta i Vežgani. Živi i djeluje u Cresu, na otoku Cresu.
Profesionalni rad:
Maja Parentić, ravnateljica CZK Grada Krka
Akademija-Art.hr
31.12.2010.