Skip to content

Đurđica Horvat: Moji čuvari

Galerija MORH-a „Zvonimir“, Bauerova 33, Zagreb

Đurđica Horvat
Moji čuvari
od 25. 10. (u 19.00 sati) do 06. 11. 2010.

Đurđica Horvat se predstavlja slikama i skulpturama iz najnovijeg ciklusa.

Autorica teksta u katalogu je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti.

Zasigurno je svatko bar jednom, svjesno ili nesvjesno, prepoznao u oblicima kamenčića na cesti, u malih oblucima na žalu, u kamenim blokovima u prirodi, ili u konturama planinskih vrhunaca u daljini, neko lice, neki lik, ili neku scenu. I bio tad, ne bez razloga, preplavljen čudesnim strahopoštovanjem prema velikoj Prirodi i vječnome Kamenu, te njihovoj božanskoj, kreativnoj igri. Kamen, ta intrigantna geološka formacija, koja do danas u sebi krije tragove postanka svijeta i svemira, nije bez razloga, od najranije čovjekove povijesti, izazivao udivljenje i poštovanje, te bio prepoznat kao jedan od elementarnih arhetipskih aspekata života. Zbog svog nastanka, svoje dugovječnosti, svog milenijskog svjedočenja u prostoru i vremenu, te svojih specifičnih svojstava, kamen u svim mitovima, legendama i religijama simbolizira vječni život – a time i mudrost. Ipak, koliko god bio statičan i bezvremenski, on nije neživa masa, već je živ i svjedoči o životu. Zato je, posebno na duhovnoj razini, povezan s ljudima. Mnoge legende pričaju kako se ljudi rađaju iz kamenja (Grčka), ili kako je kamen obitavalište predaka (Druidi) i vječni čuvar i zaštitnik svetinja i relikvija. On je u svim vremenima bio taj koji je davao sigurnost i bio utočište od neprijatelja, uroka, bolesti i smrti, funkcionirajući uvijek kao čuvar-zaštitnik; ali i čuvar-amajlija.

Fascinacija Đurđice Horvat kamenom – njegovim oblicima i njegovom simbolikom, nadahnula ju je da u njegovim prirodnim raspuklinama, zaobljenjima, ušiljenjima, ispupčenjima i udubljenjima potraži skrivena lica, a u tim licima svoje čuvare -zaštitnike. Interpretirala ih je u mediju slikarstva i kiparstva u skladu sa svojim stilom i izričajem, ali isto tako i u skladu sa svojim snovima, slutnjama i vizijama, kreiravši autorski prepoznatljiv, ali ipak novi, fantazmagorično-ekspresivan ciklus “kamenih čuvara“. A oni nas, kao na nekoj straži, mirni ali živi, pritajeno prate s kamenih postolja. Ili prodorno bulje s njezinih slika, ne ostavljajući nas nikada ravnodušnima. Prizivaju oni asocijacije na udaljena prostorno-vremenska duhovna prostranstva, na megalitsku umjetnost, na tradicionalnu ruralnu umjetnost, na umjetnost pretkolumbovske Amerike, pa čak i na umjetnost Polinezije (ne možemo tu ne prisjetiti se čarobnih moai-kipova s Uskršnjeg otoka). Međutim, upravo zbog te svoje svevremenosti i višemilenijske čitljivosti bez “šumova“ i bez prekida kontinuiteta misli i značenja, njihova simbolika pokazuje se aktualnom do modernih vremena i izazovnom do današnjih dana.
Kad je Đurđica Horvat počela zagledati kamenje u prirodi i u njemu pronalaziti jedan drugi svijet, onaj svojih čuvara i zaštitnika, simbolikom motiva vezala se jednim dijelom za labirinte podsvijesti i arhaiku iskona, a drugim dijelom za opipljivost stvarnosti i ratio. Arhaika iskona, sa svojim pričama, bila je vrlo poticajna, probudivši niz asocijacija, pa je s te strane zanimljivo uočiti sličnost njezinih skulptura (bijela, rustikalna kamenina) s arhaičnim, odnosno ruralnim formama i prisjetiti se znane simbolike neobrađenog kamena. Naime, kad je kamen neobrađen i prirodan, on se smatra savršenim, jer u sebi ujedinjuje dvojstvo muškog i ženskog aspekta – dvospolnost. Kad je, međutim, obrađen, tad se ti aspekti razdvajaju i muški aspekt obično poprima čunjasti oblik, a ženski kockasti. Postavljanje uspravnog čunjastog oblika na kockasto postolje simbolički predstavlja novo savršenstvo sjedinjenja jednog i drugog elementa, što s iznenađenjem otkrivamo (kao smišljenu konceptualnu podlogu) i u gotovo svim skulpturama novoga ciklusa Đurđice Horvat. S druge strane, opipljivost stvarnosti i ratio usmjerili su autoricu na suvremenost – prije svega na moguću današnju interpretaciju motiva kamena, s naglaskom na očuvanju osobnog identiteta. A onda, što je važnije, na vizualnu transkripciju toga motiva, izvedenu uz pomoć likovnoga jezika i likovne sintakse sadašnjosti. Tako, premda se ne može zanijekati nesumnjiva osobna vezanost umjetnice uz simboliku ovoga motiva, ta emotivnost mo u slikarstvu, niti u skulpturi ne smeta snazi i čistoći njezina vizualnoga izričaja. Štoviše, ona sad istražuje u jednome novom pravcu, unoseći u slikarstvo svjetlosno-bljeskovitu i pulsirajuću kromatiku (jednom strastveno-žestoku, a drugi put utišanu do monokroma). Isto tako, unoseći u njega boju kao pastoznu, gradbenu materiju i rad špahtlom, pa svaki potez postaje gradnja i grebanje, a površina slike poprište gestualnih “udaraca“ i energetsko vrenje. Forma pritom pokazuje stalnu težnju prema zgušnjavanju i sintetiziranju, ali ne i prema nestanku figuracije, jer motiv (“čuvar“) ostaje uvijek prepoznatljiv. Osobito je to vidljivo kod njezinih skulptura, koje su u svojoj “sličnosti“ kamenu (nije pritom bio slučajan niti odabir materijala i tehnike: šamotirana glina/kamenina), te u nekoj oštrini i ozbiljnosti crta lica mitskih čuvara zadržale svojevrsnu arhaiku. Pa ipak, pomaci u izričaju mogu se i tu iščitati. Za kiparstvo Đurđice Horvat uvijek se moglo reći da je karakteristično po svom naglašenom osjećaju za materiju, za formu, za strukturu i posebno za površinu. A razvoj u novom ciklusu ide upravo u pravcu izražajnosti forme, te u pravdu isticanja bogatstva vizualno-taktilnih doživljaja zbog obrade njezine površine. I sam način pristupa formi je takav da se čini kako se manje modeliralo, a više zarezivalo i urezivalo. Materičnosti, ekspresivnosti i taktilnosti pridonose i mnoge brazde, uleknuća i ispupčenja na površini. Iznad svega, međutim, izrazito sugestivan, urezani crtež, pun simbolike i neke tajnovite magije. Čini se kao da je on glavni “ključ“ tajne vitalne energije ovih skulptura i mi se jednostavno ne možemo oteti dojmu kako će dekodiranje njegova značenja oživjeti i čak pokrenuti ove “okamenjene čuvare“.
Višnja Slavica Gabout

Đurđica Horvat je rođena 1961. godine u Rijeci. Stvara u mediju keramike od 1991. godine, a 1994. godine diplomirala je kiparstvo na Autorskoj umjetničkoj školi AGORA u klasi akademskog kipara Ivana Kožarića. Izlagala je na samostalnim i mnogim skupinim žiriranim i međunarodnim izložbama, te na likovim kolonijama, gdje je i osmislila likovno riješenje SOS Dječje selo Lekenik kao zaštitni znak. Više puta je pomagala i vodila likovne kolonije. U nekoliko navrata nagrađivana posebnim priznanjima i pohvalama na žiriranim i međunarodnim izložbama, te pohvaljena za izraziti doprinos kulturi u Hrvatskoj. Organizirala je i sprovela izložbe Sekcije za keramiku, staklo i porculan ULUPUH-a. Članica je ULUPUH-a (Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti), HZSU-a (Hrvatska zajednica samostalnih umjetnika) i LIKUM-a (Zadruge likovnih umjetnika Hrvatske) u Zagrebu. Stvara u ateljeu “KEST“, Preradovićeva 18/1 u Zagrebu.

Samostalne izložbe
1997. Galerija “Gea“, Červar Porat, Poreč
1997. Galerija “Zagrebačka banka“, Zaprešić
1998. Crkva sv. Roka, Vodnjan
1999. Galerija ULUPUH, Zagreb – “Zlatno doba“
2000. Galerija “Mir junaka“ i “Špilja“, Gradina na Trsatu, Rijeka
2001. Galerija “Fonticus“, Grožnjan
2001. Galerija Hotela “Mozart“, Opatija
2003. Galerija “Morčić “,Bakar
2004. Galerija “Portret“, LIKUM, Zagreb
2005. Galerija “Portret“, LIKUM, Zagreb
2005. Salon “Izidor Kršnjavi“, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna, Zagreb
2006. Galerija “Biograd na moru“, Biograd na moru
2007. Gradska galerija Ohrid, “Ohridsko Leto“, Ohrid, Makedonija
2007. Zavičajni muzej grada Našica, Našice
2008. Muzej grada Trogira, Trogir
2008. Muzej grada Trogira, Trogir – “Ribice”
2009. Galerija ULUPUH, Zagreb -”Napete ravnoteže”
2010. Galerija “Zvonimir”, Zagreb – “Moji čuvari”

Skupne izložbe

1992. Centar za kulturu, Zagreb
1993. IV svjetski triennale male keramike, Zagreb
1994. Galerija “INA“ Zagreb (izložba diplomskog rada)
1995. Galerija ULUPUH, Zagreb
1995. Galerija “ART“, Grožnjan
1997. Zagrebački salon, Zagreb
1997. V svjetski triennale male keramike, Zagreb
1998. Galerija CEKAO, Zagreb
1998. Galerija ULUPUH, Zagreb – “Krug, okrug, krugoval…”
1998. Galerija “Laval“, Rijeka
1998. Galerija “Zvonimir“, Zagreb
1998. Galerija “Waldinger“, Osijek
1998. Galerija “Filodrammatica“, Rijeka
1999. Galerija “Sveti Juraj“, Muzej Gornje Stubice, Gornja Stubica
1999. VIII triennale zagorskog suvenira, Gornja Stubica
1999. Varaždinska katedrala, Varaždin – “Božićne jaslice”
2000. Galerija “Permanenta“ , Zagreb
2000. “Keramički tanjuri“ , Sveti Križ Začretje
2000. Galerija “Morčić“, Bakar
2001. “Keramički Pehari“, Sveti Križ Začretje
2001. Galerija ULUPUH, Zagreb – „Ususret 6. svjetskom triennalu male keramike“
2001. Volksbank, Zagreb – “Znak novog života“
2002. Gradski muzej Varaždin, Varaždin – “Ususret svijetlosti“
2002. Međunarodna izložba “Vaze“, Ivanić Grad
2002. “37. zagrebački salon“, Zagreb
2002. “Vaze za cvijeće“, Zagreb
2002. Međunarodni festival postmoderne keramike, Varaždin
2003. Salon “Izidor Kršnjavi“, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna, Zagreb, “Keramika Plus”
2003. “Kermeikon i prijatelji“, Varaždin
2003. “Keramički tanjuri“, Zagreb
2004. Međunarodni biennale “Keramičke pločice“ San Nicolas, Buenos Aires, Argentina
2004. “Trofejni pehar 2004.“, Zagreb
2005. “Keramika 05“, Rijeka
2005. 2. triennale “Vaze i cvijeće“, Rab
2005. “Miks 06“, Međunarodna izložba keramike i stakla, Ambienta, Zagreb
2006. “Triennale tanjura 3“, Zagreb
2007. “Miks 07“, Međunarodna izložba keramike i stakla, Ambienta, Zagreb
2007. “Keramička ploča: polje asocijacije, naracije i akcije“, Galerija ULUPUH, Zagreb
2007. “Triennale trofejnih pehara 3“, Zagreb
2008. Etnografski muzej, Zagreb – “Čudesni svijet anđela“
2008. 1. hrvatski triennale keremike, Zagreb
2008. Galerija“Cekao“, Zagreb – “Izložba keramike”
2008. 11. godišnja izložba ULSZ-a, Muzej Matija Skurjeni, Zaprešić
2008. „Miks 08“, Međunarodna izložba keramike i stakla, Ambienta, Zagreb
2009. Galerija “Vladimir Filakovac”, Zagreb – “Kiparsko u keramici”
2010. “Top-100” Galerija “Zvonimir”, Zagreb
Likovne kolonije
1997. “Ex Tempore“, Volosko
1997. “Raku afeir“, Langesfeld, Austrija
1997. “SOS Dječje selo” Lekenik
1998. “Ex Tempore“, Vodnjan
1998. “SOS Dječje selo“ Lekenik
1999. “SOS Dječje selo“ Lekenik
2000. “SOS Dječje selo“ Lekenik
2000. “Ljepota raku-a“ Klimno, Krk
2001. “Hinko Juhn“, Našice
2002. “Sinji Vrh“ Ajdovčina, Slovenija
2003. “Hinko Juhn“, Našice
2004. “Hinko Juhn“, Našice
2006. “In Situ“, Vodnjan
2007. “In Situ“, Vodnjan
2008. Župa Sv. Vida i Sv. Jurja, Mađarevo, slikarska kolonija
2009. Župa Sv. Vida i Sv. Jurja, Mađarevo, slikarska kolonija
2009. Zemlja+Drava+Motacilla Alba, Koprivnica – Ješkovo 2009.
2010. “Ston”, slikarska kolonija, Ston
Priznanja
1997. Posebno priznanje “Hommage Baroku“, Varaždin
1999. Ponosnica “SOS Dječje selo“, Lekenik
2000. Počasna diploma “Keramički tanjuri 2ooo.“, Sveti Križ Začretje
2000. Pohvala “Ljepota raku- a“, Bakar
2003. Pohvala ULUPUH-a za izuzetan doprinos hrvatskoj kulturi
2004. Počasna diploma “Trofejni pehari 2004.“, Zagreb
2005. Počasna diploma “Keramika Rijeka“, Rijeka
2005. Počasna diploma 2. triennale “Vaze i cvijeće”, Rab
2006. Počasna diploma “Keramički tanjuri 2006.“, Zagreb
2007. Zlatna plaketa za dizajn “Ambienta“, Zagreb
2008. Počasna plaketa “1. hrvatski triennale keramike“, Zagreb

Zrinka Pillauer Marić, prof.

galerija.zvonimir@morh.hr

Akademija-Art.hr
18.10.2010.