Skip to content

Zagreb – Galerija Karas: Nevidljivi MAFAF

Galerija Karas, Praška 4, Zagreb
Nevidljivi MAFAF
Od 23. 09. do 14. 10. 2010.

MAFAF je manifestacija koja se od 1965. do 1990. godine odvijala u Puli neposredno prije Festivala igranog filma. Dvadeset godina nakon posljednjeg izdanja, putem dostupne dokumentacije i arhivskih materijala, pokušat će se učiniti vidljivom nevidljiva povijest MAFAF-a kako bi se festival primjereno kontekstualizirao, valorizirala se njegova važnost te se rehabilitiralo sjećanje na ovu zanimljivu manifestaciju, koja je brojem prijavljenih filmova i prisutnih autora bila najveća manifestacija alternativnog i neprofesionalnog filmskog stvaralaštva u Jugoslaviji, odnosno "barometar kretanja amaterskog filma u Jugoslaviji" (Martina Bizjak), "čvorišna točka u kojoj se sabiru i ocjenjuju iskustva protekle stvaralačke sezone i anticipiraju koraci budućnosti" (Ranko Mutinić).

Vladimir Anđelković u predgovoru kataloga iz 1990. anticipirao je buduće događaje pišući kako "video ulazi na velika vrata i sada je ravnopravan s filmom", a fragmentarna dokumentacija MAFAF-a upisana je u povijest vizualne umjetnosti u bivšoj Jugoslaviji. Na MAFAF-u se se istaknuli – djelima koja danas imaju antologijsku vrijednost – mnogobrojni autori, koji spadaju u različite generacije zapaženih filmskih I vizualnih umjetnika koji rade u kontekstu audiovizualne umjetnosti i pokretnih slika: majstori amaterskog filma Mihovil Pansini, Vladimir Petek, Ivan Martinac, Kapo Godina, Lordan Zafranović, Ivica Matić, Franci Slak, zatim Želimir Žilnik, Tomislav Gotovac, Ivan Faktor, Branko Karabatić, Bojan Jovanović, Mirko Simič, Marko Kovačić, Zdravko Mustać, Boris Poljak, Vladislav Knežević, Josip Zanki, Dan Oki?

Danas se o MAFAF-u javno malo zna i malo govori. Festival je zaboravljen na brojnim poljima. U procesima njegove kritičke valorizacije i kontekstualizacije potrebno je istaknuti aspekte institucionalnoga i koncepcijskog konteksta. Informativni program / Nevidljivi MAFAF predstavlja početak javnog predstavljanja istraživačke platformu, kao projekt koji će se u etapama realizirati u nekoliko prepoznatljivih prezentacijskih formata. Cilj nije linearna historiografska rekonstrukcija podataka već je namjera stvaranje subjektivne kritičke reinterpretacije, bez mitologizacije, kako bi se artikulirao drugi pogled, kojeg možemo shvatiti kao diskurzivnu praksu.

Izložba je prvobitno bila realizirana u okviru projekta CINEMANIAC 2010, popratnog programa 57. Festivala igranog filma u Puli.

Akademija-Art.hr
23.09.2010.