Skip to content

SUBOTA NA ZAGREBDOXU / FOTO!

Dodjela nagrada, Lula u očima Olivera Stonea, Proud Boysi privatno, Steppenwolf, slobodoumna svećenica, maorska sveta rijeka, brazilske kišne šume, očeva bol, umjetničke ambicije procjenitelja šteta, učiteljice i mladež Ukrajine, tatin književni klub, uspomene na promjenu spola

Ana Petričić Gojanović

Po Igoru Mirkoviću, Peteru Mettleru, Izraelcima, Sicilijankama, Parižanima, Ukrajincima, Kurdima, azerskim filmofilima i migrantima „potisnutima“ s naših granica, kao i po ponovljenim projekcijama najvećih dokumentarističkih hitova pamtit ćemo petak 21. ZagrebDoxa. No stigla je i najuzbudljivija festivalska subota – tko će ponijeti Velike, a tko Male pečate u Međunarodnoj i Regionalnoj konkurenciji i kome odlaze preostale festivalske počasti saznat ćemo na Dodjeli nagrada u 18:15 (dvorana 5), „stisnutoj“ između projekcija tradicionalno najbogatijeg filmskog dana. Kontroverze, mladi i okoliš dominantne su teme djela koja se prikazuju samo danas, ali bogat reprizni program istovremeno omogućuje uranjanje u sve segmente ZagrebDoxa 2025.

Već u prijepodnevnih 11:30 sati može se tako vidjeti biografija velikog filmskog i jazz skladatelja Michela Legranda (dv. 3) u tumačenju Davida Hertzoga Dessitesa ili trolist Upravljanje (r. David Graudenz), Druga strana planine (r. Yumeng He) te I tako još jedna (r. Karla Jelić) (dv. 1), unutar kojega se posebno ističe rad mlade hrvatske autorice o seksualnom uznemiravanju na Akademiji dramske umjetnosti, ali vrijedi zaviriti i u „modelarstvo iz ugla modela“ te sraz urbanizacije i obiteljske nostalgije u suvremenoj Kini iz prva dva naslova.

Monumentalni Architecton Viktora Kosakovskog (12 sati, dv. 2) nakon turneje po najuglednijim svjetskim festivalima sletio je i u Zagreb s pričom o krajobraznom arhitektu i čudesnim prizorima drevnih i suvremenih ruševina – zapanjujućom poezijom stijenja i kamenja koja povezuje udaljene kulture, kao i one posjetitelje ZagrebDoxa koji su ga već vidjeli i jednodušno mu uputili hvalospjeve.

Simpatije je stigao prikupiti i Stefan Malešević za svoja Krila i tlo (13 sati, dv. 4, Regionalna konkurencija), naročito zahvaljujući antologijskom posljednjem prizoru filma o bektašijskoj, derviškoj mističnoj islamskoj zajednici u Sjevernoj Makedoniji u kojoj ni ženska ravnopravnost ni alkohol nisu tabu. Malešević je promišljenim korištenjem medija uspio snimiti film kojega i pored neupitne antropološko-etnološke vrijednosti najviše obilježava vjerno prenošenje univerzalističkog svjetonazora protagonista. Onima koje ne zanima Makedonija možda će privlačnija biti Sicilija u filmu Zlatno doba Camille Iannetti (13 sati, dv. 4, Regionalna konkurencija), empatičnom portretu samohrane majke studentice i njezine ženske loze, koji se ipak, pošteno govoreći, većim dijelom odvija u Engleskoj.

I novi film Gorana Devića Paviljon 6 o izravnim i prenesenim značenjima Covida odraženima u osobnom iskustvu (13:30, dv. 1, Regionalna konkurencija) može se vidjeti ove subote, baš kao i privlačno dizajnirano, nostalgijom okupano glazbeno putovanje Franka Dujmića vinilnim stazama jugoslavenskog funka (13:30, dv. 3).

Dva se Teen Doxa danas prikazuju prvi i jedini put: Škola sreće Oleksija Jerošenka donosi napore ukrajinske učiteljice da stvori radosno i znatiželjno okruženje za svoje „petaše“ usprkos ruskim napadima na dotada miran grad, dok Tko ako ne mi Nicole Medvecke pokazuje nepokorenu ukrajinsku mladost koja unatoč prognaništvu i okupaciji gaji nade u svjetliju budućnosti te se posvećuje različitim oblicima kreativnog stvaralaštva. Oba su na rasporedu u 14 sati u dvorani 2.

U 15 sati duhoviti film Pod sretnom zvijezdom (dv. 4, Regionalna konkurencija) Petera Kerekesa okuplja sljedbenike talijanske astrologinje na rođendanskim putovanjima „zapisanima u zvijezdama“. U dvorani 5 paralelno se može vidjeti Želja u njoj o tri desetljeća turbulentne obiteljske povijesti irske umjetnice Myrid Carten unutar koje se posebno ističe lik nestabilne majke alkoholičarke.

U 15:30 (dv. 1) poklonici političkih dokumentaraca neće propustiti novi film slavnog i kontroverznog Olivera Stonea o brazilskom predsjedniku Luizu Ináciju da Silvi, znanom kao Lula. Informativan i nefiltriran portret uspona, pada i neviđenog političkog comebacka „iz zatvora do vrha“ brazilskog lidera relevantan je i za šire razumijevanje suvremene globalne politike. Oni koje, pak, okoliš zabrinjava više od političara u istom će terminu u dvorani 3 odabrati Ja sam rijeka, rijeka je ja Petra Loma – nizom svjetskih festivalskih nagrada ovjenčanu novozelandsku storiju o značaju Whanganuija za maorski svjetonazor i identitet. Petodnevni izlet kanuom niz svetu rijeku organski povezuje putnike različitih zaleđa u refleksiji i inspiraciji.

Fotografije snimio: Samir Cerić Kovačević / Petak, 21. ZagrebDox

Kontroverzni, ali počesto i duhoviti film o evangeličkoj Svećenici (r. Maja Prettner) gledamo u 16 sati (dv. 2) uz razgovor s autoricom. U središtu izvanredno montiranog i slovenskoj domaćoj publici omiljenog rada nalazi se slobodoumna i odvažna duhovnica koja kršenjem crkvenih normi postaje autsajderica, istovremeno se noseći s traumama iz djetinjstva i napuklim obiteljskim odnosima.

Kategoriji Kontroverznog Doxa pripada i Portret zbunjenog oca (17 sati, dv. 4) cijenjenog norveškog redatelja Gunnara Halla Jensena poznatog po beskompromisno osobnim pričama, kakva je i ova o dvadeset godina snimanom kompleksnom odnosu sa sinom čiji tragični završetak autora ostavlja izmučenog neodgovorenim pitanjima. Sirov i bolan film o ljubavi, gubitku i očevoj očajničkoj borbi da dopre do sina gledatelje će u ponečemu podsjetiti na prošlogodišnji hrvatski dokumentarni hit Naša djeca. Izvanredno snimljeni Odlazak Ivana Vlasova i Nikite Staškeviča o školovanju nomadske djevojke sa sibirskog poluotoka može se istovremeno pogledati u dvorani 5.

Nebo se urušava u 17:30 u dvorani 1, u još jednom ekološkom filmu posvećenom autohtonom brazilskom narodu Yanomami čiji se šaman ritualima i kritičkim iskazima bori za očuvanje fascinantnog metafizičkog teatra šumskog svijeta. U Regionalnoj konkurenciji istovremeno se u dvorani 3 ponavlja Tatina uspavanka Lesije Diak, ovoga puta uz razgovor s autoricom o filmu u kojemu je i sama neočekivano postala protagonisticom priče o ukrajinskom veteranu, njegovoj obitelji i golemoj emocionalnoj cijeni rata.

U 18 sati, također uz razgovor s autoricom Areeb Zuaiter, reprizira se Yalla Parkour (Međunarodna konkurencija, dv. 2), pobjednički film festivala u New Yorku o parkuristu iz Gaze koji pamti sretnija vremena, ali sada razmišlja o napuštanju ruševina svoga doma.

Međunarodnoj konkurenciji pripada i spektakularni, emancipacijski i nerijetko humorni festivalski hit Shahid Narges Kalhor (19 sati, dv. 4) koju želja za promjenom prezimena vodi u dijelom kazališni, bogato inscenirani obračun s tradicijom. Alternativno se u dvorani 5 može pogledati još jedan kontroverzni rad – Procjena štete posvećena karakternom meksičkom istraživaču nesreća i samom redatelju Miguelu Calderónu, dvojcu koji u stanovitoj zamjeni zanimanja traži predah od ljudskog „lešinarenja“ i lažnosti umjetničkog svijeta.

Kontroverzno je i djelo Michaela Prema Iz domaćeg uzgoja (19:30, dv. 1) o trojcu američkih ekstremističkih desničarskih aktivista iz skupine Proud Boys s kojima redatelj uspijeva ostvariti prisan kontakt te im se u konačnici čak i pridružiti u napadu na Capitol. Oni željni nešto lakših tema u isto vrijeme mogu zaviriti u novinu kineske „ljubavne industrije“ – Protjerivačicu ljubavnica (r. Elizabeth Lo, dv. 3, Međunarodna konkurencija).

U 20 sati u dvorani 2 Unutra smo pripovijeda o povratku libanonske autorice Farah Kassem bolesnom ocu s kojim teško nalazi zajednički jezik pa mu se nastoji približiti učlanjenjem u njegov klub obožavatelja klasične arapske poezije. U okrilju građanskog rata i očeva sve goreg zdravstvenog stanja, pjesništvo postaje zadnjom linijom njihove komunikacije.

U 21 sat u dvorani 4 ponovno se pušta Tiha zemlja sporo gori (r. Olha Zhurba, Međunarodna konkurencija), impresivno snimljeni i ozvučeni, poetični i potresni dnevnik rata u Ukrajini – jedan od onih umjetničkih dokumenata koji će svojom snagom daleko nadživjeti tragične događaje koje prikazuje. Za ništa manje tešku temu pushbacka, ali i prikaz plemenitosti pograničnog stanovništva također u 21 zavirite u dvoranu 5 gdje se daje Krajolik i bijes Nicole Vögele.

Posljednji termin subote od 21:30 rezerviran je za još dva nova filma. Glazbeni dokumentarac Born to be Wild – Priča o Steppenwolfu (r. Oliver Schwehm, dv. 1) vodi nas od Drugim svjetskim ratom razrušene Njemačke do radničkih ulica Toronta i Los Angelesa 60-ih u potrazi za dvojicom emigranata iz sastava rock grupe proslavljene pjesmom iz filma Goli u sedlu. Lijepo snimljena i rijetko otvorena Trans Memoria Victorije Verseau (dv. 3) u istom terminu donosi, pak, uspomene triju prijateljica na promjenu spola u kojima se zrcale univerzalnija pitanja o ženskosti i identitetu, ali i veliki osobni gubici, odricanja i nesigurnosti.

Ako već niste, svakako poslušajte i posljednji iz ponude Audio Doxova – britanski Jesam li kući? – život s demencijom Olivije Humphreys i Lare Bullens posvećen staračkom domu u Warwicku projektiranom na način koji štićenicima omogućuje lakše nošenje s naslovnom bolešću. I mnogo šire od toga, ovaj je dokumentarac posvećen etičkom labirintu brige o demenciji i provaliji koja naš svijet dijeli od onoga koji nastanjuju njezine žrtve.

Raspored nedjeljnog programa nagrađenih filmova The Best of Fest bit će objavljen danas u 20 sati.