Analiza stanja skulptura Aleje skulptura na savskom nasipu na dan 25.3.2025. i zahtjevi HDLU-a za izmjenu projekta Greenway
Hrvatsko društvo likovnih umjetnika zaprimilo je 20.3.2025. dopis Gradskog ureda za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslove s utvrđenim problemom u izvođenju projekta biciklističke staze Greenway na dionici gdje se nalazi skulptura Zvonimira Lončarića. Na zamolbu HDLU-a, Grad je poslao i cjelokupnu dokumentaciju projekta Greenway. Predstavnici HDLU-a izašli su na teren, pregledali projekt i Gradu uputili analizu stanja skulptura Aleje skulptura na savskom nasipu na dan 25.3.2025. i zahtjeve HDLU-a za izmjenu projekta Greenway te se očekuje dijalog HDLU-a i Grada s ciljem pronalaska adekvatnog rješenja.
Zaključci:
Prilikom planiranja i u fazi izvođenja i formiranja Aleje skulptura na savskom nasipu, njezin autor Ratko Petrić, precizno je definirao sve parametre koji je određuju; napravio popis autora, odredio udaljenost skulptura, veličinu i visinu postamenata, liniju rasprostiranja skulptura na nasipu.
Uvažavajući njegovu autorsku koncepciju koja Aleju skulptura na savskom nasipu određuje kao jedan od rijetkih sustavno vođenih projekata u čijem žarištu interesa je moderna i suvremena skulptura, moramo zaključiti da postojećih dvanaest skulptura treba čuvati, ne samo u njihovom individualnom materijalnom identitetu, već i kao ambijentalnu cjelinu.
U tom smislu je potrebno sačuvati njihove međusobne odnose i suodnose sa ukupnim ambijentom i sveobuhvatnim i okružujućim prostorom.

Samim time svako premještanje skulptura je neprihvatljivo. Umjesto toga potrebno je oblikovati i prilagođavati nove sadržaje na nasipu, pa tako i Greenway stazu postojećoj situaciji, uz puno uvažavanje jedinstvenosti i vrijednosti Aleje skulptura na savskom nasipu.
Postoje i tehnički razlozi zbog kojih nije preporučljivo zadirati u temelje postojećih skulptura. Naime za svaku od postavljenih skulptura, ured za postavljanje javnih spomenika tražio je projekt statike koji uključuje proračun dimenzija i gabarita rasprostiranja temelja, njegovu dubinu, tip betona, vrstu, debljinu profila i veličinu željezne mreže koja mora biti upotrijebljena, a kako bi se zadovoljili konstrukcijski i sigurnosni kriteriji.
Sve skulpture je potrebno zaštititi drvenom ogradom kako ne bi bile izložene riziku dodatnog oštećivanja. Ograda bi trebala biti solidno napravljena (od gredica i dasaka), odmaknuta oko pola metra od svake skulpture i sezati otprilike dva metra u vis.
Pojedine skulpture staza bi trebala zaobići sa lijeve strane (one udaljenije od rijeke/sjevero-zapadne), pa se vratiti u prvobitno planirani pravac kretanja.
Nije potrebno stazom zaobilaziti sve skulpture, već samo nekoliko njih koje su prema postojećem projektu preblizu stazi, odnosno staza se njima previše približila pa zadire u temelj ili dio skulpture prelazi rub staze.
Potreba i preporuka da staza zaobiđe sljedeće skulpture:
Putokaz, Zvonimira Lončarića
Kotač vremena, Milene Lah
Mačku, Branka Ružića
Čovjeka s kolutom, Mladena Mikulina
Žabinjak, Stjepana Gračana
Kapi, Ratka Petrića
Idealna smjernica bila bi udaljenost od najmanje 150 cm postamenta odnosno najšire točke skulpture bez postamenta od staze Greenway.
Veliki informativni panoi Grada Zagreba i Hrvatskih voda, kao i informativna ploča, trebali bi biti premješteni iz linije koja povezuje skulpture u zonu bliže rubu nasipa koji je udaljeniji od Save. Ovako postavljeni, konkuriraju skulpturama i nameću se svojim dimenzijama i titrajućim svjetlosnim tekstom i podacima koje prikazuju jače od samih skulptura. Pomicanjem paralelno sa skulpturama, ali na sam rub nasipa (zapad), ostvarilo bi se vizualno jedinstvo Aleje skulptura.
Potrebno je sve skulpture profesionalno, stručno i u punom opsegu i mjeri restaurirati i konzervirati, te kao iznimno vrijedno kulturno dobro, staviti pod trajnu zaštitu, te organizirati sustavnu i redovitu brigu i održavanje.
Sugeriramo da se u okviru projekta uvede rasvjeta za svaku individualnu skulpturu.
Sugeriramo izradu jedne informacijske table sa svim skulpturama te ujednačeno obilježavanje individualnih skulptura.
Također, apeliramo na zajedničke aktivnosti Grada i HDLU-a u svrhu aktivacije Aleje skulptura i izgradnje prepoznatljive kulturne točke Grada Zagreba.
Za kraj, ističemo da Aleja skulptura nije završena te da predviđa postav još čak 10 skulptura. Predlažemo nastavak izgradnje Aleje skulptura te predviđanje budućih pozicija skulptura prilikom projektiranja staze Greenway te okolnih sadržaja i opreme. HDLU je zainteresiran utvrditi točke budućih skulptura na projektu Greenway.