Autor priloga je utemeljitelj i voditelj bivše Međunarodne likovne kolonije “Prijatelji u gostima“ te aktualni voditelj Humanitarne likovne kolonije “Likovni volonteri na djelu”
Autor: Božo Rupčić Boško, prof.
Autor priloga je Božo Rupčić Boško, prof. utemeljitelj i voditelj bivše Međunarodne likovne kolonije “Prijatelji u gostima“ koja je u periodu od 2003. do 2019. godine organizirana u Domu za odgoj djece i mladih u Karlovcu te aktualni voditelj Humanitarne likovne kolonije “Likovni volonteri na djelu” koju od 2008. godine do danas organizira Gradsko društvo Crvenog križa Karlovac. Pored toga, autor je kao slikar u periodu od 1992. godine do danas bio sudionik više desetaka humanitarnih likovnih kolonija koje su od strane drugih organizatora realizirane u različitim gradovima Hrvatske, Slovenije te Bosne i Hercegovine.
UVOD
Sredinom mjeseca rujna 2024. Gradsko društvo Crvenog križa Karlovac je u Selcu realiziralo tradicionalnu Humanitarnu likovnu koloniju “Likovni volonteri na djelu Selce-2024.” u kojoj je sudjelovalo tridesetak likovnih autora iz različitih gradova Hrvatske, kao i izvan njenih granica. Nastali likovni radovi iz ove, kao i svih prethodno održanih kolonija su namijenjeni za iskazivanje moralne zahvale jubilarnim darivateljicama i darivateljima krvi u gradu Karlovcu koji su u tekućoj godini ostvarili svoje jubilarno 35-to, 50-to, 75-to, 100-to ili 125-to darivanje, ili koji zbog zdravstvenih ili drugih razloga više ne mogu darivati krv pa su u ovoj godini ostvarili završno (zadnje) darivanje krvi.Ta je ideja u Gradskom društvu Crvenog križa Karlovac nastala davnih godina kao težnja da se i na ovaj način, kroz potporu likovnih umjetnika, iskaže velika moralna zahvalnost tim bezbrojnim i samozatajnim heroinama i herojima iz našeg okruženja, koji svojom darovanom krvi godinama spašavaju tuđe živote, ne samo njima i nama nepoznatih ljudi, već ponekad i živote nama najdražih osoba.
Uvažavajući veliki doprinos i moralni značaj jubilarnih darivatelja i naravno svih angažiranih umjetnika njihove slike nastale na ovogodišnjoj kolonije su dodijeljene jubilarnim darivateljima krvi na svečanosti na kojoj su pored ostalih uzvanika sudjelovali i Izvršni predsjednik Hrvatskog Crvenog križa Robert Markt, saborski zastupnik i gradonačelnik grada Karlovca Damir Mandić te Dante Paolo Ferarris i Stefani Falco predstavnici Croce Rossa Italiana – Comitato di Biella.
Likovnu koloniju pod radnim nazivom „Likovni volonteri na djelu” je od pokretanja karlovački Crveni križ organizirao na različitim inspirativnim lokacijama u Karlovcu, a zatim i u Lešću, Rijeci, otoku Viru i Selcu, kako bi stvorio inspirativno okruženje za kreativni rad, ali i kako bi privukao pažnju i likovnih umjetnika iz tih sredina i kako bi univerzalnu ideju dobrovoljnog darivanja krvi promicao i u drugim sredinama. Kolonija je stoga godinama organizacijski, kvalitativno i kvantitativno narastala, u nju se uključivao sve veći broj likovnih stvaralaca iz različitih sredina, različitog likovnog opusa, različite generacijske, nacionalne i domicilne pripadnosti, a osobito različitog likovnog izričaja i pogleda na likovnost. Stoga je svojim aktivnim djelovanjem ona prerasla u još jednu trajnu aktivnost GDCK Karlovac, te je zauzela ravnopravno mjesto među drugim brojnim, raznovrsnim i vrlo kompleksnim javnim ovlastima Hrvatskog Crvenog križa. Stoga je na krilima njenog velikog moralnog značaja i doprinosa populariziranju aktivnosti dobrovoljnog darivanja krvi, karlovački primjer preuziman i od drugih društava Crvenog križa u Hrvatskoj, te je postupno, uz postojeće, propisane oblike nagrađivanja jubilarnih darivatelja krvi u Hrvatskoj postao oblik „dodatnog” iskazivanja moralne zahvalnosti dobrovoljnim darivateljima krvi i u drugim teritorijalnim organizacijama Hrvatskog Crvenog križa.
CILJ TEORETSKOG RAZMIŠLJANJA
Počašćen velikim odazivom, visokim kreativnim nadahnućem, ostvarenim kolegijalnim i prijateljskim odnosima, a prije svega postignutom kvalitetom likovnog stvaralaštva prisutnih likovnih volontera, i naravno, njihovim visokim ocjenama i iskrenim dojmovima oko uspješne organizacije same kolonije, kao i iznesenim prijedlozima za daljnje podizanje njene kvalitete, ovu prigodu koristim da iz trostruke uloge: dugogodišnjeg voditelja kolonije, kao i neposrednog sudionika- likovnog autora, ali i nekadašnjeg volontera a sada i djelatnika GDCK ukažem i na nekoliko svojih osobnih razmišljanja, kako o ovoj netom održanoj koloniji, tako i o drugim likovnim kolonijama u kojima sam tijekom protekla tri desetljeća sudjelovao u ulozi voditelja i/ ili autora, a u kojima sam slušao, saznavao i prihvaćao relevantna, a prije svega dobronamjerna razmišljanja i prijedloge od drugih sudionika kolonije i/ili od drugih likovnih autoriteta. Zbog toga je ovo istovremeno prigoda da iznesem i nekoliko svojih osobnih i naravno, još više tuđih opservacija o likovnim kolonijama uopće, o njihovom cilju, svrsi i namjeni, a osobito o njihovoj široj (mogućoj) ulozi i u promicanju kulture likovnog stvaralaštva u konkretnoj lokalnoj zajednici.
Na ovaj me je osvrt potakla i činjenica što smo svjedoci sve brojnijih likovnih kolonija koje se tijekom cijele kalendarske godine i tijekom različitih prigoda ili povoda održavaju u gotovo svakoj lokalnoj sredini, a koje sa različitim ciljevima organiziraju različite humanitarne organizacije, udruge, sportski klubovi, zdravstvene ustanove, braniteljske udruge, vjerske zajednice, ustanove socijalne skrbi, osnovne škole i vrtići, te druge pravne ili fizičke osobe u određenoj lokalnoj zajednici ili čak pojedinci. Sve se te likovne kolonije organiziraju s ciljem stvaranja određenog broja likovnih radova koji se kasnije koriste za ostvarivanje postavljenog osnovnog cilja, najčešće humanitarnog karaktera, a koji autonomno definira svaki organizator kolonije za sebe. U kolonije se aktivno i bez rezerve uključuje sve veći broj likovnih umjetnika iz različitih sredina, kako onih autora sa akademskim likovnim obrazovanjem i već stečenim likovnim referencama tako i još veći broj onih autora koji pripadaju drugim profesijama, a koji su u područje likovnosti ušli vođeni ljubavlju za kreativnim stvaralaštvom, i koji na tom putu i kroz sudjelovanje na ovakvim kolonijama i sami likovno narastaju.
Zajednička nit poveznica koja spaja sve te različite autore je njihova ljudska i kreativna spremnost za uključivanje u humanitarne ili druge društvene projekte, značajne za organizatora, pojedinca ili neku obitelj u stanju socijalne potrebe ili za određenu ranjivu skupinu ili za rješavanje nekog iznimno važnog problema lokalne zajednice.
Na taj način su kroz uključivanje u brojne likovne kolonije likovni umjetnici dali i nastavljaju davati svoj osobni kreativni doprinos u rješavanju određenih pojedinačnih ili grupnih društvenih ili socijalnih problema, čime iskazuju svoju spremnost i odlučnost da i oni svojim radom i kreativnim stvaralaštvom, poput glazbenika, glumaca, sportaša, estradnih zvijezda i drugih i sami aktivno doprinesu boljitku zajednice.
FOTOGALERIJA UZ LIKOVNU KOLONIJU “LIKOVNI VOLONTERI NA DJELU“ uskoro!
POSTIGNUTA RAZINA KVALITETE POJEDINIH LIKOVNIH KOLONIJA
Postupno narastanje broja, ali istovremeno i kvalitete pojedinih likovnih kolonija koje su do sada održavane u Hrvatskoj, pored sve većeg broja uključenih likovnih stvaralaca potvrđuju sve raznovrsnije likovne teme i tehnike, suvereno odabrani i korišteni likovni materijali i sve veći broj nastalih kvalitetnih i raznovrsnih likovnih radova.
Protekle kolonije se osim po svojem organizatoru, mjestu održavanja i duljini trajanja, prigodi održavanja i broju uključenih autora i ostvarenoj logističkoj potpori osobito razlikuju: po postavljenom cilju. Kod jednog značajnog dijela organizatora dosadašnjih kolonija je primarni ili isključivi cilj (bio) nastanak određenog broja likovnih radova koji su namijenjeni za ostvarivanje svrhe koju je definirao organizator. Iako i takve kolonije imaju svoju društvenu opravdanost i svrhu, one su na određeni način uske, vremenski ograničene, ponekad samo prigodničarske, jer se njihove aspiracije zadržavaju isključivo na internim potrebama i uskoj ili vremenski ograničenoj zamisli organizatora, a u drugi se plan stavlja, ili se u cijelosti zanemaruje i njihov potencijalni doprinos promicanju kulture i umjetnosti u lokalnoj zajednici.
Prisutna je općeprisutna praksa i tendencija da se svaki susret i kreativni rad grupe slikara na jednom mjestu, okupljenih oko neke ideje ili cilja već u startu naziva i smatra „likovnom kolonijom“ i da je pri tome težišna pažnja organizatora usmjerena na puko stvaranje ( što većeg broja) likovnih radova. Pri tome je uočljivo da brojni organizatori kolonija, osim definiranja svojeg primarnog („internog“) cilja zanemaruju i potrebu istovremenog definiranja i postizavanja i određenih umjetničkih, edukacijskih, kulturoloških ili drugih društveno značajnih ciljeva, a između ostalog zanemaruju potrebu za kvalitetnom i sadržajnom valorizacijom i promocijom tog i takvog umjetničkog stvaralaštva i u vlastitoj lokalnoj zajednici. Uslijed toga, zbog ograničeno definiranih ciljeva mnoge likovne kolonije, bez obzira na ostvarenu kvalitetu kreativnog stvaralaštva ipak prolaze „ispod radara“ likovne publike u lokalnoj zajednici u kojoj se organiziraju.
Tijekom proteklog perioda svjedoci smo i da su se brojne kolonije ugasile zbog postavljenih jednokratnih i/ili vremenski ograničenih ciljeva projekta, odnosno zbog gašenja inicijalne ideje za njihovo pokretanje, a neke i zbog uskog sagledavanja novih menadžmentskih struktura kod pojedinih organizatora koje nisu imale sposobnost prepoznavanja značaja trajnosti nastavka takve opće korisne inicijative.
Za razliku od njihove prakse, kod dijela kolonija se otišlo korak ili dva dalje, te se ne ostvaruju samo postavljeni „uži“ ciljevi organizatora kolonije, već se postupno postižu i određeni “širi“ ciljevi, značajni i za promicanje kulture i umjetnosti lokalne zajednice, pa i više od toga.
U takvim se kolonijama ostvaruju i zadovoljavaju i osobni kreativni i umjetnički ciljevi i očekivanja većine uključenih autora , jer između njih tijekom odvijanja kolonije nastaje određena kolegijalna i stručna interakcija. Na njima se razmjenjuju stručna mišljenja i pogledi, iznose se i različiti pogledi na likovnost, otvaraju se nova i/ili neistražena likovna pitanja, dolazi do prenošenja i usvajanja novih znanja i kreativnih vještina, rađaju se nove kreativne, promidžbene ili humanitarne ideje i projekti, pa se na likovnim kolonijama, kao jedan od važnih ciljeva šire područja tolerancije ne samo na likovnost i umjetnost uopće, već se kroz umjetnost šire i na druga značajna područja ljudskog života. Kod takvih se kolonija ostvaruju i elementi cijelo životnog učenja i time svakom uključenom autoru otvara mogućnost postupnog narastanja vlastitog kreativnog stvaralaštva, ali i širenja ideje tolerancije, humanizma i empatije za druge. Stoga je u takvim kolonijama evidentna proaktivna uloga umjetnika: njihova spremnost da se i dalje uključuju u rad kolonija, njihovo iskazano zadovoljstvo zbog osobnog sudjelovanja i kreativnog doprinosa u rješavanju nekog humanitarnog ili drugog problema, ali i pravo i mogućnost da na argumentirani način iznesu svoja mišljenja, prijedloge i primjedbe radi unapređenja organizacije slijedećih kolonija i ostvarivanja „viših“ ciljeva, značajnih kako za organizatora, tako i za lokalnu i/ili širu zajednicu. Tako da takve likovne kolonije svojim široko definiranim konceptom privlačenja autora različitog likovnog izričaja i iz različitih sredina uz istovremeno otvaranje likovnoj javnosti, doprinose i razvoju kulture dijaloga i jačanju tolerancije jer, pored ostalog potvrđuju i univerzalnu i bezvremensku civilizacijsku poruku da samo prihvaćanjem i uvažavanjem različitosti ljudsko društvo može opstati i stalno kretati naprijed, premošćujući sve političke, ideološke, vjerske, rasne, nacionalne ili druge razlike, prevladavajući pri tome, postojeće tabue, traume, netrpeljivosti, konflikte, probleme ili izazove koji se javljaju, koji postoje ili se mogu javiti u njegovom razvoju. Tako koncipirane kolonije, između ostalog omogućavaju da umjetnost i kultura i nadalje služe prevladavanju različitosti, izgradnji tolerancije i prihvaćanja te zbližavanju ideja, ljudi, država i naroda, upravo kako su to činile kroz protekla stoljeća razvoja ljudskog društva.
Kroz neposredne razgovore s velikim brojem angažiranih umjetnika, kao i iz provedenih evaluacija nakon brojnih likovnih kolonija došao sam i do saznanja da se određeni broj primjedaba uključenih umjetnika odnosi i na nedovoljnu kvalitetu ili nedostatak dovoljnih količina kvalitetnog potrošnog likovnog materijala, osobito slikarskih boja (po vrsti, kvaliteti i količini) koje za potrebe kolonije u pravilu osigurava organizator kolonije i/ili njegovi sponzori. Taj nedostatak ponekad predstavlja određeni limitirajući faktor koji onemogućava ili otežava postizanje još više razine kvalitete nastalih likovnih radova, a što nije u interesu niti uključenih umjetnika, a niti samog organizatora kolonije. Uslijed toga su mnogi sudionici kolonije prisiljeni na pojedinim kolonijama, pored svojeg nesporno izraženog entuzijazma, angažiranog vremena, iskreno iskazane empatije i prezentirane kreativnosti koristiti i vlastite potrošne materijale, osobito profesionalne slikarske boje i dodatke, umjesto da iste osigura organizator kolonije. Iako niti ta okolnost dijelu umjetnika ne predstavlja poseban problem, ipak kod jednog dijela angažiranih slikara je prisutan određeni oblik nezadovoljstva što tom dijelu logističkih potreba organizator nije posvetio potrebnu pažnju.
KREATIVNI I ORGANIZACIJSKI ZAMAH U ORGANIZIRANJU LIKOVNIH KOLONIJA
Čak i u jednokratno organiziranim kolonijama koje su bile usmjerene na postizanje određenog, usko definiranog i vremenski ograničenog humanitarnog projekta, uglavnom vezanog za jednokratno saniranje nekog teškog socijalnog, zdravstvenog ili humanitarnog problema određenog pojedinca ili obitelji, ili trenutnog društvenog problema u lokalnoj zajednici ostvarivao se veliki odaziv umjetnika i u njima je dolazila do izražaja njihova senzibiliziranost za patnje i probleme drugih, te aktivna spremnost da svojom osobnom kreativnošću doprinesu uklanjanju ili barem ublažavanju tog problema.
Poseban se kreativni zanos pojavio prošlih desetljeća u likovnim kolonijama koje su se započele organizirati u zdravstvenim i odgojno-obrazovnim ustanovama: bolnicama, domovima zdravlja, vrtićima, te osnovnim i srednjim školama, vjerskim zajednicama, a osobito u ustanovama socijalne skrbi: domovima za stare i nemoćne osoblje, djecu i mlade sa problemima u ponašanju, kao i djecu bez adekvatne roditeljske skrbi. U njima su primarni ciljevi kolonije, za razliku od drugih organizatora, osim nastanka likovnih radova, (bili) usmjereni i na podizanje kvalitete života korisnika tih ustanova kao i na odgojno-obrazovni i kreativni rad s njima. Odaziv likovnih umjetnika na takve kolonije je bio veliki, iz godine u godinu je narastao interes i spremnost za uključivanje novih umjetnika iz različitih sredina, pa i izvan Hrvatske. Njihova senzibiliziranost i empatija za ranjive skupine korisnika je postala gotovo eruptivna, pa se broj likovnih kolonija i broj uključenih likovnih autora u kolonijama takvog karaktera stalno povećavao noseći sa sobom i stalni kvalitativni kreativni rast. Teško je navesti sve takve kvalitetne i sadržajne likovne kolonije, omiljene među umjetnicima ali i u likovnoj javnosti, pa ću u nastavku ovog teksta usmjeriti Vašu pažnju samo ne nekoliko od njih, jer bi za cjelovito elaboriranje svih sličnih cjelovito koncipiranih i uspješno organiziranih kolonija bilo potrebno puno više prostora.
Jedna od brojnih tradicionalno uspješnih i kvalitetnih likovnih kolonija je bila Likovna kolonija u Centru za rehabilitaciju Zagreb- Podružnici Paunovac koju je ustanovio i dugo godina umjetnički vodio svestrani likovni umjetnik i likovni pedagog, Ante Živković Fošar, a koja je okupljala veliki broj likovnih autora ne samo iz Zagreba i okolice, već iz cijele Hrvatske, pa i izvan naših granica. Njenoj kvaliteti je doprinijela činjenica što je osim stvaranja likovnih radova cilj kolonije bio usmjeren i na poticanje kreativnog rada učenika Centra koji u njemu prolaze program osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja za djecu s većim intelektualnim teškoćama. U centru se po posebnim programima uz individualizirane postupke za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života školuju učenici uzrasta od 14. do 21. godine koji prolaze radnu i psihosocijalnu rehabilitaciju, a uzrasta iznad 21. godine života prolaze program psihosocijalne rehabilitacije – program posebnih terapija (logoterapije, kineziterapije i fizioterapije). Ta je kolonija svojim usmjeravanjem na ove ciljane skupine korisnika svojim kreativnim postignućima i uz iznimno angažiranje njenog voditelja i cijelog organizacijskog tima poslužila kao primjer brojnim srodnim odgojno-obrazovnim ustanovama u Hrvatskoj u kojima se obrazuju djeca i mladi sa posebnim potrebama, te je bila posebno omiljena, gotovo statusna, kod brojnih umjetnika, pa je u umjetničkom miljeu predstavljao poseban oblik priznanja dobiti poziv za uključivanje u njen rad.
Među brojnim uspješnim i dobro koncipiranim kolonijama isticala se i tradicionalna Likovna kolonija u Ustanovi za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom (URIHO) u Zagrebu, na kojoj su uz veliki broj umjetnika kreativno sudjelovali i djelatnici i štićenici ustanove- invalidne osobe u sklopu programa vlastite profesionalne rehabilitacije. Kolonija se održava na otvorenom prostoru, u „tvorničkom“ krugu na URIHO-voj najvećoj lokaciji u Novom Centru. Na URIHO-vim kolonijama su likovni stvaraoci različitih potencijala i poetike izlazili iz sigurne oaze svojih ateljea, pokrenuti ka plemenitom i humanom cilju pa je njihovo zajedništvo rezultiralo brojnim dojmljivim djelima. I ova je kolonija okupljala veliki broj umjetnika iz raznih sredina, pratila ju je iznimno kvalitetna i sveobuhvatna logistička potpora i kvalitetna organizacija u koju su bili uključeni djelatnici ove ustanove sa iznimnim iskustvom u školovanju, osposobljavanju, profesionalnoj rehabilitaciji i radu s invalidnim osobama- ili su i neki od njih i sami bili invalidne osobe. Upravo je sudjelovanje najtalentiranijih polaznika URIHO-vog “likovnog ateljea”, koji su svoju kreativnost imali priliku pokazati kroz osobno stvaranje i druženje s „vanjskim“ umjetnicima predstavljalo dodanu moralnu, pedagošku i sociološku vrijednost ovog projekta. Ovakvim konceptom URIHO dodatno doprinosi borbi protiv socijalne isključenosti osoba s invaliditetom pa je takav inkluzivni pristup omogućio da se na koloniji, osim nastanka značajnog broja kvalitetnih i raznovrsnih likovnih radova ostvaruju i iznimno veliki i značajni odgojni, promotivni i kreativni ciljevi, osobito ciljevi daljnjeg osnaživanja odraslih invalidnih osoba za nastavak života i rada i njihovog uključivanja ne samo na tržište rada već i u društveno koristan rad, značajan za podizanje kvalitete života u lokalnoj zajednici.
Pored navedenih i brojnih drugih kolonija, posebno su kvalitetne i sadržajne bile kolonije koje su organizirane u domovima za djecu s poremećajima u ponašanju, poput likovne kolonije „Prijatelji u gostima“ koju sam svojevremeno, za vrijeme mojeg profesionalnog rada u Domu za odgoj djece i mladeži Karlovac, pored mojih osnovnih sistematiziranih poslova inicirao i ustanovio, te u svojstvu voditelja organizirao u vremenu od 2003. do 2019. Ta je kolonija tijekom svojeg životnog vijeka kvalitativno i kvantitativno narastala uključivanjem likovnih umjetnika iz različitih gradova u Hrvatskoj, a posebni je zamah doživjela uključivanjem brojnih kvalitetnih likovnih autora iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Ukrajine, Rusije i Južne Koreje, čime je prerasla i u likovnu koloniju međunarodnog karaktera. Tijekom njenog rada je nastao impozantan fundus likovnih radova koji su pored ukrašavanja prostora ustanove i stvaranja ugodnog i poticajnog okruženja za život i odgojni rad naših korisnika služili i za simboličnu moralnu zahvalu brojnim donatorima s čime je podizan standard života naših korisnika. Na taj je način svojim konceptom i načinom organizacije kolonija odavno prerasla karakter isključivo internog „domskog“ događaja“ te je postala puno više od toga. Osim neposrednog kreativnog rada tijekom boravka umjetnika u ustanovi, njihovo se angažiranje za potrebe ustanove nastavljalo i nadalje, jer su oni završetkom kolonije i povratkom u svoje domicilne sredine dobrovoljno postajali naši vanjski suradnici, svojevrsni „veleposlanici dobre volje“, jer su sa sobom ponijeli i dalje širili empatiju za ovu i ostale ranjive kategorije građana iz sustava socijalne skrbi. Posebno je bio značajan doprinos likovnih umjetnika koji su dolazili iz sredina iz kojih su potjecali naši korisnici i u kojima su živjele njihove obitelji. Oni su nam tijekom slijedećih godina vrlo često pomagali svojim utjecajem u svojoj lokalnoj zajednici na ublažavanje i rješavanje određenih problema u obiteljima naših korisnika, bili most u ubrzavanju rješavanja nekih administrativno-pravnih i drugih pitanja, u olakšavanju dostupnosti do drugih usluga javih servisa, lokalne i regionalne uprave i/ili državnih organa, a svojim ugledom i utjecajem osobito su doprinosili senzibiliziranju javnosti i smanjivanje njihove stigmatizacije u konkretnim, osobito malim lokalnim sredinama. Utjecaj i pomoć pojedinih umjetnika je posebno bio značajan u fazi završetka tretmana naših korisnika i povratka u biološku obitelj, osobito kroz pomoć u zapošljavanju i/ili rješavanju drugih životnih pitanja. Na taj je način njihova početno zamišljena uloga prerasla područje kreativnog stvaralaštva i proširila se i na druga, za život važna područja naših korisnika i njihovih obitelji, a time je i posredno pomagala da ustanova postiže visoke odgojne rezultate i kao takova bude prepoznata i u stručnoj javnosti. Temeljom narastajuće kvalitete i njenog evidentnog kreativnog i moralnog doprinosa u resocijalizaciji djece i mladih sa problemima u ponašanju, ali i cjelokupnom odgojnom radu s ovom veoma specifičnom grupom korisnika iz sustava socijalne skrbi, našu su inicijativu i stečena iskustva, uz našu kolegijalnu podršku i organizacijsku pomoć vrlo brzo preuzele i druge sestrinske ustanove socijalne skrbi, poput tadašnjeg Doma za djecu i mladeži u Zadru i Doma za odgoj djece i mladeži u Osijeku.
GAŠENJE, PRESTANAK RADA POJEDINIH LIKOVNIH KOLONIJA
Nakon dugogodišnje faze nespornog uzdizanja, pokazanog kreativnog zanosa kako organizatora, tako i uključenih umjetnika, te nespornog kvantitativnog i kvalitativnog narastanja, aktivnost organiziranja likovnih kolonija se u nekim od navedenih ustanova postupno započela smanjivati i u mnogim slučajevima, poput DZO Karlovac, DZO Osijek, DZO Zadar …. nažalost ugasila. Osnovni razlog leži u činjenici da su slijedeće generacije odgovornih osoba u tim ustanovama očigledno zaključile da je takav kreativni doprinos umjetnika u daljem radu s korisnicima smještenim u njihovim ustanovama-nepotreban, kreativno potrošen ili preskup, ili još jednostavnije „ da imaju dosta slika“. Pri tome su na određeni način zanemarili doprinos i utjecaj kreativnog stvaralaštva u radu s djecom i mladima s problemima u ponašanju, a koji je za razliku od takvih, po mojem mišljenju uskogrudnih shvaćanja, iznimno koristan i poželjan u nastavku njihove (re)socijalizacije i otvaranja takvih ustanova javnosti.
Kako je jedan od ciljeva kolonija u tim sredinama bio i olakšavanje separacije djeci koja odrastaju u ustanovi izvan bioloških obitelji i izvan dosega topline roditeljskog doma, nositelji ovih odluka nisu uvažili psihosocijalni, socijalizacijski i art terapeutski učinak kreativnih aktivnosti na odgoj i odrastanje svojih korisnika, a time su zapravo sebe lišili jedne od poželjnih alatki u radu na promjeni dotadašnjih i prihvaćanju novih, poželjnih i društveno prihvatljivih oblika ponašanja svojih korisnika.
Osobito je indikativno da pri donošenju takvih odluka o prestanku organiziranja kolonije nije prepoznat i uvažen niti moralni a niti socijalizacijski utjecaj kratkotrajnog dolaska, boravka i rada umjetnika različitih kreativnih izraza i iz različitih sredina u domovima tijekom trajanja likovne kolonije, kao i njihove pozitivne kreativne interakcije koju su tom prigodom stvarali s djecom-korisnicima tih ustanova. Takvim shvaćanjima je negirana potreba nastavka trajne kreativne i moralne podrške koju umjetnici svojim radom i svojim posjetama ustanovi pružaju djeci i mladima, a koja je bila višeznačna: dijelom je doprinosila poticanju kreativnog stvaralaštva kod korisnika, pomagala je izgradnji njihovog samopoštovanja ali utjecala i na smanjenje stigmatiziranja u njihovoj, vršnjačkoj, razrednoj ili lokalnoj sredini jer ih je u široj javnosti predstavljala i kao djecu sa različitim potrebama, pa i iskazanim kreativnim sposobnostima- jednaku drugoj djeci. Kao posljedica takvih odluka je izostala i „vanjska“ podrška umjetnika u životnim sredinama obitelji naših korisnika, tako da su korisnici i njihove obitelji i nadalje u pojedinim lokalnim sredinama ostali prepušteni da sami rješavaju svoje probleme. Time je ova vrijedna aktivnost, koja je uz ostale brojne redovne aktivnosti doprinosila osnaživanju djece i mladih, ali i osnaživanju njihovih obitelji u lakšem nošenju sa teškim životnim situacijama, nažalost, u tim odgojnim ustanovama izgubila važnost- i doživjela svoj kraj. Na taj način je umjesto nastavka principa inkluzije djece s poremećajem u ponašanju u (kreativni i društveni ) rad u lokalnoj zajednici i obrnuto, kao i otvaranja ustanove javnosti, odgojno-resocijalizacijska priča donekle vraćena na početak, t.j. na vraćanje djece u okvire rada ustanove, suprotno proklamiranom cilju de institucionalizacije.
USKO DEFINIRANI CILJEVI LIKOVNIH KOLONIJA-PREPREKA POSTIZAVANJU VIŠE RAZINE KVALITETE
Praćenjem i objektivnom analizom dosadašnjih likovnih kolonija je postalo evidentno da je značajan broj do sada održanih likovnih kolonija u Hrvatskoj bio koncipiran, te težišno ili isključivo usmjeren samo na stvaranje određenog, a u brojnim slučajevima „što većeg“ broja umjetničkih radova. Takve su kolonije zadovoljavajući samo osnovne logističke potrebe kolonije (osiguravanje potrošnog likovnog materijala, te eventualno organizaciju smještaja i prehrane umjetnika) ostale samo u okvirima uskog „internog“ događaja, značajnog isključivo za organizatora kolonije. Tako „usko“ koncipirane kolonije, osim za organizatora, nažalost, nisu i ne ostvaruju likovni i kulturni doprinos od šireg značaja i za lokalnu zajednicu, osobito što izostaju aktivnosti koje bi doprinosile daljnjoj promociji kreativnog stvaralaštva i kulture uopće, iako u sebi, neke kolonije sa osnovnom početnom idejom, pojedinim uključenim autorima i kvalitetom nastalih likovnih radova imaju i takav (neiskorišteni) kreativni i promidžbeni potencijal, značajan i za lokalnu zajednicu.
Na tu su mi/nam okolnost dobronamjerno ukazivali sudionici brojnih dosadašnjih likovnih kolonija, kao i brojni likovni stručnjaci (likovni pedagozi, kritičari i dr.) , pa i likovna javnost, smatrajući da, osim primarnog cilja koji s pravom autonomno definira svaki organizator likovne kolonije za sebe, tijekom i nakon takovog likovnog događanja bi bilo poželjno težiti i i zadovoljavanju i drugih: likovnih, edukativnih, kulturnih i umjetničkih ciljeva, kako od značaja za organizatora, korisnike i sudionike kolonije, tako i od značaja za lokalnu, pa i širu zajednicu.
VIŠA RAZINA KVALITETE LIKOVNIH KOLONIJA – ZNAČAJ I DOBROBIT LOKALNE ZAJEDNICE
Sve te utemeljene primjedbe i dobronamjerni prijedlozi ukazuju da je poželjno da se na likovnoj koloniji pokušaju istovremeno zadovoljiti različite razine ciljeva (očekivanja):
–razina primarnog cilja organizatora ( nastanak određenog „broja“ slika)
– razina zadovoljavanja kreativnih potreba sudjelujućih umjetnika i
– razina kulturnih potreba i očekivanja lokalne zajednice i likovne javnosti.
Svi moji brojni sugovornici- nositelji takvih proaktivnih razmišljanja i dobronamjernih inicijativa uvjereni su da bi tek zadovoljavanjem i te “više razine” zahtjeva ,t.j. postizavanjem sve tri razine ciljeva i očekivanja, takvo likovno okupljanje umjetnika s pravom moglo nositi atribut „likovna kolonija“, jer u nedostatku tih viših kulturnih i umjetničkih ciljeva može doći ili ponegdje već dolazi do hiperinflacije likovnih kolonija a u nekima i do degradacije i trivijalnosti likovnog stvaralaštva, pa i do devalvacije kulture i likovne umjetnosti uopće. Umjesto da bude- upravo suprotno.
KULTURNO PROMIDŽBENI I PUBLICISTIČKI ASPEKT LIKOVNIH KOLONIJA
Smatram potrebnim istaći da kod velikog broja dosada održanih likovnih kolonija, osim iskazanog nespornog entuzijazma i visoko izražene senzibiliziranosti sudjelujućih umjetnika za uključivanje u određeni humanitarni projekt, te osim nastalih raznovrsnih i brojnih likovnih radova, ima malo kvalitetnih i sadržajnih objava u tiskovnim i elektroničkim medijima i/ili društvenim mrežama, a nažalost, kod najvećeg broja kolonija, čak i onih s dugogodišnjom tradicijom ne ostaju dublji i trajniji tragovi o njihovom postavljenom cilju, održavanju i svrsi, a posebno o doprinosu organizatora kolonije i pojedinih uključenih umjetnika daljnjoj promociji umjetničkog stvaralaštva u lokalnoj ili široj zajednici. Tek vrlo rijetke likovne kolonije u svojoj agendi imaju i bitne elemente cjelovitog kulturnog događanja, poput svečanog otvaranja i zatvaranja, likovne recenzije nastalih radova, a vrlo rijetke kolonije se potvrđuju i kroz likovne postave i izložbe u kojima nastale radove organizator prezentira široj javnosti i likovnoj publici, bilo da to čini nakon završetka likovne kolonije ili tijekom svečanosti uručivanja ili aukcije nastalih likovnih radova.
Takve kolonije, osim zadovoljavanja osnovnog cilja organizatora neposredno omogućavaju i zadovoljavanje interesa i likovne javnosti, te time doprinose jačanju kulturnog identiteta lokalne zajednice, te obogaćuju kulturnu i turističku ponudu te zajednice.
PRIMJERI DOBRE PRAKSE U ORGANIZIRANJU LIKOVNE KOLONIJE
Na prstima jedne ruke se mogu nabrojati likovne kolonije koje su postigle sve razine organiziranja, a istovremeno budućim generacijama o sebi ostavile trajan, transparentan, cjeloviti i kvalitetan pisani trag kroz izdavanje recentnih kataloga, monografija ili likovnih publikacija sa relevantnim likovnim recenzijama.
Jedan od najsvjetlijih primjera sveobuhvatnog pristupa u organiziranju likovnih kolonija je Centar za pružanje usluga u zajednici “Vladimir Nazor” (CPUZ Vladimir Nazor), raniji Dom za djecu V. Nazor iz Karlovca, koji je organizator Zimske likovne kolonije (ZILIK). Utemeljitelj ove kolonije je bio Pero Car, tadašnji ravnatelj doma, a nositelji realizacije članovi umjetničkog savjeta: istaknuti karlovački likovni umjetnici Petar Grgec i Petar Skutari, kao i novinar Nikola Perić. Oni su u slikovitom ambijentu vile Borlin, nadomak grada 1974. godine započeli okupljati sve brojniju grupu karlovačkih likovnih umjetnika. Kroz godine i desetljeća kroz ZILIK su prošli svi autori koji su djelovali u karlovačkom likovnom prostoru, a njih su slijedili i umjetnici iz drugih sredina, kako Hrvatske, tako i iz drugih dijelova bivše državne zajednice, kao i iz brojnih drugih zemalja, tako da je iz te jednostavne, čiste i nepretenciozne ideje nastao današnji ZILIK, a sve ostalo je- povijest.
Izvorni i originalni pristup ZILIK-a leži u činjenici što je od samog začetka kolonija težišno usmjerena na zadovoljavanje potrebe djece ali je istovremeno okrenuta i zadovoljavanju potreba i interesa karlovačke likovne javnosti jer se tijekom i nakon svake održane kolonije organiziraju i redovne postave nastalih likovnih radova, kako umjetnika, tako i uključene djece. Njihov se pristup, za razliku od većine drugih organizatora likovnih kolonija ogleda najprije kroz postavljanje i otvaranje autorske izložbe nekog od renomiranih likovnih autora tijekom protokola otvaranja ZILIK-a, a zatim i skupne izložbe nastalih radova tijekom protokola zatvaranja kolonije. Grad Karlovac je prepoznao da u inicijativi tadašnjeg Doma za djecu Vladimir Nazor leži ogroman potencijal da pored zadovoljavanja internih ciljeva ustanova sudjeluje i u promicanju kulture i umjetnosti i u lokalnoj zajednici, pa je prije više desetljeća ovoj ustanovi dodijelio na korištenje atraktivni prostor u Radićevoj ulici, žili kucavici stare karlovačke zvijezde, u kojem je od tih dana otvorena Galerija ZILIK u kojoj se održavaju redovne likovne postave sudionika ZILIK-a ( svake godine 6 do 8 samostalnih autorskih izložbi pojedinih sudionika).
Pored te trajne izložbene aktivnosti kojom se zadovoljavaju interesi karlovačke i druge likovne publike, ove je godine svečano obilježena 50. godišnjica ZILIK-a otvaranjem retrospektivne izložbe 150 odabranih radova koja je bila postavljena u Gradskoj galeriji Vjekoslav Karas kao središnjoj likovnoj ustanovi ovoga grada. Kako je tijekom dugogodišnjeg trajanja ZILIK-a stvoren ogroman fundus likovnih radova, jedan dio recentnih radova se umjesto u depou ustanove nalazi trajno izložen u ustanovama lokalne i regionalne uprave grada Karlovca i Karlovačke županije, kao i u Zagrebu, u državnim ustanovama na nacionalnoj razini. Ističem da je CPUZ Vladimir Nazor svojevremeno, povodom 25-to godišnjice održavanja ZILIK-a izdao i iznimno kvalitetnu i sadržajnu monografiju o svojoj koloniji, kao respektabilnu publikaciju i dokaz svojega bogatog umjetničkog stvaralaštva i artefakt svoje odgojne, pedagoške, kulturološke i sociološke baštine. Istovremeno je primjer CPUZ Vladimir Nazor postao i trajan putokaz srodnim, ali i drugim organizatorima kako, pored zadovoljavanja primarnih, „internih“ ciljeva, treba težiti i postizavanju „viših ciljeva“ ,t.j. istovremenom promicanju umjetnosti i kulture i u lokalnoj, ali i u široj zajednici.
Pedagoška i odgojno-socijalizacijska vrijednost ove kolonije leži i u tome što su u kreativni rad ZILIK-a pored gostujućih umjetnika aktivno uključeni ne samo korisnici te ustanove, već ću su njena vrata otvorena i djeci iz karlovačkih vrtića, osnovnih i srednjih škola kao i srodnih ustanova socijalne skrbi iz drugih sredina u Hrvatskoj, s čime organizator na najbolji način manifestira afirmativni pristup otvaranja ustanove široj javnosti. Stoga su karlovačka, ali i šira javnost svjedoci da je ta ustanova, pored ostalog, postala „kreativna košnica“ u kojoj su djeca-korisnici te ustanove, kao i njihovi gosti-vršnjaci iz drugih ustanova i školskih sredina u centru pažnje kako umjetnika, tako i javnosti, ne samo tijekom trajanja ZILIK-a, već tijekom cijele kalendarske (školske) godine, ali i da istovremeno i karlovačka likovna publika u tome participira zadovoljavajući svoje likovne potrebe i interese.
Tako visoka razina ciljeva postignuta je zahvaljujući činjenici što je nakon rađanja inicijalne ideje o početku organizacije ZILIK-a koja je potekla u sinergiji tadašnjeg ravnatelja doma i pojedinih karlovačkih likovnih umjetnika, radom ZILIK-a rukovodio umjetnički savjet kojeg su vodili renomirani hrvatski likovni stručnjaci, posljednjih desetljeća Stanko Špoljarić i Nikola Albaneže, a u posljednjem- aktualnom mandatu i Sonja Švec Španjoj. Oni su davali poseban kreativni i umjetnički vjetar u ZILIK-ova jedra, tako da se je ova kolonija ne samo održala tijekom svojeg 50. godišnjeg života, već je i stalno kvalitativno narastala, postižući nove organizacijske, umjetničke, socijalizacijske, odgojne i pedagoške razine.
Iako u svakodnevnom životu često robujemo brojnim osobnim ili kolektivnim zabludama pa tako i mišljenju da sve što je staro, dugovječno ili već odavno viđeno, sada postalo neinteresantno , pa time i istrošeno, pogled na ZILIK nas u tome može najvjerodostojnije demantirati. Jer, unatoč njegovom 50. godišnjem trajanju on je uvijek iznova živ, aktualan i -neponovljiv. Za to se pored iznimnog zalaganja umjetničkog savjeta pobrinula i dugogodišnja ravnateljica CPUZ-a Vladimir Nazor, g-đa Nataša Horvat , koja je kao priznata stručnjakinja u radu s djecom i mladima, zadržavši osnovni inicijalni koncept organiziranja ZILIK-a i sama tijekom svojih rukovodećih mandata u ovoj ustanovi osvježila početnu ideju i misiju ZILIK-a maksimalno proširujući uključenost svojih korisnika. Tako da djeca sudjeluju u svim aktivnostima: organiziranju i pripremi ZILIK-a, dočeku i prijemu umjetnika i gostiju, u protokolima otvaranja i zatvaranja, u umjetničkom programu, PR-u, a osobito u kreativnom radu i druženju s umjetnicima, glazbenicima i svojim vršnjacima iz drugih sredina. Jednostavno rečeno, stavljeni su u centar naše i Vaše pozornosti, što im daje posebno mjesto i status u njihovim vršnjačkim, izvan domskim sredinama te se time značajno utječe na razvoj njihovog samopoštovanja i samopouzdanja, i naravno, na uvažavanje od strane njihovih vršnjakinja i vršnjaka. Posljednjih je godina posebno inovativni sociološki i humanitarni doprinos kvaliteti ZILIK-a dala uključivanjem u njegov rad i djece iz obitelji pod privremenom međunarodnom zaštitom: djece iz obitelji sirijskih azilanata, obitelji raseljenih osoba iz Ukrajine i djeci bez pratnje kojima je Karlovac stjecajem teških životnih okolnosti privremeno ili stalno postao novi dom. Takvom je socijalnom i pedagoškom širinom i toj kategoriji djece koja odrastaju izvan svojih matičnih domovina i odvojena od ostalih članova obitelji uključivanjem u rad ZILIK-a omogućeno da se lakše nose sa traumama izazvanim ratnim strahotama, napuštanjem domovine i rastankom od ostatka svojih obitelji, a istovremeno im se olakšava adaptacija na novu, privremenu karlovačku sredinu i time omogućava inkluzija u nove vršnjačke i školske sredine. Time se i kod korisnika Centra ali i ostale djece kako iz karlovačke lokalne zajednice, tako i iz drugih sredina u Hrvatskoj koje dolaze na ZILIK razvija tolerantnost na različitosti, bez obzira na razlike u nacionalnoj pripadnosti, vjeri, boji kože, rasi ili bilo kojem drugom obilježju.
Na taj način Centar za pružanje usluga u zajednici Vladimir Nazor dokazuje da s pravom nosi naslov Centra za pružanje usluga u zajednici jer je, između ostalog i centar kreativnog okupljanja, ali i ustanova koja lokalnoj zajednici pruža više razina usluga, među kojima su kreativna, humanistička i socijalizacijska razina iznimno značajne. Naravno da je takav organizacijski i umjetnički koncept doveo do stanja da je ZILIK prepoznat i na stručnoj razini, uslijed čega dobiva visoke ocjene u srodnim, sestrinskim, ustanovama socijalne skrbi i stručnoj javnosti, te je od samog početka organiziran pod pokroviteljstvom najviših organa vlasti RH, te je financiran iz proračunskih sredstava Ministarstva kulture.
Podsjećam da je upravo ideja ZILIK-a koja je začeta prije točno pet desetljeća poslužila kao nit vodilja na kojoj se temelji(o) početni koncept većine današnjih likovnih kolonija koje se održavaju u Hrvatskoj, pa tako i onih u kojima sam sudjelovao u svojstvu voditelja i autora, poput kolonija „Prijatelji u gostima“ (u Domu za odgoj djece i mladeži Karlovac) i „ Likovni volonteri na djelu“ (u Gradskom društvu Crvenog križa Karlovac), ali i brojnih drugih kolonija koje su pokretale, organizirale i vodile moje brojne cijenjene likovne kolegice i kolege u drugim sredinama.
Međutim, kod značajnog broja preostalih kolonija je izostala takva sveobuhvatna kulturološka, pedagoška ili promidžbena razina, pa su za razliku od ZILIK-a i prakse CPUZ Vladimir Nazor kao njenog organizatora, u većini ostalih kolonija, djelom uključujući i one koje sam vodio, na dobitku bili samo organizatori takvih kolonija, i naravno dobitnici tih likovnih radova, dok su likovna publika i lokalna zajednica uglavnom bili uskraćeni u konzumiranju takvih kulturnih događanja.
POGLEDAJTE FOTOGALERIJU ZILIK-A, uskoro!
PRIJEDLOG ZA POBOLJŠANJE KVALITETE LIKOVNIH KOLONIJA
Zbog toga se i osobno priklanjam onim bivšim, sadašnjim i budućim voditeljima likovnih kolonija, likovnim autorima i stručnjacima iz likovne zajednice koji smatraju da bi zadovoljavanje te i takve “više” razine organizacije budućih likovnih kolonija predstavljalo značajnu satisfakciju i samom organizatoru likovne kolonije i potvrdu da je postigao „višu razinu“ promišljanja i vrednovanja svojeg primarnog cilja.
To bi istovremeno predstavljalo i ispunjavanje moralnog duga organizatora prema angažiranim umjetnicima zbog njihove nesebične spremnosti da daju osobni kreativni doprinos njegovom postavljenom humanitarnom cilju, ali i ispunjenje moralnog duga prema likovnoj javnosti u lokalnoj zajednici i, naravno, prema onima koji (su)financiraju taj „njegov“ postavljeni primarni humanitarni ili neki drugi cilj.
Takav bi „širi“ pristup u konceptu organizacije budućih likovnih kolonija vjerojatno privukao i nove kreativne stvaraoce senzibilizirane za uključivanje u humanitarne i druge društveno korisne projekte, pa vjerujem, i one renomirane i respektabilne likovne autore sa iznimnim likovnim referencama na likovnoj sceni Hrvatske i/ ili izvan nje, a koji se nisu prepoznali u „uskom“ konceptu većine dosadašnjih likovnih kolonija koje su lišene „viših“ likovnih i kulturoloških ciljeva.
SAŽETAK
Bez želje za dociranjem ili nametanjem subjektivnih mišljenja, smatram potrebnim istaći i zajedničko mišljenje većine relevantnih i dobronamjernih sugovornika iz likovne zajednice, osobito brojnih likovnih umjetnika sa trajnom spremnošću i dugogodišnjom uključenošću u rad različitih humanitarnih likovnih kolonija, kako bi bilo poželjno da svaki organizator likovne kolonije preraste težišnu usmjerenost samo na stvaranje određenog broja likovnih radova u svrhu konkretnog humanitarnog projekta ili nekog drugog društvenog cilja, te uvaži da samo cjelovito valoriziranje takvog likovnog događaja izvan i iznad njegovih početnih ciljeva i “internih” okvira, odnosno predstavljanje likovne kolonije, zastupljenih autora i nastalih radova u lokalnoj i široj zajednici doprinosi njemu i njegovoj osnovnoj ideji, ali i promociji likovnosti i kulture i u lokalnoj zajednici čiji je on dio.
Istovremeno, takav sveobuhvatni pristup u osmišljavanju likovne kolonije organizatore, pokrovitelje, financijere i sponzore u široj javnosti i njihovom društvenom i profesionalnom okruženju, pored ostalog, dodatno predstavlja i kao istinske promotore kulture i umjetnosti i nositelje i drugih pozitivnih aktivnosti koje služe promicanju i potvrđivanju socijalnog, kulturnog i umjetničkog identiteta lokalne i/ili šire zajednice.