Skip to content

Premijera Arijadne na Naksosu

HNK Zajc – Oproštajni projekt intendanta Marina Blaževića: Premijera „Arijadne na Naksosu“, jednog od najoriginalnijih i najatraktivnijih djela Richarda Straussa

Nakon hvaljene Straussove “Elektre”, i niza drugih opernih naslova koji nikada nisu bili izvođeni na pozornici riječke Opere, a mnogi niti u Hrvatskoj, ponovno se na riječkoj pozornici postavlja operni naslov koji riječka publika nije još imala prilike vidjeti i čuti u svom gradu. Riječ je o operi „Arijadna na Naxosu“ Richarda Straussa koja će, pod ravnanjem maestra Villea Matvejeffa i u režiji Marina Blaževića, premijerno biti izvedena u petak, 29. studenoga 2024. s početkom u 19 sati.

„Arijadna na Naksosu” je virtuozno glazbeno-dramsko djelo i jedan od vrhunaca Straussova stvaralaštva, treća od šest opera na kojima je surađivao s dramskim piscem i libretistom Hugom von Hofmannsthalom, opera koja otvara nove repertoarne horizonte.

Što se dogodi kada se u istoj predstavi isprepletu i sudare (naizgled) uzvišena glazbena tragedija i (naizgled) lagana, tek zabavljačka glumačka igra; kada skladatelj i libretist ingeniozno kontrapunktiraju dva naizgled nespojiva kazališna žanra, kao što su opera seria i commedia dell’arte? „Arijadna na Naksosu“ do danas ostaje jedan od najintrigantnijih, najkompleksnijih i najduhovitijih primjera provedbe dramaturške figure „teatra u teatru“ u opernoj literaturi. Opera je naslov dobila po kćeri kretskog kralja koja se zaljubljuje u Tezeja, sina atenskog kralja. U zamjenu za obećanje da će ju oženiti, Arijadna pomaže Tezeju ubiti Minotaura. Na putu za Atenu zaustavljaju se na otoku Naksosu gdje ju Tezej napušta. Ova mitska priča pojavljuju se u svijetu opere od Monteverdija do Orffa, no Strauss i Hofmannsthal ju postavljaju u komičan i ironičan okvir, razigrani Prolog tijekom kojega se čini da će izved ba opere „Arijadna na Naksosu“ propasti i prije nego je započela.

„„Arijadna na Naksosu“ ironično upozorava i na ovisnost opere o kapitalu, o financijskoj moći. Ne misli se pritom samo na glazbeno-scensku formu, nego i na operu kao instituciju. Straussova „Arijadna“ problematizira svojevrsno prokletstvo opere“, ističe redatelj Marin Blažević.

U glazbenom smislu „Arijadna na Naksosu“ slavi razigranost, profinjenost i melodioznost.

Fotografije: Dražen Šokčević

Naslovnu ulogu pjevat će Edit Haller, jedna od najuglednijih i najtraženijih sopranistica svoje generacije, poznata po svom snažnom, blistavom glasu i izvanrednoj scenskoj prisutnosti. U svojoj impresivnoj biografiji nanizala je nastupe u nekima od najpoznatijih opernih kuća, među kojima su Metropolitan Opera New York, Opéra National de Paris, London Royal Opera House Covent Garden, Wiener Staatsoper…

Uz nju će nastupiti i poznati meksički tenor Luis Chapa, slovenska sopranistica Nina Dominko, potom Michaela Selinger, Giorgio Surian i Robert Kolar u alternaciji, Jure Počaj, Aljaž Žgavc, Luka Ortar, Gregor Ravnik, Karla Mazzarolli, Stefany Findrik, Anamarija Knego, Sergej Kiselev i Matei Vovk u alternaciji, i drugi.

Autorski tim čine i kostimografkinja Sandra Dekanić, scenograf i oblikovatelj svjetla Alan Vukelić te Mila Čukljak koja potpisuje koreografiju i scenski pokret. Produkciju (režiju, kostime, scenografiju) riječkom je HNK-u posudila Opera Slovenskog narodnog gledališča iz Ljubljane.

„Arijadna na Naksosu“ će ujedno biti i oproštajni projekt intendanta Marina Blaževića od riječkog HNK-a i desetogodišnjeg mandata (ravnateljskog i intendantskog), a od riječke publike oprostit će se i maestro Ville Matvejeff.

Reprizna izvedba koja je na programu 3. prosinca već je rasprodana, a za premijernu se još mogu nabaviti zadnje preostale ulaznice.

Arijadna na Naksosu (1)
Arijadna na Naksosu (1)
Arijadna na Naksosu (2)
Arijadna na Naksosu (2)
Arijadna na Naksosu (3)
Arijadna na Naksosu (3)
Arijadna na Naksosu (4)
Arijadna na Naksosu (4)
Arijadna na Naksosu (5)
Arijadna na Naksosu (5)