Skip to content

We like the way you died, boy! – izložba Jure Paponje, 6. studenog

Svečano otvorenje izložbe “We like the way you died, boy!” Jure Paponje je 6. studenog 2024. u 19 sati u u Franjevačkoj galerija, Široki Brijeg. Izložba ostaje otvorena do 17. prosinca 2024.

Izložba „We like the way you died, Boy!“ donosi ciklus umjetničkih radova kroz koje se prožimaju teme herojstva, povijesti i nasilja s iznimnom snagom likovnog izraza, dubokog promišljanja ali i emotivne snage. Kroz široku paletu pastelnih i fluorescentnih tonova, Jure Paponja stvara nadrealnu atmosferu čime kreira dojam udaljenosti od stvarnosti, ali pristup koji gaji prema likovnom djelu nije isključivo vizualan, već duboko povezan s temama koje istražuje.

Autor poseban značaj pridaje herojima kao snažnom alatu u oblikovanju nacionalnog identiteta uočavajući da je ovaj fenomen prisutan kroz povijest što se odnosi i na prostor nekadašnje Jugoslavije čije spomenike prikazuje na nekoliko slika u ovom ciklusu. Propitujući ideju heroja u kontekstu povijesti i društva, umjetnik se pita – tko može biti heroj, kako postati herojem te tko stvara heroje? – čime duboko zaranja u njegovu dualnu narav, prepoznajući da junak često može biti doživljen kao zločinac od strane drugih. Slika „Hey me I’m looking at you!“ pažljivo razmatra ovu dvostrukost, prikazujući jednu osobu kroz prizmu dva dijametralno suprotna lika. Dublje razumijevanje ovog fenomena pruža uvid u kompleksnost identiteta, gdje heroji mogu istovremeno predstavljati izvor ponosa i kontroverzi, odražavajući tako šire društvene dinamike i promjene.

Povijest ostavlja duboke tragove i proganja poput duha, koji je na ovim djelima predstavljen u formi arhitekture, spomenika, objekata i ljudskih likova. Paponja prikazuje napuštene prostore, koji su ponekad u glavnoj ili pak u ulozi scenografije, te ih pretvara u mjesta koja su više nalik mjestima iz mašte nego onima iz stvarnosti. Prikazani prostori su eksterijeri i interijeri vezani za jugoslavensku ili bosanskohercegovačku povijest koji su protokom vremena i nemarnošću ljudske ruke ostali zapostavljeni. Umjetnik ih oslikava kako bi istaknuo tijek prošlosti u kojoj heroji bivaju zaboravljeni, ali ipak prisutni poput ruševina koje uspijevaju odoljeti razarajućoj snazi vremena. Kroz taj čin “preživljavanja”, osim što je svjedok prošlih događaja arhitektura postaje herojem i sama. Stoga djela predstavljena u ovom ciklusu ne nose samo estetski doživljaj, već i duboku filozofsku, sociološku i emotivnu ekspediciju kroz vrijeme i prostor. Nadalje, autor pored monumentalnih prostora uključuje ljudske figure kao na slici „Bathers“ koje asociraju na jedan uništeni spomenik čime dodatno naglašava slojevitost prikaza potičući promatrača da dublje uroni u dualitet identiteta s kojim se poigrava u svojim djelima. „We like the way you died, boy!“ je ciklus u kojem mjesta i likovi imaju snažnu vezu sa stvarnošću koja nas okružuje, a nadahnuće povijesnim kontekstom kojeg umjetnik iznosi u novom ruhu stvara svojevrsnu reinterpretaciju povijesti pa bi stoga tematski ovu vrstu slikarstva mogli nazvati „povijesno-fiktivnim“ slikarstvom.

Jedno djelo unutar ovog ciklusa duboko uranja u neuspjehe i teškoće ljudskog stvaralaštva, pružajući nam intiman uvid u unutarnju borbu umjetnika. Instalacija pod nazivom „Spomenik palim herojskim slikama“ predstavlja sukob umjetnika s njegovim neuspjelim radovima. Ova instalacija stvara moćan prikaz umjetničke borbe za savršenstvom, gdje umjetnik, u težnji prema vrhunskom izražavanju, uništava djela koja ne dosežu očekivani potencijal. Često zanemarujemo vrijednost koju naša djela nose, a „Spomenik palim herojskim slikama“ podsjeća nas na duboku emocionalnu vezu između autora i njegovih djela.
Ciklus „We like the way you died, boy!“ prilika je za promatranje suvremenog figurativnog slikarstva u njegovoj punoj snazi, kroz djelo umjetnika koji prelazi granice tradicionalnog slikarskog pristupa. U ovom ciklusu Paponja se poziva na uzore u figurativnom slikarstvu, posebno na umjetnost Davida Hockneya i Petera Doiga, ali njegova djela, osim što su kompleksni kolaž različitih utjecaja su autentičan izraz koji nas potiče da razmišljamo o vlastitoj percepciji heroizma, o značenju prošlosti te o umjetnosti kao alatu koji može probuditi njene izbrisane dijelove. Kroz likovno i simboličko prikazivanje junaka, umjetnik istražuje odnos između individue i društvenog poretka, te propituje tko zaista junačku titulu i zaslužuje pozivajući nas da se suočimo s duhovima prošlosti.

Lucija Kraljević

JURE PAPONJA rođen je 1993. godine u Metkoviću. Nakon završene Gimnazije u Ljubuškom 2012. godine upisao je Akademiju likovnih umjetnosti Sveučilišta u Mostaru na kojoj je magistrirao slikarstvo 2017. godine. Na École supérieure d’arts et médias de Caen (Francuska) završio je prvu godinu magistarskog studija, smjer Art, 2020. godine. Magistrirao je Fine Art na School of Fine Art, History of Art and Cultural Studies, University of Leeds, (Ujedinjeno Kraljevstvo) 2022. godine. Dobitnik je stipendije francuske vlade i prestižne stipendije Chevening koju dodjeljuje vlada Ujedinjenog Kraljevstva. Tijekom školovanja na Akademiji u Širokom Brijegu nagrađen je rektorovom nagradom Sveučilišta u Mostaru i nagradom Federalnog ministarstva znanosti i obrazovanja. Autor je nekoliko javnih dijela te je izlagao u zemlji i inozemstvu.