Skip to content

UMJETNIČKI ALKEMIČAR BOJA I EMOCIJA – Brojni crnogorski portali objavili esej Božidara Proročića

Brojni crnogorski portali objavili su esej uglednoga književnika i publiciste Božidara Proročića o Stjepanu Katiću. Opširni esej prenosimo u cijelosti i izvornom obliku.

STJEPAN KATIĆ, UMJETNIČKI ALKEMIČAR BOJA I EMOCIJA

Stjepan Katić, dragi prijatelj, čovek posvećen umjetnosti sa nesebičnom predanošću, dodatno obogaćuje život svojim izuzetnim doprinosom likovnom svijetu. Njegova umjetnička vizija prožeta je dubokim smislom za ljepotu i emocije, što ga čini ne samo izvanrednim slikarom već i inspirativnom ličnošću.

O svom odrastanju Katić kaže: “Izvorno potječem iz zaleđa Neuma, iz mirnog mjesta Hotanj (Gradac) i Cerovica (Hrasno), gdje su mi roditelji korijenima utkali temelje. Prve godine svog života proveo sam u ovom kraju, okružen plemenitim, emotivnim ljudima, čija je ljudskost nešto što danas sve teže nalazimo. Ova zajednica je bila prožeta duhom vjere, dodatno obogaćujući moje godine. S tri i pol godine, suočen sam sa gubitkom koji je ostavio dubok trag u mom životu – preminula je moja majka u svojoj 27. godini. Iako sam se dobro nosio sa tom teškom situacijom, baka i druge bake su nesebično pružile ljubav i podršku, davši mi više nego što bi ikada očekivao. Njihova prisutnost i briga postale su svjetionik u periodu kada je tuga oblikovala moje dane. Kada sam krenuo na putovanje iz Hercegovine u Zagreb s osamnaest godina, nosio sam sa sobom želju da ne vratim korake u svoj zavičaj, oblikovanu upravo gubitkom koji je obilježio moj život. Tako je bilo tijekom desetina godina, međutim, život je imao svoje planove i putanja mog povratka postala je neizbježna.”

Još od najranijih dana, njegovu pažnju su privlačili svjetovi likovne umjetnosti, arhitekture, čak i građevinarstva, ali i logika. Naravno, tu je bila i strast prema sportu, kojem  je bio posvećen u mladosti. Te interesne sfere su postale dio njegovoga identiteta, oblikujući njegovu jedinstvenu perspektivu na svijet oko sebe. Stjepan Katić nije samo umjetnik čija djela prizivaju osjećanja i dublje razumijevanje, već i osoba čija posvećenost umjetnosti postaje inspiracija. Njegova likovna virtuoznost i inovativnost dodatno obogaćuju kulturni pejzaž, pružajući nam prozor u svijet u kojem boje i oblici postaju jezik izražavanja najdubljih emocija. Stjepan Katić je kroz svoj životni put, ispunjen životnim izazovima, gubicima, ali i nepresušnom snagom umjetnosti podsjetio nas na ljepotu koja može proizaći iz tuge. Njegov doprinos umjetnosti postaje deo šireg konteksta, pozivajući nas da se zaroni u dubine ljudskog duha i stvaralačke strasti.

KARIJERA IZMEĐU MEDICINE I LIKOVNE UMJETNOSTI

Stjepan Katić, rođen 25. oktobra 1959. godine u Čapljini (BiH), predstavlja izuzetnu ličnost koja je kroz svoj dosadašnji život ostavila neizbrisiv trag u područjima nauke i umjetnosti. Od 1978. godine, živi i radi u Zagrebu, a od 1984. pronalazi svoj dom u Zaprešiću. Njegovo bogato obrazovanje i izuzetna karijera čine ga značajnom figurom u hrvatskom društvu. Nakon završetka gimnazije, Stjepan je 1983. diplomirao na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu u Zagrebu, na smjeru Biotehnologija – Biohemijsko inženjerstvo, đe je proglašen najboljim studentom fakulteta. Odmah nakon diplomiranja, pridružuje se Kliničkom bolničkom centru, počevši rad u Centru za medicinske nauke na lokacijama Šalata i Rebro. Sa svega 24 godine, uspijeva položiti ispite na doktorskim studijama, dok 2004. magistrira prirodne nauke na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, na Odsjeku Hemija-Biohemija. Njegov doprinos naučnom svijetu ogleda se u objavljivanju 15 naučnih (CC) radova, a jedno vrijeme provodi na UC Davis | California (SAD), đe istražuje Molecular and Cellular Biology pod mentorstvom prof. Raymonda L. Rodrigueza. Stjepan Katić nije samo naučnik, već i cijenjeni umjetnik čije djelo obuhvata različite oblasti. Njegova posvećenost prema umjetnosti i kulturnom doprinosu prepoznata je 2008. godine kada mu je uručena Medalja za doprinos u kulturi i savremenim tehnologijama. Kruna njegovih dostignuća u 2022. godini je Plaketa grada Zaprešića, što svjedoči o njegovom značaju i uticaju u lokalnoj zajednici. Stjepan Katić istinski je renesansni čovjek, spoj naučne stručnosti i umjetničke kreativnosti. Njegova svestranost odražava se ne samo kroz rad u medicini i naučnim istraživanjima, već i kroz slikarstvo, đe je ostvario izuzetan opus umejtničkih dela. Njegova posvećenost kulturnom i umjetničkom razvoju čini ga inspirativnim liderom i primjerom koji objedinjuje različite aspekte ljudskog talenta i postignuća.

Stjepan je imao priliku istraživati i usavršavati svoje vještine, dodajući globalnu dimenziju svom umjetničkom izrazu. Stjepan Katić nije samo stručnjak u medicinskom svijetu, već i priznat i nagrađivan umjetnik čija djela ostavljaju snažan utisak. Njegovo likovno stvaralaštvo obuhvata različite tematike i slikarske tehnike a njegova bogata paleta boja i precizni potezi kista odražavaju duboku emotivnost i vještinu. Kroz svoja djela, posvećuje se oslikavanju gradova širom Hrvatske, stvarajući vizuelne priče koje prenose duh svakog mjesta, od Zagreba do Dubrovnika. Stjepan Katić nije samo stvaralac na platnu; aktivan je u organizaciji likovnih radionica i kolonija, pokazujući svoju predanost prenošenju znanja na sljedeće generacije umetnika. Suosnivač je umjetničke kolonije u Zaprešiću i humanitarne aukcije Ivo Košir, đe umjetnost postaje sredstvo za dobročinstvo i humanost.

Posebno se ističe njegova najnovija slikarska metoda, KATIĆ/NJAVRO METODA, koja predstavlja revoluciju u slikarstvu. Kroz intenzivan rad i eksperimentisanje sa akrilnim bojama, pigmentima i pastelima, Stjepan je stvorio impresivan opus radova koji su predstavljeni na izložbi Memento. Ova metoda ne samo da osvježava umjetnički svijet, već i postavlja standarde inovacije u stvaranju slike. Stjepan Katić ne samo da je umjetnik i medicinski stručnjak, već je i čovjek čija djela i doprinos zajednici duboko diraju srca onih koji imaju privilegiju da ih dožive. Njegova umjetnost ne samo da odražava bogatstvo njegovog obrazovanja, već i dušu čovjeka čija je posvećenost predanost i inovacije nepresušni izvor inspiracije.

LIKOVNI KRITIČARI O KATIĆU KROZ PRIZMU UMJETNOSTI

See also  Izložba Čovjek i more - ribolov u antici

Stjepan Katić je neosporno ostavlja neizbrisiv pečat u hrvatskom likovnom svijetu, a o njegovom veličanstvenom umjetničkom izrazu svjedoči monografija „Hrvatski suvenir – slikarstvo Stjepana Katića“, koju je napisala autorka Sendi Deželić i izdao Klub Zapreščana. Njegov izuzetan slikarski opus obuhvata raznovrsne tematike, oživljavajući ih kroz različite slikarske tehnike poput ulja, akvarela, ugljena, olovke i kombinovanih tehnika, sa posebnim naglaskom na pastele. Stjepan je majstor crtanja veduta, pejzaža, mrtve prirode, sakralnih motiva i portreta, preplićući različite tehnike kako bi postigao autentičnost u svojim djelima. Njegova ljubav prema hrvatskim gradovima je evidentna kroz cikluse posvećene Zagrebu, Varaždinu, Zaprešiću, Dubrovniku, Splitu, Rijeci, Osijeku i mnogim drugim mestima. Osvajački spoj tradicije i savremenosti oživljava se i u 14 grafičkih mapa, poput „Zagreb – od Griča do Kaptola“, „Zagrebačka katedrala“ i „Zagreb – metropola hrvatskoga duha.“ Njegova djela nisu samo estetski užitak, već predstavljaju i duhovno iskustvo, što je posebno vidljivo u ciklusima „Križni put Isusov“. Četiri ciklusa Križnog puta Isusovog, postavljena u crkvama u Gracu kod Neuma i Šemnici kod Mihovljana, te u sjedištu HKLD-a u Zagrebu, pričaju priču o duhovnom nasleđu i umjetničkom izrazu koji nadilazi granice običnog posmatranja. Stjepanov likovni rad doživio je pohvale i analize od strane uglednih ličnosti poput Stanka Špoljarića, Dubravka Horvatića, Nikole Skledara, Ernesta Fušera, Željka Špoljara, Božidara Petrača, Branka Pikaša, Josipa Depola, Marije Bajt, Antuna Bauera, Snježane Pintarić, Juraja Baldanija, Mladena Čuture, Pavla Bucića, Radomira Papo, Silvije Bosner, Željka Obada, Ljubomira Radovančevića, Krešimire Gojanović, Josipa Petrlića Pjera, Miroslava Pelikana, Zorice Majnarić, Snježane Novotny, Josipa Tkalčeca-Bećara, Ivana Keretića i Božidara Proročića. Njihove riječi svjedoče o umjetničkoj dubini i emotivnom bogatstvu Stjepana Katića, čineći ga istinskim velikanom u hrvatskom likovnom stvaralaštvu. Stjepan Katić nije samo umjetnik na platnu, već i aktivni učesnik u organizaciji likovnih radionica i kolonija. Suosnivač je umjetničke kolonije u Zaprešiću, humanitarne aukcije Ivo Košir, tradicionalne Božićne izložbe i likovnih kolonija u Hrvatskom katoličkom ljekarrskom društvu (HKLD). Njegova posvećenost širenju umjetnosti i kulture kroz radionice na Rabu i Ninu te međunarodne likovne radionice u Varaždinu svjedoče o njegovoj želji da umjetnost približi širem krugu ljudi. Stjepan Katić ne samo da stvara umetnost, već i živi njen duh. Njegov doprinos kulturnom nasleđu Hrvatske, kao i globalnoj umjetničkoj sceni, čini ga jedinstvenim i neizostavnim dijelom svijeta umjetnosti.

Stjepan Katić nije samo umjetnik čija djela krase izložbene prostore, već je i aktivan učesnik u različitim likovnim projektima i organizacijama. Sa ukupno 49 samostalnih i više  izložbi širom zemlje i inostranstva, njegova djela postala su dio stalnih postavka u muzejima, galerijama, crkvama, bolnicama i privatnim zbirkama. Njegova strast prema umjetnosti nije ograničena samo na platna, već se proširuje na različite medije poput knjiga, zbornika, razglednica, kalendara, video zapisa kao i internetskih stranica i društvenih mreža. Jedan od impresivnih poduhvata Stjepana Katića jest i autorska 100-metarska slika akrila na platnu pod nazivom „Pocvijećeni put u Eden“ koja se sastoji od stotinu ruža. Ova izuzetna kreacija simbolizuje dubinu njegove kreativnosti i angažovanost u umjetničkom stvaralaštvu. Kroz svoj dugogodišnji rad, Stjepan je pokrenuo i vodio različite likovne radionice i kolonije. Osim More na Rabu i Ninu, suosnivač je umjetničke kolonije u Zaprešiću Matija Skurjeni i humanitarne aukcije Ivo Košir. Takođe, bio je jedan od ključnih pokretača tradicionalne Božićne izložbe i likovnih kolonija u Hrvatskom katoličkom ljekarskom društvu (HKLD). Organizovao je međunarodne likovne radionice u Varaždinu i Rabu, dok je takođe bio inicijator likovnih radionica za opremanje slikama Psihijatrijske bolnice Vrapče i izazovnog projekta od 2006. do 2008. godine – likovnih radionica na Rabu za stvaranje 1000 slika namenjenih novim prostorima KBC-a Zagreb na Rebru. Stjepan je takođe urednik web stranica hkld.hr, aktivno učestvujući u radu Hrvatskog katoličkog ljekarskog društva. Svoj doprinos digitalnom prostoru umjetnosti dao je kao utemeljivač i urednik web portala Akademija Art (akademija-art.hr), đe se kontinuirano posvećuje promociji likovne umjetnosti. Članstvo u Klubu Zapreščana i Hrvatskom katoličkom ljekarskom društvu svjedoči o njegovom aktivnom angažmanu u zajednici, spajajući umjetnost i društvenu odgovornost. Kroz sve ove aktivnosti, Stjepan Katić ne samo da gradi svoj umjetnički opus, već i doprinosi razvoju umjetnosti, kulture i humanitarnog rada, čineći ga izuzetnim i cenjenim umjetnikom širom Hrvatske.

NOVA SLIKARSKA ERA-NJAVRO METODA

Stjepan Katić je uveo novu slikarsku metodu na platnu, poznatu kao KATIĆ/NJAVRO METODA, koja je bila centralni dio izložbe pod nazivom „Memento“. Ova inovativna metoda je predstavljena kroz 50 platna različitih formata, koja su bila izložena u Gradskom Muzeju Križevci kao dio Križevačkog likovnog ljeta, otvorenom 25. srpnja 2023. Cilj ovog projekta bio je prilagoditi današnje mogućnosti slikarstva, uzimajući u obzir umjetnikove afinitete izražavanja, i istovremeno odati počast jednoj od najljepših i najosjetljivijih slikarskih tehnika – pastelu. Ova tehnika, koja kombinuje crtež i sliku, bila je reinterpretirana kroz KATIĆ/NJAVRO METODU. Posebna pažnja posvećena je izlaganju pastela na platnu bez stakla, čime se postiže neposrednost, stabilnost, bogatstvo pigmenata i trajnost, čak i do te mjere da se „prašina sa krpom može brisati sa nje.“ Uprkos izazovima kao što su nedostatak vremena i neredovno slikanje, umjetnik je pronašao inspiraciju u svojim slikarskim doživljajima. Ovaj projekat, iako zahtjevan, nadmašio je napore i patnje koje je umjetnik doživio tokom proljeća, sa jasnim ciljem ostvarivanja ovog ambicioznog plana. Stjepan Katić je, uprkos izazovima, pronašao radost u stvaranju i prihvatio izazove čineći ovu umjetničku avanturu još značajnijom i nezaboravnom.

O svemu tome Stjepan Katić kaže: „Prvi korak u izvođenju ovog ambicioznog projekta odvijao se u vanjskom dijelu mog atelijera u Ninu, gdjee sam posvetio posebnu pažnju pripremi platna. Krenuo sam s primjenom standardnog gessa kako bih stvorio osnovni sloj, nakon čega sam pažljivo oblikovao planiranu teksturu koristeći razlićite mineralne komponente u više slojeva. Ovaj svestrani spoj uključivao je praškaste materijale poput magnezijevog silikata, kalciijevog karbonata, silicijevog dioksida, amorfnog aluminijevog silikata, kristala aluminijijevog oksida kao i druge arhivske komponente. Bitno je naglasiti da sam pažljivo balansirao različite komponente, miješajući ih u preciznim omjerima, kako bih postigao željeni rezultat. Sve ove mineralne tvari bile su međusobno povezane, a taj povezani spoj dodatno je obogćen vezivima poput polivinil acetata i metil celuloze. Rezultat ovog procesa bio je stvaranje fine, ili ponekad grublje, teksture podloge koja je bila ključna za daljnji tijek projekta. U fazi pripreme, cilj nije bio samo ostvariti vizuelno zamišljenu teksturu podloge, već sam se također usredtočio na postizanje određene elastičnosti. Ključno je bilo osigurati dovoljan broj tzv. zubi, odnosno čestica poznatih kao grit, kako bih stvorio potrebnu grubost i tjelesnost podloge. Ovaj pristup imao je presudan utjecaj na samu osnovu platna, pružajući temelj za daljnji razvoj nove slikarske metode – KATIĆ/NJAVRO METODE. Iz slikarskog dijela, prvi dio projekta radio sam s akrilnim bojama, koje sam također kondicionirano s prethodno navedenim i drugim komponentama tako da akrilne boje ne zatvore ili ne smanje prihvatljivu teksturu osnovne podloge platana, priredio ih uz dovoljnu gustoću ali i dovoljnu mogućnost izlijevanja, a opet da zadrže žarkiji pigment. U ovom dijelu eksperimentirao sam dodatno i s akrilnim tintama. Brendovi akrilnih boja koje sam koristio bili su Amsterdam, Schmincke, Lukas, Maimeri i drugi… Brendovi pigmenata i mekih pastela koje sam koristio bili su Schmincke, Sennelier, Rembrandt, Conté à Paris, Talens, Koh-I-Noor i drugi…

See also  Retrospektiva Biserke Baretić u Modernoj galeriji

Novu likovnu KATIĆ/NJAVRO METODU, posvetio sam svojoj obitelji u djetinjstvu, mome porijeklu, porodicama Katić i Njavro, s kojima i nisam dugo živio jer život je tako usmjerio, naravno i svima drugima, bližima i daljima, koji su mi direktno ili na indirektne načine pomogli da do ovoga ostvarenja dođe te im ovim načinom zahvalio. Na uspostavi KATIĆ/NJAVRO METODE radio sam intenzivno proteklih 6 mjeseci, iako je ideja ranije postojala.