KATIĆ/NJAVRO METODA – nova slikarska metoda na platnu
Izložba Stjepana Katića naziva Memento, rađena novom slikarskom metodom na 50 platana različitih formata, nazvanom KATIĆ/NJAVRO METODA, otvara se 25. srpnja u Gradskom Muzeju Križevci u sklopu Križevačkog likovnog ljeta, može se pogledati do 31. srpnja, u radno vrijeme Muzeja
Miroslav Pelikan
Stjepan Katić suvremeni je hrvatski likovni umjetnik, nadahnuti slikar, autor respektabilnoga opusa, organizator kulturnih događanja i njihov uspješni promotor. Razgovaramo o njegovim zanimljivim aktivnostima i likovnim istraživanjima.
U posljednje ste vrijeme dosta vremene posvetili soft (mekom) pastelu i njegovim mogućnostima.
Cilj ovog projekta bio je prilagoditi današnje mogućnosti slikarstva, prije svega meni i mojim afinitetima izražavanja te dati počast jednoj od najljepših, najosjetljivijih, najstarijoj slikarskoj tehnici – pastelu, koja je djelomično crtež, a djelomično slika – učiniti je slikom, postaviti na platno te uramiti bez stakla, onako neposrednu, stabilnu, punu pigmenata, trajnu, da se npr. “prašina s krpom može brisati s nje“, što do sada nije bilo poznato, bar prema detaljnim internetskim pretraživanjama i objavama.
Imate li dovoljno vremena za slikanje?
Iako sam u posljednje vrijeme objektivno ispao iz “slikarske kondicije”, pošto nemam dovoljno vremena i ne slikam redovito, slikarski doživljaj bio je prevelik te je uveliko nadišao i napor i patnju koje sam koncem ovog proljeća proživljavao s jasnim ciljem ostvarenja planiranog projekta. I vjetar koji je na refule sve prevrtao, sad mi je postao drag…
Kako je započeo Vaš nesvakidašnji projekt?
Prvi dio projekta, pripremu platana, napravio sam u vanjskom dijelu atelijera u Ninu, započeo sa standardnim gessom, a planiranu odgovarajuću teksturu priredio korištenjem različitih mineralnih komponenti, u više slojeva, kao što su praškasti materijali od magnezijevog silikata, kalcijevog karbonata, silicijevog dioksida, amorfnog aluminijevog silikata, kristala aluminijevog oksida i drugim, reći ću arhivskim komponentama, pomiješanim u različitim odnosima, povezanim, što je isto važno, s vezivima polivinil acetata i metil celuloze, što je sve tvorilo finu (ili grublju) i potrebnu novu teksturu podloge. U ovom dijelu cilj mi je bio dobiti ne samo zamišljenu potrebnu teksturu podloge, nego i elastičnost uz dovoljan broj tzv “zubi” tj. veličine i količine čestica tzv. “grita”.
Posebno mjesto u Vašem istraživanju zauzimaju akrilne boje.
Iz slikarskog dijela, prvi dio projekta radio sam s akrilnim bojama, koje sam također kondicionirano s prethodno navedenim i drugim komponentama tako da akrilne boje ne zatvore ili ne smanje prihvatljivu teksturu osnovne podloge platana, priredio ih uz dovoljnu gustoću ali i dovoljnu mogućnost izlijevanja, a opet da zadrže žarkiji pigment. U ovom dijelu eksperimentirao sam dodatno i s akrilnim tintama.
Koje ste akrilne boje koristili?
Brendovi akrilnih boja koje sam koristio bili su Amsterdam, Schmincke, Lukas, Maimeri i drugi… Brendovi pigmenata i mekanih pastela koje sam koristio bili su Schmincke, Sennelier, Rembrandt, Conté à Paris, Talens, Koh-I-Noor i drugi…
Kome ste posvetili novu metodu?
Novu likovnu KATIĆ/NJAVRO METODU, posvetio sam svojoj obitelji u djetinjstvu, mome porijeklu, obitelji Katić i Njavro, s kojima i nisam dugo živio jer život je tako usmjerio, naravno i svima drugima, bližima i daljima, koji su mi direktno ili na indirektne načine pomogli da do ovoga ostvarenja dođe te im ovim načinom zahvalio.
Dugo ste radili na ovoj metodi?
Na uspostavi KATIĆ/NJAVRO METODE radio sam intenzivno proteklih 6 mjeseci, iako je ideja ranije postojala. Iskoristio sam svoje obrazovanje na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu (Biotehnologija – biokemijsko inženjerstvo) i poslijediplomski studij na Prirodoslovno matematičkom fakultetu (Kemijski odsjek – biokemija) i iskustvo rada u različitim kemijskim, biokemijskim i molekularnim laboratorijima te s velikom ljubavi povezao sa slikarstvom.
Stjepan Katić
MEMENTO
Gradski muzej Križevci
25.– 31.7.2023. (otvorenje u 19 sati)
10 – 13 sati, subota 10 – 12 sati, nedjeljom, blagdanom i praznikom zatvoreno.
Križevačko likovno ljeto
Likovna galerija, Trg Antuna Nemčića 6/1
Koje su prednosti nove metode?
Nova metoda slikanja nazvana KATIĆ/NJAVRO METODA pruža znatno veće mogućnosti slikanja od standardnih tehnika ulja ili akrila na platnu, jer posjeduje “dogradnju”, nastavak neposredno s pigmentima i ljepotom pastela.
Kada ćemo i gdje vidjeti Vaše slike rađene u ovoj metodi’
Izložba 50-ak radova na platnu rađeno prema KATIĆ/NJAVRO METODI biti će predstavljena od 25. srpnja, s otvorenjem od 19 sati, u Gradskom muzeju Križevci, u sklopu Križevačkog likovnog ljeta te vas rado pozivam na zajedničko ljetno osvježenje.
Izrada radova za ovu izložbu donekle je bilo i eksperimentalno. Iduće godine, možda negdje u proljeće, nadam se sličnoj izložbi, 50-oj samostalnoj, s dodatnim radovima istom metodom u velebnoj Vršilnici moga grada Zaprešića.
Zaprešićki slikar Stjepan Katić rođen 1959. godine u Čapljini, od 1978. godine živi i radi u Zagrebu, a od 1984. živi u Zaprešiću. Nakon maturiranja gimnazije, godine 1983. diplomirao je na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu u Zagrebu (Biotehnologija – Biokemijsko inženjerstvo). S 24 godine položio ispite na doktorskom studiju, a 2004. magistrirao prirodne znanosti (Odsjek Kemija / Biokemija) na Prirodoslovno matematičkom fakultetu u Zagrebu. Objavio 15 znanstvenih (CC) radova. Jedan semestar boravio na UC Davis | California (SAD), Molecular and Cellular Biology, prof. Raymond L. Rodriguez. Godine 2022. dobio Plaketu grada Zaprešića, a 2008. Medalju za doprinos u kulturi i suvremenim tehnologijama. O njegovom likovnom stvaralaštvu objavljena je monografija Hrvatski suvenir – slikarstvo Stjepana Katića, autorice Sendi Deželić u izdanju Kluba Zapreščana. Uspio je stvoriti impresivan slikarski opus različitih tematika u različitim slikarskim tehnikama. Slikar je i crtač veduta, pejzaža, mrtve prirode, sakralnih motiva te portreta i to u slikarskim tehnikama – ulju, akvarelu, ugljenu, olovcima, kombiniranim tehnikama, a posebno u pastelu. Zagrebu je posvetio cijele cikluse. Oslikao je i druge hrvatske gradove: Varaždin, Zaprešić, Požega, Vinkovci, Nin, Dubrovnik, Metković, Split, Šibenik, Zadar, Rijeka, Pula, Gospić, Sisak, Bjelovar, Osijek, Slavonski Brod, Samobor i druge. Objavljeno mu je 14 grafičkih mapa: Zagreb – od Griča do Kaptola, Zagrebačka katedrala, Zagrebačka šetnja, Stari Zagreb – staro zlato, Zagreb – metropola hrvatskoga duha, Zagreb – od Gradca do Kaptola, Zaprešićke šetnice, Trgovi i ulice Varaždina I, Trgovi i ulice Varaždina II, Varaždinski zvonici, Požega I, Požega II, Ivanićgradski etno i Samoborske vedute. Izradio je četiri ciklusa Križnog puta Isusovog, a dva su postavljena u crkvama u Gracu kod Neuma i Šemnici kod Mihovljana, a jedan ciklus u sjedištu HKLD-a u Zagrebu. O Katićevom likovnom radu pisali su i govorili: Stanko Špoljarić, Dubravko Horvatić, Nikola Skledar, Ernest Fišer, Željko Špoljar, Božidar Petrač, Branko Pilaš, Josip Depolo, Marija Bajt, Antun Bauer, Snježana Pintarić, Juraj Baldani, Mladen Čutura, Pavao Bucić, Radomir Papo, Silvija Bosner, Željko Obad, Ljubomir Radovančević, Krešimira Gojanović, Josip Petrlić Pjer, Miroslav Pelikan, Zorica Majnarić, Snježana Novotny, Josip Tkalčec – Bećar, Ivan Keretić, i drugi. Radovi mu se nalaze u različitim izložbenim prostorima kao stalni postav u muzejima, galerijama, crkvama, bolnicama i privatnim zbirkama. Ostvario je 49 samostalnih i više skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Slike su mu objavljene u knjigama, zbornicima, razglednicama, kalendarima i video zapisima. Autor je 75 metarske slike na platnu (visina 1,6 m): 1000 ruža – pocvijećeni put u Eden. Pokrenuo je i vodi ii vodio likovne radionice i kolonije More na Rabu i Ninu. Suosnivač umjetničke kolonije u Zaprešiću Matija Skurjeni i humanitarne aukcije Ivo Košir, zagrebačkih likovnih kolonija URIHO te umjetničke kolonije u Neumu. Organizirao je i nekoliko međunarodnih likovnih radionica (u Varaždinu i Rabu). Organizirao likovnu radionicu za Psihijatrijsku bolnicu Vrapče te od 2006. do 2008. godine organizirao na Rabu likovne radionice za 1000 slika za nove prostore KBC-a Zagreb na Rebru. Suradnik u Galeriji Sunce Zagreb. Urednik web stranica hkld.hr i akademija-art.hr. Član je Kluba Zapreščana i Hrvatskog katoličkog liječničkog društva u Zagrebu. Radi u Kliničkom bolničkom centru Zagreb na lokaciji Rebro.