Ivan Prerad – Imaginarni muzej

Prošlo je već više od sedam desetljeća otkako je povjesničar umjetnosti, filozof, pisac, pustolov, krijumčar, aktivan sudionik antifašističke borbe te prvi i zacijelo najpoznatiji od svih francuskih ministara kulture moderne epohe André Malraux osmislio, ili možda bolje rečeno, osvijestio svoj znameniti koncept imaginarnog muzeja

Riječ je, dakako, o muzeju kojemu nisu potrebni ni zgrada ni zidovi –  stoga će se uvriježiti i termin muzej bez zidova – i koji egzistira isključivo u imaginaciji svakog od njegovih „posjetitelja“. Svrha postojanja takva „muzeja“ jest ta da on, za razliku od stvarnih muzeja, pruža doista neograničene mogućnosti kompariranja bezbrojnih umjetnina iz različitih epoha i dijelova svijeta, pri čemu će obim njegova „fundusa“ varirati te ovisiti isključivo o znanju odnosno erudiciji svakog pojedinog korisnika. Imaginarni muzej podrazumijeva, dakako, i stanovita pomagala, ponajprije u vidu fotografija odnosno reprodukcija različitih umjetničkih djela. To na najbolji način iskazuju snimke fotografa magazina Paris Match Mauricea Jarnouxa na kojima mu Malraux, stojeći ili čak ležeći, pozira okružen mnoštvom reprodukcija različitih umjetničkih djela rasprostrtih po podu svoga stana. Ali reprodukcije su, kako je rečeno, ipak samo neizostavno pomagalo, svojevrsni hardver. Pravi softver koji imaginarnom muzeju daje smisaojest korisnikova sposobnost, zapravo educiranost, da o umjetničkim djelima razmišlja kreativno, odnosno da ih umije uzajamno uspoređivati, povezivati i pozicionirati u socio-psihološki uvjetovane kontekste unutar kojih su nastala. A kada već metaforički posežemo za izrazima „hardver“ i „softver“, svakako valja upozoriti da je Malraux živio i djelovao u razdoblju prije rasplamsavanja informatičke revolucije, čiji će, međutim, učinci – napose pojava interneta – nadasve dramatično razgranati i ubrzati logistiku neophodnu upravo njegovom imaginarnom muzeju, istodobno svjedočeći i o stanovitom vizionarstvu toga fascinantna intelektualca nadasve bogate, burne, a katkada i kontroverzne biografije.

Koncept imaginarnog muzeja zaintrigirat će i mladoga Ivana Prerada. Riječ je o slikaru formiranom u jeku digitalne ere koja, dakako, pred sve umjetnike mlađe generacije sklone izražavanju u klasičnom slikarskom mediju postavlja nemale izazove. Kako se kreativno  snaći u civilizacijskom ozračju gdje su pojmovi  „slika“ i „slikarstvo“ na drastičan način razdvojeni? Štoviše, u tom bi se smislu čak moglo konstatirati kako je poplava slika, uglavnom onih digitalno generiranih, zagušila ili barem potisnula slikarstvo! Ili, primjerice, pitanje kako, i je li uopće moguće, mitsku unikatnost, neponovljivost i ekskluzivnost autentičnih slikarskih poteza i dodira na relevantan način usuglasiti s duhu vremena primjerenim postupcima umnažanja i repeticije, postupcima što su ih svojedobno – prvi teoretski a drugi u praksi – uvjerljivo problematizirali Walter Benjamin i Andy Warhol? Ivan je, najvjerojatnije vođen intuicijom, shvatio kako bi razrješenje takvih i sličnih nedoumica, pa čak i aporija,  mogao pronaći u stimuliranju vlastite imaginacije, a za to će mu, dakle, kao neposredna inspiracija poslužiti Malraux i njegova ideja imaginarnog muzeja. Bio je to okidač za realizaciju slikarskog ciklusa koji na doista začudan način ostavlja utisak suvremeno tretirane vizualnosti. Suvremena vizualnost realizirana posredstvom klasičnoga medija i – pomalo paradoksalno – drevnih motiva.

Tijekom prve polovice pedesetih godina prošloga stoljeća objavljena je Malrauxova knjiga Imaginarni muzej svjetske skulpture. Ivan, inspiriran Malrauxom, također će se okrenuti skulpturama iz različitih dijelova Europe i svijeta, ali kao motivima za svoj najnoviji slikarski ciklus. Slikanje skulptura nesumnjivo predstavlja specifičnu vrstu izazova, nipošto istovjetnu slikanju nekih drugih sadržaja, narativa, ili pak apstrakcije. Izvorno trodimenzionalna umjetnička djela sa svojim volumenima, teksturama i realnim prostorno-tvarnim međuodnosima sada postaju forme što egzistiraju isključivo kao iluzija, a njihova materijalnost  ispoljava se posredstvom boja odnosno linija. I tragova slikarskih poteza. Ivan nipošto, dakako, ne nastoji dokumentirati skulpture iz različitih europskih i svjetskih drevnih civilizacija. To bi bilo krajnje besmisleno. On ih, posredstvom vlastite slikarske imaginacije, na određeni način reinterpretira, ali isključivo na razini slikarskog motiva. A to čini pomoću fotografija preuzetih kako iz knjiga tako i s interneta. Mladi slikar, zapravo, iz dvodimenzionalnih reprodukcija izvorno trodimenzionalnih umjetničkih djela kreira nova, posve neovisna umjetnička djela. Platonovski rečeno, radi se o svojevrsnoj sjeni sjene, ali u ovom slučaju s nepobitno autentičnim i kreativno nadasve potentnim artističkim ishodom.

Promatrajući Ivanov ciklus prigodna naziva Imaginarni muzej suočeni smo s  drevnim skulpturama/artefaktima prikazanim – već je istaknuto – na izrazito suvremen način. Zahvaljujući specifičnoj tehnici koja uključuje i inovativnu upotrebu samoljepljivih traka u svrhu kreiranja dinamičnih slikarskih tekstura i slojeva, Ivanove slike posjeduju stanovitu titravost što podsjeća na ulične reklame. Naslikane skulpture djeluju kao nešto postojano, ali i kao prizor koji svakoga trena može iščeznuti; one su istodobno (hiper)realne i pomalo nadrealne. I još nešto. Zahvaljujući spomenutoj upotrebi samoljepljivih traka, slike iz ciklusa Imaginarni muzej promatrane iz različitih pozicija posjeduju i različite formalno-kolorističke karakteristike. Pristupimo li im, primjerice, krajnje iskosa, one će izgubiti svoja figurativna svojstva,  prividno se transformirajući u monokromatsko-apstraktne površine. Valja ih, dakle, promatrati iz različitih kutova, pa čak i krećući se. A to isto vrijedi i za promatranje skulptura, instalacija i ambijenata. Ivan nas, dakle, na određeni način navodi da dvodimenzionalne naslikane skulpture, a zapravo slike kao takve, ipak promatramo na način kao da se radi o  trodimenzionalnim umjetničkim djelima.

Vanja Babić, kustos izložbe

Mate Rončević

Preminuo fra Vendelin Karačić, voditelj Franjevačke galerije u Širokom Brijegu

Fra Vendelin Karačić, svećenik Hercegovačke franjevačke provincije, esejist, likovni kritičar i pjesnik, umro je u 78. godini nakon kraće bolesti, izvijestili su u četvrtak iz Hercegovačke franjevačke provincije Ugledni hercegovački franjevac, voditelj glasovite Franjevačke galerije u Širokom Brijegu, obnašao je službe župnog vikara, župnika, definitora provincije i odgojitelja bogoslova Hercegovačke franjevačke provincije. Fra Vendelin Karačić… Read More »Preminuo fra Vendelin Karačić, voditelj Franjevačke galerije u Širokom Brijegu

Proglašene najbolje proizvodne investicije u Hrvatskoj

Lider invest – izbor najboljih velikih, srednjih i malih proizvodnih investicija u Hrvatskoj u organizaciji poslovnog tjednika Lider provodi se četvrtu godinu zaredom a nastavlja se i 2021. Nominacije investicija trajale su do početka rujna i tijekom tog razdoblja održali su se investicijski forumi u Osijeku, Rijeci, Zadru i Čakovcu. Projekt je pokrenut kako bi… Read More »Proglašene najbolje proizvodne investicije u Hrvatskoj

BILO JE – Nessa predstavlja drugi studijski singl

Nessa je umjetničko ime pjevačice Nikoline Fistrić koje je izabrala za rad u sklopu projekta Ekta Koletiva-a, skupine mladih glazbenika na čelu sa Robertom Domitrovićem, bubnjarem benda The A!, koji okuplja nove izvođače s ciljem promocije autorskog izričaja neopterećenog stilskim i žanrovskim ograničenjima Aktualni singl “Bilo je” je prva pjesma koju je Nessa snimila u… Read More »BILO JE – Nessa predstavlja drugi studijski singl

Prvijenac electronic jazz četvorke Trokut

Kada četvorka nosi ime Trokut, onda znamo da svaka norma i oblik nestaju. Trokut se prošlog tjedna predstavio Hrvatskoj i svijetu premijernim singlom Spinning Top, a upravo je objavio svoje debitantsko dijete ljubavi jazza i elektronike – SHAPELESS, izdavača Rika Muzika Kritika Maje Trstenjak (SoundReport) pokazuje da donose „jedinstveni glazbeni izričaj visoke razine kvalitete. S… Read More »Prvijenac electronic jazz četvorke Trokut

Finska ublažava mjere za restorane zbog uspješne borbe protiv covida-19

Finska vlada u četvrtak je objavila da će zbog usporavanja pandemije u državi ublažiti ograničenja radnog vremena restorana, no da na snazi ostaju ona za kafiće i noćne klubove Zahvaljujući odgovornom ponašanju ljudi i mjerama koje smo donijeli, situacija u Finskoj ponovno je među najboljima u Europi, rekla je Krista Kiuru, ministrica zadužena za borbu… Read More »Finska ublažava mjere za restorane zbog uspješne borbe protiv covida-19

Alarm za krajnje odgovorno ponašanje

Apeliram na pridržavanje propisanih epidemioloških mjera bez iznimke, u svim okolnostima Ministar zdravstva Vili Beroš izvijestio je u četvrtak o 13.925 novih slučajeva zaraze koronavirusom u Hrvatskoj u zadnjih tjedan dana te upozorio na prikrivanje kontakata zaraženih pred epidemiolozima, što značajno otežava borbu s epidemijom “Prešućivanje, odnosno navođenje kontakata isključivo iz kruga ukućana koji bi… Read More »Alarm za krajnje odgovorno ponašanje

Plenković: Vlada čini sve da se isplate božićnice

Premijer Andrej Plenković izjavio je kako Vlada čini sve da se u realizaciji rebalansa ovogodišnjeg proračuna osiguraju sredstva za božićnice, a o stanju u KB Dubrava rekao je kako će odluke donositi novoimenovano Upravno vijeće, ako smatra da je potrebno i smijeniti ravnatelja “Što se tiče božićnica, u cijelom mojem mandatu nismo ni jednom nismo… Read More »Plenković: Vlada čini sve da se isplate božićnice

U Hrvatskoj skoro 3000 novih slučajeva u protekla 24 sata

U protekla 24 sata zabilježeno je 2.776 novih slučajeva pa je broj trenutno oboljelih (aktivnih slučajeva) u Hrvatskoj danas 14.031. Među njima je 985 pacijenta na bolničkom liječenju, od toga je na respiratoru 71 pacijent. U protekla 24 sata testirano je 9.679 osoba Od 25. veljače 2020., kada je zabilježen prvi slučaj zaraze u Hrvatskoj,… Read More »U Hrvatskoj skoro 3000 novih slučajeva u protekla 24 sata

Umjetnički radovi na temu uloge otpada i konzumerizma u galeriji SKC i na ulicama Rijeke

Ove subote, 31. listopada u Galeriji SKC, u Kružnoj ulici u Rijeci, od 19.00 sati otvara se umjetnička izložba Re-Start Experience, španjolskog kustoskog kolektiva SOMAMA, u okviru programa Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture Izložba će biti otvorena svakodnevno do 13. studenog od 15 do 20 sati, uz slobodan ulaz. Usto, na ulicama i trgovima… Read More »Umjetnički radovi na temu uloge otpada i konzumerizma u galeriji SKC i na ulicama Rijeke

HNK Ivana pl. Zajca nastavlja sezonu od 4. studenog

Nakon kraće stanke, HNK Ivana pl. Zajca sa svojim redovnim programom nastavlja od 4. studenog  2020. U međuvremenu je kazališna zgrada u cijelosti dezinficirana te učinjeno sve kako bi se u nastavku sezone publika osjećala još sigurnije i bez opterećenja uživala u kazališnim programima. A program se nastavlja odgođenim izvedbama: izvedbom predstave „Il Vangelo del… Read More »HNK Ivana pl. Zajca nastavlja sezonu od 4. studenog