Zlata Tomljenović – PROSTORI STANJA

Pred sobom imamo seriju autorskih bilježaka koje potpisuje Zlata Tomljenović – na razmeđi impresija i potrebe za likovnim iskazom, umjetnica izabire fotografsku tehnologiju

   Zlata Tomljenović:  PROSTORI STANJA

   Sve ono što vidimo podložno je tumačenju, ovisno o koncentraciji pogleda i usklađenosti s individualnim perceptivnim mogućnostima trenutka. Razlika između privida i situacije okoline ponekad je obilježena osobnim stanjem. Ovisno o emocionalnoj napetosti, pažnji pridanoj gledanju ili čak bizarnije – dioptriji, okolina nam se može učiniti realna, zanimljiva, nevažna ili mistična. Pitanje pogleda, gledanja, viđenja, doživljaja okoline, u žarištu je promišljanja iskazanog ovim projektom.

   Pred sobom imamo seriju autorskih bilježaka koje potpisuje Zlata Tomljenović. Na razmeđi impresija i potrebe za likovnim iskazom, umjetnica izabire fotografsku tehnologiju. Ona se obraća realnom, a proces kao da počinje bez nakane, kretanjem. Autorica zapaža začudni motiv kao artificijelni predložak. Nastavak se odigrava kadriranjem i okidanjem. Seansa/e bilježenja svjetlom rezultiraju nizom isječaka trenutaka znakovitih interpretacija realnosti.

    Možemo krenuti od sadržaja fotografija. One propituju neko arhitektonsko zdanje. Ljudi nema. Naslućujemo ih opremom interijera i naznakama eksterijera. Evidentno se radi o prostorima neke institucije. Kroz staklene barijere uočavamo detalje ili, bolje rečeno, segmente, slojeve raznorodnih prostora. Vrata su zatvorena, otvorena, pritvorena. Tu je nizanje stuba i hodnici koji ne završavaju i ne znamo gdje počinju. Nema naznaka godišnjih doba. Primjećuje se malo usustavljenog zelenila. Tek ponegdje zapažamo oblak/e i nebo, uvijek u sekundarnom sloju. Ideja mijene osvjetljenja ovih prostora blokirana je zadanim. Njega je normirao stil gradnje kroz odluke arhitekta. Jedina promjena je mogući kvar nekog rasvjetnog tijela. Umjetnica nam slikama nepogrješivo ilustrira moguće zvukove, vibracije koje osjećamo u takvim zdanjima. Prisutna je ideja transparentnosti zidova unutar kojih se pokušavamo sakriti. Sve scene nude dojam osamljenosti. Tek je jedan rad na kojem, unutar uslojenog prikaza zgrade, nalazimo ljudsku figuru. Lik možemo doživjeti kao uporabnika ili uzurpatora prostora.

   Vizualni odjeci prostora postaju likovni materijal. Poput tata, autorica utjecaj osvjetljenja doživljava kao suradnika. Geometrizirani elementi pojavljuju se kao oblici na rubu nadrealnog. Sklopovi, nakupine oblika, zaustavljeni na putu od dosjetke ka znakovitosti, vode nas ka rubu uznemirenja. Zlata gradi prostore s čestim perspektivnim otklonima od očekivanog. Nismo u prvi mah sasvim sigurni radi li se o interijeru, eksterijeru ili smo, možda, zašli među kulise. Halucinatorne kombinacije ulaza, prolaza, stubišta, promatrača dovode u nesigurnost perceptivnog dojma.

   Svjetlosne formacije kao da se podaju autorici. Zlata Tomljenović zabilježene trenutke odbljesaka svjetla/svijesti hrabro predstavlja promatraču. Ona se ne libi predstaviti ništa bitno. Scene bez događaja ipak nude sijaset dojmova. Iako su ovdje elementi geometrizirani, oni, poput Rorschachovih mrlja, pobuđuju neki potisnuti osjećaj.

   Ovom izložbom ponuđeno je osvješćivanje kako naša, zapadna civilizacija oduvijek ima tendenciozan pristup odnosu pasivno-aktivno, predstavljajući ritam i mijenu kao višak stvarnosti umjesto kao djelatne principe. Tek alter postmodernizam interpretira svijet prema ideji kreativca. U likovnosti tehnika, materijal i oblici prepušteni su na volju tvorcu koji više nije Bog, već je netko od nas. Uz edukaciju i shvaćanje stalnog  tijeka i mijenjanja svega čime smo okruženi, ali i unutar nas samih, prestajemo biti podložni dogmama. Relativizacija postaje način doživljavanja. Ovdje prikazane promjene svjetla, odsjaja, scena viđenih kroz zastakljenja, uvlače nas u promišljanje o tome.

   Na svim radovima ponuđeno je prepoznavanje motiva. Umjetnica integrira elemente čiji smisao usklađuje osobnim promišljanjem pa se pred nama nižu simbolične situacije koje moramo iščitavati poput holograma. Njen bi se projekt mogao tumačiti interesom za likovni izraz koji prestaje biti samo podražavanje realnog. Iznenađujuće, sve predstavljene vizure odišu iskrenošću. Ona uspijeva, nakon prvih senzacija, koncentrirati pogled/kameru na doživljeno, ne upadajući u rutinu. Usvojeni kanon tek u postavu namjerno remeti nizom, nizovima, diptisima i/ili triptisima. Oni nude naoko slične, ali energetski snažno nabijene scene. Ovime od promatrača traži promišljanje, uživljavanje ili podsjećanje na njegove impresije u istom vremenu i prostoru. Danas, u realnosti, kratko vrijeme nakon izvedbe ovih bilješki svjetlom, pokazuje se umjetničin senzibilitet na rubu vidovitosti. Uslijed mogućeg, ali nevidljivog neprijatelja, virusa, ispražnjeni su svi javni prostori. Vrlo je vjerojatno da danas, uslijed zabrana kretanja, ti prostori izgledaju kao poslije radnog vremena, kao na ovim fotografijama. Svakako, dramatičnost kadrova pripada umjetničinoj osobnoj spoznaji stanja civilizacije. No, ako komentar mora dotaknuti, odraziti vrijeme kad se autorica i promatrač susreću, onda se na neki način dogodio krug ili bar zakrivljena linija osobnog doživljaja i realnog stanja trenutka.

   Zlata Tomljenović je svjesna ciljane uniformizacije svijeta ponudom simulakruma i onesposobljavanja osobne autentičnosti, što rezultira anuliranjem inicijativa. Profiterstvo, kroz bankarske sustave i političke elite, pokušava i dalje širiti zavisnost. U drugačiju ovisnost stavlja nas tehnologija koja virtualno nudi kao realno. Ekran ili fotografija, plošna slika, sredstvo je komunikacije. Očitost i sugestivnost ovom mediju daje moć, utjecaj i mogućnost manipulacije. Srednjovjekovna je freska nudila na vjerovanje sliku sveca s atribucijama. Novovjeki mega-plakati ili sadržaj na ekranu također nameću vjerovanje. Agresivno ponavljana ponuda zadržava se u memoriji. Promatrač od količine informacija ima osjećaj da sudjeluje u svemu. Direktna komunikacija zamjenjuje se efemernošću ekrana. Više ne razlikujemo jesmo li negdje bili ili smo samo vidjeli sliku. Nameće se čovjek bez svojstava kao ideal apsolutne slobode. Prevaga umjetne inteligencije, dolazi s majstorskim spinom: “Jer vi to zaslužujete!”.

    Zlata svjedoči kako se uvriježeni načini pogleda na svijet urušavaju. Jer, naglašava se antički pojam demokracije. Prešućuje se da je ta ideja razvijena u robovlasničkom društvenom uređenju. Čini se da je suvremenost u potrazi za robovima kako bi novokomponirana demokracija mogla funkcionirati. Socijalističke revolucije nisu uspjele ili su izbrisane rovarenjem kapitala, nacionalizama, vjera, egoizama. No, još se nije dogodila Svjetska socijalna revolucija. Jedina pozitivna misao u suvremenosti, dolazi od fizičara i filozofa koji, fraktalima, bozonima, strunama i sličnim spoznajama, mijenjaju realnost. Oni ne rade oružanu revoluciju ali redefiniraju doživljaj okoline. Jer univerzum, u našim shvaćanjima, više ne funkcionira kao mašina (Newton) već kao polja energija koje osvanjuju u različitim vidovima. Time, čovjek, osoba, niti okruženje, nisu fiksne kemijske reakcije već energetski naboji.

   Umjetnica likovnim sredstvima prati vlastiti proces u koji ponire služeći se obrazovanjem i iskustvom, instinktom i memorijom. Moguće je da Zlata Tomljenović i nije promišljala sve ove situacije, ali je do njih došla instinktivno problematizirajući tijek i bilježeći mijene u vremenu. Asocijacije koje pobuđuje ovaj projekt upozoravaju nas jer nas okreću promišljanju o sebi unutar vremena. I ovdje možemo citirati Groysa: „…Inovacija ne operira s predmetima koji su izvan kulture, već s kulturnim hijerarhijama i vrijednostima. Inovacija nije u tome da na svjetlo dana izađe nešto što je bilo skriveno, već da prevrednujemo vrijednost onoga što smo već vidjeli ili upoznali…“ Trenutak prepoznavanja postaje događaj.

      Eugen Borkovsky, 2020.

Izložbeni materijal je dostupan putem videa:

Zlata Tomljenović, rođena je 1969. u Rijeci. Diplomirala na Pedagoškom fakultetu u Rijeci, Odsjek Likovna kultura, smjer slikarstvo, u klasi prof. Ksenije Mogin. Magistrirala restauraciju i konzervaciju na Akademiji za likovno umetnost u Ljubljani. Doktorirala likovnu pedagogiju na Pedagoškom fakultetu u Ljubljani. Bavi se slikarstvom, trodimenzionalnim oblikovanjem, fotografijom, keramikom te likovnopedagoškim radom. Izlaže na skupnim žiriranim izložbama (Buje, Grožnjan, Pula, Rijeka, Sisak, Umag, Zagreb, (HR); Mostar, Sarajevo,(BiH); Škocjan, (SLO); Milano, (I); Skopje (MAK),…) te sudjeluje na likovnim simpozijima u zemlji i inozemstvu (Austrija, Slovenija, Mađarska, Italija…). Vodi likovne radionice za djecu i odrasle; dugogodišnja je voditeljica keramičarske radionice za učenike u sklopu Male glagoljaške akademije u Roču (program Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta RH).

Gradska galerija Fonticus Grožnjan / Grisignana, od 30. IV. do 22. V 2020. predstavlja:
Zlata Tomljenović: PROSTORI STANJA: samostalna izložba / mostra personale

ČOVJEK I PRIRODA SU JEDNO TIJELO I DUH
Sport oplemenjuje duše, jer tu ne možeš lagati i prevarama se popeti na tron kao u politici (poput političara koji javno se zaklinju u demokraciju a u …
Oda senzualnosti: Uronite u neodoljive note My Way Intense mirisa
Novi Armani miris, My Way Intense, koji dolazi u intenzivnijoj verziji godinu dana od lansiranja nove franšize My Way Marina Đarmati U središtu mirisne priče My Way …
PANEL O PROMOCIJI NA GLOBALNOM TRŽIŠTU I „HOOK&COOK“ POP UP
Panel o promociji nekih od najvećih hrvatskih umjetnika na globalnom tržištu umjetnina Ivana Perlain U subotu u 17.00 sati, u Hali V Tehničkog muzeja Nikola Tesla, …
Bečki Smart Campus u pet godina uštedio 10.000 tona CO2
Smart Campus nova je centrala najvećeg austrijskog poduzeća za distribuciju električne energije i prirodnog plina Sandra Knežević Objekt raspolaže pametnom tehnologijom i fotonaponskim modulima i izgrađen …
Program obilježavanja 30. obljetnice Bitke za Vukovar
Hrvatski branitelji sudionici Bitke za Vukovar pripadnici postrojbi MUP-a okupljaju se na prostoru ''stare tržnice'', a pripadnici postrojbi HV-a u Županijskoj ulici, nasuprot ''zgrade suda'' Boris …
Novim singlom “Tlo” SUN U najavljuje drugi album
Nakon kratkotrajne pauze zagrebačka producentica i glazbenica SUN U vratila se produkciji i izdaje novi singl Tlo Kao i do sada SUN U (Sanja Šiljković) potpisuje glazbu, tekst i produkciju, …
Dinamo Europsku ligu otvorio porazom na Maksimiru protiv West Hama 0:2
Svi sve znaju o nogometu, tako i o Dinamovoj europskoj putešestviji. Domet i očekivanje su dvije nepomirljive činjenice. Navijački očekujemo puno, a realno Dinamova prezentacija na …
PANEL O NFT I PREZENTACIJA PROGRAMA ART BUBBLE NA TREĆEM DANU ART ZAGREBA
Nemojte propustiti panel o non-fungible tokenima, novom načinu trgovanja umjetninama koji strelovito raste Kiti Iveta I danas nas uz otvoren sajam i izložbe,  na Art Zagrebu …
PIF – 54. MEĐUNARODNI FESTIVAL KAZALIŠTA LUTAKA / PROGRAM!
Dječje kazalište Branka Mihaljevića ipak otvara 54. PIF Venina Markuš Iako je za ovogodišnje otvorenje bila predviđena predstava „Ljepotica i zvijer“ nastala u koprodukciji s Gradskim …
Neven Otavijević – ciklus ulja s harmoničnim kolorističkim pristupom
Novi ciklus ulja Nevena Otavijevića Zadarski slikar, Neven Otavijević, suvremeni je hrvatski likovni umjetnik, autor je zanimljivog i nadahnutog ciklusa ponajprije krajobraza, prostora u kome živi, …
ZAVRŠAVA 22. SEZONA ZAGREBAČKE LJETNE SCENE AMADEO
Za kraj ovogodišnjeg programa Ljetne scene Amadeo održat će se izložba Ivone Jurić pod nazivom „Zatvoreni scenarij“ Kiti Iveta U ponedjeljak, 20. rujna u Galeriji Šira …
Počelo četvrto izdanje Art Zagreba – središnjeg mjesta hrvatskog tržišta umjetnina / FOTO
U HALI V TEHNIČKOG MUZEJA NIKOLA TESLA OTVOREN ČETVRTI ART ZAGREB Mate Rončević Uz prisustvo predstavnika medija, prijatelja i partnera jučer je u Hali V Tehničkog …