Bukovac: Djevojka sa zlatnom kosom
Četrdeset novih umjetničkih djela osvježilo je stalni postav Moderne galerije u Zagrebu
Nama je cilj učestalim osvježavanjem stalnoga postava svjedočiti da imamo kolosalne stvari. Uz perjanice Račića, Kraljevića, Babića i Becića, ovoga ljeta uvrštena su i darovana djela, kaže ravnateljica Biserka Rauter-Plančić.
Među gotovo tisuću posjetitelja Moderne galerije u Zagrebu tijekom srpnja i kolovoza dvije su trećine stranci. Oni su ovo ljeto prvi mogli vidjeti četrdeset novih umjetnina koje su razmještene među slikama i skulpturama u stalnom postavu. Popularna galerija u koju dolaze stranci koji se zadržavaju uz zelenilo Zrinjevca, Strossmayerova i Tomislavova trga, bogatija je za Bukovčevu Ženu sa zlatnom kosom iz 1910. godine, Račićev Krajolik s potokom, novog Kraljevića... A među sjajne skulpture autora koji su obilježili hrvatsku umjetnost tijekom dva posljednja stoljeća dospjeli su portret pjesnika Tina Ujevića autora Tomislava Ostoje, Mataušićeva Ptica, Stošićeva Sova i druge skulpture.
Pjesnici i umjetnici
O tome što se sve našlo među akvizicijama Moderne galerije govori ravnateljica Biserka Rauter-Plančić:
– Jednom godišnje mijenjamo dio umjetnina u stalnom postavu. Moderna galerija ima više od 9500 umjetnina, od kojih je 700 moguće svakodnevno razgledati u stalnom postavu. To ne znači da imamo 700 vrsnih i devet tisuća loših. Sve umjetnine zaslužuju naše poštovanje. Nama je cilj učestalim osvježavanjem stalnoga postava svjedočiti da imamo kolosalne stvari. Moram napomenuti da su naše perjanice Račić i Kraljević, Babić i Becić, oni su naše prepoznatljivo znakovlje, zaglavni kamen stalnoga postava MG-a. Poslije 15 godina opet smo stavili Šulentićevu Jesen iz 1913., sada restauriranu mitsku sliku, koja je dokaz rađanja našeg moderniteta i okretanja prema Parizu. Tu su i Topole Đure Tiljka te neki Motikini interijeri i mrtve prirode koji nisu bili dio stalnoga postava. Dvije su sasvim nove vitrine s medaljama i plaketama Meštrovića, Kršinića, Kerdića, Frangeša i ostalih. Pjesnici i umjetnici ponovo se odnedavno “druže” u jednoj od naših soba gdje je smješten stalni postav kiparstva 20. stoljeća. Uz portretne skulpture Kafke i Matoša kiparice M. Ujević Galetović u tom je društvu ovih dana našao svoje mjesto i portret pjesnika Ujevića autora Tomislava Ostoje.
Grupi je pridružena i mala figura s likom M. Stančića, koju je izradio Kruno Bošnjak. Sada se u toj sobi osjeća ona krasna, vječita sprega prijateljstva pjesnika i likovnjaka. Oni koji su se družili u životu ovdje su ponovo zajedno – tumači Biserka Rauter-Plančić.
Ciljano je Croatia osiguranje otkupilo za stalni postav Račićev Krajolik s potokom i Kraljevićevu Tetu Lujku. Tako u legendi piše da su te slike u trajnoj pohrani, što je u svijetu uobičajen način poslovanja.
Trajna pohrana
– U trajnoj je pohrani i Bukovčeva Žena sa zlatnom kosom, za koju je s privatnim vlasnikom potpisan petogodišnji ugovor o trajnom izlaganju.
Otkupili smo Glihu iz 1938. godine, a mnogi suvremeni umjetnici darovali su svoja djela: Buntak, Blažanović, Stošić, M. Vejzović, Seder i drugi. Ne zaboravljam Mimarinu misao da djelo vrijedi onoliko koliko postiže na tržištu. Uvjerili bismo ga da je imao krivo. Samo za Modernu galeriju Šulentićevo ulje platili smo 35 tisuća eura, a najviša cijena je 250 tisuća eura – kaže Biserka Rauter-Plančić.
Dorotea Jendrić
Vecernji.hr
Akademija-Art.hr
26.8.2010.