Prof.dr.sc. Miljenko Marotti (foto Šebrek)
Vinko Šebrek, Počasni predsjednik Fotokluba Zagreb
vinko.sebrek@siol.net
Prof.dr.sc. Miljenko Marotti (foto Šebrek)
Vinko Šebrek, Počasni predsjednik Fotokluba Zagreb
vinko.sebrek@siol.net
Pogledajte galeriju fotografja!
Fotoklub Zagreb je 1975. godine ustanovio „Nagradu Tošo Dabac“, kao trajan spomen na doajena hrvatske fotografije, koji je svoju umjetničku fotografsku karijeru izgradio kao član i dugogodišnji predsjednik Foto-kluba Zagreb. Od tada se nagrada svake godine dodjeljuje pojedincima u znak priznanja za postignuća u fotografskoj umjetnosti, posebno u domeni izlagačke djelatnosti, unapređenju fotografske kulture, zapažene aktivnosti u klubu i fotografskim asocijacijama i sve to u cilju promicanja fotografije u Zagrebu, Hrvatskoj i svijetu.
U skladu s planiranim aktivnostima Fotokluba Zagreb, obojica laureata su bili predstavljeni zagrebačkoj publici prigodom otvorenja njihovih autorskih izložbi u Foto-klubu Zagreb, u utorak 19. travnja 2011. godine, kojom prigodom su im svečano uručene nagrade. Za tu prigodu tiskan je specijalan katalog sa prikazom fotografskog stvaralaštva nagrađenih brojnim dotadašnjim nagradama, nacionalnog i međunarodnog značaja.
Kad kažem likovno stvaralaštvo fotografskim aparatom, onda taj aparat vidim kao kist koji, vođen rukom majstora, nevjerojatnom brzinom stvara na licu mjestu, doslovno brzinom oka; ono što oko u trenutku prenosi u umjetnikovu dušu i odatle izlazi kao doživljaj koji umjetnik želi podijeliti sa svima… upravo tako: u duši Miljenka Marottija uvijek dežura jedan fotoaparat i kad nešto privuče umjetnikovu pažnju, aparat djeluje trenutno. Oko je samo okidač.
Stih Marina Držića, koji mi je naprosto, kao ptica, dolepršao u pamet kad razmišljam o Miljenku Marottiju vezan je za njegovo odrastanje u obitelji umjetnika i njegovom ljubavlju prema putovanjima i prema fotografiji.
Završetkom studija nastavio se još intenzivnije baviti fotografijom, educirati i ulagati u opremu u okviru svojih mogućnosti i potreba. Postavljajući sebi visoke kriterije, kako zanatskih tako i kreativnih dimenzija u istraživanju fotografskog medijskog prostora, Marotti, mogli bismo reći nastavlja istraživanja tamo gdje su zastali velikani fotografije. To za njega znači – stalno fotografiranje, čitanje i neprekidno učenje iz knjiga, stručnih časopisa i učenje od boljih. O tome je Marotti svojedobno rekao: „Prvi ‘pravi’ fotić kupio sam u Benghaziju, u Libiji 1977 godine, gdje sam radio kao mladi liječnik. Olympus OM-2 s lećom 55mm i blendom f/1.4. Kad sam nabavio svoj prvi teleobjektiv Tamron 70-210, osjećao sam se kao pravi ‘fotograf’. Tada je fotografija za mene dobila drugu dimenziju. Počeo sam otkrivati drugi svijet, onaj kroz tražilo fotoaparata. U to doba ‘otkrio’ sam dijapozitive, koji su bili vrlo popularni, s kojima sam pretpostavljam naučio bolje kadrirati, jer kod ‘dijača’ nema popravka ili mogućnosti izreza. Naravno stradali su ukućani, šira obitelj i prijatelji koji su morali gledati sve moje uratke na projekcijama za naših obiteljskih ili prijateljskih druženja. Nakon toga nabavio sam Pentax 645; nakon njega priuštio sam si svoj prvi Nikon F 100. Odličan analogni aparat s lećom 17-35mm i blendom f/2.8, i teleobjektiv Sigma 70-200, f/2.8. Tada nastupa vrijeme prelaska na digitalnu tehnologiju. Prvi aparat bio je Finepix 9 Fuji s elektroničkim tražilom i kliznim objektivom. Tu sam se susreo s prvim ograničenjima digitalne fotografije a to je kašnjenje u vremenu reakcije aparata. Dok se motiv izoštri i aparat eksponira, prolazi cijela vječnost. Drugo ograničenje bila je preeksponiranost bijelih površina uz gubitak detalja. Prvi digitalni Nikon D70 zadovoljio je moje potrebe, ali nije dosegao kvalitetu analognog F 100. Slijedeći Nikon, D 200, bio je odličan aparat i njime sam definitivno prešao u digitalce, a navedeni nedostaci uglavnom su izbjegnuti. Danas rabim Nikon D 3 i Nikon D 7000 s objektivima Nikon 24-70mm f/2.8, Nikon 70-200mm f/2.8 Nikon, 300mm f/2.8 i Nikon 12-24mm f/2.8. Dolaskom u Fotoklub Zagreb 2002. godine počelo je moje ozbiljnije druženje s fotografijom, u smislu izlaganja i učestvovanja na žiriranim izložbama. Nakon što su vidjeli moje radove dobio sam veliku potporu i ohrabrenje od ‘starih članova’ Kluba, prvenstveno Vinka Šebreka, Vlatka Lozića, Ive Pedišića i pokojnog Joze Vranića. Učio sam slušajući. Čedo Gros uputio me u ‘tajne’ sudjelovanja na FIAP-ovim žiriranim izložbama a Krešo Mehičić razbistrio mi je pojam ‘uredne fotografije (‘makni iz kadra višak i sve ono što odvlači pažnju!’). Ne trebam naglašavati da su mnogi razgovori sa klupskim kolegicama i kolegama, razna predavanja, stručni sastanci, fotografske radionice… oblikovale moj fotografski credo.“
Najviše ga zaokuplja life fotografija, koja je i najzahtjevnija u svijetu vizualnih umjetnosti, iako se u njegovom fokusu nađu i mnoge druge teme i motivi, od portreta, preko arhitekture, urbanog i prirodnog krajolika, životinjskog svijeta, cvijeća do apstraktne i eksperimentalne moderne fotografije. U life fotografiji, Miljenko snimkom zaustavlja vrijeme i mjesto, lokaciju, događaj, komponira fotografiju u jednom djeliću sekunde, dok u ostalim njegovim novijim radovima najčešće ga prepoznajemo kao neumornog istraživača, vedrog i nesputanog kolorista, raznovrsnih likovnih formulacija, i koji su u svakom pojedinom slučaju do kraja dorađeni i dosljedno izvedeni. O tome nam kaže: „U svome fotografskom stvaranju ja sam ‘svaštar’ i snimam sve i sva. Nije mi toliko važan žanr koliko fotogeničnost ili kolorit nekog motiva. Doista doslovno, iz svega se može napraviti fotografija. Držim da je to tajna dobre fotografije. Slika se nalazi u svemu ali je moraš pronaći. Kad se ufuraš u takav način gledanja sve postaje jako zanimljivo i zabavno. Na putovanjima volim slikati život ulice, jer mislim da tako najbolje možeš uhvatiti ozračje mjesta i zemlje koju posjećuješ. Naravno tu je arhitektura, priroda i ljudi, pa tako imaš cjelinu. Afrika me definitivno očarala, od prirode, faune i flore. To je poseban tip fotografije i u ‘art’ smislu se posebno ne cijeni ali meni je draga. Naravno i u tome se može ‘izvući’ art ali ipak je teže. U svakom slučaju, barem za mene, treba puno fotografirati. Ako sa putovanja na kojem snimim 5 do 7 tisuća slika izvučem 5 fotografija za natječajne izložbe ja sam zadovoljan.“
Posebne rezultate postigao je u izlagačkoj fotografiji, sudjelujući na brojnim natječajima i izložbama u klubu, zemlji i u svijetu. Tako u proteklih nepunih deset godina, otkako se bavi izlagačkom fotografijom, njegovih 430 fotografija primljeno je na oko 190 salona diljem svijeta, koje su nagrađene s više od dvadeset međunarodnih i domaćih nagrada. To je rezultiralo time što mu je Međunarodna fotografska federacija, FIAP, dodijelila umjetničko zvanje Artist FIAP, a ove godine očekuje dobivanje zvanja EFIAP. Ove godine dodijeljen mu je na Skupštini Hrvatskog fotosaveza naslov Majstora fotografije Hrvatskog fotosaveza II. reda.
Govoriti o njegovim radovima, bilo pojedinačno bilo o tematskim cjelinama koje pratimo na ovoj izložbi, čini mi se nepotrebnim. Jer, izložba i cijeli njegov opus imaju svoju zaokruženu cjelinu, s jasnim i prepoznatljivim autorskim rukopisom. Studiozan pristup fotografiranju i perfekcija pri obradi fotografija, kao i tankoćutnost njegova umjetničkog izražaja čine jedinstvenu sastavnicu koja razotkriva njegov snažan autorski identitet. Za izložbu je odabrao 15 kolekcija sa po 9 fotografija uglavnom novijeg datuma: dvije kolekcije koje prikazuju London za kišnog dana kroz staklo slavnog londonskog autobusa na kat (double decker), snimljene 2010. Godine; dvije kolekcije rižinih polja na Baliju i kolekcija ritualnog kupanja žena u Gangesu u Indiji (2010.); kolekcija Toskanskih pejzaža (2009.); kolekcija „impresionistički obrađenih“ slika Zagreba (2003.); kolekcija Opatovina zimi (2011.); kolekcija Kiša u Sienni (2010.); kolekcija Proljetni Jarun (2011.); kolekcija Bijelo-Plavo (2007.); kolekcija Metal (2004.), za koju je dobio FIAP-ovu zlatnu medalju na 33. Zagreb salonu umjetničke fotografije; kolekcija Zeleno-Plavo, kolekcija Pustinja (2006.) i kolekcija Gadhames (Libijski pustinjski grad iz 13 stoljeća pod zaštitom UNESC-a, 2009).
Ovaj esej o Miljenku Marotiju, o njegovom profesionalnom i fotografskom životu, završavam Rumunjskom narodnom poslovicom koja kaže: Nije učen onaj tko čita knjige, nego onaj tko zna što čita. Kad bismo tu narodnu mudrost prenijeli na stvaralaštvo Miljenka Marottija, mogli bismo reći da Marotti zna što čita, odnosno što fotografira. U jednom razgovoru rekao mi je: „Pitaš me, Vinko, o mom profesionalnom i ‘fotografskom životu’ i što je potrebno da sve to ukupno ostvari. Mislim da su znatiželja,mašta, upornost, tolerancija, puno rada, otvorenost prema ljudima, volja za učenje i ljubav prema onom što radiš najvažniji. U umjetnosti je najljepše igrati se. Zato se igram. Najbolje na to pitanje odgovara sentenca koja mislim da je bit svega. Uspjeh nije cilj nego putovanje. Za promociju moga fotografskog rada i poticaje u mom stvaralaštvu, pored klupskih kolega i kolegica, moram se posebno zahvaliti na pomoći i podrški gospođi Nikici Badrov i predsjedniku CroaArt foto kluba Luki Marottiju, koji su mi omogućili niz izlaganja u njihovom izložbenom prostoru. Zahvaljujem povjerenstvu i Skupštini Fotokluba Zagreb za dodjelu nagrade „Tošo Dabac“ za životno djelo, jer kad sam počinjao izlagačku djelatnost i rad u klubu doista nisam niti sanjao da bih je mogao dobiti. Vraćam se na sentencu – Uspjeh nije cilj nego putovanje. Trudiću se da i dalje putujem.“
Robert Schumann je davno napisao: Između znanja i stvaranja postoji golem ponor preko kojega se često tek poslije teških borbi izgrađuje most.
Akademija-Art.hr
04.05.2011.