Tomislav Grabar – samostalna izložba u galeriji "Mirko Virius"
"… Grabar je naivi i slikarstvu prišao otvorena srca i radoznala pogleda, bez imalo spekulacija ili pretencioznih zahtjeva. To se odražavalo u jednostavnosti njegovog slikarskog svijeta i u iskrenosti predočene slike.
Rezultati prvih "školskih" radova bili su polovični, ali je s godinama ovaj vrijedan slikar-amater razvijao i tehničku kvalitetu slike, sigurnost kompozicije i smisao za boje. Paralelno s tim od prvih je dana nastojao dati ponešto svoje ako ne u cjelini stila, a ono svakako u slikarskim detaljima. Kako je paralelno radio nekoliko tehnika (ulje na staklu, ulje na lesonitu, tuš na papiru, olovka na papiru) trebalo je rukopis primijeniti na nekoliko načina da bi se zadovoljila ne samo zakonitosti medija nego i individualnosti rada. Grabar je slikao i slika tipične teme: selo, pejzaž, žanr-scene i kombinaciju tih motiva. U najboljim radovima zna postići naboj koji je pomalo ekspresionistički: hladne, nečiste boje, posebna morfologija raslinja i pejzaža te "šiljate" kuće i neka posebna zagonetna svjetlost daju tim slikama poseban ton. U crtežu pak nastoji biti pričljiv, detaljističan, opisan do kraja, s točkastim sjenčanjima i nastojanjem da nijedan dio slike ne ostane prazan."
Premda je Grabarovo slikarstvo itekako povezano s "Hlebinskom slikarskom školom", ono se ipak od nje i razlikuje u pojedinostima. Prof. Pero Markić vidi to na ovaj način: "… Selo, s dominantnom crkvom, u Grabarovoj interpretaciji dobiva dimenziju bajkovitog naselja što izrasta iz konkretnog pejzaža, ali svojom siluetom, postavom, osvjetljenjem, isticanjem beskraja, nadilazi znanu stvarnost. A "opipljiva" tišina potencira taj dojam. Slika je to bez priče, ali s naznakom i neizvjesnošću događaja. Tako umjetnički doživljaj rodnog podravskog podneblja motivira izvornog umjetnika Tomislava Grabara da uz podravske posebnosti – indirektno naglasi ljudsku nazočnost i ustrajalost, okupljajući motive u zasebne cjeline, dajući im kako izvorni tako i trajni smisao u kome treba ustrajati i potrajati. Time umjetnik postiže čin tradicionalnog doživljaja u kome nijedna novotarija ne bi trebala biti u neskladu s tradicionalnim osjećajima i prirodnim vrijednostima koje u ovom kraju imaju nasljedne osobine. U tome i leži bit izvornog stvaralaštva, a možemo reći i izvornog morala. Grabarovo slikarstvo evoluiralo je u crtežu, slikanju na lesonitu, i naročito, slikanju na staklu – manirom poznatoj u podravskoj naivi. Svoj rukopis i originalnost stjecao je u odabiranju karakterističnih motiva u fino diferenciranoj kompoziciji i mekoći tonske gradacije kolorita – kao i općem dojmu ozbiljnosti, trajnosti i lirske ljepote."
Tomislav Grabar je sudjelovao na 200-tinjak skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu te organizirao deset samostalnih izložaba. Član je Hlebinske udruge slikara i kipara, likovne udruge "Podravka 72", udruge željezničara slikara "Plavo svjetlo" i Hrvatskog društva naivnih umjetnika. Kao član Likovne sekcije "Podravka 72" sudjelovao je u mnogim humanitarnim akcijama i likovnim kolonijama. Samostalne izložbe imao je u Varaždinu, Koprivnici, Rijeci, Zagrebu, Beču i Velikoj Mučnoj u kojoj živi i stvara.
Akademija-Art.hr
14.11.2011.