
HDD galerija, Boškovićeva 18, Zagreb
ROMAN CIESLEWICZ – SJAJNI TRAGOVI 1961. – 1995.
U utorak, 17. travnja, u 20.00 sati, u HDD galeriji otvara se izložba ROMAN CIESLEWICZ – SJAJNI TRAGOVI 1961. – 1995.
Izložba je posvećena jednom od najznačajnijih i najutjecajnijih dizajnera druge polovice 20. stoljeća, čije su retrospektive priređivale institucije poput pariškog Centra George Pompidou i Royal College of Art u Londonu. Izložba je otvorena do 7. svibnja 2012.
Aktualna izložba ne oslanja se na reprezentativnu skupu produkciju, već na duboko i detaljno istraživanje – ona nastoji ući u trag slavnom poljsko-francuskom dizajneru upravo na području Hrvatske te rasvijetliti njegovu sporadičnu prisutnost kroz samostalna i skupna izlaganja, publikacije, često spominjani redizajn kultnog magazina Start, ali i utjecaj na generacije domaćih dizajnera.
Cieslewiczeva zagrebačka dokumentaristička retrospektiva Sjajni tragovi u tom smislu rubno pripada čitavoj seriji izložbi u HDD galeriji koje su se posljednjih nekoliko godina bavile "arheologijom dizajna" druge polovice 20. stoljeća u Hrvatskoj, poput Designed in Croatia (autor Dejan Kršić, 2009.), Skriveni dizajn – Odjel dizajna Končar (autorica Koraljka Vlajo, 2011.) i Sudi knjigu po koricama (autorice Lana Cavar i Narcisa Vukojević, 2011.). Autor izložbe i u ovom je slučaju dizajner, Goran Martin Štimac.
Cieslewiczev "trag" u domaćoj sredini i dalje je najvidljiviji i najčešće spominjan u kontekstu njegova dva (stupnjevita) redizajna magazina Start 1976. i 1980. godine, ali i samostalne izložbe koju mu je priredila Galerija suvremene umjetnosti (danas MSU) u Zagrebu 1973. Na hrvatskoj dizajnerskoj ‘sceni’ on se, međutim, pojavljuje i puno ranije. Treću samostalnu izložbu u karijeri – kao još mladi autor, prije preseljenja u Pariz – imao je u Rijeci još 1961. godine, nakon čega više puta sudjeluje i na Međunarodnim izložbama originalnog crteža u riječkoj Modernoj galeriji (današnji MMSU). Grafički zavod Hrvatske i Galerija SC sedamdesetih su mu objavili knjigu umjetnika "Igre odraslih", a na Zgrafu se pojavljuje više puta od kraja 70-ih do početka 90-ih godina, u početku kao autor, a kasnije i kao predsjednik žirija (1987.) te selektor francuske sekcije (1991.).
Izložba se velikim dijelom oslanja na dokumentarne materijale prikupljene u arhivama tijekom istraživanja ili producirane specifično za ovu priliku, poput video intervjua s domaćim dizajnerima, povjesničarima umjetnosti, urednicima i novinarima koji su dolazili u kontakt s Romanom Cieslewiczom ili su s njim surađivali. Originalni radovi – plakati i grafike – posuđeni su iz zbirki uglednih domaćih institucija kao što su Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu i Muzejsko dokumentacijski centar, a u prostoru galerije bit će dostupna mala arhiva karakterističnih primjeraka magazina Start koji reflektiraju Cieslewiczev doprinos grafičkim preobrazbama tog kultnog lista. Jedan segment izložbe bavi se i utjecajem Cieslewiczevog rada na domaće grafičke dizajnere starije, srednje i mlađe generacije (od Ivana Picelja i Mihajla Arsovskog, do Mirka Ilića, Vanje Cuculića i Ivana Antunovića).
Roman Cieslewicz [čitaj Čišlević, od poljskog ciesla što znači tesar/stolar]— rođen 13.1.1930. u Lwowu u tadašnjoj Poljskoj, današnjoj Ukrajni, umro 21.1.1996. u Parizu—poljsko/francuski je grafičar i dizajner velike internacionalne reputacije. Nakon diplome na Krakovskoj akademiji, od 1955-1963. stvara više od 200 plakata i postaje međunarodno priznat. 1963. odlazi u Pariz i započinje intenzivnu suradnju s mnogim izdavačkim i galerijskim kućama kao dizajner i umjetnički direktor (magazini Elle i Vogue, Opus International, Centar Georges Pompidou, reklamna agencija M.A.F.I.A. itd.). Mnoge prestižne izložbe i nagrade teško je pobrojati. Kao rijetko koji autor “tog kalibra” Cieslewicz je mnogo boravio u Hrvatskoj kojoj se iznova vraćao vezan poslom i prijateljstvima. U raznim povijesnim pregledima hrvatskog dizajna nezaobilazno se kao „mitsko mjesto” spominje njegov redizajn magazina Start bez da se imalo pobliže objašnjavaju okolnosti suradnje te u čemu se redizajn uopće sastojao. Ova izložba nastoji to bolje rasvijetliti.
Marko Golub, Voditelj galerije
Akademija-Art