Galerija Kortil, Rijeka
Zdravko Milić
Terradrom
od 15. 02. (u 19.00 sati) do 02. 03. 2012.
Galerija Kortil, Rijeka
Zdravko Milić
Terradrom
od 15. 02. (u 19.00 sati) do 02. 03. 2012.
Cijela ljudska povijest vrvi misterijima i tajnama, neobjašnjivostima i čudima, pretvorenim u legende i mitološke priče. Ali, zaviri li se u njih iz perspektive našega vremena, iz drugoga kuta i s drugim pretpostavkama, one se pokazuju uistinu intrigantnima, s dovoljno izazova da se njima bave ne samo proroci i magi, nego i lucidni istraživači i teoretičari. Dvojica takvih suvremenih istraživača, Zecharia Sitchin i David Icke, „kopajući“ po povijesti i istražujući arheologiju, došla su do neobičnih zaključaka i nama gotovo nezamislivih teorija, prema kojima je postanak i razvoj čovjeka i civilizacije na Zemlji dirigiran od strane izvanzemaljaca. Zecharia Sitchin znani je istraživač sumerske kulture, ali s tim u vezi i zagovornik uzastopnih izvanzemaljskih paleokontakata u davno doba, kad su, kako on navodi, s planete Nibir na Zemlju došli svemirci Nefili i tu genetskim inženjeringom stvorili ljude s kojima su se kasnije križali (prema njegovoj interpretaciji, tekstovi na starim sumerskim pločicama to nepobitno dokazuju).
David Icke je, pak, tvorac danas često spominjane „teorije zavjere“ i krvnih veza ljudi i izvanzemaljaca/gmazova, pridošlih iz četvrte dimenzije, koji su se s ljudima počeli križati prije nekoliko tisuća godina. Tim križanjem proizveden je hibridni oblik ljudi/gmazova – Illuminati, koji odavno kontroliraju, kroz globalno ustrojena i kastinski zatvorena društva političke i ekonomske moći, sve vidove života na Zemlji, pogotovo u današnje vrijeme. Sitchinove i Ickeove teorije, koliko god bile prepune bizarnosti, nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Jer ako i zadiru u područje science-fictiona, dovoljno su intrigantne da navedu na razmišljanje one čija su osjetila otvorena za sve podražaje, kao i one koji su kritički senzibilizirani, pa da ih potaknu da počnu drukčije gledati svijet oko sebe i spoznavati kako on možda i nije takav kakvim se na prvi pogled čini.
Zdravko Milić otpočetka je kroz svoju umjetnost iskazivao kritički stav u odnosu na sve aktualne društvene problematike njegove svakodnevice, od lokalnih do globalnih, gradeći svoj izričaj uvijek na skladnoj sinergiji novih (video art, računalna tehnologija) i klasičnih medija (slikarstvo). Kod toga mu je stalni izazov onaj dojam preklopljenih prostora i izmiješanih vremena, ali i stvaranje zabune kod metjerski znalačkog prijenosa jednog medija u drugi, osobito fotografije, ili slike s ekrana u slikarstvo. Ovo potonje u njega je uvijek svojevrsna simulacija binarnog kôda kistom, a očituje se nizom titravih točkica preko slike, koje fingiraju elektronski medij. I upravo taj način i taj rukopis postali su Milićev „zaštitni znak“ , koji određuje njegov autorski identitet. Ono što ga, međutim, kao umjetnika određuje u širem kontekstu, čemu zahvaljuje bogatstvo inspiracije i širinu svog umjetničkog opusa je nerv istraživača i upornost, koji ga stalno tjeraju dalje i vode do novih problemskih tema, do novih horizonata i novih iskustava. Jedna od njegovih prvih velikih problemskih tema bio je pejzaž i pejzažne modifikacije pod utjecajem vizualno-značenjskih intervencija, što je rezultiralo nizom značajnih ciklusa („eko“-pejzaž, „fliper“-pejzaž, „video“-pejzaž, „digitalni“-pejzaž..).
Nakon toga pobunio se kroz svoju umjetnost protiv industrijskog i tehnološkog zagađenja, lokalnog i globalnog, realiziravši i tu nekoliko ciklusa („Tehnotronika“, „Turandrom“…). Usput je, dotičući elektroniku, svojim istančanim senzorima prodro u područje misterija i tajni, gdje se otvaraju pretpostavke postojanja nečega konvencionalnoj znanosti nepoznatoga, čak moguće ekstraterestijalnoga. Smjestio je sve te misterije u „monolit“ i otad se taj motiv stalno provlači njegovom umjetnošću. Kad se susreo s teorijskim postavkama Sitchina i Ickea, bio je njima fasciniran – čudesnim pričama, zavjerama, gmazovima, svemircima…Ono što ga je ipak tu ponajviše privuklo, bilo je poklapanje s njegovim općim stavovima i uvjerenjima koja su se ticala kritike globalne političko-ekonomske situacije i centara moći. Nije, međutim, sasvim nemoguće da se u nekim trenucima svojim iskustvima približio i onim ranije spomenutim neobjašnjivim paralelnim svjetovima, te osjetio neobične frekvencije i miješanje različitih stvarnosti, pa su mu se i stoga Sitchinove i Ickeove teorije mogle učiniti bliskima i smislenima. Neosporno je, međutim, da su mu one prije svega i iznad svega bile likovno inspirativne, jer je tu našao bogato vrelo inspiracije za veliki broj svojih ciklusa: „Nefildrom“, „Thetadrom“, „Transpiramide“, „Restituciju“, „Situaciju“, kao i za mnoge tajnovite objekte-instalacije: „Kristalni toranj“, „Mjesec“ i posebno „Terradrom“. Spojivši na kraju ovom izložbom sve te cikluse u jednu cjelinu, koju je nazvao „Terradrom“ (prema imenu najveće, centralne instalacije), Milić je vizualno i narativno zaokružio ovu izazovnu priču o civilizaciji na Zemlji (Terri) u svemirskom kontekstu, puštajući mašti da slobodno umjetnički interpretira teorijske postavke Sitchina i Ickea. A mašta mu se tu istinski razmahala, jer on apsolutno sve pretvara u uzbudljivu i vizualno atraktivnu priču. Priču koju ipak uvijek priča u duhu i na način današnjega vremena: sugestivno i ekspresivno, intermedijski i interdisciplinarno (slikama, crtežima, objektima i instalacijama), taktilno i interaktivno. Pritom pozornost osobito privlače predmeti iz ciklusa „Restitucija“ i „Situacija“ – instalacije od starih, antikvarnih kutija, u koje je, kao u neke „kapsule memorije“ ili „relikvijare“, smjestio predmete simboličkog naboja vezane uz Sitchinovu teoriju o „Nefilima“ i uz Ickeovu gmazovsku teoriju (napr. ready-made reptila, kraljicu-gmaz, oči, astronauta, papirnati dokument, nebesku podmornicu, ptice na kupolama, maketu monolita). Izuzetno su zanimljivi i objekti „Kristalni toranj“ i „Mjesec, kao i grupna skulptura „Transpiramide“.
Sam autor o tome priča fantastičnu priču: “Postoje dokazi o postojanju piramida na Mjesecu i Marsu, kao i o postojanju kristalnih tornjeva, staklene kupole, svjetlu unutar i izvan kratera; o ostacima ruševina, lebdećim dvorcima, geometrijskim strukturama, staklenim tunelima…pa bi prava povijest svemirskoga doba mogla konačno ponovno i službeno početi. Time bi se i naša povijest, vjeruje se, mogla mijenjati…“. Ne manje zanimljivi od objekata i instalacija u ovoj svemirskoj priči su i ciklusi slika i crteža – „Nefilodrom“ i „Thetadrom“. U „Nefilodromu“ Milić kroz niz slika maloga formata likovno interpretira zapise sa starih sumerskih pločica (otud male dimenzije!) na kojima je Sitchin iščitao dolazak čudnovatih „posjetitelja koji su „sišli s nebesa“. Sitcihovo čitanje tekstova sadrži i pojmove kao što su „nebeska podmornica“, „vatrena kola“, „vrhovni putnik“, „lađa s neba“, „nebesko boravište“, „odjeća nebeska“, što je sve inspiriralo Milića da upravo te motive iskoristi u „Nefilodromu“. S druge strane, u ciklusu „Thetadrom“ (slike i crteži) ponovno se pojavljuje pejzaž i monolit – sada u evidentno ekstraterestijalnom odnosu. U takvom kontekstu monolit simbolizira dolazak nepoznate civilizacije, čime postaje predmet obožavanja, ali i simbol uspostave poslušnosti, jer ima moć i kontrolu, može blokirati osjetila, djelovati na moždane valove, dirigirati emocijama i manipulirati cijelim mentalnim sklopom.
A upravo se na ovo potonje Milić najdirektnije referirao u svojoj velikoj instalaciji „Terradrom“ (klavir u čijoj je unutrašnjosti, umjesto žica instrumenta, smješten pakleno-crveni svijet vojnički organiziranih reptila, koji slušaju zapovjedi i hrle prema monolitu) Tom instalacijom autor je na određeni način objedinio elemente Sitchinove i Ickeove teorije, uzimajući u obzir krajnju, kataklizmičku varijantu i otkrivajući moguću „drugu realnost“ koje ćemo jednom postati svjesni. Realnost u kojoj prevladavaju gmazovi, a svijetom pomoću kompjutorskog monolita vlada elita koja ima moć.
Zdravko Milić rođen je 1953. god. u Labinu. Diplomirao je slikarstvo na Accademia di Belle Arti u Veneciji, 1977. godine u klasi prof. Carmela Zotti-a. Studirao je mozaik 1988. na École Nationale Supérieure des Beaux – Arts u Parizu. Izv. prof. je na Akademiji primjenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci. Član je HDLU Rijeka, HDLU Zagreb, Le Venezie u Trevizu (I).
Izlagao je na više od šezdeset samostalnih i na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Italija, Austrija, Mađarska, SAD, Njemačka, Brazil, Portugal, Australija, Slovenija, Francuska,…). Sudjelovao je u radu likovnih kolonija i simpozija, a za svoj rad višestruko je nagrađivan. Radovi mu se nalaze u značajnim privatnim i muzejskim zbirkama.
Akademija-Art