Skip to content

Peruško Bogdanić: Skulpture iz novog ciklusa

Gliptoteka, Galerija I, HAZU, Medvedgradska 2, Zagreb

Peruško Bogdanić
Skulpture /novi ciklus 2009.-2010.
Od 16. 06. (u 20.00 sati) do 18. 07. 2010.

U Gliptoteci HAZU, otvara se izložba skulptura novog ciklusa Peruška Bogdanića. Peruško Bogdanić je ugledni hrvatski kipar, redoviti profesor ALU, prodekan za međunarodnu suradnju ALU; dobitnik niza nagrada za svoje kiparsko stvaralaštvo, a takođe su postavljene njegove skulpture u javnim prostorima.

Tekst izložbe napisala dr. Ljiljana Kolešnik, fotografija Damir Fabijanić, dizajn Igor Kuduz.

Interpretacija individualnog umjetničkog opusa jedan je od najzahtjevnijih zadataka povijesti umjetnosti. Iako se takva tvrdnja može činiti pretjeranom, riječ je o pothvatu izuzetno osjetljivom na prodore poetskih, idiosinkratičkih tipova objašnjenja, koji likovno-kritičku interpretaciju transformiraju u literarni ekvivalent likovne činjenice olako prelazeći ne samo preko njezinih poetičkih izvorišta i plastičkih osobitosti, nego i preko bilo kakvog pokušaja preciznijeg pozicioniranja određenog umjetničkog iskaza u širi kulturno-historijski i socijalni kontekst. Kiparski opus Peruška Bogdanića gotovo da nalaže upravo takav, kontekstualni pristup budući da je riječ o pripadniku one generacije umjetnika koja se, stupivši na likovnu scenu sredinom 70ih godina, istovremeno našla pred dvostrukim zadatkom – pred nužnošću svojevrsnog razračunavanja s uskogrudnom, umjereno modernističkom projekcijom umjetnosti posredovanom obrazovanjem na likovnoj Akademiji, ali i potrebom zauzimanja stava prema posljedicama dekonstrukcije modernističke paradigme, koji se upravo tih godina privodi kraju. No dok je uspostavljanje distance prema akademskoj popudbini bilo ponajprije pitanje osobnog talenta i osobne kreativne snage, koja Bogdanićevoj generaciji nije nedostajala, pronaći uvjerljiv odgovor na heterogena i kompleksna zbivanja u suvremenoj umjetnosti zasigurno je bio puno veći pothvat. Nakon desetljeća dominacije apstrakcije, mainstream hrvatske/jugoslavenske umjetnosti otvorio se već krajem 60ih godina novim, drukčijim oblicima umjetničkog izraza – koketira se s minimalizmom, neo-ekspresionizam i neo-naturalizam najavljuju skori uzlet figuracije, a u okviru posljednje izložbe Novih Tendencija 1973. godine, svoju poziciju u okvirima oficijelne likovne scena pronalaze i manifestacije nove umjetničke prakse – kompleksa konceptualnih, procesualnih i post-objektnih oblika umjetničkog izraza, koji će svoju punu afirmaciju dosegnuti upravo sredinom 70ih godina. Polazišta, zaključci i metode rada razvijene u kontekstu nove umjetničke prakse neosporno igraju vrlo veliku ulogu u razumijevanju osobnih poetičkih izbora pripadnika Bogdanićeve generacije. No pored prebacivanja težišta s formalnih na konceptualne aspekte umjetničkog djela, koje za sobom povlači i bitno drukčije materijalne, odnosno tehničke uvjete likovne proizvodnje, otvorenosti prema eksperimentalnim oblicima umjetničkog djelovanja i afirmacije izvan institucionalnih oblika prezentacije i komunikacije umjetničkog djela, za tu je skupinu umjetnika puno važnija bila rekonceptualizacija umjetničkog subjekta, odnosno odbacivanje kategorija originalnosti, neponovljivosti, grandioznosti i metierske kompetentnosti na kojima je počivao modernistički sustav vrijednosti i modernistička koncepcija umjetnosti ugrađena u obrazovni kurikulum Akademije. Ne bi pritom trebalo izgubiti iz vida ni zbivanja u širem socijalnom kontekstu. Ponajprije činjenicu da je i Bogdanićevo i egzistencijalno iskustvo ostalih umjetnika te generacije bitno obilježeno vrlo kompleksnom kulturološkom i političkom situacijom, koja – osim asimilacije sve veće količine informacija o umjetničkim i kulturnim zbivanjima u ostalim europskim sredinama, utjecaja popularne kulture i susreta s različitim oblicima eksperimentalnog rada u drugim područjima umjetnosti (glazba, film, kazalište) – uključuje i mučnu atmosferu konsolidacije društva nakon političkih previranja s početka 70ih godina. Dok je generacija Brace Dimitrijevića, Gorana Trbuljaka, Sanje Iveković, Jagode Kaloper, Dalibor Martinisa i Gorkoga Žuvele – također obrazovanih na zagrebačkoj Akademiji, iskoristila specifične, izuzetno dinamične kulturološke okolnosti prethodnog desetljeća – ponajprije svojevrsni revolucionarni polet što je prethodio studentskim nemirima 1968. godine – za potpuno odvajanje od akademskog miljea, Peruško Bogdanić i njegovi suvremenici proces svoje emancipacije oslanjaju na izrazitije okretanje zbivanjima u europskom mainstremu, distancirajući se od alternativne kulturne scene, koja početkom 80ih godina prerasta u mjestom suštinski važnih rasprava o kulturnim, umjetničkim i političkim problemima hrvatskog/jugoslavenskog društva toga vremena, ali i rodno mjesto radikalnih, socijalno angažiranih oblika suvremene umjetničke prakse. Opredijelivši se za djelovanje u kontekstu oficijelne kulture, a potpomognuta oživljenim interesom za tradicionalne umjetničke medije, Bogdanićeva generacija će početkom 80ih – u prvim godinama svoje umjetničke zrelosti – ponuditi hrvatskoj likovnoj sceni novu, postmodernu varijantu prikazivačke umjetnosti, koju će likovna kritika opravdano interpretirati kao iskoraka domaće likovne scene prema ekspresivnom, eklektičnom prosedeu samoproglašene europske neo-avangarde. Pozitivna reakcija kritike i odobravanje likovne publike, bila je nesumnjiva posljedica iscrpljenosti teorijskom distanciranošću i ikonoklazmom nove umjetničke prakse i svojevrsne "gladi za slikom" (tržišno propulzivnim estetskim objektom) koja je potaknula povratak prikazivačkim oblicima likovnog izraza unutar čitavog europskog mainstreama. U širem kulturnom kontekstu, zasićenom cerebralnošću umjetničke proizvodnje 70ih godina, elektriziranom novim valom socijalnih i političkih previranja i izrazito permisivnom za različite tipove kritičkih intervencija iz teorijskog kompleksa postmoderne, zaokret prema pikturalnosti praćen je re-evaluacijom fizičkog rada, isticanjem vrijednosti arhetipskih, rudimentarnih formi i povratkom tradicionalnim umjetničkim materijalima. Za razliku od kasnih i ocvalih ostataka modernizma, "novoj slici" i "novoj skulpturi", konceptima izniklim iz toga kulturološkoga zaokreta, nije bilo moguće prišiti oznaku konzervativizma, već i zbog same činjenice da su njihove temeljne odrednice bile usko vezane uz rezultate procesa kritičkog preispitivanja tradicije europskog slikarstva i kiparstva tijekom 60ih i 70ih godinama. Zahvaljujući upravo toj činjenici, fenomen nove skulpture, koja uključuje i Bogdanićev opus, pokazao se značenjski kompleksnijim, ali i znatno ambivalentijim u svom odnosu prema cjelokupnoj povijesti kiparskog medija. Klasična skulpturalna forma nije, naime više podrazumijevala tradicionalne sadržaje, nego prije pokušaj njihove dekonstrukcije inzistiranjem na skrivenim, neizrečenim značenjima i "zamućenim" povijesnim referencama. Uostalom i sam njezin povratak na likovnu scenu – a nakon iskustva konceptualne umjetnosti – nije bio moguć bez potpune svijesti o aporijskoj poziciji svih oblika tradicionalne umjetničke prakse unutar intermedijalnog i intertekstualnog tkanja suvremene likovne produkcije, te bez bitnog ironijskog odmaka od etičkih i estetskih kategorija koje su odredile njihovu poziciju u povijesti europske umjetnosti.

No situaciju u kojoj se Bogdanić našao na početku svoje karijere, komplicira i niz izvanumjetničkih okolnosti specifičnih za poslijeratno socijalističko društvo, kojem je – unatoč njegovoj relativnoj otvorenosti i liberalizmu – nedostajao određeni tip kulturoloških iskustava i teorijskih objašnjenja što su poslužila kao oslonac relativno "glatkog" usvajanja postmoderne perspektive u drugim europskim sredinama. Uz odbacivanje izravnih utjecaju teorijskih ili filozofskih narativa, posljedica takvoga stanja stvari jest i svojevrsni otpor "militantnim" oblicima inovacije i eksperimentalnom pristupu umjetnosti, kojega ne bilježimo samo u kiparstvu Peruška Bogdanića, nego i zamjetnog broja ostalih kipara njegove generacije. Umjesto izrazitije analitičkog bavljenja jezičnim aspektima medija, te samim činom i procesom oblikovanja kiparske materije, većina njih odabrat će ironiju, zaigranosti i ničeovski tip površnosti, koji – iako slavi vidljivo, taktilno i organsko – ne dopušta da se izgubi iz vida nestabilnost i aporijska priroda takve poetičke odluke. No iz te perspektive, stilske tehnike postmoderne, nužno se ukazuju kao derivacija temeljnih obilježja modernizma, a samo postmoderno stanje kao neka vrst kontinuiteta modernističke paradigme u okolnostima potpune idejne i ideološke iscrpljenosti, koja – u stvari – ne ostavljaju nikakvu stvarnu mogućnost inovacije. Budući da je sve što se moglo učiniti, već učinjeno, ono što preostaje postmodernom umjetniku, pa tako i kiparu Perušku Bogdaniću, jest poigravanje s komadićima prošlosti, njihovo preslagivanje i kombiniranje u nove oblike s punom sviješću o vlastitoj poziciji, koja više nije pozicija izvornog, jedinstvenog i neponovljivog umjetničkog subjekta modernizma, već prije pozicija kolažista upućenog na to da, uz visok stupanj autorefleksivnost i primjenu određenih simboličkih i alegorijskih shema prethodnog razdoblja, reorganizira i reciklira naplavine kulturne povijesti. Umjesto strukture, reda, kontinuiteta i kauzalnosti, imamo dakle posla s postmodernim diskontinuitetom, neodlučnošću, slučajnošću i nepredvidivošću.
Akutno svjestan svoje igre s formalnim elementima, određene zgusnutošću i ograničenjima odabranog medija, Bogdanić stoga formalnu prirodu vlastite umjetnosti utemeljuje u proces estetske kreacije, koju otvoreno definira kao fiktivnu i po svojoj prirodi artficijelnu. Ne izlazeći iz okvira mimesia, no odbacujući realistički princip kao ne posredovan odraz predmetne stvarnosti, upotrijebit će formalne i tehničke aspekte medija koko bi naglasio meta-fikcijskog karakter tih preostatka naracije u svojemu kiparstvu, te nas – i na taj način – uvjeriti u svoju potpunu svijest o tankoj granici između konvencije i autoironije na kojoj ono konstantno balansira.
Poigravanje sa strukturalnim elementima medija, s prisvajanjem, citiranjem i nerijetko duhovitim kombiniranjem formalnih rješenja svojih prethodnika, rezultira stoga tipom invencije, koja nam dopušta da Bogdanićevo kiparstvo obilježimo Fosterovom odrednicom "reakcionarnog postmodernizma" (1) – eklektičnog i afirmativnog u odnosu na staus quo, onoga koje se svjesno odriče radikalne kritike modernističkog projekta, a u korist čistog užitka u slobodnom, neparadigmatskom zahvaćanju kako u oblikovne tradicije domaće sredine, tako i u povijest europske umjetnosti. Uz relativnu indiferentnost prema socijalnoj stvarnosti i orijentaciju na estetsku igru u granicama odabranog medija, upravo to "reakcionarno" stajalište jedna je temeljnih oznaka Bogdanićeva opusa. Našu tezi potvrđuje i ovaj, najnoviji ciklus njegovih skulptura – svojevrsni pastiš minimalizma kojim se, doduše samo prividno, nastoji učiniti određeni pomak od vizualne percepcije prema tjelesnom doživljaju kiparske forme. Zbog čega minimalizam i zašto pastiš? Dok se odgovor na potonje pitanje nudi ne samo poetičkim izborom ovoga umjetnika, nego i znatnim brojem njegovih prijašnjih realizacija, odabira minimalizma kao svojevrsne historijske reference recentne serije njegovih skulptura zahtijeva nešto kompleksnije objašnjenje. Naime, minimalizam je nedvojbeno jedno od onih važnih iskustava, koje nedostaje hrvatskoj modernoj umjetnosti – svojevrsna "izgubljena karika" u lancu teorijskog i poetičkog distanciranja od lokalnih oblikovnih tradicija modernizma te – ako je suditi prema formativnoj fazi ne samo Peruška Bogdanića, nego i većine kipara njegove generacije – neka vrst konstantne fiksacije (2) određene skupine suvremenih kipara, koja se s njom stalno iznova hvata u koštac.

Činjenica da izostanak minimalizma nije samo o lokalni problem hrvatske moderne umjetnosti, te da sličnu situaciju susrećemo u i brojnim drugim europskim sredinama, a zbog specifične konfiguracije europskog modernizma i njegova vrlo kompleksnog odnosa prema pitanju vlastita kontinuiteta, u ovom je slučaju manje važna, no možda dodatno objašnjava razloge Bogdanićeva izbora. U njegovoj osnovi nesumnjivo se nalazi i element osobne fascinacije, koju potvrđuje dio ranije kiparske produkcije ovoga umjetnika, iako samo na formalnoj razini i bez stvarnog nastojanja da se poetičke odrednice te stilske orijentacije čvršće inkorporiraju u vlastitu kiparsku praksu. Zbog čega pastiš i nije li takva kvalifikacija – posebice uzmemo li u obzir Jamesonovo objašnjenje,(3) koje taj postupak parodiranja i oponašanja oslobađa svakog historijskog sadržaja i njegova izvorno humornog potencijala – ipak previše kritička? S obzirom na Bogdanićevu koncepciju ciklusa o kojem je riječ, značenje termina pastiš u ovom je slučaj puno jednostavnije i podrazumijeva kako hommage određenom tipu kiparske prakse, tako i njegovu slobodnu reinterpretaciju s obzirom da u iskustvu lokalne sredine ona i ne postoji drukčije do kao relativno nejasan koncept i to uglavnom samo na razini povijesnoumjetničkog diskursa koji ga identificira u izrazito širokom i posve inkoherentnom korpusu umjetničkih realizacija. "Imitativni" aspekt Bogdanićeva rada uključuje pak samo nekoliko formalnih i površno zahvaćenih aspekata minimalističke poetike i to ponajprije na razini prividne "shematičnosti" njegovih strukturalnih elemenata, odnosno na razini njihove prezentacije. Povijest umjetnosti nas uči da "klasična" minimalistička realizacija gotovo redovito podrazumijeva skupinu identičnih geometrijskih volumena, koji funkcioniraju kao predmeti po sebi, te da se njihovom prostornom akumulacijom stvara određena ambijentalna situacija čije fenomenološke implikacije zahtijevaju specifičan tip gledateljeva odgovora i njegovu punu svijest o vlastitoj tjelesnosti. Odsustvo svakog meta-narativnog sadržaja, te primarna orijentacija na tjelesni, a ne emocionalni ili intelektualni odziv, poslužilo je, uostalom, i kao temelj radikalne kritike minimalizma s pozicije formalističke kritike, ali i kao nužan element racionalizacije umjetničkog diskursa modernizma, kojoj se Bogdanićev ciklus bez sumnje opire. Unatoč repetitivnosti – čini ga dvadeset izduženih, relativno pravilnih vertikalnih formi – u njemu nećemo naći ni traga serijalnosti i anonimnosti minimalističke skulpture. Poigravajući se s tim temeljnim njezine poetike, Bogdanić će svaki element svoga ansambla višestruko individualizirati i transformirati u nositelja jednog od niza mogućih rješenja klasičnog kiparskog problema vertikalnog rasta energije unutar zatvorenog volumena, kojega susrećemo i u nizu njegovih ranijih radova. Prividno minimalistička insenacija prezentacije ovoga ciklusa ne uspijeva – a čini se da joj to nije ni cilj – neutralizirati činjenicu da je riječ o slučajnoj formaciji dvadeset samostalnih skulpturalnih entiteta povezanih istim plastičkim prosedeom, koji čvrsto i nedvosmisleno prianjaju uz koncept tradicionalne skulpture. Inicijalnu historijsku referencu, dodatno komplicira i varijacija proporcija dvodijelne strukture svakog elementa ovoga ansambla, koja otvara mogućnost brojnih, dvosmislenih interpretacija međusobnog odnosa njegovih sastavnica (relacija skulptura – postament, stup – baza stupa, itd.) jednako kao i vrlo diskretna ručna obrada površine volumena, posve suprotna sirovoj materijalnosti i anonimnost minimalizma. Riječ je, dakle, o svojevrsnoj i nedvojbeno anegdotalnoj persiflaži minimalističke poetike, odnosno o ranije spomenutom tipu svjesne površnosti, koja negira i ironizira stilske paradigme pružajući otpor složenijim teorijskim objašnjenjima, a zaokupljenost eklektičnom, duhovitom igrom s recentnom poviješću medija nudi kao svoju temeljnu vrlinu. Nju, bi ovom prilikom trebalo doista tako i tumačiti – dakle kao istinski dokaz Bogdanićev relaksiranoga odnosa i prema suvremenoj umjetnosti i prema vlastitoj poziciji na današnjoj likovnoj sceni, jednako kao što bi nesumnjivu (auto)ironiju ovoga kiparskoga projekta trebalo prihvatiti kao nedvosmislen znak njegove osobne samosvijesti i potpune umjetničke zrelosti.

Ljiljana Kolešnik
1 Vidi u: Hal Foster, The Anti-aesthetic: Essays on postmodern culture, Port Townsend : Bay Press, 1983.
2 Prisjetimo se objašnjenja ponuđenih izložbom Zvonka Makovića iz davne 1981. godine, u kojima se minimalizam javlja kao bitna referenca pojedinačnih umjetničkih opusa. Vidi u: Z. Maković, Druga skulptura, katalog izložbe, Galerija Nova, Zagreb, 1981.
3 Vidu u. Fredric Jameson, Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1991.

Peruško Bogdanić je rođen 1949. godine u Starom Gradu na otoku Hvaru. Godine 1955. dolazi u Zagreb, gdje upisuje i završava osnovnu, Srednju tehničku, te Višu tehničku školu. Akademiju likovnih umjetnosti upisuje 1971. godine, na kojoj 1976. diplomira na Kiparskom odsjeku u klasi prof. Vjekoslava Rukljača.

 
Od 1976. godine do danas priredio je 30 samostalnih izložaba, sudjelovao je na više od 100 zajedničkih izložaba (uglavnom žiriranih), sudjeluje u radu brojnih kiparskih simpozija u Hrvatskoj i svijetu, i postavlja nekoliko monumentalnih skulptura u javnim prostorima.
Dobitnik je više nagrada na izložbama u Hrvatskoj i svijetu (Trienale hrvatskog kiparstva, Salon mladih), kao i na nekim pozivnim i javnim natječajima.
 
Bibliografija mu se sastoji više od 100 tekstova uglednih stranih i domaćih teoretičara ili likovnih kritičara, objavljenih u stručnim časopisima, tisku i prigodnim katalozima.
Njegovi radovi nalaze se u privatnim kolekcijama u zemlji i svijetu, kao i fundusu Moderne galerije u Zagrebu i Gliptoteke HAZU.
Odlikovan je 1994. godine Spomenicom Domovinskog rata 1990-1992., a 1997. Redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića.
 
Godine 1975. s prijateljima kiparom Kuzmom Kovačićem i slikarom Igorom Rončevićem osniva galeriju «Na Bankete» u gradu Hvaru.
 
1980. godine, koautor je u izvedbi skulpture Branka Ružića u Spomen parku Dotrščina (zajedno s Kuzmom Kovačićem).
 
1984. do 1986. godine obnaša dužnost tajnika HDLUZ-a (1985. zajedno s arhitektom Ivanom Crnkovićem adaptira i uređuje izložbeni prostor salona Galerije Karas u Praškoj 4).
 
1986. Gost umjetnik na Art Department University of  Minnessota, SAD.
 
1993. do 1994. učestvuje u organizaciji izložbe studenata i profesora ALU u SAD, čiji je ukupni prihod bio namijenjen studentima ALU – prognanicima.
 
Do 1995. godine radi kao slobodni umjetnik. Godine 1995. zapošljava se na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu.
Od 10. srpnja 2007. godine u zvanju je redovitog profesora..
 
Mentor je (od 1996.) i umjetnički voditelj (od 2002.) međunarodne studentske kiparske škole Montraker u Vrsaru.
Od 1996. do 2000. godine predsjednik je HDLU-a, gdje sudjeluje u pripremi i realizaciji mnogih značajnih likovnih projekata (B. Ružić, M. Šutej, M. Lah, N. Kavurić-Kurtović, J. Diminić, 90 godina osnutka ALU, Nova Britanska umjetnost i dr.).
 
1997 – 1999.    Pročelnik je Nastavničkog odsjeka ALU.
 
Akademsku godinu 2005./2006. provodi na studijskoj godini u Sjedinjenim Američkim Državama.
2006. Mentor iz predmeta kiparstvo na poslijediplomskom doktorskom umjetničkom studiju ALU.
 
2007./2008. Prodekan za međunarodnu suradnju na ALU
 
NAGRADE
 
1980.
Zagreb, Nagrada 7 sekretara SKOJ-a za kiparstvo
 
1982.
Zagreb, Nagrada 14. salona mladih za kiparstvo
 
1989.
Murska Sobota, Otkupna nagrada 9. jugoslavenskog biennala male plastike
 
1991.
Zagreb, Jednakovrijedna nagrada 4. triennala hrvatskog kiparstva
 
1992.
Budimpešta, 1. nagrada 2. nacionalnog biennala kiparskog crteža
 
1996.
Rovinj, Hrvatska, 1. nagrada zavičajnog muzeja grada Rovinja
Zagreb, Nagrada žirija 1. hrvatskog trienala crteža
 
1999.
Sisak, 1. nagrada na pozivnom natječaju za izradu spomen obilježja poginulim hrvatskim braniteljima u Domovinskom ratu
 
2005.
Poreč, 1. nagrada na javnom natječaju za skulpturu na Trgu slobode u Poreču
 
2008. Novi Vinodolski, I. nagrada na javnom i pozivnom natječaju za izradu spomen obilježja poginulim hrvatskim braniteljima u Domovinskom ratu
2009. Zadar, Otkupna nagrada na natječaju za izradu spomenika pobjedi u Domovinskom ratu
SAMOSTALNE IZLOŽBE
 
1980.
Hvar, Galerija “Na Bankete”
Zagreb, Galerija Studentski centar
 
1981.  
Zagreb, Studio galerije “Forum”
 
1982.  
Zagreb, Galerija “Događanja”
 
1983.  
Ljubljana, Galerija “Ars”
 
Zagreb, Galerija Nova
Minneapolis, SAD, Coffman Gallery
 
1987.  
Zagreb, Salon galerije Karas
Split, Umjetnički salon
Dubrovnik, Umjetnička galerija
 
1990.  
Zagreb, Galerija Forum
Berlin, Küenstlerhaus Bethanien
 
1991.  
Slavonski Brod, Galerija “Prot Atrur”
 
1992.  
Steryr, Austrija, Pohlhammer Gallerie
 
1993.  
Detroit, SAD, Urban Park – Detroit Art Center
 
1995.  
Zagreb, Salon galerije Karas
 
1997.  
Rovinj, Zavičajni muzej grada Rovinja
Šibenik, Galerija “Sv. Krševana”
 
2001.
Stari Grad, Centar za kulturu
Split, Umjetnička galerija
 
2002.
Zadar, Galerija umjetnina
Budimpešta, Mlin umjetnosti
 
2003.
Beč, Kunstraum Palais Porcia
 
2004.
Rijeka, Galerija Filodramatika
Pula, Galerija «Vincent od Kastva»
Poreč, Galerija Zuccato
Klanjec, Salon Galerije A. Augustinčića
Mali Lošinj, Kapetanova kula
 
2006.
Zagreb, Galerija V. Bužančić
 
2008.
Rijeka, Galerija Arh
Labin, Galerija Alvona
Varaždin, Galerija Zlati Ajnhel
 
2010.
 
Zagreb, Gliptoteka HAZU
KIPARSKI SIMPOZIJI I RADOVI U JAVNIM PROSTORIMA
1982.
Kikinda, Srbija
Lokve, Hrvatska
 
1983.
Sisak, Hrvatska
 
1986.
Pionirski grad, Zagreb, Hrvatska
Dugo Selo, Hrvatska
 
1988.
Kostanjevica na Krki, Slovenija
 
1989.
Labin, Hrvatska
Edinburgh, Škotska
 
1994.
Jakovlje, Hrvatska
 
1995.
Poreč, Hrvatska
 
1999.
Sisak, Hrvatska
 
2001.
Labin, Projekt «Bijela cesta»
 
2004.
Brač, Bol, LOBOL
 
2006.
Poreč, Kip od kiše, Trg slobode

gliptoteka@hazu.hr

Akademija-Art.hr
11.06.2010.