Skip to content

Otvoren „Aprilski salon“ u Zenici


Biljana Vrbić Mačak

Poznato je i sasvim jasno da prepoznavanje problema i promišljanje o problemu jesu prvi važan korak u rešavanju problema! I poznato je da umetnici uvek među prvima reaguju na aktuelne situacije, aktuelne događaje u umetnosti i društvenoj stvarnosti i da svojim umetničkim radom i angažmanom žele i nastoje skrenuti pozornost javnosti ukazujući na postojeće konkretne probleme, te, istovremeno, probuditi njenu svest i savest i inicirati promene. U tome se upravo krije razlog i bit zašto se ovogodišnji Aprilski salon, u okviru manifestacije “Zeničko proljeće 2010“, odigravao i odigrao u napuštenom i zapuštenom prostoru nekadašnjeg kultnog mesta – Gradske kafane.


Gačnik, Nuhanović, Perazić

Deset autora, članova Udruženja likovnih umetnika Zeničko-dobojskog kantona (Biljana Vrbić-Mačak, Dragan Gačnik, Duško Abramušić, Irfan Handukić, Mehmed Klepo, Mensur Begičević, Miroslav Šetka, Mirza Mameledžija, Muhamed Bajramović i Tomislav Perazić), odlučilo je da svojim radom, intervencijama i kreativnim transformacijama u napuštenom prostoru nekadašnje Gradske kafane skrene pažnju i ukaže na probleme, poteškoće i situaciju u kojoj se nalaze – oni, članovi Udruženja likovnih umetnika, koji nemaju odgovarajući, stalni izložbeni prostor; umetnici i svi Zeničani koji nemaju Gradsku galeriju; i s druge strane, ukazuje se na situaciju u kojoj su prostori, kao što je ovaj, koji su zbog mnogobrojnih kojekakvih razloga napušteni, zaboravljeni, ostavljeni i prepušteni na milost i nemilost zubu vremena, a nekada su imali svrhu, smisao i život.


Mehmed Klepo

Dakle, temeljna i krovna ideja bila je da umetnici udruženim snagama pokušaju da u okviru ovogodišnjeg “Zeničkog proljeća“ i Aprilskog salona, iskorače iz ustaljenog i da potiskivajući lične interese progovore o važnim stvarima i pitanjima koja se ne tiču samo njih već i društva u celini.


Mensur Begičević

Osim toga, oživljavanjem, rekreacijom i redefiniranjem ovog napuštenog prostora, direktno se ukazuje na to da su promene u kulturi i u odnosima spram kulture, umetnosti i umetnika, nužne i neophodne, ali i da postoje mogućnosti da se pozitivne promene dese!


Miroslav Šetka

Prostor Gradske kafane umetnicima je bio izazov i izvor inspiracija za raznovrsne intervencije, improvizacije, kreacije, umetničke zahvate i likovne igre, a svaki od umetnika je na svoj način ostvario komunikaciju i dijalog sa prostorom i ostavio svoj trag u njemu.


Mirza Mameledžija

Stoga se, u zavisnosti od prirode umetnika, njihovih namera, osećaja i doživljaja prostora, susrećemo sa varijacijama motivacije i ciljeva, sa realizacijama njihovih ideja u različitim medijima izražavanja (slika, grafika, instalacija, objekat, grafit, ambijentalna kompozicija, etc.), uočavamo različitost i raznovrsnost u njihovom pristupu i u likovnom promišljanju prostora.


Muhamed Bajramović

Većina učesnika ove likovne akcije odlučila se za upotrebu i isticanje predmeta, delova inventara, pojedinih detalja i drugih elemenata zatečenih i pronađenih u samom prostoru delovanja. Stoga se znatan broj realiziranih radova (bez pretenzija da budu visoko kvalificirana umetnička dela) može smestiti i interpretirati u kontekstu takozvane siromašne umetnosti (Arte Povera), u kojoj se upravo koristi ono što se može pronaći u svakodnevnom životu; takođe, možemo ih interpretirati i kao ready-mades – što znači da su obični, upotrebni predmeti, predmeti svakodnevnice izvučeni iz konteksta i označeni, tj. redefinirani kao umetnička dela.


Tomo Perazić

Oneobičavanje predmeta i drugih materijala koji su pronađeni u prostoru, postignuto je upravo njihovim izmeštanjem iz matičnog konteksta. Svakako, u skladu sa prethodno rečenim, radove možemo sagledati i u duhu postmoderne umetnosti (shvaćene u opšte prihvaćenom smislu) u kojoj je sve dozvoljeno – kombinacija različitih medija, različitih materijala, citiranje, kopiranje, etc., a neki radovi pripadaju i kontekstu socijalnog angažmana.


Dragan Gačnik, Edin Karamazov

Prostor Gradske kafane pretrpeo je mnoge promene – od onih dramatičnih, destruktivnih koje su ga dovele u uistinu nezavidno stanje, pa do ovih kreativnih promena koje su inicirali umetnici Zeničko-dobojskog kantona, sa namerom da skrenu pažnju na sami prostor ali i na sebe kao umetnike i svoj položaj u današnjem društvu.


Duško Abramušić

Gledano u celini, njihova zajednička akcija u napuštenom prostoru Gradske kafane, iako ne predstavlja novinu i revolucionarno otkriće, zasigurno jeste pozitivan gest, pozitivan čin kritičkog promišljanja i vrednovanja situacije u umetnosti i društvu uopšte, čin oslobađanja kreativnosti, demonstracija umetničke slobode i slobodan let umetničkog duha za čija krila granice ne postoje.

Sanela Nuhanović

Akademija-Art.hr

13.04.2010.