Nije tajna koliko su dobo uređeni klupski prostori bitni za kulturne programe koje neki grad nudi. Od koncertnih, preko izložaba, promocija knjiga i glazbe, među svim važnim elementima koji neku scenu čine scenom – klupska infrastruktura presudan je čimbenik
Problemi domaćih klubova ne traju od jučer, sjećamo se koliko je gradskih lokacija »nestalo« traljavom upotrebom ili »cenzurom« aktualnih vlasti. Na žalost, ne moramo se podsjećati imena poput »Kulušića« ili »Lapa«, dovoljno je spomenuti zagrebačku Tvornicu kulture, koja je nedavno »zapečaćena« i čini se kao da se priča ponavlja.
Nakon što je lani promijenjen vlasnik, temeljito renoviranje prostora Tvornice kulture pretvorilo je tu dvoranu u jedan od ponajboljih polivalentnih prostora koji je svojim programima već do sada bitno pojačao kulturnu ponudu grada Zagreba.
Pri dobivanju svih mogućih radnih dozvola, u par mjeseci rada nove Tvornice sanitarna inspekcija iz Ministarstvu zdravstva i socijalne skrbi RH provela je mjerenja buke u nekoliko navrata i sva su pokazala pozitivne rezultate u okvirima Zakona o zaštiti od buke.
No, unatoč rezultatima u korist kluba, spomenuta inspekcija prošlog je tjedna donijela odluku o zatvaranju Velikog pogona Tvornice kulture. Dakako, zatvaranje takvog pogona automatski je poziv na uzbunu ljudima koji od tog posla žive, bilo organizatorima bilo glazbenicima i ljudima koji u takvim prostorima rade.
Tiskovnom konferencijom u utorak okupljeni su pokušali razjasniti situaciju sa zatvaranjem Velikog pogona Tvornice (u dvorani postoji i manji prostor u koji je prošle subote premješten koncert Bambija Molestersa), a čije zatvaranje ne ugrožava izravno samo već dogovorene koncerte i programe u ožujku, među kojima su i nastupi američkog gitarista Johnnyja Wintera, dva rasprodana koncerta Hladnog piva, itd., nego i egzistenciju zaposlenih te šire kulturne scene.
Oni koji su se u utorak obratili novinarima i javnosti, iza sebe imaju više nego dovoljno profesionalnih akreditiva, uspjeha i znanja o poslu kojim se bave. U razgovoru koji je vodila Ida Prester, Dražen Goreta, direktor marketinga Tvornice kulture, istaknuo je srž problema – radi se o proizvoljno donesenoj odluci čija se kontradikcija temelji na činjenici da dvoje stanara kojima smeta buka, već neko vrijeme ne dopuštaju mjerenja u svojim stanovima, pa ih je Goreta pozvao da u srijedu na večer otvore vrata sanitarnoj inspekciji.
Osim ostaloga Goreta je govorio o uređenju i investicijama napravljenim u prostoru Tvornice kulture, čime je buka svedena na najmanju mjeru. No, u nekim izjavama stanara zapravo se vidi da im smeta nedostatak parkirnih mjesta i gužva ispred zgrade, što nas opet vraća na temu treba li kulturna ponuda biti uvjetovana proizvoljnim stavovima »stanara« koji ne dopuštaju provjeru mjerenja, pogotovu ako govorimo o prostoru koji zapošljava dvadesetak ljudi, daje posao glazbenicima i drugim umjetnicima, plaća im honorare, a državi i gradu sve potrebne financijske obaveze.
Poslije Gorete svoja razmišljanja iznijeli su Mate Škugor, umjetnički direktor Tvornice kulture i voditelj projekata Žedno uho, N.O.Jazz, Terraneo festival, te Zoran Marić (predsjednik udruge promotora PROMO), ujedno organizator festival INmusic i mnogih world music gostovanja Multikulture).
Oboje su govorili o kompliciranim problemima koje domaći organizatori imaju s licenciranjem programa, od dobivanja sanitarnih dozvola do dozvola za rad, a poebnu je pažnju izazvao Marićev dio govora o dobivanju »dozvole za rad bez dozvole«, što je jedna od posebnosti s kojom se susreću hrvatski promotori.
Osim pisma podrške Damira Urbana, Elementala, Gustafa, Gibonnija, Leta 3 i drugih, na tiskovnoj konferenciji govorili su i menadžerica rock grupe Overflow, jednog od najjačih izvoznih proizvoda hrvatske glazbe, menadžerica Lidija Samardžija, glazbenici Mile Kekin iz Hladnog piva te Zvonimir Bučević-Buč iz HUZIP-a, strukovne udruge glazbenika, čiji je rad izravno ugrožen zatvaranjem – nadajmo se privremenim – Tvornice i sličnih prostora.
Izvor: Hrvoje Horvat /Vjesnik/
Akademija-Art