Galerija Lapidarij, Omišalj
crteži / tuš i pero na papiru
Branka Uzur
Adrese
Od 10. 08. (u 21.00 sat) do 31. 08. 2010.
U organizaciji Centra za kulturu Općine Omišalj, u prostoru Galerije Lapidarij u Omišlju, 10. kolovoza 2010. godine, otvara se izložba pod nazivom „Adrese“ (crteži – tuš i pero na papiru) Branka Uzur, koja se etablirala i stekla glas renomirane autorice ne samo na našoj nego i na međunarodnoj likovnoj sceni (Cipar, Argentina, Australija… ).
Kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka, koja je autorica predgovora u katalogu, a koja će izložbu i otvoriti.
Adrese
Branka Uzur svoju je plodnu umjetničku karijeru započela prije gotovo tri i pol desetljeća kao jedna od vrsnih hrvatskih keramičarki, poznatih po skulpturalnom izrazu i blokovitoj, lapidarnoj formi. Nakon samostalnih izložbi u Splitu, Zagrebu i Velikoj Gorici, te nagrade na međunarodnom Trienalu male keramike u Zagrebu, počinje njezina međunarodna karijera. Ali i veći interes za slikarstvo. Pogotovo od njezina preseljenja u Sidney 1992. godine, otkad je slikarstvo u nje skoro u potpunosti prevladalo, pa se njime na zahtjevnoj likovnoj sceni Australije profilirala kao istaknuti i nagrađivani autor, tražen i prisutan u prestižnim galerijama i na poznatim natječajnim izložbama. Istakla se svojim platnima pretežno većeg formata i i snažnog, zasićenog kolorita, izvedenim u suvremenoj pop-artističkoj maniri s elementima dizajna, a tematski oni čine četiri ciklusa: „Portreti“, „Životinje“, „Automobili“ i „Namještaj“. Unutar slikarskog opusa posebno mjesto, međutim, zauzimaju crteži perom i tušem, koji su sasvim drukčijeg ugođaja. Oni su manjih formata, komorniji i intimistički, a tematika su im interijeri. Izbor iz serije nastale između 2008. i 2010. autorica ovom prilikom izlaže pod nazivom „Adrese“, želeći nam sugerirati kako su to ambijenti uz koje je intimno vezana. I kako su to prostori koji okupiraju njezine misli i koje počesto traži u svojim sjećanjima i snovima. Jer sobe su to, stanovi i rezidencije za nju po nečemu važne i drage i s adresama koje pamti. Prostori gdje je usputno boravila – ili gdje je živjela; gdje su, u nekim zakutcima, ostali djelići njezinih emocija. Morfološki, ovi crteži se djelomično naslanjaju na autoričin ciklus „Namještaj“. Međutim, pristup kod crteža je sasvim drukčiji – suptilniji i otkriva nam mnogo više o samoj autorici i njezinoj osobnosti. Uz to i mnogo profinjenije govori o njezinu kreativnom pulsiranju i umjetničkom senzibilitetu. Senzibilitetu koji tankoćutno spaja polaritete: s jedne strane poetičnost i neku melankoličnu romantičnost koja izbija iz karaktera motiva, a s druge strane ekspresivnost i dinamičnu titravost koju emanira njezina crtačka grafija. Iz toga proizlazi i svojevrsna dvojnost djelovanja ovih crteža – s jedne strane tu je dojam zaustavljenosti i metafizičke šutljivosti, a s druge zujave titravosti i pokrenutosti.
Branka Uzur je rođena 1954. godine u Zagrebu, gdje je završila Školu primijenjene umjetnosti, na odjelu za keramiku i staklo, kod Ivana Švertaseka. Godine 1973. upisuje Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu i tamo 1978. godine diplomira na Odjelu za keramiku i staklo, te stječe naziv akademskog slikara-keramičara. Tijekom studija aktivno sudjeluje na izlagačkoj sceni u Zagrebu i Beogradu. Nakon diplomiranja vraća se u Zagreb, nastavljajući intenzivno izlagati. Iste godine postaje članicom HDLU-a, a godinu dana kasnije i ZUH-a (danas HZSU). Godine 1983. dobiva stipendiju Ministarstva za prosvjetu i kulturu, za specijalizaciju na Akademiji za lijepe i primijenjene umjetnosti u Helsinkiju (Finska). Po povratku u Zagreb aktivna je na umjetničkoj sceni, izlažući samostalno, a skupno na svim važnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Od godine 1988. do 1992. živjela je i radila na Cipru, kao specijalist za keramiku pri UNDP (United Nations Development Programme), gdje je vodila i koordinirala bikomunalni program za promociju lijepih zanata, održavajući seminare, te predajući o keramici, dizajnu i marketingu/promociji. Usput je u ciparskim galerijama samostalno izlagala – malu keramičku skulpturu, keramički dizajn i uporabnu keramiku. Od godine 1992. godine uspješno nastavlja plodnu umjetnicku karijeru u Sydneyu (Australija). Postaje vanjski suradnik u International Conservation Services (Sydney), gdje vodi odjel za antiknu konzervaciju i restauraciju. Od 1994. do 1998. organizira i vodi svoju samostalnu radionicu za konzervaciju i restauraciju. Istodobno se sve više okreće slikarstvu i crtežu, izlažući ih u uglednim galerijama Sydneya, Melbournea, Pertha, Brisbainea i Aucklanda/Novi Zeland – samostalno, ali i na brojnim skupnim žiriranim izložbama, na kojima za njih dobiva nagrade. Sudjelovala je do sada na velikom broju umjetničkih simpozija i kolonija. Radovi joj se nalaze u mnogim umjetničkim zbirkama u Hrvatskoj (Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Muzej za umjetnost i obrt Zagreb), Austriji (Moderna galerija Graz), Australiji (Sydney Town Hall, City od Sydney Art Collection), te u privatnim kolekcijama u Finskoj, Velikoj Britaniji, Brazilu, Sjedinjenim Američkim Državama, Južnoj Americi i Novom Zelandu. Za svoj rad primila je značajna priznanja. Članica je HDLU Zagreb i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Živi i djeluje u Sydneyu (Australija) i Zagrebu.
SAMOSTALNE IZLOŽBE – izbor
Anivija Baldigara, ravnateljica CZK Općine Omišalj