Skip to content

Od stripa do filmskog platna

Francuska zajednica Belgije, slavno rasadište francusko-belgijskog stripa, postala je poznata prije gotovo četiri desetljeća i po svojim izvanrednim autorima animiranog filma. Često se zaboravlja da su ondje postojale redovne i brojne veze između stripa i filmskog platna. Tako su Franquin, Morris i Peyo krenuli s animacijom prije nego što su postali poznati s časopisom Spirou.
Dok slavimo stogodišnjicu Hergéova rođenja, valja se prisjetiti lutkarske animacije Claudea Misonnea Rak sa zlatnim kliještima – nastale prema istoimenoj epizodi stripa Tintin – što je prije šezdeset godina bila prva od dugog niza adaptacija stripova na film.
Tijekom 50-ih izdavači Lombard i Dupuis osnovali su svaki svoj studio za animaciju, Belvision i TVA Dupuis. Uz "pilote" inspirirane obiteljskim serijama, Belvision u dva desetljeća potpisuje i nekoliko sto posto belgijskih dugometražnih animiranih filmova: Hram sunca prema Hergéu, Flautu šest Štrumpfova prema Peyoovu stripu i Daisy Town, pustolovinu Luckyja Lukea napravljenu pod Morrisovim nadzorom. Kasnije su tvrtke Odec Kid Cartoons i Graphoui stvorile lijepe adaptacije za male ekrane, s time da je studio Graphoui uspio snimiti Quick i Flupke prema Hergéovu stripu.
Danas kada su strane kuće preuzele velike belgijske izdavače, a njihova audiovizualna odjeljenja zarađuju na katalozima belgijskih izdavača kroz televizijske serije, jedna nova generacija autora osvaja oba medija stvarajući osobna, originalna djela. Neki poput Benoîta Feroumonta ili dvojca Vincenta Patara i Stéphanea Aubiera pripremaju put za dugometražne filmove, dok drugi kao William Henne, Thierry Van Hasselt ili Erica Blésin pomiču granice stripa i animacije do samih rubova scenske i likovne umjetnosti. Od stripa do filmskog platna, pustolovina se nastavlja…
Ivana Sansević, PR Animafesta
Maša Štrbac, voditeljica Galerije ULUPUH
galerija-ulupuh@zg.t-com.hr

Akademija-Art.hr

27.05.2010.