Skip to content

Novigrad – Damir Fabijanić: Sažimanje galerije

Muzej – Museo Lapidarium – Galerija Rigo, Velika ulica 5, Novigrad
Damir Fabijanić
Sažimanje galerije
Od 20. 08. (u 21.00 sati) do 25. 09. 2010.

U Galeriji Rigo u Novigradu, 20. kolovoza, otvara se fotografska izložbe Damira Fabijanića pod nazivom "Sažimanje galerije". Fabijanić predstavlja seriju crno-bijelih fotografija nastalih tijekom 2010. godine u kojima autor objedinjuje svoja razmišljanja i stavove o samom galerijskom prostoru, autorima koji su u njemu izlagali, onima koji su taj isti prostor programski usmjeravali od njegova osnutka (1995. godine) do danas ispitujući istovremeno komunikacijske potencijale medija unutar kojeg djeluje.

Izložba će biti popraćena autorovim tematskim predavanjem pod nazivom "O fotografiji – konkretno" koje će se održati u prostorima Muzeja-Museo Lapidarium u Novigradu, 15. rujna 2010. s početkom u 20.00 sati.

… Radovi Damira Fabijanića izloženi u Galeriji Rigo na najbolji način reprezentiraju autorovu dosljednu opredijeljenost za istraživanje komunikacijskih potencijala fotografije. Izložena je cjelina koju čini pet strukturalno povezanih fotografija gdje se prostor galerije pojavljuje u višestrukim ulogama pozornice i protagonista, pri čemu je koncept ujedno i kontekst. Riječima autora, ova je serija fotografija hommage svim prethodnicima koji su sudjelovali u profiliranju njezinog stvarnog i imaginarnog prostora, kako umjetnicima koji su dosad izlagali u galeriji Rigo tako i onima koji su odabirali autore i djela. Tako već na nultoj razini postaje očit sraz dimenzijama nevelikog prostora galerije veličine svega 4,6 x 4,2 m i njegove osebujne memorije. Na svakom od četiri zida izložena je crno-bijela fotografija tog istog zida veličine 75 x 75 cm s crnim rubom. Njima je u eksterijeru pridodana i peta fotografija ulaznog pročelja ovješena u maniri cimera na natpis galerije. Parafrazirajući glasovitu modernističku sintagmu "manje je više" Fabijanić umjesto neutralne, anonimne "bijele kutije" izložbenog prostora ističe njegovo konotativno značenje. To čini kadriranjem isječaka praznine, superponiranjem i interioriziranjem prikazanog i realnog prostora.

"Prazno" se time pretvara u vlastitu suprotnost; u genius loci koji je ujedno i najveći izazov kreativne interpretacije, dijaloga s prethodnicima čiji su tragovi i utjecaji u njemu trajno zabilježeni, ali i poziv budućim izlagačima. Naime, otkako je Roland Barthes ustvrdio da autorstvo i originalnost u smislu uporišne točke, izvora, fokusa značenja i mjerila vrijednosti umjetničkog djela više ne postoje, suočeni smo s činjenicom da djelo ne donosi poruku koju bismo mogli jednoznačno dešifrirati. Analogno tome, Fabijanićeve fotografije u galeriji Rigo usprkos ikonografskom sistemu koji asocira renesansne slikarske kompozicije i nepogrešivom senzibilitetu za isticanje detalja poput fakture i svjetla, ne predstavljaju pokušaj konstruiranja umjetničkog predmeta, određenog stilskog obrasca, pohvale ljepoti. To su prije svega slike-objekti koji konstituiraju samosvjesni čin, intertekstualnu igru značenja, pomicanje onkraj objektivne datosti pojedinačnog pogleda kroz objektiv fotografskog aparata. Intervencija se odvija u višestruko kodiranom sustavu koji uključuje i odnose izložbe kao modela prikazivanja i događaja u smislu prostorno-vremenske dispozicije s obzirom na autoreferencijalno polje
fotografije.

Prihvatimo li polazišta poststrukturalističkog tumačenja prema kojem je realnost efekt simulirane sličnosti, te da je svijet kojim smo okruženi zapravo simulakrum, fotografija kao replicirana slika tog labirinta znakova nalik dvorani s beskonačno mnogo zrcala dobiva dodatnu težinu. Gledajući Fabijanićeve fotografije potaknuti smo vidjeti prostor u kojem su postavljene kao mjesto zbivanja koje ne iscrpljuje svoju funkciju trenutnom izlagačkom namjenom. I zapitati se, koje je pravo značenje tih fotografija.

Jasna Galjer

Akademija-Art.hr
19.08.2010.