
Maša Štrbac, voditeljica Galerije Permanenta
galerija-ulupuh@zg.t-com.hr
Galerija Permanenta, Preradovićeva 44/1, Zagreb
Izložba modnog dizajna
Tihana Mikša Perković
Bauhaus pleše
od 14. 06. (u 19.00 sati) do 28. 06. 2011.
Pogledajte galeriju radova!
U utorak, u 19 sati U Galeriji Permanenta, u Zagrebu, 14. lipnja, otvara se izložba modnog dizajna Tihane Mikše Perković naziva Bauhaus pleše. Kustosica izložbe je Ana Lendvaj.

Ana Lendvaj
Tihana Mikša – Bauhaus pleše
„Približiti se stvarima kao da je svijet tek stvoren“ – zapisao je u svibnju 1925. Oskar Schlemmer u svoj dnevnik, kao jedan od svetih recepata najslavnije novovjeke umjetničke škole „Bauhaus“ (1919. – 1933.) kojoj je i sam postavio tako savršene temelje da se na njima i danas gradi umjetnost za povijest! Tek stvoren svijet ne može se gledati nadmeno, jer ga ne gledamo iznova nego prvi put. Bauhaus nas uči tom prvom pogledu. Prvom opipu, boji, točki koja se kreće i daje liniju, pa plohu, pa prostor… Uči nas tijelu kao jednostavnoj kompoziciji površina, potom prvoj kretnji i svakom sljedećem složenom tragu postojanja. Iz te povezanosti sa životom uči nas dalje kreiranju za isti taj život.
Najdublje razumijevanje i poštovanje upravo te simbioze života i kreacije za njega ne bi danas trebali biti teškom zadaćom. Jer Bauhaus je slučaj najranije kreativne, istraživačke interdisciplinarnosti. Slučaj fascinantne simultanke fizičkog, intelektualnog i duhovnog, kakvom danas imperativno stvaralački istražujemo. Tihana Mikša Perković istražuje na taj način. Intuicija, znanje, zanat, znanost, uključeni su tu kao poštovane zasade Bauhausa, ali kod nje „Bauhaus pleše“ na posve drugačiji način negoli u slučaju najpoznatijega Bauhausova plesa, u „trijadnom baletu“ Oscara Schlemmera iz 1912.
Kuglaste volumene Tihaninih radova oslonjenih na modni dizajn, dala je njezina „elementarna ekspresija“, dakle sam temelj izložbe koja oblikovanjem tekstila i odjeće ispituje uočljivu derivaciju izvornih zasada Bauhausa u smjeru koji se dao naslutiti u zreloj fazi Bauhausa „razdijeljenog“ na mističare i praktičare. Tek je, naime, u toj fazi poetska, intuitivna imaginacija doista pomirena s tehničkim, pragmatičkim bauhausovskim pristupom stvaranju „korisnog“ objekta. Svoje radove autorica doživljava bliskima upravo takvom Bauhausu koji je mogao dati današnje disciplinirane romantičare u dizajnu i oblikovnu igru u kojoj postoji metoda.
U središtu je njezina ispitivanja slobodna igra oblika priključenih kuglastim volumenima modela čiji nastanak tumačimo slobodnom oscilacijom poznate „bauhasovske točke“ u svim smjerovima. Taj se oblikovni kovitlac u autorice prestrojava raščlanjivanjem kuglinih ploha na pravokutne oblike koji potom nastavljaju proces tvorbe novih volumena iz bauhasove trijade krug-trokut-kvadrat.
Sav taj "ples" osnovnih oblikovnih karaktera neutralan je prema rodnoj/spolnoj podjeli mode ili je pak sklon rodnoj/spolnoj sintezi. Čini se da je u tome blizak Bauhausovu odnosu spram tijela kad je riječ o oblikovanju za čovječje tijelo. Daje li to „hram bez tijela“ to jest haljinu čija oblikovna vrijednost naposljetku ne ovisi o tijelu, premda ga je na putu do tog svetišta stalno mijenjala kao da o njemu neizostavno ovisi? Upravo to želi odgonetnuti izložba Tihane Mikše-Perković „Bauhaus pleše“!
Iako je dinamika autoričina niza odjevnih objekata prilično kolebljiva, čak gotovo statična u odnosu na (ne)definirano tijelo, vrlo je vibrantna njegova psihološka potka! Da, tu Bauhaus pleše, ali to je dance macabre. Plohe modela napinje podzemna ekspresija u kojoj ne razaznajemo je li uopće riječ o tijelu ili o potisnutoj psihološkoj magmi. Moguće je, dakako, taj proces sputavanja svega što nije vanjski fizis doživjeti autoportretno. Ali moguće je da autorica predano tu traga za oblikovnom srži: bauhausovskim DNK-zapisom. Nesvjesna postojeće psihofizike!

Tihana Mikša Perković rođena je 1972. godine u Zagrebu. Srednje obrazovanje stekla je u Centru za odgoj i obrazovanje u kulturi. 1997. godine diplomirala je Dizajn tekstila i odjeće na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, Zavod za dizajn tekstila i odjeće. Nakon TTF-a pohađa privatnu školu „Start“ u trajanju jedne godine. Tijekom studija uspješno sudjeluje na međunarodnim natječajima Smirnoff Fashion Awards 1995. (Goricija, Italija), te JOBIS 1995. i 1996. godine. Kao stipendista provodi dva mjeseca u njemačkoj tvrtki Jobis 1996. godine. 1997. godine postaje članom ULUPUH-a (Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti), Sekcije za oblikovanje odijevanja, te izlaže na brojnim izložbama. 2002. godine postaje članom HZSU-a (Hrvatska zajednica samostalnih umjetnika), te 2011. članom HDD-a (Hrvatsko društvo dizajnera).1999. godine pobijedila je na natječaju Heruc-Profokus-Mila, i posjećuje vodeći pariški sajam tekstila – PREMIERE VISION PARIS.Od 2004. godine radi pod okriljem dizajnerske petorke „MUSTRE“ i predstavlja kolekcije na brojnim revijama. 2005. godine nagrađeni su nagradom „Manda“ na Fashion Week-u Zagreb.Od 2003. do 2007. godine surađuje kao ilustrator s izdavačkom kućom Mozaik knjiga, na izdanjima dječjeg časopisa Prvi izbor. S izdavačkom kućom Profil International uspješno surađuje od 2005. godine do danas, bilo kao ilustrator školskih izdanja, na radionicama ili u izradi lutaka-kostima u prezentacijske svrhe. Uvrštena je u Katalog hrvatskih ilustratora 2005. godine.1999. – 2000. godine asistira na raznim projektima sa dizajnerom Goranom Lelasom, između ostalog u izradi sportske kolekcije za talijansku tvrtku Naturino, te kao asistent kostimografa za operu Aida u Šangaju, Kina, u režiji Krešimira Dolenčića, sa najvećim brojem izvođača od 2000 ljudi.Kao stručni suradnik surađuje sa Centrom za tradicijsku obradu vune iz Mrkoplja (pod pokroviteljstvom Vijeća Europe) i Centrom za kreativne alternative kroz program za psihosocijalnu pomoć osobama suočenim s teškim životnim krizama. Od 2009. godine član je Sekcije za primijenjeno slikarstvo, karikaturu, ilustraciju, strip i animirani film i Sekcije za oblikovanje igračaka i lutaka pri ULUPUH-u.Godine 2010. završava Diplomski studij Tekstilni i modni dizajn, modul Dizajn tekstila.
Akademija-Art.hr
12.06.2011.