Maja Strgar Kurečić
Muzej Mimara, Rooseveltov trg 5, Zagreb
Autorica koncepcije: Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka
Organizator: ULUPUH
Nakon Zagreba, izložba će se od 3. do 30. rujna 2010. održati u Galeriji "Batana" u Rovinju, a potom, od 7. do 23. listopada iste godine u Narodnom muzeju Labin u Labinu.
Danijela Lušin
Projekt „Aktualno“ osmišljen je prije dvije godine kao žirirana izložba najboljih recentnih fotografija istaknutih fotografa Sekcije za fotografiju ULUPUH-a, na zadanu, ali široku i sveobuhvatnu suvremenu temu. Namjera mu je bila da kroz mnoštvo osobnih vizura i interpretacija prikaže sliku današnjice okom umjetnika-fotografa. Već ta prva izložba okupila je znatan broj članova ove značajne ULUPUH-ove sekcije, njih trideset, koji su izložili preko sedamdeset djela. Nakon uspješne prezentacije u Zagrebu i gostovanja u Rovinju, tad je odlučeno da izložba postane biennalna (svojevrsni ULUPUH-ov „Foto-biennale“), s namjerom da bude ne samo prikaz recentnog foto stvaralaštva ULUPUH-a, nego i jedna od oglednih izložbi vrhunske umjetničke fotografije. U tom tragu organizirana je ove godine izložba AKTUALNO 2, kojoj je u nazivu dodan broj 60 kao novi (jednokratni) element u koncepciji. Onaj koji je označio da se AKTUALNO 2 poklopilo sa značajnim jubilejem: 60. godišnjicom postojanja i djelovanja krovne Hrvatske udruge za primijenjenu umjetnost i dizajn, unutar koje je Sekcija za fotografiju jedna od najbrojnijih i najaktivnijih. Izložba AKTUALNO 2+60 tako ovaj put promišljenim izborom fotografskih radova ne samo kvalitativno sumira visoka estetska dostignuća pojedinih znanih fotografa učlanjenih u ULUPUH, nego svjedoči i o dugogodišnjoj aktivnosti i vitalnosti ove sekcije, koja već odavno ima vrhunske fotografske majstore za svoje članove, ali koja se isto tako svake godine redovno i obnavlja mladim snagama. Projekt AKTUALNO 2+60 okupio je u svom drugom izdanju veći broj izlagača nego prvi put. To što je projekt bio žiriran ni u kom slučaju nije za autore bio čin sputavanja, nego prednost, a to što je tema bila zadana nije se pokazalo kao smetnja i ogranićenje, nego (zbog širine značenja) kao mogućnost slobodnog iskazivanja umjetničkih individualnosti, te isticanja kreativnosti u svoj svojoj punini. Valja tu napomenuti kako se u posljednje vrijeme stroga ograničenja temom, kao i kustoske koncepcije koje izrazito inzistiraju na zadanim okvirima više ne prepoznaju kao prednost, nego kao podvrgavanje jednome viđenju, pa zato mnoge velike likovne manifestacije sve više „olabavljuju“ i proširuju temu, dopuštajući time očuvanje pojedinačnih autorskih identiteta i autonomnost individualnih izričaja. U kolikoj je to mjeri dobrodošlo, pokazao je i projekt AKTUALNO.
Stanko Abadžić
Ovogodišnjim žirijem u proširenom sastavu, s članicom koja je kustosica renomirane zagrebačke institucije za suvremenu umjetnost, osigurao se kritički pogled na radove iz nekoliko bitnih kutova: estetskog, metjerskog i onoga koji drži nit sa suvremenošću. Sa suvremenošću koja se odnosi na temu, ali koja se isto tako odnosi i na suvremenu umjetnost uopće, te na nove umjetničke percepcije. Žiri je znao prepoznati da u svojim radovima fotografi ULUPUH-a naglašavaju one kategorije koje su današnjem čovjeku, posebno umjetniku, važne: humanost, etičnost, produhovljenost, poetičnost, ali i društvena i ekološka angažiranost, kritičnost i pravednost. Međutim, da su mu isto tako važne i one estetske kategorije, koje se već pomalo gube, a koje ovi fotografi nisu zaboravili: vizualna ljepota i izvedbena izvrsnost. Jer u suvremenoj umjetnosti, koje je fotografija ravnopravni dio, život i umjetnost su se prožele, pa je život, kad ulazi u umjetnost, estetiziran. Ali je zato umjetnost, postavši sastavni dio života i stopivši se s njegovim svakodnevnim iskustvima, istodobno negdje „zagubila“ pojam ljepote, koji je čak danas postao i nekako „neprimjeren“. Ne, međutim, za sve umjetnike i ne za sve fotografe, jer su ga mnogi od njih ipak u sebi pohranili i sačuvali – a onda ovdje i pokazali. Što se pak motiva tiče, umjetnici, a to vrijedi i za fotografe, posebno ove, počesto skreću od „stvarnoga događaja“ prema onome što je umjetniku važnije: prema vizualnome događanju i konceptualnoj poruci, dok je sam motiv nerijetko podvrgnut autorskoj likovnoj modifikaciji. Pritom i intrigantnoj devijaciji stvarnosti. Mogućnosti interpretacije velike su i kao što pokazuje AKTUALNO 2+60, većina autora se „specijalizirala“ za određene teme i motive, razvijajući svoje karakteristične izričaje koji nas uvijek ponovo zaustave i „zarobe“ ponajprije svojom vizualnom pričom. I uvijek ponovo ljudi, pojave i događaji – oni svakodnevni, koji nas okružuju, pa onda preneseni na fotografije, dobivaju jednu novu dimenziju i novo značenje jer su gledani artističkim fotografskim pogledom. Pogledom koji otkriva da sve oko nas može izgledati i drukčije ako se promatra iz drugog kuta. Uz to, da čak i naizgled jednostavan i banalan motiv može u određenim uvjetima djelovati svečano i monumentalno, enigmatično i simbolično, što otvara beskrajne mogućnosti različitih čitanja.
Ljubo Gamulin
Žiri se u projektu AKTUALNO 2+60 trudio pri selektiranju radova odabrati „najbolje od najboljega“, kako bi ispunio predispozicije da se, obzirom na broj sudionika i njihovu nesumnjivu likovnu reputaciju, ova izložba pretvori u malu smotru suvremene hrvatske fotografije. Osnovni kriteriji pri selekciji zato su bili ne samo kreativnost i suvremenost, nego i likovnost u pristupu i metjerska izvrsnost, a sve ove kategorije bilo je itekako zanimljivo pronalaziti i uočavati. Fotografije ovih autora gotovo nikad nisu „namještene“ i rijetko kad su scenografski uređene radi postizanja vanjskog efekta, ili stvaranja prolazne dosjetke. Uglavnom su to spontane situacije na koje fotografi reagiraju svojim preciznim i likovno osjetljivim okom, koje zna pronicljivo gledati i nepogrešivo uočavati ne samo zanimljive cjeline, nego i detalje; likovne odnose i optičke zakonitosti. Zna uočavati situacije koje se nekad pojave i traju tek jedan tren i njihovo bilježenje ovisi o brzini reagiranja, a nekad ih se iščekuje i „vreba“, pažljivo odabire i traži. Pritom, međutim, autori uvijek paze da se kompozicija zahvati na pravi način, da se, poštujući Fibonaccijeve omjere, forme harmonično dinamiziraju, da se na likovni način usklade svjetla, sjene i boje, te da se oko gledatelja majstorski usmjeri u centar vizualnoga događanja. Okupljeni u projektu AKTUALNO 2+60, četrdeset jedan umjetnik različitih izričaja, poetika, likovnih usmjerenja, čak i generacija, tu na kraju, zajedno, začudno ujednačeno likovno govori, pokazujući s jedne strane vizualno bogatstvo cjeline, a s druge individualno bogatstvo osobnih, autorskih koncepcija i likovnih priča. Priča koje su na više od sto radova prezentirali, kao pojedinačne radove, ili kao manje serije, Stanko Abadžić, Zoran Alajbeg, Janko Belaj, Boris Berc, Jelena Blagović, Marija Braut, Saša Ćetković, Matej Dokić, Ljubo Gamulin, Biljana Gaurina, Virgilio Giuricin, Denis Gržetić, Romeo Ibrišević, Željko Jelenski, Saša Karolyi, Ivica Kiš, Damir Klaić, Aleksandar Kosanović, Dražen Lapić, Danijela Lušin, Tomislav Marić, Alan Matuka, Luka Mjeda, Karmen Orlić, Vladimir Pfeifer, Berislava Picek, Tomislav Rastić, Hrvoje Serdar, Maja Strgar Kurečić, Igor Šeler, Vladimir Šimunić, Dragutin Škreblin, Erika Šmider, Zvonimir Tanocki, Siniša Uštulica, Saša Vadanjel, Ante Verzotti, Zlata Vucelić, Ivo Vučetić, Zvonimir Zagoda i Andrija Zelmanović.
Višnja Slavica Gabout
Akademija-Art.hr
26.05.2010.