Skip to content

Galerija Academia moderna – Vojin Bakić: Svjetlosne forme


Galerija Academia moderna, A. Šenoe 11, Zagreb
Vojin Bakić
Svjetlosne forme
od 16. 02. 2012. (u 19.00 sati)

Dobrotom dvojice kolekcionara Academia moderna predstavlja tri objekta Vojina Bakića iz ciklusa Svjetlosni oblici (1963. – 1970.), u nas rijetko viđana. Moduliranjem istovrsnih zrcalnih jedinica stvarajući efektne strukture i rabeći i nov gradbeni materijal – nehrđajući čelik – kipar ovdje istodobno slijedi načela geometrijske apstrakcije i optičkih istraživanja. Došao je do rješenja skulpture kao serije naizmjence konkavnih i konveksnih poliranih kružnih diskova pravilna kružnog oblika, nanizanih u okomitim i vodoravnim, katkad i dijagonalnim nizovima, koji se otvaraju okolnom svjetlu i prostoru, što je važno iskustvo u razvoju moderne skulpture. Umjesto da zatvara oblik, ovojnica objekta otvara se prema vanjskom prostoru, prema svjetlosti i odrazu što ga prima i reflektira. Svojom sposobnošću da primaju i odbijaju/emitiraju činjenice iz prostorne i svjetlosne stvarnosti u koju su smješteni – tj. odbljescima – te čiste, izglačane, zrcalne jedinice optički dinamiziraju – galerijski i svaki drugi – prostor u koji su smješteni.

Jedan je objekt u galeriji visi sa stropa i izložen je čimbenicima u prostoru – strujanju zraka u prostoru ili pak dodiru ljudske ruke, pa je statičnost njegove mase relativizirana.
Svjetlosni oblici nadasve ga potvrđuju kao morfološki gipka kipara, spremna hvatati se u koštac s izazovima svakog desetljeća u kojemu djeluje, prihvaćati novine i razvijati se prema sve radikalnijim rješenjima. Bakićevi kiparski ciklusi dijele generalni pogled na svijet umjetnosti sa svakim konkretnim povijesnim trenutkom i on kipar hrabro odgovara na izazove što ih duhovna klima određena povijesnog trenutka postavlja pred kipara. Rukopis mu se plodonosno razvija od početne tradicionalne skulpture, preko asocijativne apstrakcije i organske sugestije, čistih, do zatvorenih formi i razlistanih formi prema metodičnom građenju i programskoj serijalnosti kasnijih cjelina razvijenih površina i svjetlosnih oblika. Tako je u Svjetlonosnim oblicima Bakić u istodobnoj korespodenciji s Novim tendencijama, na čijim izložbama uspješno izlaže. Po svim konceptualnim, ideološkim, likovnim, tipološkim, jezičkim, operativnim izvedbenim i kontekstualnim parametrima vrednovanjima u ovim trodimenzionalnim konstrukcijama Bakić unosi inovativne zahvate u dosluhu s klimom Novih tendencija – luminizmom i kinetikom – ali ipak ostajući unutar, a ne iskoračujući izvan zadana skulptorskog medija, što je svjesni autorefleksivni stav.
 
Njegove cikluse čitamo i kao duboke i vitalističke emancipatorske zahvate odvajanja kiparstva tih od koncepata i estetskih zahtjeva utemeljenih na kanonu realističkog mimezisa. Svojom pionirskom ulogom u velikoj je mjeri doprinio genezi apstraktnih tendencija u poslijeratnom hrvatskom kiparstvu i tako radikalizaciji modernističke skulpture, očitujući u plastičkom mišljenju opsesivnu modernističku težnju za ka novom inovacije u formi i postupku, u rodu i tehnici, preuzevši na sebe i ne samo borbu za novi status skulpture, nego i za našu umjetnost važnu zadaću „hvatanja koraka sa svijetom“.
Ivica Župan

Vojin Bakić rođen je 1915. godine u Bjelovaru, a umro 1992. u Zagrebu. Akademiju likovnih umjetnosti završio je 1938. godine u Zagrebu, nakon čega se vraća u Bjelovar gdje mu je  organizirana prva samostalna izložba. Izlagao je u brojnim galerijama i muzejima kod nas i u svijetu. Jedni od najvažnijih i najpoznatijih djela su mu Kupačica (’42.-’43.), potreti S. S. Kranjčevića (1948.) i I. G. Kovačića (1946.), Bjelovarac (1947.).

Akademija-Art