Skip to content

Beč – Window Shopping


Emil Mayer

Fotografska priča o izlozima

Izlozi su se od 19. stoljeća razvili u centralna, višeslojna mjesta moderne konzumerističke kulture i znatno su pridonijeli izgledu modernih gradova.

Izlozi predstavljaju nevjerojatnu količinu roba slično kao i izložbe, a etablirali su i jednu do tada nepoznatu formu razgledavanja: tzv. "Window Shopping". Kao pozornica za predstavljanje robe izlozi su oduvijek imali ogromnu privlačnost – ne samo za prolaznike, već i za zastupnike iz svijeta književnosti, umjetnosti i fotografije.

Izložba bečkog gradskog muzeja "Wien Museum Karlsplatz" koja je organizirana u okviru bečkog mjeseca fotografije "Eyes On" prikazuje do danas nepoznate snimke iz zbirke samog muzeja, kao i primjere iz područja umjetničke fotografije. Pored radova umjetnika kao što su August Stauda, Emil Mayer, Martin Gerlach jun., Franz Hubmann, Barbara Pflaum, Lucca Chmel, Gerhard Trumler, Trude Lukacsek ili Didi Sattmann će biti prikazana i povijesna dokumentacija poznatih bečkih robnih kuća kao što su Herzmansky, Gerngross ili Palmer. Pioniri modernih izloga su bile upravo robne kuće.

Wien Museum

Izlozi su neposredno povezani s masovnom proizvodnjom. Izlaganje robe je postalo neophodno kako za trgovce tako i za proizvođače. Od sredine 19. stoljeća je proizvodnja velikih staklenih površina moguća, a drugi bitan korak je načinjen elektrizacijom, što je dovelo do brzog širenja izloga.

Izlozi su vrlo brzo postali omiljeni motiv dokumentarističke gradske fotografije i umjetničkih fotografa kojima je odsjaj staklene površine predstavljao poseban izazov.
Sve fotografije prikazane na izložbi koja se može pogledati do 13. ožujka 2011. godine su snimljene u Beču, pri čemu je posebno zanimljivo da najčešće prikazuju staro i skurilno, a manje inovativno i moderno.
Fotografi koji se bave arhitekturom poput Martina Gerlacha jun. ili Lucce Chmela se pri tom više koncentriraju na zgrade, zastupnici ulične fotografije kao što je Emil Mayer promatraju prolaznike prilikom razgledavanja izloga, dok socijalno-kritični orijentirani fotografi svoj pogled više usmjeravaju prema onima koji si izloženu robu ne mogu priuštiti.

Trude Lukacsek

Ivana Ćosić
ivana.cosic@compresspr.hr

Akademija-Art.hr
02.12.2010.