Centar za kulturu Čakovec
9. majski muzički memorijal „Josip Štolcer Slavenski“
Izložbeni prostor Centra za kulturu Čakovec
multimedijalna izložba
Maša Bajc
Razgovori s Jožom
od 09. 05. (u 19.00 sati) do 21. 05. 2012.
“Nestati u dubokoj vodi ili iščeznuti prema dalekom horizontu, postati dijelom dubine ili beskraja, takva je sudbina onog koji sliku sebe nalazi u sudbini vode.”
Polazište izložbe "Razgovori s Jožom" dijalog je između dvoje umjetnika različitih medija i različitih generacija, povezanih porijeklom. Međimurje, regija omeđena s dvije rijeke – Murom i Dravom, imala je važno mjesto u djelu Josipa Štolcera Slavenskog, a elementi tradicijske glazbe bili su često prisutni u njegovom radu. "Voda zvira", tradicionalni međimurski napjev koji je Slavenski obradio za mješoviti zbor, svoje će mjesto naći i u instalaciji Maše Bajc. Melankolična melodija evocira maglovite međimurske pejzaže određene upravo vodom, koja se pojavljivala kao motiv i u Mašinoj ranijoj seriji oniričnih pejzaža nazvanih "Scapes". Maša pejzaž doživljava kao ekstenziju intimnog unutarnjeg svijeta kako ga opisuje Gaston Bachelard i istražuje pojam mjesta i prostora. "U doživljaju instalacije neprekidno se krećemo između stvarnog osjetilnog mjesta koje sam rad konstituira i unutarnjeg, imaginarnog mjesta koje je samo naše…" Dojam kretanja, putovanja, mjesta između, stvoren je odnosom statične i pokretne slike, odnosno izvrtanjem karakteristika medija. Fotografija je nepomična, no konstruiranjem mreže od velikog broja naoko identičnih fotografija avionskog krila, stvoren je osjećaj kretanja.
Za razliku od fotografije, video je kao medij obilježen pokretnom slikom, no Maša koristi zamrznuti kadar istog motiva dok podloga sastavljena od fotografija zvijezda kreira treperavu površinu i video slici daje zrnatost filmskog negativa, stvarajući osjećaj da kretanje dolazi iznutra. "Čim smo nepomični, mi smo drugdje; snivamo u neizmjernom svijetu. Neizmjernost je pokretanje nepomičnog čovjeka." No, ni Maša Bajc ni Josip Štolcer Slavenski nisu ostali nepomični. Oboje su "prekoračili vodu" koja simbolički zatvara regiju u samodostatnu cjelinu i otišli u potragu za znanjem, iskustvom, novim područjima. "Zaroniti u vodu ili lutati pustinjom, znači promijeniti prostor…Ni u Pustinji, kao ni na dnu mora, ne možemo sačuvati malu dušu, zapečaćenu i nerazdjeljivu."
Sandra Vitaljić
Maša Bajc rođena je 1980. u Čakovcu. Diplomirala je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Fotografijom se počela baviti na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Školovanje je nastavila u SAD-u gdje je magistrirala fotografiju (MFA in Imaging Arts) na Rochester Institute of Technology u Rochesteru, država New York. Izlagala je samostalno i na skupnim izložbama u SAD-u, Hrvatskoj i drugim europskim zemljama. Dobitnica je priznanja na svjetskim natječajima poput International Aperture Awards, PX3 – Prix de la Photographie Paris te International Photography Awards. Stipendistica je Bronx Museum Artist-in-Marketplace programa za 2012. godinu. Trenutačno živi i radi u New Yorku i Zagrebu. Članica je HDLU-a. Istražuje područja fotografije, videa i instalacijske umjetnosti.
Izlagala na tri samostalne izložbe te brojnim skupnim u zemlji i inozemstvu.
Vesna Makovec
Akademija-Art