Skip to content

50. obljetnica smrti Ivana Meštrovića

 

50. obljetnica smrti I. Meštrovića

U povodu 50. obljetnice smrti hrvatskog umjetnika Ivana Meštrovića (Vrpolje, 15.8.1883. – South Bend, SAD, 16.1.1962.) Muzeji Ivana Meštrovića u Splitu organiziraju misu zadušnicu u nedjelju 15. siječnja 2012., u 9.00 sati, u crkvi Sv. Križa u Meštrovićevim Crikvinama – Kaštilcu u Splitu, te 16. siječnja 2012. , u 10.00, sati polaganje cvijeća na grob velikog umjetnika u Crkvi Presvetog Otkupitelja u Otavicama – Ružiću zajedno s Općinom Ružić i otvaranje izložbe s predstavljanjem knjige „Meštrovićeve Crikvine“, u 13.00 sati, u Meštrovićevim Crikvinama – Kaštilcu u Splitu.

O izložbi i knjizi:


Meštrovićeve Crikvine su sakralno-umjetnička cjelina nastala Meštrovićevom obnovom Kaštilca Capogrosso iz 16 st. – ruševnog utvrđenog poljoprivrednog imanja s ostatcima građevina. Smještene su u splitskom predjelu Meje u blizini Galerije Meštrović.

Godine 1939. zapušteni kompleks Kaštilac Capogrosso kupili su Ivan Meštrović i njegov brat Petar kako bi ga obnovili. Zapadni dio kompleksa Ivan Meštrović je želio pretvoriti u izložbeni prostor svojih skulptura. Izgradio je trijem za smještaj gipsanih modela, te izložbenu „glavnu dvoranu“ – današnju crkvicu sv. Križa – u kojoj je izložio drvene skulpture s motivima iz života Isusa Krista: figuru Raspeće iz 1916., i dvadeset osam reljefa nastalih u razdoblju od 1916. i 1950. Istočni dio kompleksa bio je predviđen za stanovanje.
Obnova kompleksa ostvarena je u suradnji s arhitektom Haroldom Bilinićem i građevinskim poduzetnikom Marinom Marasovićem.

Zbog arhitektonsko-skulpturalnoga obilježja cjeline, cjelovitosti tematskoga ciklusa te spajanja prirodnoga i povijesnoga ambijenta – Crikvine zauzimaju jedinstveno mjesto unutar Meštrovićevoga opusa. Isto tako, u kontekstu vremena i prostora u kojemu Meštrović djeluje, Crikvine predstavljaju istaknuti primjer obnove zanemarene baštine.

Izložba i knjiga „Meštrovićeve Crikvine“ po prvi put sveobuhvatno i na jednom mjestu interpretira povijest toga sklopa i slijed Meštrovićevih zahvata na njemu, na temelju velikog broja sačuvane pisane, arhitektonske i fotografske dokumentacije.

Iz recenzija


Dr. sc. Karin Šerman
U djelu “Meštrovićeve Crikvine” autorica Maja Šeparović Palada istražuje i detaljno prezentira i obrađuje jedinstveni sakralno-umjetnički sklop nastao Meštrovićevim intervencijama na ruševinama povijesnog Kaštilca Capogrosso iz 16. stoljeća u splitskom predjelu Meje. Značaj ovoga visoko vrijednog kompleksa proizlazi iz njegova specifičnog arhitektonsko-skulpturalnog karaktera – cjeline Meštrovićevih prostornih zahvata i njegovih kiparskih ostvarenja – kao i iz spoja slojevitog prirodnog i povijesnog konteksta.
Djelo “Meštrovićeve Crikvine” autorice Maje Šeparović Palada ovu nam složenu problematiku iznosi maksimalno uvjerljivo i argumentirano. Djelo je pisano vrsnim stručnim jezikom, terminološki je egzaktno i precizno, te je bogato i svrhovito ilustrirano i dokumentirano nizom dragocjenih i za praćenje analize nužno potrebnih pisanih i grafičkih priloga, među kojima su i brojni dosad nepoznati i neobjavljeni arhitektonski nacrti, skice, povijesni katastarski planovi, povijesne fotografije, kao i vrijedni izvatci iz korespondencije sudionika, troškovnici, dozvole, ugovori, izvatci iz tadašnjeg tiska, te ostala vrijedna dokumentacijska građa. Autoričina analiza prikupljenih podataka pritom je temeljita i uvjerljiva, a iz mnoštva donesenih i novootkrivenih podataka ustrojen je precizan, informativan i analitički utemeljen tekst.

Dr. sc. Joško Belamarić
Sve u svemu, u rukama vam je brižno koncipirana knjiga koja je s nizom novih argumenata i interpretativnih uvida uspjela objasniti postupno sazrijevanje Meštrovićevih zamisli o temeljitom preoblikovanju Kaštilca na Mejama i sve faze gradnje novoga sklopa. Autorica je uz to pokazala kako je kipar do tančina promišljao o svim prostornim elementima unutar kapele koje je potrebno ostvariti za doživljaj cjeline i pojedinih kompozicija ciklusa na kojemu je radio tijekom gotovo pola stoljeća: impresivni veliki križ u apsidi nastao je davne 1916. godine. Gradnja crkve i sam oltar u njoj posvećeni su na 6. ožujka 1955., posve sukladno umjetnikovoj želji.

IMPRESSUM
Izdavač: Muzeji Ivana Meštrovića

Za izdavača: Andro Krstulović Opara
Autorica izložbe i teksta: Maja Šeparović Palada
Predgovori i recenzije: dr. sc. Joško Belamarić, prof. dr. sc. Karin Šerman
Fotografi: Zoran Alajbeg, Živko Bačić, Tanja Budimir Bekan, Zvonimir Buljević, Boris Cvjetanović, Duško Kečkemet, Josip Smrkinić i Doris Žagar
Fotoarhivi: Atelijer Meštrović, Galerija Meštrović, Konzervatorski odjel u Splitu, The Snite Museum of Art, Sveučilište Notre Dame
Arhivi: Atelijer Meštrović, Arhiv Cvite Fiskovića (Konzervatorski odjel u Splitu), Arhiv Dujma Srećka Karamana
(Muzej grada Splita), Konzervatorski odjel u Splitu, Državni arhiv u Splitu, Galerija Meštrović, Arhiv Marina Marasovića, Arhiv Marina Marasovića (Atelijer Meštrović), Arhiv Marina Marasovića (Galerija Meštrović), Arhiv Sveučilišta Notre Dame
Grafičko oblikovanje: Rafaela Dražić
Lektura: Maja Čop
Prijevod: Siniša Ninčević
Fotografija na naslovnici: Zoran Alajbeg
Tisak: Grafis, Split
Naklada: 1000
ISBN: 978–953–7396–07-7
© Muzeji Ivana Meštrovića
Sva prava pridržana

Tehnička postava izložbe : Marko Borović i Nediljko Pleić
Tisak izložbenih panoa: Emgra, Split

Lada Resić
lada.resic@mestrovic.hr

Akademija-Art.hr