Skip to content

15. međunarodna izložba karikatura

Predstavlja se 110 najkvalitetnijih radova (od 675 pristiglih), koje je poslalo 331 karikaturista iz 58 zemalja svijeta. Najbrojniji su autori iz Hrvatske (46), Turske (24), Srbije (21), Rumunjska (20), Kine (16), Irana (13). Izložba ima natjecateljski karakter, a prosudbeni odbor u sastavu Ivan Šarić, Nataša Rašović, Lidija Španićek, Damir Novak, i Frane Dulibić dodjelili su prvu nagradu Pawelu Kuczynskom iz Poljske, druga nagrada pripala je Luki Lagatoru iz Crne Gore, a treći je domaći karikaturista Ratko Maričić.

Srodnike – muzeje i galerije – uvrštava se u važne adrese. Bilo da su one globalne, nacionalne, privatne, oficijelne, sa strane, "in" ili "out" , itd. Galerije i muzeji kao da su vječni i postojani, čeka se samo da budu sve noviji i zanimljiviji. Odatle i dosta ustaljene predodžbe i slike o njima: o mjestima, zgradama, inventaru, posjetiteljima, osoblju. Plodno tlo za karikaturu, zar ne? Ma koliko bili različiti muzeji bi bili prvenstveno zaduženi za skupljanja, pohranjivanja i čuvanja povijesnih stvari i simbola. Galerije su za stalne i prolazne zbirke i postave, predstavljanje tema, autora, kustosa i samih sebe.

Takvo viđenje i stanje galerija i muzeja potiče i osigurava zanimanja za zbivanja u njima a i za njihovu sudbinu. Napokon, oni su među nositeljima identiteta. Stoga, muzeji i galerije privlačni su posebno karikaturistima. Vjerojatnije da će biti više karikatura o galerijama i muzejima nego što će u njima biti karikatura.

Ova međunarodna izložba HDK-a pridružuje se susretima karikatura, muzeja i galerija. Odaziv karikaturista u sudjelovanju pokazuje privrženost ovoj temi. Čime su – bez obzira na duhovitost i vještinu – potaknuti karikaturisti? Svakako, svjetski poznatim primjerima iz muzeja i galerija. Internet pruža sjajne mogućnosti da se odmah dođe do slika, skulptura, fasada s kojima se možemo karikaturalno poigravati. Moderna i postmoderna umjetnost i nadalje je pogodna za nesporazume, zbrke i zabune te komične "gagove". A tek ponašanje posjetitelja prema postojećim ili zamišljenim eksponatima i osoblju (čuvarima, vodičima i sl.)!

Naravno u karikaturi muzejski i galerijski eksponati mogu i oživjeti. U takvim stanjima pokreću se dijalozi između oživotvorenih izložaka i posjetioca i njih samih. Međusobno se dobro zabavljaju. Okviri, podnožja i fragmenti postaju važniji od onoga što nose. Dobri savjeti, ali i poruge mogu se zaraditi baš u karikaturalnom muzeju/galeriji. Stupica je tu da čovjek bude začarobiran te sam bude svrstan u muzej. Neki eksponati nametnut će se ili bit izabrani kao uzori. Doći će se u napast iskoristiti neke eksponate i za neke sasvim praktične svrhe. Neki posjetitelji u karikaturama dolaze u muzeje i galerije iz povijesti i iz budućnosti….

Fedor Kritovac

Akademija-Art.hr
07.07.2010.